Styrmann Smisk Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Har et ørlite problem med den stasjonære pcen. Hadde en økt i dag hvor jeg spilte RDR2 i et par timer, ikke noe supertungt mao. Skjermen begynte å flimre litt, hvor en sort stripe kunne blinke raskt over skjermen hvis jeg gjorde noe in-game (snudde meg, trykte på en knapp etc..). Dette har skjedd før og ført til at spillet har fryst og skrudd seg av. Men antok det bare var RDR2 som var dårlig optimalisert. Men nå nettopp så frøs spillet i et par sekunder før datamaskinen skrudde seg av like momentant som om strømmen gikk. Og når jeg skrudde på så var det null respons. Etter jeg hadde trukket ut strømkabelen til psuen og satt den inn igjen så bootet den, men måtte bruke to forsøk før jeg fikk bilde. Hva kan jeg anta er årsaken til dette? Mistenkte først død PSU, men nå undrer jeg på om den kanskje er dårlig. Selv om skjermkortet ikke ga bilde på første oppstart så var det full belysning i det. RAM har ikke klokket seg ned til standard hastigheter så tvilsomt at det var en shutdown pga dét. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Vanskelig å peke på én komponent. Hvis jeg skal gjette, så kan det tenkes at PSU har blitt gradvis dårligere over tid, og akkurat denne gangen klarte den ikke holde spenning til GPU stabil over tid. Du kan prøve å kjøre stress-test med OCCT samtidig som du logger 5V og 12V spenning. Last opp skjermkopi som viser graf så ser vi om 12V spenninga er utafor grensene. [edit] En ting til: List opp komponentene i maskinen din, og alder på disse. Endret 6. juni 2020 av geir__hk Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 6. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2020 geir__hk skrev (38 minutter siden): En ting til: List opp komponentene i maskinen din, og alder på disse. Alt ble kjøpt i Juli/August 2019. ASRock X570 Taichi AMD Ryzen 3600 AMD Powercolor 5700XT GSkill TridentZ minne Corsair HX1200i Alt for utenom minnet har stock hastigheter. Kan prøve å teste spenningsverdier i morgen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 Kjører minnet på XMP verdier eller er det snakk om manuell overklokk? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 7. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2020 XMP-verdier Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 (endret) Men den har startet opp igjen og virker normalt nå? Du kjører på siste versjon av skjermkort driverene? Du kan teste systemet med dette programmet: https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master Endret 7. juni 2020 av Svein M Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 7. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2020 Har ikke hatt mulighet til å bruke den etter gårsdagens hyss. Så vidt jeg vet er driverne up to date. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå