Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til valg av ny elbil


H-Frame

Anbefalte innlegg

5 hours ago, H-Frame said:

Hei! Det stemmer at garantien følger bilen. Snakket litt med forhandler om dette. Men han opplyste om at importerte biler stilte seg annerledes. Her var det også en form for garanti som dekker reparasjon av feil og mangler, men man måtte selv betale for at verkstedet skulle finne ut hva som var feil. Han sa at importerte biler ofte var rimeligere, men at man da ofte sitter med en stor regning hvis det skulle oppstå feil. 

Helt konkret så skulle de ha rundt 270 000 for en 19-modell, mens en 20-modell ligger på rett over 300 000. 

Det er direkte slimete svar han har gitt deg då. Han snakker om bruktimporterte biler, ja? Men berre den absolutt billigste bilen på finn i dette augeblikket er ein bruktimport.

Eg kikke no på finn, og søker skiltet i kjøretøysopplysninger. Under registrerings-fanen vil det stå når den var førstegangsregistrert, når den var førstegangsregistrert i Norge, og om den er bruktimporert. Med det kriteriet, her er 3 av dei 4 billigste 2019 bilene på finn, alle 2019 modell (sjølv om eit par var lagd i 2018, men).

Men kva meine du med rett over 300k for ny 2020 modell? Kva tilbud fekk du då nøyaktig? Nybilprisen skal jo vera nermare 330k det eg er forstått for tilsvarende utstyr.

Frå Hyundais sider.

image.thumb.png.1becbcd7f6a8ddeadc45e797ebcd7fb5.png

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, H-Frame said:

Takk for enda flere gode innspill! ?

Mulig vi må prøvekjøre en Tesla også. Eventuelt forhøre meg meg Kia om leveringstid på E-niro. Litt skeptisk på kvalitet og kundeservice hos Tesla som sagt. Sjekket også forsikring på denne, og det koster nesten 3 ganger så mye i forsikring for en Tesla mot en Ioniq, så det er jo litt dumt. 

Performance utgaven du sjekket da?

Betaler vel 7400kr i året på min Model 3 LR med 16000km, noe som ikke er så avskrekkende siden man slipper å veiavgift og alt det der.

Men Ioniq er vel billigere. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Performance utgaven du sjekket da?

Betaler vel 7400kr i året på min Model 3 LR med 16000km, noe som ikke er så avskrekkende siden man slipper å veiavgift og alt det der.

Men Ioniq er vel billigere. 

Til sammenligning går det ca 11k i året for meg til P. Med 20k km. Men forsikring er omtrent inviduelt. Dog er nok ikke Tesla den billigste:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, H-Frame said:

Mulig vi må prøvekjøre en Tesla også.

Ja, det synes jeg dere skal.  Da merker dere fort om det er riktig bil for dere eller ikke. Når det gjelder kvalitet  og kundeservice så opplever jeg det som bra nå. Det eneste er bremsene, som helt klart ikke er beregnet på saltede veier. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tenker at dette med ladehastighet ikke er så viktig lenger nå når batteriene har blitt større. Dersom man trenger hurtiglade en gang for å nå målet spiller det liten rolle om man må stå ti minutter lenger på laderen dersom man ikke gjør dette for ofte. Selv er jeg sjelden på langtur og ti min ekstra plager meg ikke.

Jeg lader også på vanlig stikkontakt og det gir meg nok strøm til å klare neste dags kjøring. Om jeg går short fyller jeg en sjelden gang på hurtiglader. På denne måten slipper jeg rådyre ladeløsninger.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg kan relatere til høge forsikringspriser. Eg fekk noko nermare 26k i året eller noko dumt på Tesla. Derfor eg valde det vekk. Eg forstår det derimot slikt at det er ein Tesla-klubb som tilbyr mykje billigere forsikring?

TOCN (Tesla Owners Club Norway) har kurrant priset forsikring på Model 3 ja.

https://www.tocn.no/coverclub/

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg tenker at dette med ladehastighet ikke er så viktig lenger nå når batteriene har blitt større. Dersom man trenger hurtiglade en gang for å nå målet spiller det liten rolle om man må stå ti minutter lenger på laderen dersom man ikke gjør dette for ofte. Selv er jeg sjelden på langtur og ti min ekstra plager meg ikke.

Jeg lader også på vanlig stikkontakt og det gir meg nok strøm til å klare neste dags kjøring. Om jeg går short fyller jeg en sjelden gang på hurtiglader. På denne måten slipper jeg rådyre ladeløsninger.

Jeg har ladet noen ganger på 50kW stolper, og det er litt ergerlig til tider at man må stå der i en time når det kunne vært unnagjort på 15 minutter. Nye Inoniq klarer vel bare 35kW eller noe I praksis. Kansje enda lavere om batteriet er kaldt på vintern. 

Men om man bare trenger hurtiglading to ganger i året så har det jo liten betydning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at dette med ladehastighet ikke er så viktig lenger nå når batteriene har blitt større. Dersom man trenger hurtiglade en gang for å nå målet spiller det liten rolle om man må stå ti minutter lenger på laderen dersom man ikke gjør dette for ofte. Selv er jeg sjelden på langtur og ti min ekstra plager meg ikke.

Jeg lader også på vanlig stikkontakt og det gir meg nok strøm til å klare neste dags kjøring. Om jeg går short fyller jeg en sjelden gang på hurtiglader. På denne måten slipper jeg rådyre ladeløsninger.

Tja. Skal man på bilferie igjennom Europa og vil kjøre lengre strekker pr dag, så er det greit å ikke måtte stå alt for lenge på hver ladestasjon. Det er jo ofte en del kø med i bildet også på f.eks. sommerstid. 

Kjører du f.eks. på autobahn eller andre land med raskere fartsgrenser enn det er i Norge, så går rekkevidden kjapt ned. Synes det går fint med vår S75D, men kunne ikke tenkt meg å måtte vente noe særlig mer, for å si det sånn.

Dog er det jo gjerne sånn at om man har familie med småbarn, så blir gjerne stoppene litt lengre uansett. Men ladehastigheten på den nyeste utgaven av Ioniq var jo skremmende lave. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at dette med ladehastighet ikke er så viktig lenger nå når batteriene har blitt større. Dersom man trenger hurtiglade en gang for å nå målet spiller det liten rolle om man må stå ti minutter lenger på laderen dersom man ikke gjør dette for ofte. Selv er jeg sjelden på langtur og ti min ekstra plager meg ikke.

Jeg lader også på vanlig stikkontakt og det gir meg nok strøm til å klare neste dags kjøring. Om jeg går short fyller jeg en sjelden gang på hurtiglader. På denne måten slipper jeg rådyre ladeløsninger.

Hurtiglader veldig sjelden selv, men forskjellen på nye Ionic og Model 3 er ekstrem. Snakker om 15min vs oppmot 1 time hvis du må lade noe rundt 15-20 mil.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nidar2 said:

 

Nja. Eg trur sjølv at det er ein balanse. TS treng ikkje lang rekkevidde i daglige livet, berre ein trivelig opplevelse på laaaaaaaange turer. Då vil eg påstå at fleire korte pauser kan vera greit, men lange pauser (dvs 30+ minutter) vil vera veldig uheldig.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (44 minutter siden):

Eg kan relatere til høge forsikringspriser. Eg fekk noko nermare 26k i året eller noko dumt på Tesla. Derfor eg valde det vekk. Eg forstår det derimot slikt at det er ein Tesla-klubb som tilbyr mykje billigere forsikring?

Har også fått slike tulle priser opp igjennom. Men det er bare ett få selskaper. Søker en videre finner en langt lavere priser, men de ligger nok hakket over hva en betaler for kia, Hyundai osv.

 

TOCN og andre tesla "klubber" inngår ofte avtaler som er gunstige. Jeg benytter meg ikke av slikt, sjekker heller rundt. Finner ofte bedre priser og gjerne vilkår også:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MrMarbles skrev (37 minutter siden):

Tja. Skal man på bilferie igjennom Europa og vil kjøre lengre strekker pr dag, så er det greit å ikke måtte stå alt for lenge på hver ladestasjon. Det er jo ofte en del kø med i bildet også på f.eks. sommerstid. 

Kjører du f.eks. på autobahn eller andre land med raskere fartsgrenser enn det er i Norge, så går rekkevidden kjapt ned. Synes det går fint med vår S75D, men kunne ikke tenkt meg å måtte vente noe særlig mer, for å si det sånn.

Dog er det jo gjerne sånn at om man har familie med småbarn, så blir gjerne stoppene litt lengre uansett. Men ladehastigheten på den nyeste utgaven av Ioniq var jo skremmende lave. 

Kommer ALDRI til å dra på bilferie i Europa. Det går fly. Kjører man elbil bør man heller vurdere leie fossilbil for anledningen bilferie.

Lenke til kommentar

Du skriver at dere skal ha to biler fra høsten av. Det lureste (imo) er at kvar bil skal dekke kvar sin behov. 
Dvs, dere kan ha ein mindre elbil til pendling/bykjøring og ein større bil de gongene dere skal på langtur. 

Ang elbil/bybil så syns eg 208 er ypperlig. Om dere kan greie med noe enda mindre for kvardagen, så er Renault Zoe også ein bil å vurdere.
Begge har nok plass og bagasjeplass til kvardagen (korte turer) og gir meget god valuta for pengene. Zoe har mye større bagasjerom enn 208, nesten like stor som ioniq.
Evt 2008/Kona/E-niro/ioniq, men pga størrelse så egner de mindre som bybil. 
Ford hørest spennande ut. Syns interior er ekstremt stygg (kvar sin smak), men det er noe ein blir vant med. Men som du sier, nokså langt leveringstid.
Til slutt, kva med billigaste Audi etron? For meg personlig er det heller den enn Tesla. 

Tesla er meget kul bil å kjøre mtp fart, aksel, styring. Men du betaler for det. Kor ofte trenger du 0-100 på 3 sec? Også risikerer du å ha bilen mye på verksted. Som familiebil så er det lite ønskelig. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Nidar2 said:

Kjører man elbil bør man heller vurdere leie fossilbil for anledningen bilferie.

Ikke nødvendig om man velger bilmerket som har bygd ut flest ladere.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?bounds=83.29600095954483%2C23.322575077882462%2C23.1697750403186%2C-49.13278461945945&zoom=3&filters=supercharger%2Cdestination charger

Men har man en annen bil kan det bli litt tungvint til tider, som f.eks denne historien viser:

https://www.tv2.no/a/11341620/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, aomt said:

Også risikerer du å ha bilen mye på verksted. Som familiebil så er det lite ønskelig. 

Det gjelder mest Model S/X. Model 3/Y er mye bedre designet og krever langt mindre besøk hos Tesla så akkurat det trenger man ikke være redd for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående forsikringspriser på Tesla Model 3 så har de gått opp pga. risiko og kostnaden som viser seg å være på disse bilene. De startet lavt, men erfaringen viser at disse bilene koster forsikringsselskapene endel. Som Salvesen skriver går det an å få ok priser hvis man shopper rundt, men er man den som ikke bytter rundr blir det en dyr bil å forsikre. I tillegg er dekkene dyrere enn Ioniq. 

Lenke til kommentar

Hei igjen, og nok en gang takk for masse gode innspill. 

Jeg skal forsøke å svare litt på det som har blitt skrevet siden sist.

 

Det blir ikke så ofte vi skal på langtur, men det blir nok en tur og to til diverse legoland, dyrepark, Astrid Lindgrens verden osv. i årene som kommer. Opprinnelig var tanken å bytte inn Volvoen i en større bil, og så ha en elbil på siden av. Jeg har kun hatt volvoen i 3 år, og kjørt den drøyt 30 000 km, og jeg fikk da en innbyttepris på mindre enn halvparten av det jeg betalte for 3 år siden. Jeg har jo hatt bilen siden ny, og den er i god stand og kjørt lite, så jeg er ikke villig til å ta et slikt tap. Så da blir det heller til at vi ser oss om etter en litt større elbil, og at volvoen blir mer en bil nummer 2. Derav har hurtigladig og muligheten til litt lengre turer blitt viktigere, men som det påpekes så blir det nok kun en gang i året at det blir en lenger tur. Men når det er sagt så er det uaktuelt å stå på ladestasjoner i  over 1 time av gangen med en utålmodig liten jente i baksetet. Det kan fort ødelegge ferien. Egentlig er kanskje mustang Mach E den bilen som passer oss best, men nå ble jo den utsatt. Sitter også å vurderer om vi skal vente på Mach E, og heller ha noen litt vanskelige måneder med bare 1 bil. Dessverre så kan ikke Ford si noe mer presist enn "første halvår 2021", så det kan jo bli ganske lenge til. Jeg venter nok heller 6 måneder på mustang, enn 4 måneder på E-Niro. 

 

Når det gjelder forsikring så var det på Tesla model 3 Long range jeg sjekket. Tilsvarende på Ioniq er ca 300 - 350 kr måneden i forsikring. 

Lenke til kommentar
H-Frame skrev (2 timer siden):

Når det gjelder forsikring så var det på Tesla model 3 Long range jeg sjekket. Tilsvarende på Ioniq er ca 300 - 350 kr måneden i forsikring. 

Ja, forsikringen på Tesla har blitt dyrere. Vi betalte rundt 8000 i året for 2,5 år siden når bilen var helt ny. Nå ser jeg det er oppe på 10600 i året. 75% bonus på 3 året. 

Når det er sagt, så er den utrolig rimelig på langtur :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...