MrFoss Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Takk, blinksa litt der. 96Km kunne nok blitt noe bedre dog det er langt i luftlinje som du viser til i posten over. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Ja, det virker litt i korteste laget om man sammenligner med f.eks elbil. Men så kommer man jo lengre med 96 km i luftlinje enn 96 km langs veiene. Også rutene må nødvendigvis gå fra ladestasjon til ladestasjon. Se for deg Teslas nettverk av hurtigladere, bare med helipader i stedet for biloppstillingsplasser. Siden dronene ikke blir personlig eide trenger man ikke vente på at akkurat "sitt" kjøretøy lades. Man stiger bare ut av den ene og bytter til en annen. Omtrent som man bytter buss eller t-bane, bare at man slipper å vente til "ruta" går. Man bytter bare kjøretøy på sekunder og flyr videre. Skal man veldig langt av gårde blir det selvsagt knotete å bytte fartøy hvert 24 minutt, men et par bytter burde være overkommelig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Kommer langt med seilfly og trenger kun motor for å komme seg opp i lufta Så med avtagbare vinger man får leid på en flyplass, kunne man i teorien flydd fra Trondheim til Oslo Må bare lage en elbil med feste for vinger, og proppel i front Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 19 minutes ago, Simen1 said: Ja, det virker litt i korteste laget om man sammenligner med f.eks elbil. Men så kommer man jo lengre med 96 km i luftlinje enn 96 km langs veiene. Også rutene må nødvendigvis gå fra ladestasjon til ladestasjon. Se for deg Teslas nettverk av hurtigladere, bare med helipader i stedet for biloppstillingsplasser. Siden dronene ikke blir personlig eide trenger man ikke vente på at akkurat "sitt" kjøretøy lades. Man stiger bare ut av den ene og bytter til en annen. Omtrent som man bytter buss eller t-bane, bare at man slipper å vente til "ruta" går. Man bytter bare kjøretøy på sekunder og flyr videre. Skal man veldig langt av gårde blir det selvsagt knotete å bytte fartøy hvert 24 minutt, men et par bytter burde være overkommelig. Hadde jo gitt et fortrinn over det å eie selv, men tipper det blir stort sett brukt på strekninger som man når uten å mellomlande. Tror rekkevidde angst blir interessant. Vet at med quad droner så er det natt og dag om det er vind når det kommer til flyvetid. Motvind kan sikkert korte ned rekkevidde betraktelig. Får håpe at 96Km er med en 10-20% igjen i batteriet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 (endret) MrFoss skrev (5 timer siden): Hadde jo gitt et fortrinn over det å eie selv, men tipper det blir stort sett brukt på strekninger som man når uten å mellomlande. Tror rekkevidde angst blir interessant. Vet at med quad droner så er det natt og dag om det er vind når det kommer til flyvetid. Motvind kan sikkert korte ned rekkevidde betraktelig. Får håpe at 96Km er med en 10-20% igjen i batteriet. I artikkelen står det 80 kWh for "cruise", altså transportstrekningen på 96 km (vindstille). Det står også 37 kWh reserve, som skulle kunne oversettes til ca 44 km reserve. Videre er det også satt av 26 kWh til "hover", samt utilgjengelige buffere i topp og bunn. 96 km cruise krever altså under halvparten av den totale batterikapasiteten. Endret 8. juni 2020 av Simen1 hoover->hover Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Simen1 skrev (3 timer siden): Videre er det også satt av 26 kWh til "hoover", Du er glad i dette ordet "hoover", tydeligvis. Men det betyr "å støvsuge", etter støvsugermerket av samme navn. Det du tenker på er "hover" (som i hovercraft). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Hehe, godt poeng - jeg skal jobbe med rettskrivinga.. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Vel, loven om ferdsel i utmark satt jo i sin tid en effektiv stopper for sjøfly i norge! Mulig at våre politikere levde i den villfarelse om at bølgene etter et par flotører på et fjellvann var like permanente som sporene etter en snøskoter eller eller "grøftene" etter en 4WD! Jeg kan alltids forsterke garasjetaket til å lande en slik overdimensjonert drone, men å lande i et LNF område?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå