BlueSteel Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 Med god økonomi ønsker jeg å kjøpe en utleiebolig til mine barn. Jeg tenker at de skal eie den sammen med lik andel, motta egenkapital som et lån fra meg og at de stå for lånet selv med pant delvis i utleieleiligheten samt at jeg bidrar med en ekstra pant i min egen primærbolig. Barna har ingen annen skattbar inntekt. Spørsmålene jeg har er: 1. I Oslo: Med fem ganger inntekt som maksimumsgrense for lån utnyttet for egen del, hvordan kan barna låne til utleieleiligheten uten egen inntekt men med egenkapital (lånt av meg) og med stipulerte leieinntekter i beregningen? 2. Hvordan blir dette skattemessig optimalt? Er dette en god fremgangsmåte? Alle tips tas i mot med takk! Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 5. juni 2020 Del Skrevet 5. juni 2020 4 hours ago, BlueSteel said: Med god økonomi ønsker jeg å kjøpe en utleiebolig til mine barn. Jeg tenker at de skal eie den sammen med lik andel, motta egenkapital som et lån fra meg og at de stå for lånet selv med pant delvis i utleieleiligheten samt at jeg bidrar med en ekstra pant i min egen primærbolig. Barna har ingen annen skattbar inntekt. Spørsmålene jeg har er: 1. I Oslo: Med fem ganger inntekt som maksimumsgrense for lån utnyttet for egen del, hvordan kan barna låne til utleieleiligheten uten egen inntekt men med egenkapital (lånt av meg) og med stipulerte leieinntekter i beregningen? 2. Hvordan blir dette skattemessig optimalt? Er dette en god fremgangsmåte? Alle tips tas i mot med takk! Jeg vet ikke svaret på spørsmål 2, men kan prøve meg på nr 1. Noen banker tillater å regne med leieinntekter til 5x inntekten. Min erfaring er at de som gjør det legger på estimert utleiepris pr mnd x10, sånn at de estimerer at den står tom 2 av 12 mnder. Leier dere ut for 15.000 i mnden vil dere da kunne beregne en inntekt på 150.000. (De vil da kunne betjene et lån på 750.000) For å øke denne summen kan du stå som MEDLÅNTAKER. Da vil din inntekt også bli tatt med, Har du lån vil dette bli trukket fra. Eks: Du tjener 600.000 og har 1.000.0000 i lån. Du vil da kunne bidra med 2.000.000 i betjeningsevne og dere får totalt lånt 2.750.000. NB: For sekundærboliger i Oslo kreves det 40% egenkapital, så det kan være lurt å sette den på barna. NNB: Kreditkort har også begynt å telle på betjeningsevne. Har du kreditkort med en kreditgrense på 100.000 kan du risikiere at bankene trekker fra 100.000 i betjeningsevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå