Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frister forliksråd?

Gjest 929da...cea

Anbefalte innlegg

Gjest 929da...cea

Frustrasjonen brer seg, føler meg trygg på at jeg kan kreve utsettelse men vil gjerne få det bekreftet med henvisning til lov/forskrift.

Torsdags ettermiddag fikk jeg mail fra sekretæren til forliksrådet, ansatt i Politiet.

Hun orienterte at brev fra Posten hadde kommet i retur og jeg måtte møte på tirsdag.

Jeg fikk altså brevet hun angivelig hadde sendt for 2+ uker siden.

Jeg sa at det var kort frist og ba om mer tid, det avslo hun kjapt og sa det måtte bli opp til formannen når forliksrådet hadde møte.

I kveld, kom det nye opplysninger fra regnskapsfirmaet til kravstiller. Mistenker at de heller ikke har fått brevet.

Er dette ok?

Fryktelig kort frist. Er provosert og vil helst ha med en advokat. Kan jeg da, hvis jeg vinner, be motparten om å dekke kostnadene med advokat?

+

For å gjøre det litt mer komplisert var personen bak org. nr. til kravstiller medlem i samme forliksråd frem til nyttår dette året.

Jeg synes dette «stinker» for å si det litt forsiktig. Kengururett, er det et passende  begrep?

Sekretæren avslo som sagt mitt ønske om utsettelse, da ville det bli september.

Kravet er på svimlende 2000,-, jeg reagerer mest på fremgangsmåten.

Legger til at kravet er omstridt, avsender har ikke besvart innsigelser på faktura, purring, inkasso eller noe - før de via regnskapsfirma kom med ny info i kveld.

Hva gjør jeg her?

Anonymous poster hash: 929da...cea

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke kan møte, og har en god grunn, så kan du la være å møte.

Det finnes noen regler om gyldig fravær, men er litt usikker på om rettsmøte da utsettes, for eksempel om du er i karantene, er syk eller noe annet som gjør at du ikke kan møte?

Etter fraværsdom kan du kreve oppfriskning innen en måned etter avgjørelsen er gjort kjent for deg, altså ny behandling i forliksrådet.
Dette koster et halvt rettsgebyr, og det er ikke sikkert du får det innvilget.

Du kan i løpet an en måned etter at avgjørelsen fra supperådet er gjort kjent for deg, også ta saken til Tingretten gjennom stevning, hvor folk som faktisk har juridisk kompetanse behandler saken, ikke supperådet, og på den måten få saken behandlet på nytt, av generelt mer kompetente personer.

Jeg mener det er slik at partene må levere nye dokumenter innen en uke før rettsmøtet, slik at at den andre parten skal få tid til motsvar.

Dersom din motpart leverte nye opplysninger på lørdag, så har du ikke fått nok tid til å gjennomgå de innen tirsdag, slik at rettsmøtet burde utsettes.

Kanskje @krikkert kan svare på en del av dette, eventuelt bør du vurdere å kontakte en advokat.
Bruker motparten også advokat skal nok ikke saken behandles av supperådet i det hele tatt, men av Tingretten, hvor alle slike saker burde blitt behandlet.

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at inkassoselskaper mv. sender nye opplysninger på lovens aller siste fristdag (dvs. én uke før møtet). Kravet er at de skal sendes en uke før, ikke mottas. 

Generelt sett er det ikke å anbefale å la være å møte. Kravene for å ha gyldig fravær er strenge. Det er bedre å møte opp og argumentere for utsettelse på grunn av omstendighetene enn å utebli og risikere fraværsdom. Forliksrådet bryr seg ikke om du ikke fikk innkallingen. Jobben deres er samlebåndsjustis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 929da...cea

Takk, ble ikke hørt på mine innsigelser.

Får dom om noen uker, fikk beskjed at den kunne tas til tingretten. Følte det var bestemt hvilken vei det gikk.

Anonymous poster hash: 929da...cea

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...