Disco Stu Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg har siden 01.01.20 drevet et lite selskap hvor jeg er eneste ansatt. Jeg har vært nøktern med å ta ut lønn, og nå i juni/juli har jeg tenkt å ta ut 130.000 som ekstra feriepenger i tillegg til vanlig lønn. Hva lønner seg i dette tilfellet? Bør jeg ta ut alt som vanlig lønn? Eller er det mest fornuftig å ta det ut som utbytte fra selskapet? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Tommelfingerregelen er vel at dersom samlet lønn er under 6G tar en heller ut mer lønn en å ta utbytte. Lenke til kommentar
Disco Stu Skrevet 9. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2020 Geirr skrev (57 minutter siden): Tommelfingerregelen er vel at dersom samlet lønn er under 6G tar en heller ut mer lønn en å ta utbytte. Ok. Jeg har tatt ut 60K /mnd til nå, så da ligger samlet lønn over 6G. Da vil det være mest fornuftig å ta ut utbytte? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 (endret) 6G, 7.1G eller 640.000 er grensene de fleste bruker som skillet hvor det ikke lønner seg å ta ut mer lønn. - 6G fordi de fleste ytelser fra staten ignorerer lønn over det - 7.1G fordi du får folketrygd for lønn opp til dette beløpet. - 640.000 fordi marginalskatten på lønn inkl aga er høyere enn marginalskatten på utbytte etter dette. Med 60.000 i mnd ender du på 720.000 i løpet av året og bør slik sett ta det overskytende som utbytte. For å kunne betale ut utbytte må du vedta dette på generalforsamling. Siden du ikke drev firma i fjor må du vedta å ta det fra det løpende overskuddet du har og da må du følge disse reglene https://lovdata.no/lov/1997-06-13-45/§8-2a - så vidt jeg har forstått i hvert fall. Jeg tror dog du slipper revisjon hvis du har fravalgt revisjon ellers også. Endret 9. juni 2020 av nirolo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå