Gå til innhold

Hjelp til valg av ny elbil


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har i lenger tid sett meg om etter en elbil som vi skal ha i tillegg til vår "gamle" volvo V40. Vi har barn og er avhengig av god plass i bagasjerommet, og her er volvoen for liten, i alle fall for de lengste turene. I tillegg så vil vi trenge to biler fra høsten av når det skal hentes og leveres i barnehage. Vi bor i en stor by med mye bomstasjoner, så jeg tror at elbilen raskt vil bli vårt foretrukne fremkomstmiddel. Vi har hus med garasje hvor vi planlegger å få montert lader til elbilen. Vi har relativt kort jobbvei, ca 30 - 35 km tur-retur. Jeg har også mulighet for å lade gratis på jobb. 

Vi har sett mye på Hyundai Ioniq, og liker denne godt grunnet stort bagasjerom og god tilgang til bagasjerommet. Den er også greit priset. Vi ser på 2020-modellen da denne har rekkevidde på over 300 km. Det som gjør meg usikker er at jeg har lest mye om at denne bilen lader veldig tregt på hurtiglader. Det vil jo være mindre optimalt for lengre turer. Hurtiglading blir jo også viktigere når rekkevidden "bare" er på ca 300 km.

Dette har gjort at jeg også har sett litt mot Tesla model 3, og Hyundai Kona. I kjølvannet av corona har Tesla satt opp prisene med mellom 35  000 og 46 000 kr på de to modellene som er mest aktuelle for oss, det gjør bilen langt mindre attraktivt synes jeg. I tillegg så må man betale ekstra dersom man ønsker en annen farge enn hvit, og dersom man ønsker å få med vinterhjul. Totalt havner en tesla model 3 på nærmere 500 000 for standard range, og godt over 500 000 for long range. I tillegg så er tilgangen til bagasjerommet langt mer begrenset på teslaen. Man leser jo også mye kritisk om teslas kundeservice og kvalitet på bilen, noe som gjør meg litt skeptisk. Et stort pluss er derimot hastigheten på hurtiglading. Jeg er likevel ikke sikker på at en tesla model 3 er verdt over 200 000 mer enn enn Ioniq.

Vi har også sett litt på Hyundai Kona, mye på grunn av bedre ladehastighet enn Ioniq, bedre sittestilling, og lengre rekkevidde. Her er derimot bagasjerommet mye mindre. Også her har de nylig økt prisen med nesten 50 000 kr, så den er ikke det "gode kjøpet" som tidligere.

Håper at noen kanskje hadde erfaring med de ulike bilene, og ville komme med innspill, tanker og synspunkter.

Andre innspill, tips til andre biler osv, tas imot med takk :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva tenker du som ein langtur? Når eg reiste over fjellet frå Haugesund til Oslo var det veil 455 km. Det opplevde eg ikkje som eit betraktelig problem, med unntak av ein lader som ikkje eksisterte til tross for kva kartet sa - den hadde blitt fjerna i siste par månedene frå eit kjøpesenter.

Eg køyre forsåvidt ein 2019 ioniq med hakket mindre batteri-størrelse. Dvs med svart snute, ikkje den nye sølv-fronten.

Ein 2020 bil har jo vesentlig lengre rekkevidde, og kunne sannsynleg ha fått meg rett i frå Haugesund opp til Haukeligrend, kor det ville vore komfortabelt og naturlig å ta seg tid til ein god middag eller noko.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Kva tenker du som ein langtur? Når eg reiste over fjellet frå Haugesund til Oslo var det veil 455 km. Det opplevde eg ikkje som eit betraktelig problem, med unntak av ein lader som ikkje eksisterte til tross for kva kartet sa - den hadde blitt fjerna i siste par månedene frå eit kjøpesenter.

Eg køyre forsåvidt ein 2019 ioniq med hakket mindre batteri-størrelse. Dvs med svart snute, ikkje den nye sølv-fronten.

Ein 2020 bil har jo vesentlig lengre rekkevidde, og kunne sannsynleg ha fått meg rett i frå Haugesund opp til Haukeligrend, kor det ville vore komfortabelt og naturlig å ta seg tid til ein god middag eller noko.

Hei, og takk for svar! 

Jeg prøvekjørte Ioniq hos forhandler, og de kunne opplyse om at ladetiden på hurtiglader er betraktelig lenger på 2020 modellen sammenlignet med 2019 modellen, pga varmeutvikling under lading. Du kan visst nok påregne langt over 1 time fra 10 - 80 % på hurtiglader med 2020 modellen.

Med langtur mener jeg fra vestlandet til Danmark og Sverige. 

 

Lenke til kommentar

Bjørn Nyland er ein veldig fin kanal for info om elbiler generelt vel og merke. Dette er vel den mest umiddelbart relevante for deg?

Rådet hans virke til å vera at ein litt eldre modell kan vera greit. Då har du mindre rekkevidde (veil 210-230 km avhengig av kor mykje du bruke aircon meine eg det er), men ladetida kan eg fortelja frå erfaring at er vesentlig kortere for 2019 modellen enn det eg ser i videoen for 2020 modellen.

Det er ikkje mange år bak i tid du skal gå før prisene på ioniq blir veldig trivelige. Eg trur at i 2018 senket dei baksetene pga ny batteri-konfigurasjon? Så det er kanskje verdt å prøvekjøre og sjå kva du tenker, og om det er verdt ein stor prisforskjell. 

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen. Jeg prøvde en 19 modell, de hadde fremdeles en del av disse på lager hos forhandler. Det var så liten prisforskjell til 2020 modellen at jeg tror den er mest aktuell, det kan være greit å ha de 100 ekstra kilometerne. I tillegg har 2020 app, som jo kan være kjekt å ha. I 2020 kunne man jo også velge hvilken farge og felger osv man ville ha, mens i 19 modell var selvfølgelig ikke det mulig. 

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Ser du nevner lade hastighet, ikke se deg blind på clickbait kW som forhandlerne driver med. Det som er viktigst er hvor mange km du får ut av hver tidsenhet. Kona feks lader jo på nivå med e-tron på grunn av at den er så effektiv. Men ser en på effekt ligger den langt unna. 

 

image.png.629b19514e28f4de65cbb1cd5e734869.png

 

EDIT: tall basert på tester gjort av tesla bjørn ift lading og batteristørrelse/forbruk i rekkevidde tester. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Som familiebil tror jeg ikke jeg hadde kjøpt Model 3, og da kjører jeg Model 3 selv. Lakken er litt dårlig, så bør nok ikke kjører for mye i maskinvask i tillegg er bilen ganske stiv.

Av de bilene som finnes nå hadde jeg nok kjøpt Kia eniro. Lang rekkevidde, bra lading, brukbar klaring og koriansk kvalitet. Om budsjettet er lavere så er også Ioniq en bra bil.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
1 hour ago, H-Frame said:

Hei, og takk for svar! 

Jeg prøvekjørte Ioniq hos forhandler, og de kunne opplyse om at ladetiden på hurtiglader er betraktelig lenger på 2020 modellen sammenlignet med 2019 modellen, pga varmeutvikling under lading. Du kan visst nok påregne langt over 1 time fra 10 - 80 % på hurtiglader med 2020 modellen.

Med langtur mener jeg fra vestlandet til Danmark og Sverige. 

 

Kjøpte ioniq 2020 modell i januar, kjørt rundt 3000km så langt. Hos oss så brukes bilen som pendlebil - rundt 30km hver vei. Super oppgradering fra vår 11 år gamle Mazda. Har egentlig ingenting å klage på. Bilen har det meste og mer enn man kan forvente av en bil til 300.000.

Har hurtigladet 1 gang. Tok under 1 time å lade 10 til 80%. Så det tar litt tid og det spørs jo hvor mye man skal hurtiglade. 

Vi tittet på flere alternativer, blant annet Tesla 3, Polestar og Mustang mach-e. Tesla 3 ville ikke fruen ha pga upraktisk bagasjerom. Polestar og Mustang ble valgt bort pga leveringstid. 

Model Y hadde nok vært den optimale bilen for oss, men igjen, lang leveringstid og 2x prisen av Hyundaien. 

Fornuften vant over kulhetsfaktor for oss denne gangen. 

Har du vurdert xpeng eller VW id3? 

Lenke til kommentar

Takk for flere gode innspill! 

Vi tittet også på Mustang, men den ble vesentlig mindre aktuell når levering nå er utsatt til neste år. 

Er litt skeptisk til de mindre kjente merkene som er lite etablert her til lands. Sikkert gode biler, men jeg foretrekker nok merker der man vet litt mer om hvordan kvaliteten har vært over tid, og der forhandlernettverk og verksted er veletablert.

Kan også nevne at vi har sett på den kommende E-2008 fra Peugeot, men også her virker bagasjerommet å være nokså lite. 

VW id3 har jeg vært innom, men her synes jeg at bilen er for høyt priset i forhold til hva man får. 

Kia E-niro har vi også sett litt på, men her er det nokså lang leveringstid forstår jeg. 

 

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 timer siden):

Yikes. Eg er forstått med at nybilgarantien er frå bilprodusenten, så det skal vera mogleg å kikka på 2019 modell på finn - der er det hvertfall betre priser for 2019 modellen som er mykje meir attraktive.

 

Hei! Det stemmer at garantien følger bilen. Snakket litt med forhandler om dette. Men han opplyste om at importerte biler stilte seg annerledes. Her var det også en form for garanti som dekker reparasjon av feil og mangler, men man måtte selv betale for at verkstedet skulle finne ut hva som var feil. Han sa at importerte biler ofte var rimeligere, men at man da ofte sitter med en stor regning hvis det skulle oppstå feil. 

Helt konkret så skulle de ha rundt 270 000 for en 19-modell, mens en 20-modell ligger på rett over 300 000. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører Model 3 LR til vanlig. Kjørte ioniq 2019 i litt over en uke når Tesla var på verksted (noen rygga på meg).

Størrelsemessig er disse bilene ganske like. Endel større bagasjerom i Teslaen, men lettere innlasting i Ioniq, når man skal inn og ut med barnevogn f.eks.

Rekkevidden på Ioniq er altfor liten. Som et eksempel: Bor i Oslo, og skulle på besøk til mamma på Hamar, regnvåt veg og 4 grader ute.

Oslo - Hamar er 13 mil. Kom frem til Hamar med under 3% igjen. Lå i fartsgrensa + 10, men på fartsgrensa siste halvparten av turen. Sto og ladet på en offentlig ladestasjon i 9 timer. Til 95%.

Hamar - Oslo fortsatt 13 mil

Lå i fartsgrensa helt i begynnelsen, men måtte etterhvert helt ned 70 i 110 sona for å komme de 13 milene.

i min bok hjelper det ikke om bilen er billig når den er totalt ubrukelig på en kort dagstur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, bzzlink said:

Jeg kjører Model 3 LR til vanlig. Kjørte ioniq 2019 i litt over en uke når Tesla var på verksted (noen rygga på meg).

Størrelsemessig er disse bilene ganske like. Endel større bagasjerom i Teslaen, men lettere innlasting i Ioniq, når man skal inn og ut med barnevogn f.eks.

Rekkevidden på Ioniq er altfor liten. Som et eksempel: Bor i Oslo, og skulle på besøk til mamma på Hamar, regnvåt veg og 4 grader ute.

Oslo - Hamar er 13 mil. Kom frem til Hamar med under 3% igjen. Lå i fartsgrensa + 10, men på fartsgrensa siste halvparten av turen. Sto og ladet på en offentlig ladestasjon i 9 timer. Til 95%.

Hamar - Oslo fortsatt 13 mil

Lå i fartsgrensa helt i begynnelsen, men måtte etterhvert helt ned 70 i 110 sona for å komme de 13 milene.

i min bok hjelper det ikke om bilen er billig når den er totalt ubrukelig på en kort dagstur.

Høres merkelig ut. Er du sikker på at dette ikke var 2019-modell? 

I følge NAF sin rekkeviddetest så var ioniq en av bilene som holdt best på rekkevidden. Dette var vel en test de utførte i januar. 

 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (33 minutter siden):

Høres merkelig ut. Er du sikker på at dette ikke var 2019-modell? 

I følge NAF sin rekkeviddetest så var ioniq en av bilene som holdt best på rekkevidden. Dette var vel en test de utførte i januar. 

 

Hvis det regner mye, så dropper rekkevidden en god del. "Regnvåt veg". Usikker på om man skal tolke det som at det faktisk regna, eller at det hadde regna tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket med forhandler med ventetid på på eniro. På diverse forum nevnes det ay den kan bli 3-4 mnder fremover. Noen har kjøpt andre biler og Kia leverer flere biler. Men ja, fram til nå har ventetiden vært for lang.

Lenke til kommentar

Teslan er verdt det. Litt amerikansk kvalitet på lakk og slik som nevnt, men det er en helt fantastisk kjøremaskin. Får ett smil om munnen hver gang jeg kjører min.

Bakluken er litt smal, men til gjengjeld så kan man åpne den med mobilen. Den har heller ingen serviceintervall så du sparer jo litt der i året også (anbefales dog å sjekke bremsevæsken innimellom, men det kan alle verksted gjøre og du trenger ikke dra til Tesla)

Fantastisk utbygd ladenettverk og billig lading gjør bilen til en drøm på langtur og.

Krok og takstativ gjør bilen mere praktisk.

 

Har inntrykk av at den nye Inoniq er dårligere enn den gamle, og den lader veldig sakte til å være en moderne elbil. Den har jo veldig lite motoreffekt også om man sammenligner med andre. 

Men sikkert helt grei bil for pengene allikevell. Peugeot e-208/e-2008 er vel en av de bedre elbilene man kan kjøpe i dag, ville sjekket ut dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis en ikke har behov for tilhengerfeste, og begrenset behov for å komme raskt frem på lange distanser, så er sikkert de koreanske gode alternativer. Men med de nevnte behovene, så er Tesla Model 3 en sterk kandidat. Jeg  gikk fra Model X til Model 3, med planer om å bytte til Model Y så fort som mulig, men det frister mindre og mindre å gå tilbake til en SUV. Jeg er egentlig litt overrasket over hvor godt bagasjerommet i Model 3 fungerer.  En stor fordel er at det er helt lukket, så vi trenger ikke å tenke på å sikre løse gjenstander. Hvis vi trenger en bag som står innerst, så er det ganske enkelt å vippe ned bakseteryggen og ta den ut den veien. Taklast er også mye lettere tilgjengelig på en lav bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for enda flere gode innspill! ?

Mulig vi må prøvekjøre en Tesla også. Eventuelt forhøre meg meg Kia om leveringstid på E-niro. Litt skeptisk på kvalitet og kundeservice hos Tesla som sagt. Sjekket også forsikring på denne, og det koster nesten 3 ganger så mye i forsikring for en Tesla mot en Ioniq, så det er jo litt dumt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...