Redaksjonen. Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Evaluering: Elektriske ferger mye billigere i drift enn diesel [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Billigere drift er jo ikke akkurat noen overraskelse, selv med danske strømpriser. Det hadde vært mer interessant å lese hvor lang tid det tar før investeringen har betalt seg inn. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Simen1 skrev (5 timer siden): Billigere drift er jo ikke akkurat noen overraskelse, selv med danske strømpriser. Det hadde vært mer interessant å lese hvor lang tid det tar før investeringen har betalt seg inn. Sitat Konklusjonen er at de høyere investeringskostnadene ved å bygge en helt elektrisk ferge allerede er kompensert etter bare fire til åtte års drift. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 qualbeen skrev (30 minutter siden): Hvor lang levetid har batteriet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 I tillegg er det mer interessant for oss i Norge å vite om våre el-ferger, som har doble fremdriftssystemer, noen gang vil lønne seg. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 At ekstra investeringskost var nullet etter 4-8 år var imponerende! 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 (endret) Trestein skrev (43 minutter siden): Hvor lang levetid har batteriet? Det står i artikkelen (10 år). Endret 9. juni 2020 av Ketill Jacobsen Lenke til kommentar
tjavel Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Etter hvert kan de kanskje spare penger på å putte gamle bilbatterier i disse? Om har igjen 80% eller mer. Tenker på større ferger hvor vekten på batteri ikke betyr like mye, for hurtigbåter er vekten viktigere. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 (endret) Tesla-Snurre skrev (2 minutter siden): Kanskje litt mindre imponerende hvis man må begynne nedbetalingen på nytt etter 10 år når batteripakken må byttes? Det er lov å lese artikkelen, i tillegg til kommentarene.. ? (siden jeg tross alt ikke limte inn hele artikkelen i forrige quote) Sitat Konklusjonen er at de høyere investeringskostnadene ved å bygge en helt elektrisk ferge allerede er kompensert etter bare fire til åtte års drift. Også når man tar hensyn til kostnadene til ladestasjonen, og at batteripakken sannsynligvis vil bli byttet ut to ganger i løpet av fartøyets totale levetid på 30 år. Endret 9. juni 2020 av qualbeen 4 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Det er uheldig da at mange av de nye hybridfergene i Norge fortsatt går på diesel. Det ser ikke ut til å være særlig prioritet på å få ladesystemene operative. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 failern skrev (11 timer siden): I tillegg er det mer interessant for oss i Norge å vite om våre el-ferger, som har doble fremdriftssystemer, noen gang vil lønne seg. Har ikke alle ferger det? Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Hanhijnn skrev (7 minutter siden): Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm? Ikke meg bekjent, og det ville vært oppsiktsvekkende. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 (endret) 5 hours ago, Hanhijnn said: Har ikke alle ferger det? Er det ikke IMO-krav at alle ferger må kunne komme seg til land om de går tom for strøm? IMO kravet er vel at det skal være et "take me home" back-up system. Ikke nødvendigvis at det går på diesel. Men jo, selv "Ampére" har et lite dieselaggeregat som de kan karre seg til land med. Etter at "Ampére" hadde problemer med lading i perioder innså man vel at den burde hatt et litt større dieselaggeregat, og alle de senere el-fergene ble da bygget som hybrider. Men det har jgjen ført til at man har slappet av litt på dette med lading, og derfor er det nå svært mange samband som fortsatt går på diesel. Jeg har i det siste reist med 5 forskjellige elektriske ferger, og det er kun på "Ampére" jeg har sett at ladepluggen har vært i bruk. Men alle fergene tar 10 minutter "ladepause" ihht ruteplanen. Med dieselaggeregatet i gang. Endret 10. juni 2020 av J-Å 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå