Marzo Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 5 hours ago, Dr. Bombay said: Det jeg leser ut ifra artikkelen, er at VW ikke har lært noe av eGolf og eUp. De burde ha nok erfaring med å bygge elbil nå. Jeg lurer også på hva de egentlig håper å bli bedre på, for å si at ID3, ID4 og IDbuss er dårligere (på hva?) enn en 7 år gammel Model S er tidenes fallitterklæring. Det de eventuelt finner ut av i 2024 vil tross alt ikke være tilgjengelig i noen biler før etter dette igjen. Det er hovedsaklig byggekostnadene både VW og andre produsenter fokuserer på når det gjelder produksjon av elbiler. Det å produsere en elbil er fortsatt vesentlig mer kostbart enn hva en fossilbil koster. Ser vi på salgstall så er det land med subsidier som selger elbiler. Fordel med elbil er at konseptet fortsatt er så nytt at potensialet for effektivisering i produksjonen er mye større enn for tradisjonell fossilbi produksjon. Du nevner Model S som eksempel, hvis du ser på salgstall ser du hvorfor en tradisjonell bil kanskje ikke er så dumt å lage like vel. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said: Vanlig cruise er topp etter min mening. Har ACC men bruker aldri den funksjonaliteten. Kjører alltid manuelt når jeg ligger bak andre biler da jeg kjører mye mykere selv enn det noen ACC-system klarer. ACC har kun verdi for meg om det er en del av autonomi-grad 3 eller høyere, dvs. at bilen kan kjøre selv uten at jeg trenger å følge med hele tiden. Kan ikke bilen det foretrekker jeg vanlig CC. Ja noen liker vel det og. Synes det er rimelig flott å kjøre i kolonne eller å stå i kø og slippe å røre pedalene. Hadde ikke adaptiv CC på min forrige bil og det var kun brukbart når jeg var alene på veien, ettersom ingen andre tydeligvis klarer å holde fartsgrensen. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) Complexity skrev (10 minutter siden): Ja noen liker vel det og. Synes det er rimelig flott å kjøre i kolonne eller å stå i kø og slippe å røre pedalene. Hadde ikke adaptiv CC på min forrige bil og det var kun brukbart når jeg var alene på veien, ettersom ingen andre tydeligvis klarer å holde fartsgrensen. CC på en fossilbil er rimelig ræva. Men jeg kan forstå at CC på en elbil er helt i orden. Det er jo null problem å stille slikt med en-fots-pedalen og regenerasjon. Tasteknapp på rattet mens man kjapt stiller inn hastighet med pedalen er jo nok, også justerer man det kjapt ned ved å skru det av, la bilen regenerere/bremse og aktivere igjen. Dog, personlig setter jeg pris på ACC. Endret 10. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 11 minutes ago, oophus3do said: CC på en fossilbil er rimelig ræva. Men jeg kan forstå at CC på en elbil er helt i orden. Det er jo null problem å stille slikt med en-fots-pedalen og regenerasjon. Tasteknapp på rattet mens man kjapt stiller inn hastighet med pedalen er jo nok, også justerer man det kjapt ned ved å skru det av, la bilen regenerere/bremse og aktivere igjen. Dog, personlig setter jeg pris på ACC. Hva er poenget med CC om man må styre det manuelt? Kan jo liksågreit kjøre manuelt da 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) Complexity skrev (1 minutt siden): Hva er poenget med CC om man må styre det manuelt? Kan jo liksågreit kjøre manuelt da Hehe, nei si det. Jeg liker som sagt ACC bedre, og har ikke brukt normal CC på flere år. Prøvde bare å sette meg inn på "den andre siden" for å forstå hvorfor man ville brukt CC istedenfor. ^^ Endret 10. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 4 minutes ago, Complexity said: Hva er poenget med CC om man må styre det manuelt? Kan jo liksågreit kjøre manuelt da Med CC er det enklare å halde fartsgrensa forbi alle fotoboksane og gjennomsnittsmålingane. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) 4 minutes ago, Sturle S said: Med CC er det enklare å halde fartsgrensa forbi alle fotoboksane og gjennomsnittsmålingane. Såfremst du ikke møter noen fremfor deg som tror at speedometeret på bilen sin er 100% nøyaktiv (noe det aldri er) så man blir liggende i 72 i 80 sonen.. Da vil jo Adaptiv CC legge seg i 72 bak bilen automatisk, mens har man den i 80 vil man jo manuelt måtte ta over eller så kræsjer man jo.. Kansje bare her i NordNorge at det er ett fenomen at folk skal kjøre så himla sakte hele tiden. Men ja CC er enklere enn å holde jevn fart manuelt. På fossilbiler vil man gjerne spare litt drivstoff og med å bruke CC siden man ikke klarer å være like fin på gassen med foten selv. Endret 10. juni 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden): Stasjonsvogner har som regel mye rettere bakende enn EL-SUVer. Se på Model X/Y eller f.eks Audi e-tron SB. Du må nok oppdatere deg på hvordan stasjonsvogner ser ut. Nittitallet er forbi. En mondeo feks har litt høyere cD enn e-tron, men med mindre areal vinner den på totalen. Samme med model x. Men nå er jo ingen av de noe puristene ville kalt suv. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Complexity skrev (3 timer siden): Ja noen liker vel det og. Synes det er rimelig flott å kjøre i kolonne eller å stå i kø og slippe å røre pedalene. Hadde ikke adaptiv CC på min forrige bil og det var kun brukbart når jeg var alene på veien, ettersom ingen andre tydeligvis klarer å holde fartsgrensen. Jeg kjører svært sjelden i kø og aldri i kolonne så det er ikke relevant for min del Kjører dog ofte når jeg er alene på veien ja. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Bengt Who skrev (1 time siden): Du må nok oppdatere deg på hvordan stasjonsvogner ser ut. Nittitallet er forbi. En mondeo feks har litt høyere cD enn e-tron, men med mindre areal vinner den på totalen. Samme med model x. Men nå er jo ingen av de noe puristene ville kalt suv. Jeg tenkte på Passat. Mondeo ja, snakker om bil som er borte fra salgslistene. Selges den lengre i det hele tatt? Tipper den forsvinner for godt når dagens modell blir for gammel. Hvis jeg var sjef for Ford og skulle bestemme hvilke modeller som skulle elektrifiseres tror jeg Mondeo Stv. hadde vært mer eller mindre nederst på lista. Kuga er vel den av dagens modeller de burde prioritere, samt en bedre utgave av Focus. Og deretter S-Max. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 oophus3do skrev (4 timer siden): Hehe, nei si det. Jeg liker som sagt ACC bedre, og har ikke brukt normal CC på flere år. Prøvde bare å sette meg inn på "den andre siden" for å forstå hvorfor man ville brukt CC istedenfor. ^^ Det spørs hva man sammenligner med. ACC fungerer på min bil. Derfor foretrekker jeg den framfor dum CC. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Complexity skrev (9 timer siden): Adaptive cruise antar jeg du mener? Vanlig cruise er jo tilnærmet ubrukelig. Fattern ville nok vært helt enig med deg. Jeg verdsetter det å bare sette meg inn i bilen, sette den i gir, kjøre dit jeg skal, sette bilen i P, og levne den uten å måtte tenke på nøkler og lys og slikt. For at sånt skal virke må det masse elektronikk til. Men det finnes vel simplere biler å få kjøpt i dag også? MG ZS EV f.eks? Helt "vanlig" bil i bruk med Android Auto/Carplay uten noe app eller slikt. Plugger du den i lader den batteriet fult uten at du trenger å styre med slikt heller (det er dog ikke det lureste for batteriet) Nei, vanlig cruisekontroll. ACC er fint det, men ikkenoe jeg personlig ville betalt ekstra for. Å ja, det finnes simplere biler i dag også, vi har en slik en (2020 eup). Kunne tenkt meg muligheten til å velge bort mye av det "unødvendige" som drar opp prisene, men fortsatt hatt endel rekkevidde, OK ladehastighet og grei byggekvalitet. Men det kommer vel etterhvert ? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Eh, hva er dette? https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/id3-1st-deliveries-begin-in-early-september-6122 Grunnpris på €40.000? Betyr det at den vil komme opp i 400.000 her i Norge? Ikke levering før i september? Kun 30.000 biler skal produseres? Hva skjer? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) hekomo skrev (6 minutter siden): Eh, hva er dette? https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/id3-1st-deliveries-begin-in-early-september-6122 Grunnpris på €40.000? Betyr det at den vil komme opp i 400.000 her i Norge? Det er inkludert tysk moms. hekomo skrev (6 minutter siden): Kun 30.000 biler skal produseres? Det er antall bindende ordre av 1st edition. Det står i den artikkelen du linket til. hekomo skrev (6 minutter siden): Hva skjer? Kjenner deg ikke så du må nok spørre noen andre. Endret 10. juni 2020 av uname -l Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Og hva med at det står "konseptbil" nederst der? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 hekomo skrev (5 minutter siden): Og hva med at det står "konseptbil" nederst der? Jeg vet ikke. Kan du ikke bare linke til det ekkokammeret hvor du har funnet all denne kritikken. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Det er på denne siden: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/id3-1st-deliveries-begin-in-early-september-6122 "The vehicle is a near-production concept car and is not yet available for sale in Europe" ??? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 hekomo skrev (2 minutter siden): Det er på denne siden: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/id3-1st-deliveries-begin-in-early-september-6122 "The vehicle is a near-production concept car and is not yet available for sale in Europe" ??? Det stemmer. Den er ikke i salg ennå og VW har aldri påstått noe annet. Hvorfor er du så mot elbiler? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Dette er jo fantastiske nyheter! Da begynner vi å se målstreken der elbil er normen. Jeg regner med alle som vil ha en overgang til utslippsfri transport synes dette er fantastiske nyheter og gleder seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 hekomo skrev (1 time siden): Det er på denne siden: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/id3-1st-deliveries-begin-in-early-september-6122 "The vehicle is a near-production concept car and is not yet available for sale in Europe" ??? Finner ikke teksten du refererer til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå