Woltox Skrevet 4. juni 2020 Del Skrevet 4. juni 2020 Heyo, Har den siste tiden fått anskaffet meg litt diverse hardisker av div størrelse (500GB-2TB) som jeg tenkte å slenge inn i gamle pc deler for å få en lagringsserver litt større enn min Lacie. Ønsker egentlig ikke å dytte noen penger inn i maskinen da det ikke er nye komponenter, kommer til å inneholde serier/filmer og slikt. Lurer på tips til OS (da jeg kan ikke har planer om å skaffe windows) ? Programvare for enkel deling (gjerne slik med forskjellig adgangsnivå) (trenger egentlig ikke å fungere utenfor husets 4 vegger) ? Ellers er jeg åpen for tips haha Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 7. juni 2020 Del Skrevet 7. juni 2020 Støtter anbefalingen om FreeNAS. Nå vet jeg ikke hva slags spesifikasjoner maskinen din har, FreeNAS selv anbefaler ca 8GB RAM som et minimum Alternativt så kan du også gjøre helt enkel mappedeling i f.eks Ubuntu med skrivebordsmiljø. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg liker også FreeNAS veldig godt. FreeNAS bruker zfs. zfs er bra på det meste, men det er ikke veldig fleksibelt med tanke på å kunne bruke harddisker av forskjellig størrelse i samme pool. For all del, ikke umulig, bare kronglete. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Her er det nok egentlig bare Unraid som gjelder. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 8. juni 2020 Del Skrevet 8. juni 2020 Alternativet er Storage Spaces (valgfritt Windows OS). Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. juni 2020 Del Skrevet 9. juni 2020 Har ikke prøvd det, men vil tro at det går å bruke Linux server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå