MsSupporter Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Og likevel er det etter hvert mange som velger noe annet enn Tesla selv i samme prisklasse. Har de ikke tatt seg bryet med å sette seg inn i hva som gjør Tesla unik før de kjøper? Eller tror det bare alt som kommer fra de store MÅ være bedre? 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13459 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en VW til denne karen! Lenke til kommentar
morten7 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 2 hours ago, Emsal said: (..) Jeg tok en kjapp kikk på Volvo og kunne ikke se samme mulighet der. Står dog at det er under utvikling. (..) Tok en rask titt på Volvo, og det er enkelt å se trafikken til appen der også og greit API. Bruk løsninger som Charles proxy (koster litt, men enkelt), MITMproxy (versjon 2 er enklere enn de nyere), SSLstrip i kombinasjon med Wireshark.. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Nordland skrev (2 timer siden): Tror du virkelig Hyundai sin app støtter biometriske passord? Og om du sikter til apputvikleren tror jeg heller ikke en som skriver sin egen app har en telefon som mangler noe særlig. De fleste andre elbil-apper baserer seg på telefonens automatiske låsing til vanlig bruk - noen krever pinkode for å låse opp bilen, men ikke for å hente ut data. Om du ikke har brukt den selv ser jeg heller ikke utfra artikkelen at han har fjernet pin-kode for annet enn å hente ut data. Til vanlig bruk baserer uansett Hyundai seg på vanlig nøkkel, så ev. vinningskriminelle vil nok bare gå for den som med de fleste andre biler. At noen få personer (mellom 10 og 49 ref. Google Play store) har kjøpt appen, og noen få av de igjen har satt opp mobilen så den er opplåst i ditt hypotetiske tilfelle, tilsier ikke akkurat at de 16000+ Ioniq og Kona i Norge hadde vært noe mer åpenbart mål dersom appen var mer utrygg enn bilnøkkelen. Hva appen støtter av passord spiller ingen rolle. Mobilen støtter biometriske passord og sparer innloggingsdetaljene for deg, slik at du kun logger deg inn med tallkombinasjon første gang du registrerer deg. Mobilen håndterer passordene og logger deg inn med biometri. For øvrig artig at du mener jeg kommer med hypotetiske tilfeller, når hele argumentet ditt står og faller på at du *tror* de fleste (hva er de fleste) elbilapper baserer seg på om telefonen er låst eller ikke. Snakk om stråmannsargumentasjon. PS: å låse opp en telefon som er låst med pinkode er en smal sak for vinningskriminelle. Så om telefonen er låst eller ei spiller ingen rolle, annet enn for den lokale fylliken som bare er ute etter raske penger. Lenke til kommentar
molna Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 WattCat for Jaguar er også utviklet av en nordmann. Raskere og med flere funksjoner enn originalen. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 (endret) elcapito skrev (3 timer siden): Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en VW til denne karen! Hvorfor vil du den mannen så vondt? Det han har gjort er jo bra... ? Har forøvrig 2019 Kona, men savner app-løsning. Skulle gjerne sett at det kommer noe som gjør at jeg føler en viss trygghet med, samtidig som det er billig å inkorporere. Dessuten er det talentløst at ikke Hyundai tilbyr oppgradering. Er ikke så viktig med den større skjermen, men appløsning frister å oppgradere til. Noen som vet hvor mye en slik ODBD-enhet trekker om den står plugget i et døgn? Per nå er det lite og intet av vampire-drain på Kona, men klar over at en appløsning og "koster" i form av nedtapping av batteriet, men om det er neglisjerbart, så kommer jeg nok til å koble en til bilen min. Forlengerkabel som man må ha for å kunne holde lokket lukket selv om den er koblet til, koster en slikk og ingenting, og ODBD dongel/adapter har jeg allerede, så håper den vil være kompatibel. Gratisversjonen er allerede på plass nå, betalversjon skaffes når den kan brukes for oss med "gammal Kjærring" (Kona uten Bluelink)... Endret 8. juni 2020 av Snowleopard adapter/adapter endret til ODBD dongel/adapter 1 1 Lenke til kommentar
Boppus Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Én bug: Det bør stå "Energy" og ikke "Power" der hvor kWh vises. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 elcapito skrev (3 timer siden): Jeg lurer på om jeg skal kjøpe en VW til denne karen! Nei, vær nå snill med mannen... ? 1 Lenke til kommentar
clied Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Da jeg på slutten av 80-tallet jobbet med 'grafiske arbeidsstasjoner' omtalte vi jagerfly som ' A big computer wrapped up in metal'. Bilprodusentene må forstå at det samme kan sies om biler nå til dags. Alt for mange henger igjen i tradisjonell tankegang og mekanikk.... Det må satses betydelig mer på datatjenester både i bilen, og de ulike brukergrensesnitt mot kjøretøyet. Kun Tesla som har skjønt dette ennå..... 1 Lenke til kommentar
Boppus Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Samt "km", og ikke "KM". KM står for Kia Motors. Lenke til kommentar
Socraton Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Hadde vært moro med ny app til min gamle leaf (2011). Betaler gjerne! Det gjør kanskje flere? Nissan sin var/er så håpløs at jeg sluttet å bruke appen for mange år siden. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 (endret) 24 minutes ago, Socraton said: Hadde vært moro med ny app til min gamle leaf (2011). Betaler gjerne! Det gjør kanskje flere? Nissan sin var/er så håpløs at jeg sluttet å bruke appen for mange år siden. Nissan forlot vel disse for mange år siden? Mener å ha hørt at nyeste kart til navigasjonen er fra 2016? Endret 8. juni 2020 av Complexity 2 Lenke til kommentar
kabs Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg har en ny leaf (2019/ 62kWh) og den har ingen nyttige funksjoner som virker. Selv om bilen er godt under året så har jeg gitt opp hele appen, og Nissans evne som app utvikler. (bilen som sådan er derimot ingen ting å si på) 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Socraton skrev (3 timer siden): Hadde vært moro med ny app til min gamle leaf (2011). Betaler gjerne! Det gjør kanskje flere? Nissan sin var/er så håpløs at jeg sluttet å bruke appen for mange år siden. Det finnes minst 3 uoriginale apper for gamle Leaf hvis man har Android, men problemet der er vel serveren hos Nissan som er halvdød. Har man ny Leaf (2019->) så finnes kun original app. Den virker, men er simpel, og serveren er treg. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Salvesen. skrev (11 timer siden): Tesla sin app er ganske laber den også ift hva den kunne ha vært. Det finnes drøssevis av 3 party app'er til tesla på grunn av dette. Som teslaseer for homeseer, utviklet av meg... Har dog ikke fått intervju forespørsel av TU av den grunn ? Hvordan er det egentlig med API-ene til Tesla? Er de offentliggjort av Tesla eller er de 'reverse-engineered'? Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Kan bare stoppe en eier av en Mercedes eller BMW og ta nøkkelen til bilen og gjøre det samme når du først er superlommetyv 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Kahuna skrev (38 minutter siden): Hvordan er det egentlig med API-ene til Tesla? Er de offentliggjort av Tesla eller er de 'reverse-engineered'? Sistnevnte, det er vell de fleste. Bare sniffet ut i fra mobil applikasjonene osv. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Salvesen. skrev (11 minutter siden): Sistnevnte, det er vell de fleste. Bare sniffet ut i fra mobil applikasjonene osv. Ah, ok. Lurte bare på om jeg hadde gått glipp av noe. Prøvde openhabian med Tesla-plugin på en r-pi og det hadde et visst preg av hjemmemekk. Artig eksperiment men siden jeg strengt tatt ikke har noe annet å styre enn bilen har akkurat det sd-kortet bodd i en pappeske siste halvåret. Lenke til kommentar
mkotsbak Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 MyLeaf fungeter med 2019+ nå. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Bruke QuickLeaf. Funker bra den men problemet til Nissan er trege servere og det kan ingen app noen gang fikse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå