Gå til innhold

Havfarmen snart framme i Norge: Justeringer underveis i utviklingen kunne skrinlagt prosjektet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"For dyrt å bygge i Norge

Havfarmen ble bygget ved verftet CIMC Raffles i Kina og transporteres i disse dager med fraktefartøyet Boka Vanguard. Prisen var blant årsakene til at norske verft ble valgt bort."

Hvordan skal det gå med velferdsstaten dersom vi ikke er konkurransedyktige på slike konstruksjoner.

jeg hører til de som tror på forskningen som sier havet vil stige, og at barna våre kanskje vil oppleve 1 m høyere vannstand.

Samtidig er det vi som lever nå som kan begrense havnivåstigningen, og oljevirksomhet må byttes ut med fornybar energi.

Med andre ord er det denne type konstruksjoner som er fremtiden, og industrien vi skal leve av etter 2050.

Med automatisering, noe Kleven har erfaring med ved at roboter sveiser store seksjoner i skipsindustrien, så burde vi klare konkurransen mot Kina.

Norge er et kostbart land når 60% av lønnen havner tilbake hos fellesskapet.

Samtidig vet vi at eksportnæringene er motoren i velferdsstaten, og gir livsopphold til 6 andre i samfunnet. 2 i offentlig sektor, 1 på NAV, 1 pensjonist, 1 mellom 0-20 år og 1 i tjenesteytende næringer.

Nettopp denne havmerden representerer alternativer til oljevirksomhet, og dersom vi ikke klarer å bli konkurransedyktige på industri som høster av naturressursene i landet kan det se dystert ut for de som kommer etter oss.

Oljenæringen støttes ved at staten tar 90% av leteutgiftene, og vi burde tenke på samme måte innen havbruk og fornybar energi, ved at staten finansierer 90% av pilotene, og at private tar over når det blir serieproduksjon.

Bygging av piloter er forskning, og er ikke i konflikt med EØS-reglene.

Endret av aanundo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tragisk at man ikke er i stand til å bygge noe som helst i dette landet. Enn så lenge så er handelsbalansen i dette prosjektet negativt, til fordel for Kina. Så er importen av mat til laksen også en økonomisk usikkerhet, sammen med risiko med vær og vind. Spennende er det i alle fall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Oljenæringen støttes ved at staten tar 90% av leteutgiftene, og vi burde tenke på samme måte innen havbruk og fornybar energi, ved at staten finansierer 90% av pilotene, og at private tar over når det blir serieproduksjon."

Jeg regner med at disse andre næringene også må betale 78% skatt, slik som oljenæringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...