Gå til innhold

Telenor med "fri data" abonnement


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Nidar2 said:

 

App som løser det er umulig. Men en annen enkel løsning er å kjøpe en billig router som struper hastigheten (f.eks TL-WR841N støtter det out of the box)  til Apple boksen foran 4g router (mens mobiler osv kobler direkte til 4g router)

Jeg vet ikke om noen som har lykkes med å låse til Ice med Telia i nærheten dessverre.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (26 minutter siden):

Ja, det er litt plagsomt. Synes det å koble til med ledning er litt, kremt utdatert. Hadde håpet en app som installeres på mobilen/ruteren kunne fikset biffen. Forøvrig vurderer jeg nå å bytte operatør som følge av dette slik at jeg får hundrevis av deilige giga. Alt jeg trenger nå er en ruter som kan låses til ICE sitt eget nett for full uttelling av Fri Data.

Jeg har god erfaring med Ice sin miniruter, er nå på hytta og der er Ice sin sender ca 15 km unna, Telia ca 1 km, strømmer Netflix med data frihet, bruker mellom 10 og 15 Gb enkelte dager har ennå ikke hoppet over til Telia en eneste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
RAVKØM skrev (4 minutter siden):

Jeg har god erfaring med Ice sin miniruter, er nå på hytta og der er Ice sin sender ca 15 km unna, Telia ca 1 km, strømmer Netflix med data frihet, bruker mellom 10 og 15 Gb enkelte dager har ennå ikke hoppet over til Telia en eneste gang.

Det er gode nyheter! Jeg regner med du da har hovedsim i miniruteren?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Det er gode nyheter! Jeg regner med du da har hovedsim i miniruteren?

Nei, nå har jeg datasim, startet med tvillingsim den første mnd. så gikk jeg over til datasim, begge fungerer på data frihet, har ikke hatt noen problemer, har hatt Ice i 4 mnd. nå.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, RAVKØM said:

Nei, nå har jeg datasim, startet med tvillingsim den første mnd. så gikk jeg over til datasim, begge fungerer på data frihet, har ikke hatt noen problemer, har hatt Ice i 4 mnd. nå.

Kundeservice hevder vel fortsatt at dette ikke skal gå. Tipper de ser gjennom fingrene så lenge den totale bruken ikke er i nærheten av 1000 GB, månedskostnaden for disse ekstra simkortene er tross alt ren profitt.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (2 timer siden):

10 mbit er ikke tregt på mobilen, de fleste vil ikke merke forskjell med mindre de laster ned store spill. Forbruket vil også være likt for de fleste, så for Telenor er kostnaden for disse nivåene ganske lik. (

Jeg vil absolutt påstå at 10mbit er tregt i disse dager selv på mobil. Man leser ikke kun VG på mobilen. Man streamer video, laster ned apper, laster ned filer fra skylagring. Surfer du f.eks. Reddit og Facebook og ser på videoer/gifs der så vil du definitivt merke forskjell på 10Mbit og 100Mbit. Vil påstå at de aller fleste som har et 4G tlf+abonnement i dag vil bli skuffet over over 10Mbit sperre. 

Når prisen er såpass lik så vil jeg påstå at abonnementet til 549 er lureri, og kan umulig forstå hvordan noen kan forsvare å miste 90% av hastigheten for å kun spare 8% på regningen.

Lenke til kommentar

Gjennomsnittspersonen laster ikke ned filer fra skylagring. Og videoer og gifer på fb/reddit er ikke i nærheten av 10 mbit/s.  Hele poenget med gifs var for bruk på 56k modem i år 1997... Mulig videoer loader noen få ms raskere ja, men i praksis nada forskjell. Flaskehalsen på reddit er javascript og antall connections.

Personlig hadde jeg ikke kastet bort 50 kr mnd for dette. Tror også du hadde blitt overrasket over hvor ofte Telenor ikke er i nærheten av 100 mbit, jeg tester ofte i byer og på landet. Tok en test nå, 60 mbit med tilnærmet perfekt signal (-83 RSRP, -70 RSRP på 1800/800 mhz)

 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (19 minutter siden):

. Flaskehalsen på reddit er javascript og antall connections.

Kommer jo helt an på hvilken app du bruker. De fleste er nok skrevet i native kode, og man er nok mer avhengig av hvilken host de har til videoen. Mye YT på reddit også. Og har man mulighet for 1440p YouTube så er det mye bedre bitrates som absolutt merkes selv på mobilen.

Angående hastighet så kan det hende du har rett angående Telenor og mange steder i landet, men når jeg bruker 4G (Oslo) så har jeg (med Telia) ingen problemer med å nå 180Mbps. Da er 10Mbps tragisk i forhold. Men mulig Telenor bare er dårlig på det generelt.

Du kanskje føler at den 50-lappen blir bortkastet, men jeg tenker at her er det heller slik at man betaler for mye for å få elendig hastighet. Verdien du får av 100Mbit kontra 10Mbit er verdt mye mer enn en 50-lapp.

Lenke til kommentar

Men igjen, jeg snakker om gjennomsnittsbrukeren. Den er ikke interessert i å blåse seg gjennom "ubegrenset" 100 GB på 1440p midt i måneden. For den er det mer fornuftig med f.eks et ekstra strømmealternativ, f.eks Dplay til 79 kr kontra 50 kr for raskere hastighet.

Uansett så tror jeg ikke du skal bekymre deg for at så mange velger 10 mbit, for det er et kjent markedsføringstriks som er brukt på pakkene.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (3 timer siden):

Ja, det er litt plagsomt. Synes det å koble til med ledning er litt, kremt utdatert. Hadde håpet en app som installeres på mobilen/ruteren kunne fikset biffen. Forøvrig vurderer jeg nå å bytte operatør som følge av dette slik at jeg får hundrevis av deilige giga. Alt jeg trenger nå er en ruter som kan låses til ICE sitt eget nett for full uttelling av Fri Data.

Jeg har hatt hell med Netgear a810s mbb router. Den er liten, har 10-11 timers brukstid på batteritid med Wi-Fi. Støtter kontakt ts-9 som gjør at du kan koble til eksterne antenner (2 kontakter). Jeg har hatt hell med å låse den til ice+ da jeg hadde ice. Den jeg kjøpte hos OneCall har jeg brukt i alle 3 nett. Putt i nytt SIM-kort, innstillinger mottas automagisk og schwoop er du på nett. Appen til Android er litt klønete, men gjør jobben.

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (42 minutter siden):

Uansett så tror jeg ikke du skal bekymre deg for at så mange velger 10 mbit, for det er et kjent markedsføringstriks som er brukt på pakkene.

Er jo akkurat det jeg kommenterer. Det dårligste alternativet er konstruert for å ha flere og for å rettferdiggjøre prisen til den i midten. Ingen som er interessert i ubegrenset data vil være interessert i kun 10Mbps. Det er et latterlig tilbud.

Følte ikke at det kunne gå umerket.

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (1 time siden):

Har prøvd å forklare deg at langt fra alle får utbytte av det, men det går visst ikke inn. 

Det er ikke slik at du må ha 100Mbit konstant for at det er verdt det, men det går visst ikke inn. Selv 40Mbit i hastighet ville være verdt oppgraderingen fra 10Mbit for 50kr, for det fjerner de aller verste ventetidene. Tilbudet må jo også vurderes opp mot det de annonserer. Hvis du har bestilt 100Mbit men aldri får over 50Mbit så har du nok krav på kompensasjon i tillegg. Du kan ikke si at tilbudet er dårlig fordi en fyr i Alta kun får 20Mbps. Oddsen er at de som vil ha fri data får god nok hastighet til at det er verdt det.

 

MariusJS skrev (1 time siden):

Hvorfor fikserer dere på hastigheten som gjelder før limiten og ikke den etter? 

Fordi det er det mest åpenbare problemet og det som blir å påvirke folk flest. Prosentandelen som går forbi limiten er nok liten i forhold til de som holder seg innenfor. Hastigheten før 100GB er viktigere enn hastigheten etter, selv om strupingen til 3Mbps er i det groveste laget. Selv 10Mbps hadde vært litt mye struping synes jeg. 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Comma Chameleon said:

Det er ikke slik at du må ha 100Mbit konstant for at det er verdt det, men det går visst ikke inn. Selv 40Mbit i hastighet ville være verdt oppgraderingen fra 10Mbit for 50kr, for det fjerner de aller verste ventetidene.

Du har enda ikke klart å komme med et eksempel på hvorfor en helt vanlig person skulle bruke 50 kr ekstra på det kontra 50 kr ekstra på avisabonnement eller streamingtjeneste. Å komme med argument for nedlasting av filer fra skyen eller se youtube i 1440p er helt latterlig i den sammenheng.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (12 minutter siden):

Du har enda ikke klart å komme med et eksempel på hva en helt vanlig person skulle bruke 50 kr ekstra på det kontra 50 kr ekstra på avisabonnement eller streamingtjeneste

1. For å ikke føle at man betaler overpris for dritthastighet. Det er jo hele meningen med prisingen og grunnen til at Telenor gjør det slikt. Og det fungerer. 

2. Laste ned offline-innhold på Netflix, Spotify eller andre tjenester.

3. Bruker telefonen som hot-spot og der PC'n trenger høyere hastighet. Evt hotspot til en 4K TV. Der går gigabytene fort OG hastigheten må være god nok.

4. Dele med andre sine telefoner eller enheter via hotspot. 10 Mbps blir lite da.

5. De som faktisk har bruk for fri data abonnement bruker mye data og setter dermed pris på hastighet. Hvis noen bruker under 5-6 GB data i måneden så er de jo idiot hvis de velger et slikt abonnement. 

6. Man bare irriterer seg over lav nedlasting-hastighet, selv om det er sjeldent.

Alle disse er helt legitime grunner til at man synes 10 Mbps er for lite og ting helt vanlige folk møter på.

Ergo: Den laveste hastigheten er fortsatt et tulletilbud for å rettferdiggjøre de dyrere, og alle som kjøper det abonnementet burde tenke seg flere ganger over hvordan de prioriterer pengene sine. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Du lever visst i en helt annen verden enn meg hvis du tror hvermansen sitter og deler ut hotspot. De fleste aner ikke en gang at det er mulig. 

Og du har misforstått hvordan offline innhold stort sett brukes (spare data), vi diskuterer her et tilbud der man ikke trenger det.

Resten av punktene er bare vas.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...