Gå til innhold

Pappapermisjon og feriepenger

pr3cis

Anbefalte innlegg

Har en situasjon som jeg trenger å få oppklart. Jeg tror jobben min har rett, men uansett er det noe jeg ikke skjønner. 
For meg syntes jeg det er ok at noen utenforstående ser på det, før jeg begynner å iuskutere med jobb :) 

Har da 100% stilling. 11 månedslønner i året, og en måned feriepenger, samt 5 uker pålagt ferie. 
På grunn av at man har 5 uker ferie, så trekkes det en uke i lønn på hver feriepengeutbetaling. 

Akkurat nå har jeg pappapermisjon 100% frem til og med 10. juli. Da har jeg hatt 15 uker permisjon. 
Etter permisjonen er ferdig, går jeg ut i 3 uker sommerferie. 

Spurte Økonomiansvarlig om jeg også får feriepenger som vanlig nå 15. juni. Har jo opparbeidet meg vanlig ferie fra i fjor. 
Og det får jeg, men det skal da trekkes 5 uker lønn av feriepengene? Dette skjønner rett og slett ingenting av. 

Det kan godt være at det er logisk for noen, men jeg skjønner det hvertfall ikke.. :O 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får jo lønn fra Nav nå i Juni da, samt litt feriepenger blir det jo, men betraktelig mindre enn det jeg tenker jeg burde hatt. 

Jeg har jo opparbeidet meg feriepenger fra i fjor, så forstår ikke hva det skal ha med Nav å gjøre.. 

I teorien kan man vel i prinsippet få utbetalt feriepenger fra fjordåret 1. januar. Hva hadde skjedd da for eksempel?? 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at du kun skal trekkes en uke lønn når du får feriepenger. 

Du trekkes fem uker fordi du har fem ukers ferie. Så lenge du er fast ansatt er det enklest for arbeidsgiver å gi alle feriepenger i en måned, typisk på junilønningen, uavhengig av når du har ferie, og gjøre trekket av 5 uker samtidig. Alternativt trekkes det 4 uker i juni og en i juli. Så får du vanlig lønn når du faktisk har ferien din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aha.. da gikk lyset opp her... Takk for hjelp :) :) 

Jeg ser jo nå på lønnslippen for juni 2019 at jeg trekkes 5 uker ja. For da har jeg månedslønn + feriepenger, så trekkes det 5 uker. 
For Juni 2020 har jeg jo ingen månedslønn fra jobb, så da er det jo logisk at det må trekkes 5 uker fra feriepengene.. 

Tusen takk for oppklaring. 

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at arbeidsgiver forskutterer permisjonspenger og sykepenger fra NAV. I så fall hadde du jo ikke merket noe forskjell fra i fjor. 

Du bør allikevel passe på at de ikke plutselig trekker deg i lønn når du har ferie allikevel. Menneskelige feil skjer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...