Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

4 hours ago, jjkoggan said:

Når et system fører til forskjellbehandling av mørkhudete folk det defineres som strukturelle rasisme uansett hva hensikten er.   Alle Jim Crow lovene er gode eksempler 

Da er loven som sier at du må ha 15% egenkapital for å kjøpe bolig rasistisk også da siden den treffer innvandrere kraftigere enn Nordmenn, selv om loven er helt lik for alle hudfarger og egentlig kun diskriminerer mot fattige .

Hadde den truffet etniske nordmenn mest så hadde det også vært rasisme. Det blir vanskelig å leve i et samfunn resultatet av absolutt alt skal være 100% likt, ellers er det rasisme.

Eller ønsker du leve i et samfunn der alt er rasisme? Hva godt kommer ut av å omtale alt som rasisme? Man bekjemper ikke rasisme ved å se rasisme i alt, tvert i mot.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/13/2021 at 6:04 PM, Red Frostraven said:

Altså -- nå har jeg lest de fleste trådene her, og har enda ikke sett noen.

Og sosiale medier teller ikke -- da det er 50/50 for om det er et troll eller noen sin ensomme onkel på 60 som er på twitter fordi ingen hører på ham ellers.

diskusjon.no er et forum hvor folk ikke så lett tyr til den slags ord fordi det blir stående, sitert ol. Terskelen er ikke like høy i en del andre kommentarfelt eller orale utvekslinger med fremmede.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Er det rasistisk om jeg stusser på hvorfor vi feirer iD på NRK? For meg fremstår innholdet som noe jeg ville sett på eks. Visjon Norge om det gjaldt kristendom.

Forstår ikke hvorfor det skulle være rasistisk..?

NRK har et samfunnsoppdrag bestemt av Stortinget, og å dekke religion og kultur her i landet er en del av dette oppdraget. Id er en høytid mange nordmenn feirer, og samtidig noe mange flere nordmenn er lite kjent med.

De hadde såvidt jeg husker en lignende sending i fjor også, som både fikk mye ros for god folkeopplysning og ris fra kjente kritikere som Resett, Document og Hege Storhaug. Blant andre Siv Jensen deltok i programmet, der hun ønsket norske muslimer god feiring, som ikke falt i god jord hos Hege Storhaug.

Jeg synes @knutinh skrev det godt i en annen tråd, så jeg tar meg friheten til å sitere han her:

Sitat

Jeg er ikke hverken kristen eller muslim men jeg finner det naturlig at den statlige rikskringkasteren har noe stoff for disse gruppene. Siden vi har flere kristne enn muslimer så er det naturlig med mer kristen-stoff, men kanskje er det naturlig å gi små minoriteter noe mer oppmerksomhet enn hva kjøttvekta tilsier.

EDIT: En sak jeg har merket meg i dag er denne håpløse uttalelsen fra Else-May Norderhus i Arbeiderpartiet:

Kritiserer NRK for manglende dekning av Kristi himmelfartsdag på muslimsk festdag
https://www.tv2.no/nyheter/14001182/

NRK dekker jo kristendom hver eneste helg, og alle andre kristne høytider nokså bredt. Tror aldri jeg har sett noen etterspørre dekning av føkkings Kristi himmelfartsdag tidligere. Det er ikke en gang en rød dag i de fleste «kristne land».

Jeg sjekka for moro skyld de kristne avisene Dagen og Vårt Land, og de har heller ikke dekket Kristi himmelfartsdag med en eneste artikkel, så å kritisere NRK for dette virker noe spesielt. De dekker jo kristendom mer enn ukentlig, så én sending i året for den nest største religionen i landet får vel værra greit når det først er sånn at de har religion i sitt samfunnsoppdrag. De hadde også en hindu-sending for noen år siden mener jeg å huske.

EDIT 2: Sylvi Listhaug har selvfølgelig blitt med på lasset, og hevder at "å sende hilsener på Kristi himmelfartsdag ikke er politisk korrekt". Uvisst hva hun mener med noe sånt, jeg har aldri hørt om noen som sender hilsener på denne dagen og ser ikke helt hva det har med politisk korrekthet å gjøre heller. Merkelig av en politiker å gå ut mot det hun kaller krenkefest, for så å skrive noe sånt. Disse kristenfundamentalistiske politikerne våre er virkelig noe for seg selv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (51 minutter siden):

Er det rasistisk om jeg stusser på hvorfor vi feirer iD på NRK? For meg fremstår innholdet som noe jeg ville sett på eks. Visjon Norge om det gjaldt kristendom.

Har hørt at de ikke nevnte kristhimmelfartsdag med ett ord (siden de dagene  kolliderte i år). Ble vell for mangfoldig for NRK, og med å inkluderer en kristen og muslimsk høytid så viser man vell et magefold? Når til og med arbeiderpartipolitikere reagerer på denne massive Nrk-tabben da skjønner man hvor mye NRK har dritet på draget. En religion som maks 3% av Norges befolking følger bør ikke ha klippekort på statskanalen, mot en religion som nok over 80% av Norges befolking følger. 

Ja er litt enig at Eid-fering kunne ha foregått på en privat religiøs kanal, ala en muslimsk Visjon Norge, og ikke på en kanal som skattebetalerne må betale for. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gitt at Islam har blitt en betydelig faktor i det norske samfunnet de siste tiårene virker det naturlig at NRK også dekker muslimenes høytid(er). Så kan en kanskje stusse over at vi i en periode med enorm sekularisering av samfunnet ellers i løpet av veldig kort tid plutselig har fått en stor ny religiøs minoritet, og hvorvidt en mener det er positivt eller ikke, men når det en gang er slik virker det naturlig at NRK dekker Id. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (36 minutter siden):

Ja er litt enig at Eid-fering kunne ha foregått på en privat religiøs kanal, ala en muslimsk Visjon Norge, og ikke på en kanal som skattebetalerne må betale for. 

Det er en forskjell mellom «misjonerende» innhold (som kristendomsundervisningen min var på 80-tallet), og dekning av kultur som er viktig for en gruppe.

Å snakke om samiske høytider eller muslimske høytider er greit på samme måte som man har tips til steking av svineribbe og fjollete tsjekkiske kostyme-drama i jula.

En statskirke og en rikskringkaster er måter å binde oss sammen på, å gi oss felles referanser, og å moderere de mest ytterliggående.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Det er en forskjell mellom «misjonerende» innhold (som kristendomsundervisningen min var på 80-tallet), og dekning av kultur som er viktig for en gruppe.

Å snakke om samiske høytider eller muslimske høytider er greit på samme måte som man har tips til steking av svineribbe og fjollete tsjekkiske kostyme-drama i jula.

-k

Både ja og nei vil jeg si: Julen i seg selv har jo blitt veldig sekularisert. At NRK sender Idd bryr meg ikke så mye personlig fordi jeg ser aldri på NRK, så hva den kanalen sender vet jeg lite om. Kritikken som folk har kommet med i år er at når en kristen og muslimsk høytid foregår samtidig, hvorfor blir ikke dette nevnt? At man hadde kombinert disse feiringen hadde jo vært en bra måte å vise toleranse, mangfold og samhold? 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Snikpellik said:

Forstår ikke hvorfor det skulle være rasistisk..?

NRK har et samfunnsoppdrag bestemt av Stortinget, og å dekke religion og kultur her i landet er en del av dette oppdraget. Id er en høytid mange nordmenn feirer, og samtidig noe mange flere nordmenn er lite kjent med.

De hadde såvidt jeg husker en lignende sending i fjor også, som både fikk mye ros for god folkeopplysning og ris fra kjente kritikere som Resett, Document og Hege Storhaug. Blant andre Siv Jensen deltok i programmet, der hun ønsket norske muslimer god feiring, som ikke falt i god jord hos Hege Storhaug.

Jeg forventet jo et slikt svar hvor man blir påminnet om "NRKs samfunnsansvar" og sammenlignet med miljøer som reset ol. fordi man stiller spørsmålet. Jeg synes dette er symptomtatisk.

Nå er det også en vesensforskjell på å gi forskjellige minoriteter og religiøse trossamfunn oppmerksomhet i media og det å gi de en helkveld i beste sendetid på en fredag kveld. Vi har i mange år, såvidt jeg kan huske, gitt andre trossamfunn oppmerksomhet på bla. NRK og andre kanaler på deres høytidsdager via intervjuer, nyhetssendinger og annet. 

Men å sette av en helkveld til iD? Hvorfor setter vi ikke da av like mye sendetid til andre religioners høytidsdager? Vi har buddhisme, hinduisme, jødedom, katolikker, gresk ortodoks og mye annet her til lands som jeg nesten aldri hører noe om på NRK med unntak av programmer som "Norge rundt" eller "der ingen skulle tru". Hvorfor? Er NRK da virkelig bevisst sitt "samfunnsansvar" eller forsøker man bare å opptre "politisk korrekt"?

Kristi himmelfartsdag hadde som nevnt ikke noe eget program. Hvor er samfunnsansvaret rundt kristne høytidsdager? Og da tenker jeg ikke på amerikanisert eller hedensk Yule feiring.

Når fikk den norske Kirke den samme oppmerksomhet i NRK rundt dette?

In the Christian church, a period of penitential preparation for Easter. In Western churches it begins on Ash Wednesday, six and a half weeks before Easter, and provides for a 40-day fast (Sundays are excluded), in imitation of Jesus Christ's fasting in the wilderness before he began his public ministry.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg forventet jo et slikt svar hvor man blir påminnet om "NRKs samfunnsansvar" og sammenlignet med miljøer som reset ol. fordi man stiller spørsmålet. Jeg synes dette er symptomtatisk.

Merkelig krasst svar, jeg ga deg et forklarende svar på akkurat det spørsmålet du stilte her om denne sendingen, siden du stusset over at de sendte et slikt program på NRK. Hvis du ønsker svar på noe helt annet er det kanskje greit å spørre om noe annet.

Jeg sammenlignet da heller ikke, jeg forklarte om programmet som du spurte om, hva det fikk ros for og at programmet fikk ris fra andre og nevnte noe av risen og hvem dette kom fra. Jeg skrev heller ikke "NRKs samfunnsansvar", jeg skrev samfunnsoppdrag. Samfunnsoppdraget er nettopp årsaken til at NRK har tv-sendinger om religion her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Merkelig krasst svar, jeg ga deg et forklarende svar på akkurat det spørsmålet du stilte her om denne sendingen, siden du stusset over at de sendte et slikt program på NRK. Hvis du ønsker svar på noe helt annet er det kanskje greit å spørre om noe annet.

Selvsagt må man forvente et krast svar når man blir sammenlignet med Resett på bakgrunn av et enkelt spørsmål. Jeg forklarer også hvorfor jeg stusser på det, noe du hopper glatt over.

Jeg ser ikke den enkle bortforklaringen med at dette er "NRK sitt samfunnsoppdrag" for hvor er da resten av ansvaret de ikke ser ut til å ta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Selvsagt må man forvente et krast svar når man blir sammenlignet med Resett på bakgrunn av et enkelt spørsmål. Jeg forklarer også hvorfor jeg stusser på det, noe du hopper glatt over.

Uhm. Sammenlignet med Resett, hvor har du det fra egentlig? Hva har jeg sammenlignet med Resett? Jeg skrev at programmet NRK sendte i fjor fikk kritikk blant annet av Resett:

Sitat

De hadde såvidt jeg husker en lignende sending i fjor også, som både fikk mye ros for god folkeopplysning og ris fra kjente kritikere som Resett, Document og Hege Storhaug.

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snikpellik said:

Uhm. Sammenlignet med Resett, hvor har du det fra egentlig? Hva har jeg sammenlignet med Resett? Jeg skrev at programmet NRK sendte i fjor fikk kritikk blant annet av Resett:

Du antyder subtilt at alle som er kritiske til slikt eller stiller spørsmål har noe til felles med disse miljøene. Jeg ser ingen grunn til å dra inn kontroversielle miljøer for å påpeke at de kan ha en lignende holdning. Det er helt irrelevant for spørsmålet.

Vi har eks. ganske mange budhhister her til lands og jeg er personlig venner med flere (også muslimer, katolikker mm.). Men kan ikke huske å ha sett egne dedikerte kvelder/dager på NRK til buddhister. Det eneste jeg har sett er litt bortgjemte programmer som "Einar og kona Kanphran" og ingen prangende helkveld på NRK.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Du antyder subtilt at alle som er kritiske til slikt eller stiller spørsmål har noe til felles med disse miljøene. Jeg ser ingen grunn til å dra inn kontroversielle miljøer for å påpeke at de kan ha en lignende holdning.

Haha nei, da tror jeg du bør senke guarden og ikke lese for mye ut av det. Jeg forklarte simpelthen om programmet som var for et år siden og nevnte hvor den sterkeste kritikken mot programmet kom fra i fjor. Det ble jo en mediesak med storm rundt Siv Jensen den gangen. Opplevde ikke en gang at du var kritisk til programmet på posten jeg svarte på, så pust med magan!

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Haha nei, da tror jeg du bør senke guarden og ikke lese for mye ut av det. Jeg forklarte simpelthen om programmet som var for et år siden og nevnte hvor den sterkeste kritikken mot programmet kom fra i fjor. Det ble jo en mediesak med storm rundt Siv Jensen den gangen. Opplevde ikke en gang at du var kritisk til programmet på posten jeg svarte på, så pust med magan!

Jeg puster med magen min gode mann :) Men det var altså ikke spørsmålet jeg stilte hvorvidt man hadde en sending i fjor og om enkelte kontroversielle miljøer var kritiske eller positive.

Men fremfor å fortsette å fokusere på det mindre relevante, se heller på det jeg stiller spørsmål om. Jeg er selv ikke religiøs og derfor stiller jeg gjerne kritiske spørsmål til slike endringer i samfunnet. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Snikpellik
Dette er kjernen i mitt spørsmål.

De fleste i trossamfunn utenfor Den norske kirke er kristne
Flertallet, 350 000, av de 622 000 medlemmene i tros- og livssynssamfunn utenfor Dnk er kristne. Blant de kristne utgjør katolikker den klart største gruppen, 165 000. Det er 148 000 registrerte medlemmer av muslimske trossamfunn (24 prosent). Blant de resterende tilhører det store flertallet et livssynssamfunn, og mange små trossamfunn er også representert: buddhisme 19 000, hinduisme 9 000 og sikhisme 3 500 (SSB, 2016a).

Antallet registrerte medlemmer av muslimske trossamfunn er fordoblet fra 2006, slik figur 1 viser. Medlemstallet i katolske trossamfunn er mer enn tredoblet som følge av meget stor innvandring fra Polen og Litauen fra 2006 (Østby 2017). Nedgangen i antall medlemmer i kristne trossamfunn fra 2014 til 2015 skyldes uenighet mellom Staten og Den romersk-katolske kirke om hvem som kan regnes som medlemmer av kirken.

Kan du vise meg hvor NRK utfører sitt samfunns-oppdrag med hel-kvelder på NRKs hovedkanal for katolikker innvandret fra Polen, Litauen og andre land?

Nå vet jeg såklart at katolikkene har de store høytidsdagene til felles med DnK men vår feiring av påske på TV er ikke spesielt religiøst vinklet. Vi har påskenøtter, maling av egg, påskehare, kvikk-lunsj, solbærtoddy og appelsiner i skisekken ol.

Hvis du vil følge med på TV, blir gudstjenesten på palmesøndag sendt på NRK 2 klokka 11.00. Langfredag og 1. påskedag blir de sendt på NRK1 til samme tid.

Som de fleste andre oppvokst i Norge har jeg fått med meg at vi sender gudstjenester på religiøse høytidsdager. Men programmene som ellers går på NRKs hovedkanal i beste sendetid har liten eller ingen religiøs vinkling. Det går i påskekrim og maling av egg. Alt dette er fine tradisjoner de fleste av oss er glad i men ikke spesielt religiøst forankret.

Jeg respekterer og har alltid respektert andres religion og livssyn (så lenge det er ikke-voldelig eller undertrykkende) og at alle skal få oppmerksomhet og tid i media. Men stiller likevel spørsmål ved utviklingen.

Lent is practiced by most Christian groups, including Roman Catholics, Episcopalians, Presbyterians, Methodists, Anglicans and Lutherans. However, it is not generally practiced by Baptists.

Beginning on Ash Wednesday, Lent is a season of reflection and preparation before the celebrations of Easter. By observing the 40 days of Lent, Christians replicate Jesus Christ's sacrifice and withdrawal into the desert for 40 days. Lent is marked by fasting, both from food and festivities.

Så som flere etterspør. Hvor ble det av hel-kvelds markeringen på på NRK på Kristi Himmelfart som avslutning på kristnes 40 dagers faste?

Er ikke dette "Samfunnsoppdraget" viktig i likhet med id al-fitr?

På Kristi himmelfartsdag sendte NRK en gudstjeneste på PI+ og på NRK 2 ble alle episoder av dokumentarserien «På sporet av Jesus fra Nasaret» sendt.

Vi har med andre ord tilsynelatende nedgradert denne kristne høytidsdagen i NRKs "Samfunnsoppdrag".

Samt en annen ting jeg synes flere bør reflekter over. Gjennom 25-30 år i norsk arbeidsliv virker det som meget legitimt å rakke ned på kristne høytider. Man ler og spøker av askeonsdag og andre kristne høytider aka "hvilke planer har du for askeonsdag da Geir? haha". Hva tror man reaksjonen hadde blitt om like åpent og letthjertet gjorde det samme med islamske høytider?

Og for å fremheve. Selv er jeg agnostiker og respekterer andres religion, tro og livssyn. Jeg gjør ikke narr av noen av dem. Noen av mine beste venner er katolikker, muslimer, buddhister etc. Men på punktet religion er vi uenige.

EDIT
Når det er sagt er jeg også av den personlige meningen at ingen religioner bør ha statstøtte selv om det nok ikke er politisk-korrekt i dagens samfunn. Et religiøst trossamfunn bør selv stå for sin egen finansiering.

Ellers benytter jeg muligheten til å minne om dette.

Onsdag var det flere medier som skrev om en barneskole i Stavanger som sensurer julesanger der de fjerner ordene julenisse, julelykt og nisseunge. De arrangerer ikke lenger juleavslutning, men kaller det desemberavslutning. “Deilig er jorden” er ikke tillatt å synge, bare nynne på. Ifølge artikkelen har skolens musikklærere byttet ut ordet «nisseunger» med «mennesker». «Snart er julen her på ny» er byttet ut med «Nå er vinteren her på ny». «Julenissen kommer hit» er blitt erstattet med «våre venner kommer hit». «Julelykt er blitt til «vinterlykt». Gamle sanger som er en viktig del av vår kulturarv.

Grunnen til disse endringene er klager fra noen foreldre som mener at ord som inneholder “jul” kan forbindes med kristendom.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
knutinh skrev (19 timer siden):

Hvorfor skriver du «mørkhudete» og ikke det mer generelle «etnisk gruppe»?

Mener du at et Afrikansk land som fratar hvite borgere privat eiendom basert på hudfarge ikke driver med rasisme?

Vi i Norge har forskjellsbehandling av samer basert på hvem besteforeldrene deres er. Er det rasisme?

-k

Jeg refererte til spesifikke eksempler baserte på tidligere diskusjoner.  Selvfølgelig kan det skje når dominante gruppen ikke er hvit

Lenke til kommentar

Jeg tror det dreier seg en del om alle fordommene som verserer om Islam.
Sinnet mot Islam fremstår ganske høylytt, og misforståelsene/intoleransen/feilslutningene/osv. er så mange at man risikerer ytterligere polarisering/miskommunikasjon/konflikter.

Å normalisere trosretningen ved å sende et program som tar for seg eid-feiringen på en intim og jordnær måte (jeg bare antar, har ikke sett programmet.) tenker jeg er et effektivt grep av NRK som kanskje bidrar til bedre dialog mellom gruppene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (15 timer siden):

Da er loven som sier at du må ha 15% egenkapital for å kjøpe bolig rasistisk også da siden den treffer innvandrere kraftigere enn Nordmenn, selv om loven er helt lik for alle hudfarger og egentlig kun diskriminerer mot fattige .

Hadde den truffet etniske nordmenn mest så hadde det også vært rasisme. Det blir vanskelig å leve i et samfunn resultatet av absolutt alt skal være 100% likt, ellers er det rasisme.

Eller ønsker du leve i et samfunn der alt er rasisme? Hva godt kommer ut av å omtale alt som rasisme? Man bekjemper ikke rasisme ved å se rasisme i alt, tvert i mot.

Man løser ikke problemer med å ignore årsakene til problemene.  Jeg tror problemet er at folk setter likhets tegn mellom strukterelle rasisme og andre slags rasisme som er ondsinnet og folk burde skamme seg over.  Strukturelle rasisme viser barrierene som ofte eksisterer er usynlige uten hensikten men forklarer en hel del hvorfor for eksempel innvandrere ikke er bedre integrerte men ikke at norsk samfunnet er fullt av ondsinnede rasister.  Det viser jo bare at samfunnet ble organisert for den som passer bedre for den dominant etnisk gruppen enn andre etniske grupper.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...