Gå til innhold

Tyskland innfører nær 100.000 kroner i elbilstøtte og krav om at bensinstasjoner skal tilby ladestasjoner


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden):

For min del ville jeg legge om insentivene til å kun å støtte teknologien ved tilskudd til hver kWh batteri (1000 kr per kWh for eksempel), også vektavgift for elbiler, men fradrag for batteriets vekt, ved beregning av moms, trekkes batteriets vekt fra.

Problemet med den ordningen er at man da gir støtte til toppkapasitet som man sjelden bruker og at man med dagens produksjonsutslipp for batterier i praksis gir støtte til økte totalutslipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (8 timer siden):

Det er et patologisk eksempel og utopitenkning. Ladehybrider kan skalere til å dekke 50-70% av markedet og redusere karbonutslipp fra sektoren med 25-40% før elbiler kan skalere til å nå10% av markedet som kun gir 10-20% reduksjon. Det skjer imidlertid ikke om vi bare har fokus på (og skaper incentiver for) elbiler.

Jeg tviler sterkt på at ladehybrider vil skalere så godt. For å realisere utslippsreduksjonen er du nemlig avhengig av motiverte brukere i mye større grad enn elbiler siden du i praksis må lade hver dag for å få en gevinst.

sverreb skrev (8 timer siden):

Vi har ikke all verden med tid og vi kan ikka bare tvinne tommeltotter mens vi venter på at batteriene skal bli bra nok og reduserer resursintesiteten sin nok til at vi kan skalere opp elbiler.


Det er ikke tiden frem til vil når 0 utslipp totalt vi trenger å optimere. Det er arealet under utlippskurven over tid som teller. Utslipp vi kan redusere tidligere er mer verdt enn utslipp vi kan kutte senere.

Tror du at plugin-hybrider bare dukker opp av seg selv? Det er ikke gratis med dobbel drivlinje, det tar både tid og ressurser å skalere opp produksjon av pluginhybrider også og *de* bilene vil slippe ut CO2 i *mange* år fremover. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

For å realisere utslippsreduksjonen er du nemlig avhengig av motiverte brukere i mye større grad enn elbiler siden du i praksis må lade hver dag for å få en gevinst.

Det er det samme som du trenger for å motivere folk til å kjøpe elbil. Å ikke kunne lade elbilen der man parkerer til daglig er et helt marginalt fenomen.

Se: https://elbil.no/slik-lader-elbileierne/

1 hour ago, Kahuna said:

Tror du at plugin-hybrider bare dukker opp av seg selv? Det er ikke gratis med dobbel drivlinje,

Nei men det er billigere enn BEV, og de bensin og dieselbilene som blir kjøpt istedet om du utelukkende favoriserer BEV vil også forurense i mange år fremover, bare mer.

Det som må skaleres opp er batteriproduksjon, det øvrige finnes alt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Det er det samme som du trenger for å motivere folk til å kjøpe elbil. Å ikke kunne lade elbilen der man parkerer til daglig er et helt marginalt fenomen.

Nei? En plugin-hybrid med 50 km rekkevidde må lades daglig mens en elbil med 300+km rekkevidde kan du lade hver 3-4 dag eller sjeldnere. Om du benytter deg av offentlig lader på 3,6kW vil du få 200km rekkevidde om du står natten over og kan vente flere dager før du trenger lade på nytt. Med en plugin-hybrid får du uansett ikke mer enn de få km batteriet tar, du må lade på nytt neste dag og du vil i verste fall betale timespris for ladeplassen lenge etter at batteriet er fullt.

Motivasjonen er tema kun i kjøpsøyeblikket for elbil, for plugin-hybrid er det et tema hver eneste gang bilen står stille og du burde ladet. 

sverreb skrev (7 timer siden):

Nei men det er billigere enn BEV, og de bensin og dieselbilene som blir kjøpt istedet om du utelukkende favoriserer BEV vil også forurense i mange år fremover, bare mer.

Jeg ser ikke svart/hvitt på dette, avgiftsmessig bør plugin-hybrid befinne seg et sted mellom elbil og bil med kun forbrenningsmotor. Porsche-forlike bragte plugin-hybrid for nærme elbil i avgiftsnivå, som vi tydelig ser av salgstallene.

sverreb skrev (7 timer siden):

Det som må skaleres opp er batteriproduksjon, det øvrige finnes alt.

Eh, ja? Det er vel det jeg har sagt hele tiden, at batteriproduksjonen må skaleres opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 timer siden):

Helt riktig sverreb. Dette er en målsetting og underveis fram til 2025 må politikk uformes slik at man ca når dette målet. Utviklingen ser bra ut, men en må anta at mye av dagens insentiver må opprettholdes. For min del ville jeg legge om insentivene til å kun å støtte teknologien ved tilskudd til hver kWh batteri (1000 kr per kWh for eksempel), også vektavgift for elbiler, men fradrag for batteriets vekt, ved beregning av moms, trekkes batteriets vekt fra.

Vektavgift er et gufs fra sosialistenes storhetstid i Norge. Det fører til at det blir laget egne "Norske" varianter av bilmodeller, med mindre sikkerhetsutstyr, for å kutte avgifter. En styggedom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Nei? En plugin-hybrid med 50 km rekkevidde må lades daglig mens en elbil med 300+km rekkevidde kan du lade hver 3-4 dag eller sjeldnere.

Spiller ingen rolle. Så og si ingen kjøper elbil uten å ha muligheten til å lade daglig. Det er det samme kriteriet som gjelder for å få nytte av en PHEV. Når muligheten er der er terskelen lav for å benytte den.

2 hours ago, Kahuna said:

Porsche-forlike bragte plugin-hybrid for nærme elbil i avgiftsnivå

Nei, ikke i nærheten engang. Elbiler er i tilegg til engangsavgift (Som er det eneste som blir påvirket av PHEV incentivene) også fritatt for moms som ofte er mer enn engangsavgiften og har betydelige reduksjoner i bompenge og parkeringsavgifter.

 

2 hours ago, Kahuna said:

Eh, ja? Det er vel det jeg har sagt hele tiden, at batteriproduksjonen må skaleres opp?

Og siden PHEV bruker en brøkdel av batteriene av en BEV kommer man dermed langt raskere til en situasjon hvor man kan forsyne en vesentlig del av markedet med PHEV enn med BEV. Derav antagelsen om at vi kan foryne omkring 50-70% av bilmarkedet med PHEV på ca samme tid som vi kan nå 10% BEV simpelten fordi det krever omtrent like mye batterier som er den begrensende faktoren.  Når vi så regner på det kommer vi til at PHEV ender med å spare oss for mer CO2 utslipp enn BEV simpelten fordi vi med de får flere kilometer kjørt elektrisk enn med BEV som i det daglige ikke bruker mer enn en brøkdel av batteriene de er utstyrt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Spiller ingen rolle. Så og si ingen kjøper elbil uten å ha muligheten til å lade daglig. Det er det samme kriteriet som gjelder for å få nytte av en PHEV. Når muligheten er der er terskelen lav for å benytte den.

Selvfølgelig spiller det noen rolle! Forskjellen er helt fundamental. Om du kjøper elbil *må* du lade den, hvis ikke får du ikke brukt den. En PHEV kan kjøres inn i evigheten uten at du noensinne trenger å pakke ut ladekabelen. 

sverreb skrev (4 timer siden):

Og siden PHEV bruker en brøkdel av batteriene av en BEV kommer man dermed langt raskere til en situasjon hvor man kan forsyne en vesentlig del av markedet med PHEV enn med BEV. Derav antagelsen om at vi kan foryne omkring 50-70% av bilmarkedet med PHEV på ca samme tid som vi kan nå 10% BEV simpelten fordi det krever omtrent like mye batterier som er den begrensende faktoren.  Når vi så regner på det kommer vi til at PHEV ender med å spare oss for mer CO2 utslipp enn BEV simpelten fordi vi med de får flere kilometer kjørt elektrisk enn med BEV som i det daglige ikke bruker mer enn en brøkdel av batteriene de er utstyrt med.

Gjør PHEV virkelig det? Det er en påstand du fortsatt har til gode å dokumentere, bortsett fra den barneskolematematikken som overhodet ikke tar hensyn til forskjell mellom batteriteknologiene som brukes i de forskjellige biltypene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 5.6.2020 den 12.14):

Norge har vedtatt forbud mot salg av biler med forbrenningsmotor fra 2025.

Kommer aldri til å skje, og om det skjer, så vil salget på fossilbiler øke 1000% i 2024 og import av bruktbiler vil gå opp tilsvarende

Det som kan skje er at det blir forbudt med diesel personbiler, noe proudusentene allerede holder på med å kutte ut, og at det etterhvert blir forbudt med alle fossilbiler i byene, og da vil salget på fossilbiler gå ned av seg selv, uten at en trenger å gjøre det forbudt å selge.

Annet problem med å gjøre det forbudt å selge er at snittalder på biler vil gå opp igjen, og vil vi ha 30 år gamle fossilbiler på veien?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Selvfølgelig spiller det noen rolle! Forskjellen er helt fundamental. Om du kjøper elbil *må* du lade den, hvis ikke får du ikke brukt den. En PHEV kan kjøres inn i evigheten uten at du noensinne trenger å pakke ut ladekabelen. 

Driver ikke dere elbilfolk å hele tiden maser om hvor UTROLIG enkelt det er å plugge inn? Men det skal plutselig ikke gjelde for PHEV? I tillegg så ligger det et sterkt incentiv å plugge inn ved at man slipper å betale 5-gangern i drivstoff når man kjører til jobb samt at man får andre fordeler som pre-heat etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har PHEV lader daglig, så ja det er enkelt. Folk kjører i gjennomsnitt ca 12 000 km/år = ca 33 km/dag og elektrisk rekkevidde ligger omtrent i det området for PHEV. Litt mer for de nyeste variantene. Det betyr at man MÅ plugge den inn daglig for å få de positive egenskapene. Ladehastigheten starter gjerne på 3,5 kW og daler ned mot 0,2 kW, så de opptar ladeplasser veldig lenge for veldig få km elektrisk kjøring. De fleste nyere elbiler lader mye mer effektivt på de samme laderne. Min gjennomsnittlige ukentlige kjøring trenger ca 5 imer ladetid per uke (en ladesesjon per uke). Hadde jeg byttet bilen ut med en PHEV så måtte den stått tilkoblet ca 25-35 timer i uka (fordelt på 5-7 dager) for å få samme elektriske rekkevidde. I det felles ladeanlegget jeg benytter er det et problem at PHEV-bilene opptar mye tid på ladeplassene.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

De jeg kjenner som har PHEV lader daglig, så ja det er enkelt.

F.eks. så har vi en PHEV som lades like mye som den kjøres. Den kjøres nesten utelukkende på strøm. Kun når vi er på langtur så aktiveres bensinmotoren. Eller ved temp. på under 3 +grader C. Da starter bensinmotoren automatisk (dessverre), for å få opp driftstemperaturen. Så kan vi kjøre elektrisk videre.

Men den blir til salgs over nyåret. Må selges før vår Model Y kommer.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

F.eks. så har vi en PHEV som lades like mye som den kjøres. Den kjøres nesten utelukkende på strøm. Kun når vi er på langtur så aktiveres bensinmotoren. Eller ved temp. på under 3 +grader C. Da starter bensinmotoren automatisk (dessverre), for å få opp driftstemperaturen. Så kan vi kjøre elektrisk videre.

Men den blir til salgs over nyåret. Må selges før vår Model Y kommer.

Har du koll på gjennomsnittlig drivstofforbruk? Altså antall liter per mil når du inkluderer det som kjøres elektrisk?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Selvfølgelig spiller det noen rolle! Forskjellen er helt fundamental. Om du kjøper elbil *må* du lade den, hvis ikke får du ikke brukt den. En PHEV kan kjøres inn i evigheten uten at du noensinne trenger å pakke ut ladekabelen.

Mennesker er ganske smarte dyr. Dette takler de aller aller fleste helt fint.
 

1 hour ago, Kahuna said:

Gjør PHEV virkelig det? Det er en påstand du fortsatt har til gode å dokumentere, bortsett fra den barneskolematematikken som overhodet ikke tar hensyn til forskjell mellom batteriteknologiene som brukes i de forskjellige biltypene.

Det er ikke noen fundamentale forskjeller i batteriteknologi. Det finnes noen praktisk forskjeller PHEV kan bruke batterier med lavere tetthet, noe som gjerne korrelerer med høyere robusthet og lavere pris, men først og fremst tilpasses batterier til PHEV med litt mer tuning mot å takle fler sykler og å ha litt mer margin i topp og bunn. Dette er ikke fundamentale forskjeller.

Og hva klassetrinn angår: Man trenger ikke gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Det er bare bra at utregningene kan forstås også av de som ikke har allverden matematikkbakgrunn, og for å være ærlig så ser jeg ikke helt at jeg trenger å bruke verken lineæralgebra eller diffrensialligninger for å komme til et nyttig resultat her. Men bidra gjerne med din egen analyse, men dine egne antagelser og din egen utregning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kansje litt OT, men siden det var mye PHEV snakk her:

Registreres km kjørt på motor og på elektrisk separat? Eller er det eventuelt en timeteller på fossilmotoren?

Tenker ved service at f.eks oljeskift etter 15000km blir litt unødvendig om man er flink å lade ofte og fossilmotoren bare har gådd kansje 4000km.

Har kun prøvekjørt litt hybrid og tenkte ikke på å lete etter slikt i menyene da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 timer siden):

Jeg har lyst på PHEV pickup, eller Cybertruck

Får håpe det kommer Hilux PHEV

På Cybertruck får man ENDELIG råd til en pick-up med baksete (siden den er avgiftsfri). Det må vel være det beste argumentet for å velge den hel-elektriske versjonen. Det pluss miljøet selvfølgelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Kansje litt OT, men siden det var mye PHEV snakk her:

Registreres km kjørt på motor og på elektrisk separat? Eller er det eventuelt en timeteller på fossilmotoren?

Tenker ved service at f.eks oljeskift etter 15000km blir litt unødvendig om man er flink å lade ofte og fossilmotoren bare har gådd kansje 4000km.

Har kun prøvekjørt litt hybrid og tenkte ikke på å lete etter slikt i menyene da.

Det er jo eksosbil-produsenter som lager PHEV-biler, og de gir jo ikke frivillig fra seg den lukrative service-inntjeningen.

Dubious skrev (13 timer siden):

Er sikkert skjult i bilen, så en må fram med spesial utstyr for å lese av

Er nok som Dubious skrev. Er nok ikke noe som hvermansen har tilgang til.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...