Theo343 Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) 31 minutes ago, Atib Azzad said: Å normalisere trosretningen ved å sende et program som tar for seg eid-feiringen på en intim og jordnær måte (jeg bare antar, har ikke sett programmet.) tenker jeg er et effektivt grep av NRK som kanskje bidrar til bedre dialog mellom gruppene. Dette er jeg ikke uenig i. Og støtter alt som fører til bedre forståelse og samhold. Det som utspiller seg i Gaza regionen er en tragedie. Quote Jeg tror det dreier seg en del om alle fordommene som verserer om Islam. Sinnet mot Islam fremstår ganske høylytt, og misforståelsene/intoleransen/feilslutningene/osv. er så mange at man risikerer ytterligere polarisering/miskommunikasjon/konflikter. Her er jeg uenig. Jeg tror ikke dreier seg om "sinnet mot islam", men "sinnet" mot undertrykkelsen av andre verdier for å opptre politisk korrekt. Ei heller så mye sinne, til det er vi nordmenn altfor aksepterende. Men jeg tror nordmenn begynner å tillate seg å blir mer sinte når vi blir stemplet som rasister fordi vi er opptatt av dette. Endret 15. mai 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Atib Azzad skrev (3 timer siden): Jeg tror det dreier seg en del om alle fordommene som verserer om Islam. Sinnet mot Islam fremstår ganske høylytt, og misforståelsene/intoleransen/feilslutningene/osv. er så mange at man risikerer ytterligere polarisering/miskommunikasjon/konflikter. Å normalisere trosretningen ved å sende et program som tar for seg eid-feiringen på en intim og jordnær måte (jeg bare antar, har ikke sett programmet.) tenker jeg er et effektivt grep av NRK som kanskje bidrar til bedre dialog mellom gruppene. Nå snakker jeg utelukkende om religionen Islam, og ikke om hudfarge, men å dra horder av folk inn i Europa, som drar med seg denne religionen, er nok det største feilgrepet som er gjort i nyere tid. Når vi ser utviklingen i Sverige, Tyskland, Belgia og Frankrike, så er det et alarmerende tegn. Venstresiden prøver jo selfølgelig desperat å vinkle dette i en helt annen retning, hvor det er fattigdom, intoleranse, hudfarge osv som er årsaken... Eller f.eks favoritten rasistiske hvite sinte menn. At NRK sender dette her hjelper neppe noenting. Islam og vesten er fullstendig mismatch. Frankrike begynner å innse realiteten... https://www.nettavisen.no/nyheter/macron-islam-er-i-krise/s/12-95-3424027082 ...Og det ser ut som det begynner å skje noe politisk i Sverige også https://www.nrk.no/norge/de-borgerlige-og-sverigedemokraterna-vil-bremse-innvandringen-til-sverige-1.15479482 Endret 15. mai 2021 av FiveInline 5 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 5 minutes ago, Theo343 said: Her er jeg uenig. Jeg tror ikke dreier seg om "sinnet mot islam", men "sinnet" mot undertrykkelsen av andre verdier for å opptre politisk korrekt. Ei heller så mye sinne, til det er vi nordmenn altfor aksepterende. Men jeg tror nordmenn begynner å tillate seg å blir mer sinte når vi blir stemplet som rasister fordi vi er opptatt av dette. Jeg siktet spesifikt til hvordan man risikerer å bli bedt om å forsvare terrorisme, barneekteskap kvinneundertrykkelse, eller en haug andre ting, dersom noen, antar du tilhører Islam. Kanskje sitter vi på hver vår bakketopp og forarger oss over inbillte vrengebilder. Om jeg tolker deg riktig, er du/de du snakker for, sinte fordi Islam tar mer plass (fra andre ting?) på et PK-grunnlag? Jeg tenker det er en god måte å få noe til å ta mindre plass; Å lage et mer nyansert bilde av tingenes tilstand, så har man ikke like mange vindmøller å rope høyt om? Å bli stemplet som rasist på uriktig grunnlag vil de fleste oppegående være enige om at er en u-ting, og igjen med forbehold om hver vår bakketopp, opplever jeg dette som en påstand som stadig fremmes, uten at jeg ser det praktiseres utenfor de aller dimmeste meningsutvekslinger. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Quote Om jeg tolker deg riktig, er du/de du snakker for, sinte fordi Islam tar mer plass (fra andre ting?) på et PK-grunnlag? Jeg tenker det er en god måte å få noe til å ta mindre plass; Å lage et mer nyansert bilde av tingenes tilstand, så har man ikke like mange vindmøller å rope høyt om? Ikke fordi Islam tar mer plass, det blir en smålig vinkling. Men fordi vi ser ut til å legitimere at det er greit å undertrykke andre verdier vi har som eks. julefeiring i skoler. Feiring av Kristi himmelfarts dag osv. fordi vi er så opptatt av å være politisk korrekt av vi innimellom glemmer andre sider av vår egen identitet. Dette er hva jeg tror folk reagerer på mens reaksjoner misbrukes til å skulle ha en annen agenda. Endret 15. mai 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Tåkefyrste skrev (22 minutter siden): Strukturell rasisme er ikke et problem i vesten i nyere tid, så å konstant prøve å finne rasisme der det ikke eksisterer tar bare fokus vekk fra problemer som faktisk eksisterer. Javisst, Jim Crow lovene som gjorde det umulig for svarte å stemme burde blitt ignorerte fordi de tok vekk fra viktige problemer. Got it! 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 14 minutes ago, Theo343 said: Ikke fordi Islam tar mer plass, det blir en smålig vinkling. Men fordi vi ser ut til å legitimere at det er greit å undertrykke andre verdier vi har som eks. julefeiring i skoler. Feiring av Kristi himmelfarts dag osv. fordi vi er så opptatt av å være politisk korrekt av vi innimellom glemmer andre sider av vår egen identitet. Dette er hva jeg tror folk reagerer på mens reaksjoner misbrukes til å skulle ha en annen agenda. Jeg mente ikke å vinkle det smålig, jeg bare spør. Nedprioriteringen av kristne høytider har da skjedd ganske uavhengig av innvandring og tilskudd av flere trosretninger? Men ok, la oss si at dette er sakens kjerne. Da antar jeg undertrykkelse av julefeiring i skolen innebærer at man ikke lenger forventer at hele skoleklasser skal i kirkebesøk? Samtidig er jo ikke dette erstattet av obligatorisk moské- eller devasthana -besøk? Et større mangfold innebærer vel heller ikke nødvendigvis mindre rom for deg, selv om det kanskje innebærer mindre ensformighet når det kommer til åndelige spørsmål? Norges sekulære bevegelse er da eldre enn tilskudd av flere religioner til landet. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) 9 minutes ago, Atib Azzad said: Jeg mente ikke å vinkle det smålig, jeg bare spør. Jeg mente ikke at du vinklet det slik men at de som tenker i de baner i såfall er smålige. Quote Nedprioriteringen av kristne høytider har da skjedd ganske uavhengig av innvandring og tilskudd av flere trosretninger? Det har vel skjedd i takt med økning innenfor flere trosretninger i landet? Og i solidaritet med andre trosretninger men også humanetisk? Quote Men ok, la oss si at dette er sakens kjerne. Da antar jeg undertrykkelse av julefeiring i skolen innebærer at man ikke lenger forventer at hele skoleklasser skal i kirkebesøk? Samtidig er jo ikke dette erstattet av obligatorisk moské- eller devasthana -besøk? https://www.faktisk.no/artikler/PXv/innsikt-slik-oppsto-julebraket-i-seljord Quote – Vi har bevisst kalt det for tradisjonsmat og ikke julemat for ikke å støte noen. Jeg har også gjort et bevisst valg ved å ikke kjøpe servietter som det står «merry christmas» på, det blir ikke rød duk og røde julekuler, sier Bjørge til TA. – Enkelte trosretninger er veldig sensitive og mange søker fritak når de hører at det er jul. Vi prøver å gjøre det mer nøytralt. Quote Et større mangfold innebærer vel heller ikke nødvendigvis mindre rom for deg, selv om det kanskje innebærer mindre ensformighet når det kommer til åndelige spørsmål? Norges sekulære bevegelse er da eldre enn tilskudd av flere religioner til landet. Når man fjerner noe for å "vise solidaritet" eller gjøre plass til noe annet så blir vel det resultatet? Hvorfor er det greit at noen trosretninger er så sensitive at man i skolen fjerner ordet Jul mens det ikke er greit at vi er sensitive på at man fjerner ordet Jul? Endret 15. mai 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 32 minutes ago, jjkoggan said: Javisst, Jim Crow lovene som gjorde det umulig for svarte å stemme burde blitt ignorerte fordi de tok vekk fra viktige problemer. Got it! Løgn og stråmann i samme setning. Godt jobba. Ingen steder i loven der står det at svarte har forbud mot å stemme. Men lovene eksisterte i en tid strukturell rasisme og segregering faktisk var et problem. Etter civil rights movement har strukturell rasisme så og si forsvunnet, og er ikke et nevneverdig problem i vestlige land per dags dato. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 jjkoggan skrev (1 time siden): Man løser ikke problemer med å ignore årsakene til problemene. Jeg tror problemet er at folk setter likhets tegn mellom strukterelle rasisme og andre slags rasisme som er ondsinnet og folk burde skamme seg over. Strukturelle rasisme viser barrierene som ofte eksisterer er usynlige uten hensikten men forklarer en hel del hvorfor for eksempel innvandrere ikke er bedre integrerte men ikke at norsk samfunnet er fullt av ondsinnede rasister. Det viser jo bare at samfunnet ble organisert for den som passer bedre for den dominant etnisk gruppen enn andre etniske grupper. Jeg ble egentlig ganske nysgjerrig på hva du tenker om "Tåkefyrste" sitt eksempel. Etter din definisjon vil, om jeg leser deg riktig, regler om egenkapital for å få boliglån være "strukturell rasisme", om dette treffer innvandrerbefolkningen hardere enn etnisk norske grunnet dårligere økonomi og mindre nettverk? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Litt på siden av alt, men er Kristi himmelfartsdag virkelig en høytid/feiring? Hvordan feirer folk vanligvis? Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om feiringer på den dagen. Jeg er ikke kristen selv, men vil tro det plantes flere stauder i norske hager denne fridagen enn det er folk som feirer. Selv var jeg ute på jobb som vanlig. Mange prester vil fjerne den som helligdag, og det er ikke en rød dag i særlig mange land. Som sagt på forrige side ble ikke Kristi himmelfart nevnt med et ord en gang i landets to største kristne aviser i år. Kan ikke huske noe dekning av denne dagen på NRK opp gjennom heller, og har ikke sett noe kritikk mot for eksempel Høyre som valgte å legge sitt landsmøte til Kristi himmelfart i år. Endret 15. mai 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) 17 minutes ago, Snikpellik said: Litt på siden av alt, men er Kristi himmelfartsdag virkelig en høytid/feiring? Hvordan feirer folk vanligvis? Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har hørt om feiringer på den dagen. Jeg er ikke kristen selv, men vil tro det plantes flere stauder i norske hager denne fridagen enn det er folk som feirer. Selv var jeg ute på jobb som vanlig. Mange prester vil fjerne den som helligdag, og det er ikke en rød dag i særlig mange land. Som sagt på forrige side ble ikke Kristi himmelfart nevnt med et ord en gang i landets to største kristne aviser i år. Kan ikke huske noe dekning av denne dagen på NRK opp gjennom heller, og har ikke sett noe kritikk mot for eksempel Høyre som valgte å legge sitt landsmøte til Kristi himmelfart i år. At vi som ikke-kristne eller ikke-muslimer feirer hverken Kristi Himmelfartsdag eller iD betyr vel ikke at man ikke skal respektere og utføre samfunnsoppdraget ovenfor de hundretusner kristne troende katolikker og andre kristne som gjør det? Hvorfor skal vi da feire iD? Endret 15. mai 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Jeg tenker at påsken er kristendommens høytid, og da synes jeg de sender en del programmer for tilhengere av den tidligere statsreligionen, vår kulturarv. Den vises ellers også "indirekte" i feks. historiske filmer, litteratur, selv om vi begynner å bli sekularisert. Katolikkene får sin porsjon via midnattsmessen i Roma. Julen har gått over til dyrking av julenissen 🙂 Id-feiringen på NRK er bare en gang i året, så jeg synes ikke det er så mye om å gjøre. Jeg så den i fjor og ble kjent med en rekke unge,dyktige artister. Jeg fikk med meg litt i år også, bla. klassekamerater som spurte ut en muslimsk jente om Id-feiring. Hun blomstret opp på skjermen og vi ble mer opplyste. Det var også snakk om det å tilhøre to kulturer - og to muslimske trosretninger i samme familie, hvordan det opplevdes og kom til uttrykk i musikken til en artist. Det handler om å bli sett for den en er. Viktig at en del av befolkningen ikke vokser opp som rotløse og fremmedgjorte i samfunnet, som om foreldrenes kultur er verdiløs fordi den aldri blir synliggjort. Og bare nevnt i kommentarfeltene med negative fortegn fra de som er imot innvandring. Det trengs en positiv motvekt, og vi må kjenne til skikkene for å kunne smalltalke. Samtidig tror jeg det er en del kristne som etterhvert føler seg som en minoritet i eget land. Feks diskusjonen for noen år tilbake, da det ble satt av bønnerom på en arbeidsplass for muslimer, og så hadde de glemt de kristne. Kristne ber på en annen måte, men kunne ønsket seg et stillrom. Et praktisk problem som kan løses. En jente som er med på The Voice er personlig kristen, men det er ikke noe hun promoterer. (Det velger hun selvfølgelig selv). Endret 15. mai 2021 av Subara 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Quote Det har vel skjedd i takt med økning innenfor flere trosretninger i landet? Og i solidaritet med andre trosretninger men også humanetisk? Human-etisk forbund e sterkt knyttet til den sekulære bevegelsen i Norge, helt klart, men når man separerte staten og kirken i 2012 er ikke dette fordi man hadde flere muslimer i landet. Det kan godt ha skjedd i takt, og parallelt med økt innvandring, men ikke på grunn av. Norsk Monitors gjør en årlig undersøkelse der stadig færre oppgir at de tror på gud. I 2015 var det for første gang flere som svarte nei enn ja. I 2020 økte andelen nei fra 38 til 48 prosent. 21% svarte vet ikke. Dersom denne reduksjonen av troende hadde sammenheng med fks. Islam, ville man vel ikke sett svinn i gudstro, bare forflyttelse mellom religionene. Allerede i 1969 opprettet man en tilskuddsordning for tros- og livssynssamfunn utenfor den norske kirke, som gir alle registrerte tros- og livssynsamfunn med mer enn 50 registrerte medlemmer og et medlemsregister rett til statlig økonomisk støtte per medlem som tilsvarer det statskirken mottar per medlem. Quote https://www.faktisk.no/artikler/PXv/innsikt-slik-oppsto-julebraket-i-seljord Se her ja! En ganske dum sak. Det er mulig jeg diskvalifiserer meg fra å mene noe om dette, for jeg skyr slike dustesaker som pesten, jeg opplever dem som fordummende, og reduktive. I et forsøk på å koke det ned til en slags kjerne, forstår jeg at skolen, som en statlig institusjon har kvaler mot å formidle en religiøs preferanse, samtidig fremstår det hele ganske idiotisk fordi jul ikke nødvendigvis utelukkende/overhodet assosieres med kristendom, og er en amalgam av tro, tradisjon, kultur, osv. Dermed er det lett for formidlere som har en interesse av å skape et bilde av et kulturforfall e.l. å utnytte den dumme spagaten skolen har plassert seg í; mellom u-ladet språk og trosnøytralitet, og tradisjoner og kultur. Dette svarer ganske godt med min orginale antagelse: Quote Da antar jeg undertrykkelse av julefeiring i skolen innebærer at man ikke lenger forventer at hele skoleklasser skal i kirkebesøk? Samtidig er jo ikke dette erstattet av obligatorisk moské- eller devasthana -besøk? Bare bytt ut kirkebesøk med kristen beskrivelse av høytiden (selv om jul selvsagt ikke er en kristen beskrivelse, så er jo dette likevel åpenbart rasjonalen bak forsøket på å bytte ordlyden.) Likevel byttes jo ikke beskrivelsen med en annen trosretnings beskrivelse av høytiden. Dermed er det vel tydelig at hensikten er en nøytral formidling fra skolens side, altså bør vel en eventuell kritikk her dreie seg om ønsket om nøytralitet fremfor islam som trosretning? Quote Når man fjerner noe for å "vise solidaritet" eller gjøre plass til noe annet så blir vel det resultatet? At man får mindre plass? Hvorfor det? Det er da ingenting som hindrer deg i å praktisere egen religion eller kultur, selv om staten ikke lenger formidler noen preferanser for akkurat denne eller den andre. At man er indignert over utviklingen må man selvsagt få lov til, endring er selvsagt vondt dersom man likte tilstanden som vár. 5 minutes ago, Theo343 said: Jeg mente ikke at du vinklet det slik men at de som tenker i de baner i såfall er smålige. Nå sliter jeg med å se at du ikke har vinklet det slik i forrige sitatblokk. Quote Hvorfor er det greit at noen trosretninger er så sensitive at man i skolen fjerner ordet Jul mens det ikke er greit at vi er sensitive på at man fjerner ordet Jul? Problemstillingen her fordrer jo at det er en annen trosretning som har vært sensitiv, og at dette ikke er en naturlig forlengelse av en stat som ikke lenger har en favorittreligion. Jeg ser ikke helt hvordan en utdanningsinstitusjon skulle rettferdiggjort å ha smakspreferanser i trosretninger når den samtidig skal formidle ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte, slik det heter i lovteksten. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Theo343 skrev (25 minutter siden): At vi som ikke-kristne eller ikke-muslimer feirer hverken Kristi Himmelfartsdag eller iD betyr vel ikke at man ikke skal respektere og utføre samfunnsoppdraget ovenfor de hundretusner kristne troende katolikker og andre kristne som gjør det? Hvorfor skal vi da feire iD? Men NRK utfører jo definitivt sitt samfunnsoppdrag ovenfor kristne og katolikker selv om de ikke dekker Kristi himmelfartsdag (som jeg ikke forstår hvorfor man plutselig skal begynne å dekke nå i år). Jeg tror ikke mange kristne ser på Kristi himmelfartsdag som en høytid, og at det er flere kristne høytider som er mye viktigere og som får mildt sagt rikelig med sendetid i NRKs flater. Jul og påske, i tillegg sender de gudstjenester på tv og radio hver søndag. Kristen-katolske høymesser får også en del dekning på NRK i form av direktesendinger, og midnattsmessen i Roma sendes årlig. At NRK da dekker den nest største religionen blant nordmenn én gang i året med en sending klarer jeg bare ikke å la meg irritere over eller provosere av. Når de lager det programmet i et folkeopplysende format, har gjester, artister o.l. med minst like mye fokus på kultur som religion så synes jeg egentlig det bare er helt greit. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 (endret) Tåkefyrste skrev (3 timer siden): Løgn og stråmann i samme setning. Godt jobba. Ingen steder i loven der står det at svarte har forbud mot å stemme. Men lovene eksisterte i en tid strukturell rasisme og segregering faktisk var et problem. Etter civil rights movement har strukturell rasisme så og si forsvunnet, og er ikke et nevneverdig problem i vestlige land per dags dato. Nevnte Jim Crow lovene ikke var rasistiske og derfor kunne ignores men andre lover som var rasistiske trengte endringer? Segregering skjer idag Ved ni grunnskoler i hovedstaden har over 90 prosent av elevene et annet morsmål enn norsk Får disse barn like god utdannelse som andre skoler i Norge? Hindrer ikke dette integrering av barn? Endret 15. mai 2021 av jjkoggan Lenke til kommentar
Ka9nen Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 debattklovn skrev (På 12.5.2021 den 18.13): Rasisme mot jøder i Oslo. https://resett.no/2021/05/12/ropte-slagord-om-jodeutryddelse-under-palestina-demonstrasjon/ Ikke overraskende dessverre. Og heller ikke første gangen 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 15 minutes ago, jjkoggan said: Segregering skjer idag Ved ni grunnskoler i hovedstaden har over 90 prosent av elevene et annet morsmål enn norsk Får disse barn like god utdannelse som andre skoler i Norge? Hindrer ikke dette integrering av barn? Dette er ikke segregering, staten skiller ikke folk med forskjellige hudfarger fra hverandre. Dette er bare en naturlig konsekvens av at det har vært massiv innvandring i enkelte bydeler i Oslo. Ja det hindrer integrering, og er alldeles ikke bra, men det er verken rasisme eller segregering. Og nei, jeg ser ingen grunn til skoler med 90% innvandrere automatisk får dårligere utdanning enn elever ved andre skoler. Hvorfor skulle de det? 5 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Tåkefyrste skrev (11 minutter siden): Dette er ikke segregering, staten skiller ikke folk med forskjellige hudfarger fra hverandre. Dette er bare en naturlig konsekvens av at det har vært massiv innvandring i enkelte bydeler i Oslo. Ja det hindrer integrering, og er alldeles ikke bra, men det er verken rasisme eller segregering. Og nei, jeg ser ingen grunn til skoler med 90% innvandrere automatisk får dårligere utdanning enn elever ved andre skoler. Hvorfor skulle de det? Fritt skolevalg driver økt segregering på grunnskolen. Ressurssterke etniske nordmenn sender barna til andre skoler. Skolepolitikk spiller en rolle til segregeringen Skoler dominerte av barn som trenger ekstra undervisning og andre problemer rundt fattigdom hindrer lærernes evne til å lære og ofte tiltrekker mindre kvalifiserte lærer fordi erfarne lærer ikke ønsker det ekstra arbeid barn med mange problemer krever 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 jjkoggan skrev (1 time siden): Fritt skolevalg driver økt segregering på grunnskolen. Ressurssterke etniske nordmenn sender barna til andre skoler. Skolepolitikk spiller en rolle til segregeringen Skoler dominerte av barn som trenger ekstra undervisning og andre problemer rundt fattigdom hindrer lærernes evne til å lære og ofte tiltrekker mindre kvalifiserte lærer fordi erfarne lærer ikke ønsker det ekstra arbeid barn med mange problemer krever Skoler i utsatte områder i grunnskolen i Oslo fikk rundt 100.000 pr elev mens skoler i ressurssterke områder fikk rundt 50.000 per elev (2014). https://www.utdanningsnytt.no/fylkesarsmoter-osloskolen-politikk/vil-skjevfordele-ressurser-til-skoler-og-barnehager-i-oslo/172823 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 knutinh skrev (1 time siden): Skoler i utsatte områder i grunnskolen i Oslo fikk rundt 100.000 pr elev mens skoler i ressurssterke områder fikk rundt 50.000 per elev (2014). https://www.utdanningsnytt.no/fylkesarsmoter-osloskolen-politikk/vil-skjevfordele-ressurser-til-skoler-og-barnehager-i-oslo/172823 Fint at de prøver å utjevne problemer som kommer med segregeringen og politikken som bidrar til segregeringen og hindrer integrering men det endrer ikke dette som et eksempel på strukturelle rasisme som gjør det vanskeligere for innvandrere å integrere seg i norsk samfunnet 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå