Yessmann Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 Jeg har planer om å importere en hybdidbil (el/bensin) fra Tyskland i sommer. Men hvor finner jeg de eksakte tallene for elektrisk rekkevidde, midlere CO2-utslipp og totalvekt som brukes i beregningen for en bestemt biltype? Spesielt elektrisk rekkevidde har en del å si for engangsavgiften, men det finnes ulike beregningsmetoder for dette. Vil unngå å få sjokk når jeg tropper opp på tollkontoret etter at bil er hentet. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Er biltypen typegodkjent i Norge, så kan vel Statens Vegvesen svare på det. Hvis ikke så må du vel spørre TÜV i Tyskland. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 9. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2020 Hanhijnn skrev (På 8.6.2020 den 8.02): Er biltypen typegodkjent i Norge, så kan vel Statens Vegvesen svare på det. Hvis ikke så må du vel spørre TÜV i Tyskland. Ikke lett å få svar fra Statens Vegvesen. Har stått i kø (tilbakering) i hele dag - ingenting. Prøvde chatroboten, men den forstod jo ingenting av spørsmålet. Spørre TÜV: hvordan vet jeg at dette beregnes på samme måte i Tyskland og Norge? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Yessmann skrev (15 timer siden): Ikke lett å få svar fra Statens Vegvesen. Har stått i kø (tilbakering) i hele dag - ingenting. Prøvde chatroboten, men den forstod jo ingenting av spørsmålet. Det skal ikke være enkelt å nå inn til Statens representanter dessverre, Yessmann skrev (15 timer siden): Spørre TÜV: hvordan vet jeg at dette beregnes på samme måte i Tyskland og Norge? Det som blir TÜV-godkjent blir automatisk godkjent i Norge. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 10. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2020 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Det skal ikke være enkelt å nå inn til Statens representanter dessverre, Det som blir TÜV-godkjent blir automatisk godkjent i Norge. OK - får prøve TÜV, men vet jo ikke om det er noe lettere å nå igjennom der. Må jeg dra frem tysken jeg lært på skolen da, mon tro? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. juni 2020 Del Skrevet 10. juni 2020 Yessmann skrev (4 timer siden): OK - får prøve TÜV, men vet jo ikke om det er noe lettere å nå igjennom der. Må jeg dra frem tysken jeg lært på skolen da, mon tro? Holder sikkert med engelsk (som du lærte på skolen)... Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 20. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2020 Jeg har ikke ringt TUV, men jeg har kontaktet merkeforhandler. Bilen det gjelder er en 2018-modell BMW 740e (har ingen konkret bil ennå). De klarte endelig å gi meg et konkret svar: 48 km - som er veldig gunstig med tanke på engangsavgiften. MEN: det er ifølge den gamle målemetoden NEDC, som gjaldt i 2018. Etter januar 2020 gjelder WLTP. Så da blir jeg usikker på hva som blir gjeldende for en 2018-modell som importeres i 2020. Skal ikke være lett.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå