oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Lynxman skrev (7 minutter siden): Skjønner ikke hva poenget med denne diskusjonen er. Statistikken viser at elbilbatterier har bedre holdbarhet enn man trodde. Poenget er at man utnytter personbilstatestikken for å si at lastebiler på samme batterier og energitetthet ville hatt samme holdbarhet. Se til elektriske busser, eller lastebiler og ferger, så er det ingen av dem som har hele 160Wh/kg. I det maritime segmentet, så nærmer man seg såvidt 90Wh/kg, der det normale har vært mellom 60-70Wh/kg. Endret 6. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (1 minutt siden): Man må opp til 1MWh batteri for å klare å lade 120-200kWh på 10 minutter? Du er klar over at du skyter deg selv litt i leggen ved å kaste inn dette argumentet, selv om det selvfølgelig er korrekt? Fordelen som også stemmer er at man da kan utnytte 20-30% av totalkapasiteten i batteriet slik at batteriet lever lenge nok til prosjektet. Dermed opererer buffer-batteriet et sted mellom 40 og 60% SoC. For de som da anbefaler Tesla å gjøre det samme, så hvor store batterier vil man måtte ha per stasjon for å kunne lade 4 lastebiler samtidig innenfor rimelige perioder? Selvfølgelig har det noe med høy SoC å gjøre. Om ladehastigheten var avgjørende, så kunne de operert innenfor 80-100% SoC isåfall, og ikke mellom 40-60% SoC slik de gjør nå. Selvfølgelig blir det samme problemstilling. Du må designe systemet for et uvist behov for lastebiler som kommer. Se deg litt rundt og legg merke til hvor mange lastebiler som står ved døgnhvile plasser. Langs E18 er det ikke uvanlig med 20-30 lastebiler enkelte steder. Mener du at det er naturlig for en hydrogenferge å fylle tankene hver gang den legger til land, eller er det greit å beregne at man skal ha kapasitet til mer enn en tur? Hvorfor er det ikke naturlig å dimensjonere batteriet til en ferge for å ha mer rekkevidde en turen over? Effekten man lader med har også konsekvenser for infrastrukturen på land. Derfor må man velge den systemløsningen som totalt sett gir mest mening. 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) 2 minutes ago, oophus3do said: Poenget er at man utnytter personbilstatestikken for å si at lastebiler på samme batterier og energitetthet ville hatt samme holdbarhet. Se til elektriske busser, eller lastebiler og ferger, så er det ingen av dem som har hele 160Wh/kg. I det maritime segmentet, så nærmer man seg såvidt 90Wh/kg. Lastebiler som kjører 250000 km i året per sjåfør? Endret 6. juni 2020 av Lynxman 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) oophus3do skrev (10 minutter siden): Vi snakker om tung og langtransport. De vil i mye større grad være avhengig av høy effekt, enn kortdistanse frakt som har ei fast depot å kjøre hjem til. De kan jo saktelade over natten til neste dag og oppdrag. Hvorfor? Stopper man en time kan man lade med 1C. Stopper man to timer klarer man seg med 0.5C. Hviletidene må overholdes uansett om man kjører lang eller kort. Endret 6. juni 2020 av Eivind Helle 6 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (På 5.6.2020 den 17.18): Alternativet er at Polakkene og Tyskerne fremdeles kjører opp landet våres med fossile lastebiler, og ikke hydrogen-lastebiler når vi ikke har noen form for mulige påfyllings-steder her i landet. Det er enklere å føre opp 10 stasjoner som dekker hovedårene oppover til å hente fisken, enn det vil være å lage mega-charger nettverk for samme formål. Tenk hadde det eksistert en måte å bruke havet til transport av noe som allerede er nært havet. Det er ekstremt bakstreversk å ikke skjønne at tungtransport på vei ikke er måten å fortsette. Det kan vi la tyskerne slite med hjemme hos seg. Hovedproblemet med polske og tyske lastebiler er at de ødelegger veiene og skaper unødvendige forsinkelser. Drivstoffet blir en liten parentes. Lenke til kommentar
Populært innlegg Eivind Helle Skrevet 6. juni 2020 Populært innlegg Del Skrevet 6. juni 2020 Ellers litt synd at diskusjonen har sporet av til å handle om tungtransport og ferjer, når artikkelen egentlig handler om personbiler. Har hydrogen noen fremtid som drivstoff for personbiler? Jeg tror svaret er et rungende nei. Finnes det applikasjoner der hydrogen kan ha noe for seg? Muligens. Men da helst som råstoff for avansert flytende drivstoff som er tryggere og enklere å håndtere. 11 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (29 minutter siden): Poenget er at man utnytter personbilstatestikken for å si at lastebiler på samme batterier og energitetthet ville hatt samme holdbarhet. Se til elektriske busser, eller lastebiler og ferger, så er det ingen av dem som har hele 160Wh/kg. I det maritime segmentet, så nærmer man seg såvidt 90Wh/kg, der det normale har vært mellom 60-70Wh/kg. Hvorfor skal ikke batterier i lastebiler ha samme holdbarhet som i personbiler? Det er absolutt ingen grunn til at de skal lade med høyere effekt på cellenivå. En Audi etron kan lade batteriet fra 0-80% på 30 minutter. Lader man en lastebil mens man likevel må hvile i 45 minutter klarer man seg relativt sett med lavere effekt. Og du har selvsagt sett fullstendig bort fra at batteriteknologien er i stadig utvikling, både i forhold til kapasitet og levetid. 7 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Eivind Helle skrev (48 minutter siden): Mener du at det er naturlig for en hydrogenferge å fylle tankene hver gang den legger til land, eller er det greit å beregne at man skal ha kapasitet til mer enn en tur? Jo, det er jo fordelen til å ha høy energitetthet. Hurtigfergene på H2 vil fylle nok til tur-retur. Mens BE fergene foreslås å enten klattlade 10-14 ganger, eller bytte batteriet 2 ganger. Eivind Helle skrev (50 minutter siden): Hvorfor er det ikke naturlig å dimensjonere batteriet til en ferge for å ha mer rekkevidde en turen over? Fordi det krever mye vekt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Lynxman skrev (50 minutter siden): Lastebiler som kjører 250000 km i året per sjåfør? Over 2 år. Det er dette man skal erstatte fra diesel. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Bengt Who skrev (45 minutter siden): Det er ekstremt bakstreversk å ikke skjønne at tungtransport på vei ikke er måten å fortsette. Det kan vi la tyskerne slite med hjemme hos seg. Så siden batterier ikke er løsningen så må vi kvitte oss med lang og tungtransport på vei? Trur nok du vil gå noen utfordringer med det, og ikke minst tid vi ikke har. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Eivind Helle skrev (30 minutter siden): Ellers litt synd at diskusjonen har sporet av til å handle om tungtransport og ferjer, når artikkelen egentlig handler om personbiler. Stasjonene brukes av begge segmenter. Det er fordelen av en standardisert løsning. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Du sa 500000 over to år tidligere. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Xaphoon Skrevet 6. juni 2020 Populært innlegg Del Skrevet 6. juni 2020 Hvorfor i alle dager er dette fortsatt et tema? Hydrogenbiler er og blir en blindvei. For dyrt og usikkert sammenlignet med batteri. Upraktisk, og vedlikeholdet er omfattende og kostbart. For ikke å snakke om sløsing med ren energi. Lobbyister og spekulanter er de eneste som har fått noe ut av disse forsøkene. 9 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (På 5.6.2020 den 22.10): Mer skånsom bruk per tur mens de kun bruker 2 år på 500,000 km, og må hurtiglades I hovedsak. Hvor vanlig er det kjøremønsteret? Kan du vise til ett eneste eksempel på dette? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Eivind Helle skrev (2 timer siden): Hvorfor skal ikke batterier i lastebiler ha samme holdbarhet som i personbiler? Fordi personbilene står stille I 95% av sin levetid. Batterier i lastebiler må designes slik at de takler duo-teams og 10x bruk vs personbilene. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 Simen1 skrev (57 minutter siden): Hvor vanlig er det kjøremønsteret? Kan du vise til ett eneste eksempel på dette? Det er blitt tatt opp fra ei produsent av lastebiler selv. Hvem av dem husker jeg ikke, men trur det var i samarbeid med Volvo/Daimler samarbeidet. 260 arbeidsdager I året ca betyr ca 960 km dagen. Duo-teams har ikke noe problem med å nå slike lengder, og det er dette man må ta hensyn til når man designer et produkt som skal kunne konkurere mot diesel. Det er ekstemitetene som er vanskelig å løse, ikke et produkt for snitt brukeren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (6 minutter siden): Fordi personbilene står stille I 95% av sin levetid. 5% aktiv kjøretid er over dobbelt så mye som gjennomsnittet. oophus3do skrev (6 minutter siden): Det er blitt tatt opp fra ei produsent av lastebiler selv. Hvem av dem husker jeg ikke, men trur det var i samarbeid med Volvo/Daimler samarbeidet. 260 arbeidsdager I året ca betyr ca 960 km dagen. Duo-teams har ikke noe problem med å nå slike lengder, og det er dette man må ta hensyn til når man designer et produkt som skal kunne konkurere mot diesel. Det er ekstemitetene som er vanskelig å løse, ikke et produkt for snitt brukeren. Du svarer ikke på hvor vanlig det kjøremønsteret er og klarer heller ikke å vise til eksempler.. 5 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 oophus3do skrev (30 minutter siden): Det er blitt tatt opp fra ei produsent av lastebiler selv. Hvem av dem husker jeg ikke, men trur det var i samarbeid med Volvo/Daimler samarbeidet. 260 arbeidsdager I året ca betyr ca 960 km dagen. Duo-teams har ikke noe problem med å nå slike lengder, og det er dette man må ta hensyn til når man designer et produkt som skal kunne konkurere mot diesel. Det er ekstemitetene som er vanskelig å løse, ikke et produkt for snitt brukeren. "Ekstemitetene" er ikkje et norsk ord. Dersom det er "ekstremitetene" du meiner betyr det armer og bein. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) Simen1 skrev (1 time siden): 5% aktiv kjøretid er over dobbelt så mye som gjennomsnittet Ja, jeg var litt snill. Bedre å underdrive enn overdrive mot folk som henger seg fast i slike ubetydelige detaljer. Simen1 skrev (1 time siden): Du svarer ikke på hvor vanlig det kjøremønsteret er og klarer heller ikke å vise til eksempler.. Fordi svaret mitt er mer relevant til problemstillingen enn å prate om gjennomsnittlig bruk av en lastebil. Men hvis du vil ha eksempler så søk etter "team-driving", feks: https://www.overdriveonline.com/team-driving-finding-the-right-balance-of-driving-hours-time-apart/ Sitat Most teams run for weeks at a time. The Keiths try to stay out for 21 to 24 days, running at least 6,000 miles a week, and spend seven to 10 days at home. Den typen blir mer og mer populært siden de får bedre betalt per mile, grunnet tidsbesparerlser. Endret 6. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
oophus Skrevet 6. juni 2020 Del Skrevet 6. juni 2020 (endret) HF- skrev (1 time siden): "Ekstemitetene" er ikkje et norsk ord. Dersom det er "ekstremitetene" du meiner betyr det armer og bein. Skriveleif kommer og går når man ofte skriver med mobiltelefon og de satans-knappene er så små. Og, ja - det betyr armer og bein, og jeg regner med at de fleste tok metaforen - og dermed betydningen/poenget. Endret 6. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå