Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hørselskade, må sannsynligvis bruke høreapparat

Gjest e876b...732

Anbefalte innlegg

Gjest e876b...732

Hei. 

Under en repetisjonsøvelse i Heimevernet i 2016, presterte et befal å fyre av et vådeskudd innendørs mens vi pusset våpnene. Jeg satt ved samme bord han hadde våpenet sitt på, omlag en halvmeter unna. Vi var kanskje 10-12 stk inne hos militær lege for en overfladisk sjekk rett etter det hadde skjedd, men i etterkant ble jeg plaget med tinnitus. Dette har jeg etterhvert noenlunde har lært meg å leve med, enkelte dager er gode, andre er verre. En stund etter dette skjedde var jeg hos sivile leger, og har tatt en del hørselstester, hvorpå jeg har fått bekreftet at hørselen min har blitt gradvis dårligere. Jeg søkte fritak fra videre tjeneste i Heimevernet og Forsvaret romjulen 2019, men har enda ikke fått svar på søknaden min. 

Nå har jeg vært plaget med ørebetennelse i et par mnd, selvfølgelig ikke grunnet denne episoden, men etter nok en hørselstest og undersøkelse, skrev legen en attest hvor han på det sterkeste anbefalte fritak fra alle militære øvelser. Han anbefalte meg også å vurdere høreapparat i nær fremtid. Jeg synes selv at jeg hører godt nok til å fungere fint i det daglige, ihvertfall når ørebetennelsen er over, men høreapparat ville visstnok hjelpe for å bevare hørselen og hindre at den blir enda dårligere. Det kan tilogmed minske plagene med tinnitus. 

Når det gjelder Heimevernet kommer jeg til å nekte å noensinne ta på meg en uniform igjen, da tar jeg seriøst heller fengselsstraff. Jeg vil tro jeg har en sterk sak når det gjelder både fritak og det å søke erstatning, selv om Forsvaret er kjent for å være kjipe med erstatninger. 

Men over til dette med høreapparat. Jeg synes det er helt jævlig at jeg sannsynligvis må bli nødt å bruke dette,  jeg er 34 år gammel. Men dagens apparater er relativt usynlige. Enkelte modeller synes ikke i det hele tatt, da de sitter inne i øregangen. Og det vil jo gjøre hverdagen mer behagelig, ihvertfall om det kan maskere eller minske den konstante pipelyden fra tinnitusen. Er det noen her som bruker høreapparat? Hvordan er det sånn rent praktisk mtp. lading, komfort, trening, bading/svømming, støyfulle omgivelser på jobb/konserter etc? Rett og slett, vil livet måtte justeres og tilpasses bruken, eller kan man til en viss grad leve som normalt? 

Anonymous poster hash: e876b...732

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje eiga erfaring å kome med, men kan nevne at det skjer svært mykje på teknologifronten. Dagens høyreapparat er ikkje berre små og diskre vanntette høyreapparat med trådlaus lading, dei er også smarte. Dei enkle høyreapparata som du ofte ser eldre brukar kjem til å bli utfasa, og er på mange områder alt bytta ut med moderne versjonar. 

Via app vil du kunne slå på tinnitus program, justere volum, fokus på lyd frå bestemte retningar, volum og velge mellom ulike lydprofilar etter miljø. Valg av lydprofil kan gjerast enten manuelt eller automatiserast via lokasjonstenester slik at lydprofilen automatisk tilpassar seg. Dagens høyreapparat fungerer også som headphonesett til musikk.

Grunne til at det er få eldre som har denne typen høyreapparat er i stor grad på grunn av manglande teknisk kompetanse eller vilje. Eldre som kanskje også er litt demente har meir nytte av enkel teknologi utan for mange funksjonar. 

Eg er derfor ganske sikker på at det ikkje går mange åra før høyreapparat er allemannseige også for personer utan hørselshemming fordi moderne høyreapparat både vil være hørselsbeskyttelse med aktiv støydemping som kuttar høge lydar, og fordi moderne høyreapparat vil forsterke normal hørsel utan særleg ulempe. Mange går i dag rundt med Bluetoothsett på øyret nesten heile tida både som handsfree og for å spele musikk, så at folk kjem til å gå over til handsfree som også har andre fordelar etterkvart som teknologien og prisen blir betre er eg heilt sikker på. 

Tida der høyreapparat er ein stor dings på utsida av øyret som lagar feedback og som heilt uniformt forsterkar alle lydar uavhengig av om det er tale, støy eller smell er definitivt over. 

Kort sagt så skal du med moderne høyreapparat kunne leve heilt normalt, eller kanskje enda betre ettersom du også får hørselvern og muligheit til å sjølv bestemme kva som er passeleg volum enten du er ute og går i trafikken eller på kino. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du burde absolutt søke erstatning. Jeg kjenner ikke saksgangen i dette, men skader som er påført på jobb, militæret under øvelse etc. skal meldes inn og søkes erstatning for. 

Når det gjelder høreapparat forstår jeg det virker litt "trasig" å begynne med dette i 30-årene. Det er viktig å påpeke at høreapparatene ikke er det samme som for 20 år siden - den gang kalte man det høreapparat, i dag burde man egentlig kalt dem "høreteknologi" eller noe annet fancy fordi teknologien er enormt mer avansert.

Ofte vil en selv føle dette ydmykende å bruke dette og at andre ser litt ned på en. Virkeligheten er den at folk legger mere merke til folk som hører dårlig enn folk som bruker høreapparat. Min far har alltid hørt dårlig, det begyndte i 40-årene. I starten av 50-årene måtte resten av familien pushe litt på for at han skulle få hørselen sjekket. Den var redusert. Han hørte dårlig i støyende situasjoner, misforstod fort hva sa, altså de typiske utfordringene med hørselstap.

Da han fikk høreapparater ble hans og vår opplevelse av dette enormt bedre. Han gikk fra å ikke få med seg hva som skjedde, til å faktisk delta i samtaler og bli mer sosial. Det at han bruker høreapparat er faktisk ikke noe folk stusser over. Folk legger nok merke til det, men det har ingen sosial påvirkning overhode. Folk bruker briller, veldig mange faktisk. Høreapparat er et annet middel for å skjerpe sansene.

Dersom du IKKE bruker høreapparat, vil det indre øret (Cochlea) bli for lite stimulert. Man kan sammenligne dette med en muskel som ikke blir stimulert - den visner faktisk helt vekk. Barn som skjeler når de er små, ender med å fokusere synet på det ene øyet som ikke skjeler og de blir blinde på det andre om skjelingen ikke blir korrigert. Øret vil også miste sin sanseevne om det ikke blir stimulert - bruk høreapparatet!

Av praktiske ting:

Støyfulle omgivelser: beholdes på, veldig relevant å bruke det spesielt ved samtaler

Konsert: avhenger av type høreapparat, noen demper lyden og fungerer nærmest som hørselvern. Evt tar man det ut og bruker propper

Trening: beholdes på

Svømming: tar det av

Man vil leve som normal, og man må til en viss grad tilpasse seg, egentlig mest for at ikke høreapparatet skal bli ødelagt. Samme med de som har Diabetes Type 1 som ofte må måle blodsukker og sette insulin, de lever helt normalt med en viss tilpasning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e876b...732

TS her. 

Takk for gode svar. Det var veldig oppløftende å lese, jeg var ikke klar over at teknologien var blitt såpass vass, at man tilogmed kan bruke det som hørselvern til en viss grad er jo veldig positivt. Jeg jobber offshore, så det er jo en del støy, men samtidig er man påkrevd å bruke hørselvern. Et standard hørselvern i tillegg til høreapparat må jo funke veldig bra. 

Jeg har blitt mer positiv til situasjonen jo mer jeg har tenkt på det, det er jo viktig å unngå at hørselen faktisk blir skikkelig dårlig. Jeg er litt redd for at lyden skal høres "kunstig" ut, men det er sikkert veldig bra kvalitet. 

Takk så mye, dere gjorde meg mer optimistisk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest e876b...732

TS her. 

Kommer med en liten oppdatering. For en ukes tid siden fikk jeg et brev fra Forsvaret, hvor militære leger hadde konkludert med at jeg er Ikke tjenestedyktig. Etter omlag et halvt års tid fikk jeg endelig svar på søknaden om fritak, herregud så digg. Gleder meg som en unge til å levere inn utstyret. 

Jeg vil tro at det er større sjanse for å få erstatning, når Forsvaret har innrømmet at de har gjort noe feil og jeg fikk varige skader som følge av dette. Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest e876b...732 said:

TS her. 

Kommer med en liten oppdatering. For en ukes tid siden fikk jeg et brev fra Forsvaret, hvor militære leger hadde konkludert med at jeg er Ikke tjenestedyktig. Etter omlag et halvt års tid fikk jeg endelig svar på søknaden om fritak, herregud så digg. Gleder meg som en unge til å levere inn utstyret. 

Jeg vil tro at det er større sjanse for å få erstatning, når Forsvaret har innrømmet at de har gjort noe feil og jeg fikk varige skader som følge av dette. Blir spennende å se!

Lykke til! Håper dette går i orden :)

Lenke til kommentar

Kjipt at du har fått hørselsskade, særlig i såpass (fortsatt) ung alder, men man må bare ta livet som det kommer.

Det eneste lyspunktet er kanskje at det kommer av et uhell og ikke dårlige gener eller noe sånt.

Ønsker deg uansett lykke til med problemet, håper du får orden på hørselen og tinnitusen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...