Rune Langeland Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Ser det er mange dyktige som er her på forumet, så øyner et bittelite håp om hjelp...! I korte trekk: nybygget "gaming pc" hovedsaklig til videoredigering. Alt kjøpt nytt, alt gikk knirkefritt og etter boka under installasjonen så vidt jeg vet. Ingenting mistet, bøyd, gjort på nytt eller lignende. Tok meg veldig god tid og fulgte manualen til hovedkortet og videoguiden til komplett. Pc startet på første forsøk og jeg ble sjeleglad, da dette er første gang jeg forsøker meg på pc bygging! Tenkte at steike, dette var jo enkelt!! Operativsystem ble så installert og så kom nedturen hardt og brutalt. Pcen er kun i livet i få sekunder før jeg får bluescreen med feilmelding. (Først fikk jeg noen feiler på konfigurering av språk og område, men det gikk etterhvert). Det er 3 forskjellige feilmeldinger. Kun en hver gang, men det varierer hvilken av disse tre som kommer opp. 1: IRQL less or not equal 2: system service exception 3: page fault in non paged area. Dette skjer uansett hvor mange ganger jeg prøver om igjen. Sikker modus fungerer, men da får jeg ikke gjort noe med drivere etc og er like langt. Jeg har installert windows på mytt 4 ganger uten forandring. Har installert windows på annen harddisk, samme problem. Bios fungerer tilsynelatende normalt om jeg går inn der. Viser temp på cpu, viftehastighet, disker, tilgjengelig minne, osv. Stopper ikke opp heller når jeg er der, det skjer først i windows. Komponenter: Win 10 pro, brukt 64 bit Hyper x fury ddr4, 4x16gb Asus tuf z390 wifi hovedkort Fractal design define s2 kabinett Noctua luftkjølimg av cpu, tårnkjøler Intel i9 prosessor Geforce rtx 2080 super evo 2 skjermkort Corsair 850w strømforsyning Corsair m2 960gb ssd disker Har selvsagt søkt og googlet meg grønn og blå. Oppsummert for feilene slik jeg tolker det kan det være harddiskfeil, hovedkortfeil, prosessorfeil, minnefeil, softwarefeil eller andre feil...føler de like godt kunne skrevet at det kan være hva som helst. Samtidig starter den jo, operativsystemet ble installert og alt ser tilsynelatende normalt ut i bios oversikten. Så, jeg skjønner ikke mer.... På forhånd tusen takk for alle gode svar!! Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Velkommen til PC bygging, hvor det lønner det seg med kompatible reservedeler. ? Har du forsøkt en annen SATA- og strømkabel? Fjerne/bytte minnebrikke en og en for å eliminere feilkilder? Lenke til kommentar
Rune Langeland Skrevet 6. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2020 Hei! Nei ikke prøvd å fjerne minnebrikker, takk for tips, skal prøve det. Kompatible deler ja, trodde da alt dette skulle være 100% kompatibelt med hverandre jeg! ? Disk i bruk til operativsystem er m2 satt direkte i port midt på hovedkortet, så den er uten sata kabel... Strømkabelen var merket slik det stod i manualen til hovedkortet og passet også i både 24 pin kontalten og 8 pin kontakten, så antok den var grei. Denne fulgte med strømforsyningen. Kan denne være feilkilde? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Ah, M2 disk. Kan du midlertidig fjerne den og forsøke med vanlig HDD/SSD tilkoblet SATA? Hvis OS booter opp og er stabilt, er vi i mål! Var kanskje litt klønete formulert angående kompabilitet, det var ikke nødvendigvis din konfigurasjon jeg siktet men generelt. ? Strøm/ATX(24) og CPU(8pin) burde være OK, lite å gjøre feil der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå