Simen1 Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Jepp, jeg har rettet på meg selv om det. Det er ikke vedtatt, men et politisk mål. Det gjelder som du sier kun nye biler, ikke bruktbilsalg. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 (endret) Dubious skrev (8 timer siden): Jeg har lyst på en hybrid, men jeg vil ha en som kan kjøre minst 70km på batteri Da kan jeg kjøre på batteri 90% I dag bruker jeg omtrent 1 liter diesel på mila og det blir ikke kjøpt hybrid om jeg må betale avgifter Da kan du kjøpe deg en 2012 modell Opel Ampera (uten -e). Jeg kjørte 74 km landevei i svært kupert terreng med min. Den regenererer svært effektivt. Jeg kjørte 90 - 95% elektrisk med den. God bil å kjøre også. Endret 17. juni 2020 av Hanhijnn 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Dubious skrev (9 timer siden): Jeg har lyst på en hybrid, men jeg vil ha en som kan kjøre minst 70km på batteri Da kan jeg kjøre på batteri 90% Toyota RAV4 Prime kommer veldig snart med et batteri på 18,8 kWh og 75 km elektrisk rekkevidde. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 sverreb skrev (10 timer siden): Dette blir ikke riktig bare fordi du gjentar det til stadighet. Det er på tide du begrunner denne påstanden med noe mer enn tomme postulater. Jeg kan ikke se at du har begrunnet *din* påstand om at batteriproduksjon uten videre kan gjøres om fra PHEV-batterier til BEV-batterier. Og i motsetning til deg har jeg kommet med eksempler på store forskjeller mellom batteritypene, noe som indikerer at omstilling ikke kan gjøres uten videre. Her kan du få et til, Motor har akkurat publisert en test av en KIA Ceed PHEV, energitettheten i det batteriet er bare en tredel av hva man finner i en TM3. sverreb skrev (10 timer siden): Dette er demonstrativt tull. Det produseres faktisk PHEV, noen produsenter har t.o.m. platformer som kan konfigureres som både ICE, PHEV og BEV. Verdens største elbilprodusent har *ingen* biler med forbrenningsmotor i sin produktportefølje. Mener du det er en enkel sak for dem å legge om til PHEV? sverreb skrev (10 timer siden): Nei. Som sagt erbilutvikling er batteriutvikling. Økt produksjon av PHEV vil akkurat likedan som økt produksjon av BEV medføre økt etterspørsel etter og et utviklingspress for batterier. Forskjellen er bare at mens man BEV kan dekke et knøttlite marked, kan man med PHEV drastisk redusere karbonutslippene fra en majoritet av pilparken. Det vises desverre at din agenda er å fremme BEV bilprodusentenes interesser fremfor å redusere karbonutslippene fra transport. Dette viser tvert i mot at *du* har veldig stor omsorg for de som fortsatt produserer biler med forbrenningsmotor. På tross av de har lurt oss før. Jeg anser risikoen for at de lurer oss igjen om de får sjansen som så stor at jeg ikke ser noen grunn til å gi dem den sjansen. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Hanhijnn skrev (1 time siden): Da kan du kjøpe deg en 2012 modell Opel Ampera (uten -e). Jeg kjørte 74 km landevei i svært kupert terreng med min. Den regenererer svært effektivt. Jeg kjørte 90 - 95% elektrisk med den. God bil å kjøre også. 90% drivstoffbesparelse med en åtte år gammel ladehybrid. Det er veldig bra og viser hva som er mulig å få til med moderat kost/samfunnsinnsats. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 29 minutes ago, Kahuna said: Og i motsetning til deg har jeg kommet med eksempler på store forskjeller mellom batteritypene, noe som indikerer at omstilling ikke kan gjøres uten videre. Hvor har du kommet med noen slike eksempler. Jeg har ikke sett noe slikt fra din side. Det er tross alt en temmelig drøy påstand at et batteri plutselig ikke lenger kan fungere bare fordi det finnes et forbrenningsmotor i nærheten. Det er ikke slik at de er allergiske. Mindre batterier gir mindre effekt, men det er greit siden vi uansett ikke trenger all effekten et stort BEV batteri gir. Du får noe fler ladesykler*, men det er også greit vi kan enkelt justere et batteri til å ha toleranse for fler ladesykler, og skal vi tro på elbilforkjemperne har batterier alt langt mer levetid enn resten av bilen så her er det rikelig manøverrom. *) men ikke proporsjonalt med reduksjonen i størrelse siden ICE drivlinjen tar de lange turene. 37 minutes ago, Kahuna said: Verdens største elbilprodusent har *ingen* biler med forbrenningsmotor i sin produktportefølje. Mener du det er en enkel sak for dem å legge om til PHEV? Hva har det med noe å gjøre? Det aller meste av bilproduksjon er i stand til å integrere forbrenningsmotorer, og de har demonstrert at de er i stand til å også bygge BEV og PHEV på sine produksjonslinjer. At en marginal produsent ikke nødvendigvis har kompetansen til å bygge PHEV har ingen betydning, det er rikelig andre produsenter som kan fylle dette gapet. 40 minutes ago, Kahuna said: Dette viser tvert i mot at *du* har veldig stor omsorg for de som fortsatt produserer biler med forbrenningsmotor. På tross av de har lurt oss før. Tatt i betraktning hvem du heier på, bør du gå stillere i dørene. Brutte løfter og lyssky oppførsel er endemisk hos en viss BEV produsent. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 (endret) Kahuna skrev (48 minutter siden): Jeg kan ikke se at du har begrunnet *din* påstand om at batteriproduksjon uten videre kan gjøres om fra PHEV-batterier til BEV-batterier. Og i motsetning til deg har jeg kommet med eksempler på store forskjeller mellom batteritypene, noe som indikerer at omstilling ikke kan gjøres uten videre. Her kan du få et til, Motor har akkurat publisert en test av en KIA Ceed PHEV, energitettheten i det batteriet er bare en tredel av hva man finner i en TM3. Det er ikke noen spesiell forskjell i måten cellene blir bygget på. Forskjellen ligger i hovedsak ved forbruk og måten cellene blir utnyttet på. For mens du i en vanlig BEV setter av 5-10% kapasitet i buffer, så har man en større buffer i en PHEV pakke. Dette vil naturlig nok sette energitettheten betydelig ned, siden en større andel ikke vil utnyttes for å sørge for lengre levetid. Hvorfor kan du ikke bare ringe til et firma som f.eks batteriretur og høre med dem? De jobber med å ta fra hverandre batteripakker hele dagen, og kan forsikre deg om at cellene er dem samme. Kahuna skrev (48 minutter siden): Verdens største elbilprodusent har *ingen* biler med forbrenningsmotor i sin produktportefølje. Mener du det er en enkel sak for dem å legge om til PHEV? Enda en gedigen stråmann. Når har han sagt at Tesla burde starte å lage PHEV? Det er rom for bilprodusenter som satser på en større produktportefølje samt de som kun lager elbiler. Om man straffer biler med mye CO2 utslipp, så vil de beste bilene uansett over tid tvinge seg frem, der elbiler har størst potensiale for lavest mulig Xg/km. Men i en mellomfase så tjener vi mer på å være teknologinøytral, og la de beste bilene for kloden få tilpass med logiske avgifter som følger deretter. Endret 17. juni 2020 av oophus3do Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 Burde nevnt at jeg må ha pickup Kjører ofte varer med bilen som ikke får plass i disse små bilene Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 oophus3do skrev (10 timer siden): Det er ikke noen spesiell forskjell i måten cellene blir bygget på. Forskjellen ligger i hovedsak ved forbruk og måten cellene blir utnyttet på. For mens du i en vanlig BEV setter av 5-10% kapasitet i buffer, så har man en større buffer i en PHEV pakke. Dette vil naturlig nok sette energitettheten betydelig ned, siden en større andel ikke vil utnyttes for å sørge for lengre levetid. Hvorfor kan du ikke bare ringe til et firma som f.eks batteriretur og høre med dem? De jobber med å ta fra hverandre batteripakker hele dagen, og kan forsikre deg om at cellene er dem samme. Enda en gedigen stråmann. Når har han sagt at Tesla burde starte å lage PHEV? Det er rom for bilprodusenter som satser på en større produktportefølje samt de som kun lager elbiler. Om man straffer biler med mye CO2 utslipp, så vil de beste bilene uansett over tid tvinge seg frem, der elbiler har størst potensiale for lavest mulig Xg/km. Men i en mellomfase så tjener vi mer på å være teknologinøytral, og la de beste bilene for kloden få tilpass med logiske avgifter som følger deretter. Tesla hadde faktisk planer for å lage en ladbar hybrid men de ble skrinlagt. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 1 hour ago, Trestein said: Tesla hadde faktisk planer for å lage en ladbar hybrid men de ble skrinlagt. Kilde? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 17. juni 2020 Del Skrevet 17. juni 2020 trikola skrev (23 minutter siden): Kilde? Er ikke jeg ignorert? kilde er her https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 10 hours ago, Trestein said: Er ikke jeg ignorert? kilde er her https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S Jo du er bland mine 4-6 ignorerte, men noen ganger kommer også du med gullkorn og ikke bare forumsfyll og noen ganger har jeg tid å kaste bort og åpner enkelte skulte innlegg i interessante sammenhenger, og når dette faller sammen for ditt vedkommende ... Dette var altså i februar 2008. Originalkilden "[36]" funket kanskje denne gangen men ikke nå. [37] funker og viser at planen var kanselert allerede samme høst. Men du hadde rett, ja. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå