knutinh Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Subara skrev (6 timer siden): Hva som er verst av å bli banket opp fordi man er for tykk og å ikke være ønsket i landet er vanskelig å mene noe om. Enig. Innenfor visse grenser så foretrekker jeg nok at noen gjør meg fysisk vondt, foran å bli stengt ute. I praksis så tror jeg at når noen banker deg opp fordi du er tykk så er det ofte bare et uttrykk for at «du er annerledes, vi vil ikke ha deg blant oss», som vel er essensen i rasistens filosofi også. Å spørre noen om hvor de kommer fra er langt ifra å ønske dem ut av landet. -k Endret 10. april 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Selv plumpe kommentarer som sårer er ikke det samme som at en voksen sier at noens «rase» er mindreverdig, at det er dårlig for genpoolen «vår» om sånne som du får barn med sånne som meg, og at det beste var om sånne som du «peller seg tilbake til Afrika». Jeg tror at det et uheldig om vi lar den oppvoksende generasjon tro at hver gang man blir lei seg eller såret så er det rasisme, så lenge man tilhører en minoritet. Så lenge man skal være sammen med andre mennesker så kommer man til å bli lei seg fra tid til annen. Noen ganger fordi andre mennesker utviser uakseptabel oppførsel av ymse slag, andre ganger av mer diffuse grunner. Hva som er akseptabelt er noe vi må kunne diskutere med empati og refleksjon. Ikke et enkelt tabell-oppslag. Å gi noen av oss en slags admin-funksjon i samfunnet, til å dele ut «rasist»-kort hver gang man blir såret (eller frykter at andre blir det), som må aksepteres av alle andre uten å mukke (og alle som stiller spørsmål er «for hvite», «for boomer», «for priviligert» til å forstå) er problematisk. -k Endret 10. april 2021 av knutinh Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Quote Selv plumpe kommentarer som sårer er ikke det samme som at en voksen sier at noens «rase» er mindreverdig, at det er dårlig for genpoolen «vår» om sånne som du får barn med sånne som meg, og at det beste var om sånne som du «peller seg tilbake til Afrika». Denne klare rasismen tror jeg eksisterer i fåtall i Norge i dag. Mye av det som defineres som rasisme går nok mer på - Jeg er redd for å miste jobben min, konkuransen blir større med mer arbeidsinnvandring. - Jeg forstår ikke eller ønsker ikke deres kultur og levesett og vil ikke at min samfunn og nabolag skal bli slik. - Noen oppfører seg dårlig, ofte fordi de har det vanskelig med å finne sin plass og fordi noen har det som hensikt (fåtall). Dette skaper harme i befolkningen. - Noen føler seg satt bakerst i køen når man trenger hjelp og ser andre får hjelp basert på hvor de kommer fra. - Et land som norge kan lett være mål for kriminelle miljøer som kommer utenfra. Dette skaper også harme. Mange slike momenter blir klassifisert som rasisme selv om det dreier seg om helt andre ting. Skal man komme noen vei må man først identifisere hva som faktisk er rasisme og hva som forårsakes av helt andre faktorer. Endret 10. april 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) 1. Man kan ha en (mer eller mindre velbegrunnet) frykt for at dersom grensene åpnes så vil det være et stort tilbud av arbeidskraft innen ditt yrke som er villige til å jobbe for lav lønn og lange dager, og at det vil gjøre verdien av deg og ditt yrke lavere. Fagbevegelsen kaller vel dette «sosial dumping». 2. Man kan ha en (mer eller mindre velbegrunnet) skepsis mot en religion som har størst utbredelse et annet sted i verden, hvor folk som oftest ser litt annerledes ut enn her. 3. En annen variant et at man ikke «tåler» at noen med en annen hudfarge har samme type jobb som deg, konkurerer om de samme partnerene som deg. Altså at motivasjonen først og fremst å segregere og holde på privilegier. Det gir mening å kalle det «rasisme», og det er nok vanligere enn mange tror. I praksis så er ikke alltid onkel Ole så gjennomtenkt når han kommer med en tirade etter 3 cognac, og kan gjerne sause sammen 1, 2 og 3 slik at det er vanskelig å klassifisere utsagnet. Men fremtidsfrykt, fremmedfrykt, sjåvinisme, egoisme og rasisme er reelle menneskelige egenskaper som det er lurt å være bevisst. -k Endret 10. april 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Theo343 skrev (3 timer siden): Denne klare rasismen tror jeg eksisterer i fåtall i Norge i dag. Mye av det som defineres som rasisme går nok mer på - Jeg er redd for å miste jobben min, konkuransen blir større med mer arbeidsinnvandring. - Jeg forstår ikke eller ønsker ikke deres kultur og levesett og vil ikke at min samfunn og nabolag skal bli slik. - Noen oppfører seg dårlig, ofte fordi de har det vanskelig med å finne sin plass og fordi noen har det som hensikt (fåtall). Dette skaper harme i befolkningen. - Noen føler seg satt bakerst i køen når man trenger hjelp og ser andre får hjelp basert på hvor de kommer fra. - Et land som norge kan lett være mål for kriminelle miljøer som kommer utenfra. Dette skaper også harme. Mange slike momenter blir klassifisert som rasisme selv om det dreier seg om helt andre ting. Skal man komme noen vei må man først identifisere hva som faktisk er rasisme og hva som forårsakes av helt andre faktorer. Spiller det noe særlig rolle årsaken til tasediskrimineringen? Vedkommende bryr seg lite hvis de ikke får jobben eller leiligheten pga en fremmedkulturen Endret 10. april 2021 av jjkoggan 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) knutinh skrev (8 timer siden): Enig. Innenfor visse grenser så foretrekker jeg nok at noen gjør meg fysisk vondt, foran å bli stengt ute. I praksis så tror jeg at når noen banker deg opp fordi du er tykk så er det ofte bare et uttrykk for at «du er annerledes, vi vil ikke ha deg blant oss», som vel er essensen i rasistens filosofi også. Å spørre noen om hvor de kommer fra er langt ifra å ønske dem ut av landet. -k Det er vanskelig å forklare, men jeg synes likevel det er en forskjell. Man kan ikke måle smerte, og den finnes både fysisk og psykisk, men det forteller noe om utsatthet. Hva hvis man både blir banket opp fordi man er tykk og samtidig blir utsatt for rasisme? Man får en ekstra omgang fordi man er mørk. Ungdom skriver avisartikler om temaet og forteller oss noe om sårbarhet. Hvordan en liten spøk eller tankeløs oppførsel ikke er morro og kan vokse når totalen blir for stor. Peke nese til deg med skjeve øyne. osv. Det begynner i barnehagen og fortsetter med hatprat hvis vedkommende havner i feil miljø og fremmedfiendtlige holdninger får grobunn. Man ønsker å tilhøre flokken, min blir ikke tatt i mot. Man sliter med å få norske venner og jobb. Eller at man er så norsk som bare det, men blir likevel oppfattet som utlending, samtidig som man vet at noen ikke vil ha utlendinger i landet. Man ser seg i speilet og får ikke fjernet verken hudfarge eller ansiktstrekk før man skal inn på et jobbintervjuet. Spørsmålet - hvor kommer du fra - trenger kanskje ikke være første spørsmål man stiller før man kjenner personen litt bedre. Et eksempel fra en som sier i kurssammenheng - ja her har vi alle verdensdeler representert, for liksom å innlemme og se alle i gruppen. Når vedkommende ikke var der for å tilhøre eller være representant for et annet land, ev. foreldrenes hjemland. Bare for å bidra på lik linje med andre. Mens gruppelederen syntes det var spennende, og håpet å få innblikk i noe eksotisk og kulturellt som han senere kunne dra nytte av i sin doktorgrad. Endret 10. april 2021 av Subara 1 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Theo343 skrev (10 timer siden): Jeg er redd for å miste jobben min, konkuransen blir større med mer arbeidsinnvandring. - Jeg forstår ikke eller ønsker ikke deres kultur og levesett og vil ikke at min samfunn og nabolag skal bli slik. - Noen oppfører seg dårlig, ofte fordi de har det vanskelig med å finne sin plass og fordi noen har det som hensikt (fåtall). Dette skaper harme i befolkningen. - Noen føler seg satt bakerst i køen når man trenger hjelp og ser andre får hjelp basert på hvor de kommer fra. - Et land som norge kan lett være mål for kriminelle miljøer som kommer utenfra. Dette skaper også harme. Du har glemt et viktig punkt, rasisme mellom minoriteter, veldig vanlig, man ser dette i statene hvor de som kommer med rasisistiske bemerkninger til asiater er i hovedsakt svarte amerikanere, det burde ikke være fjærnt for de fleste å forstå att dette skjer i lille Norge også. Derimot de fleste hopper på "white guilt" karusellen når rasisme nevnes og det er en spesiell ideologisk faksjon som vet å melke dette til siste dråpe. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Subara skrev (16 timer siden): Spørsmålet - hvor kommer du fra - trenger kanskje ikke være første spørsmål man stiller før man kjenner personen litt bedre. Et eksempel fra en som sier i kurssammenheng - ja her har vi alle verdensdeler representert, for liksom å innlemme og se alle i gruppen. Når vedkommende ikke var der for å tilhøre eller være representant for et annet land, ev. foreldrenes hjemland. Bare for å bidra på lik linje med andre. Mens gruppelederen syntes det var spennende, og håpet å få innblikk i noe eksotisk og kulturellt som han senere kunne dra nytte av i sin doktorgrad. Jeg har jobbet ved mange mannsdominerte arbeidsplasser. På de fleste av disse stedene har det vært vanlig å «gjøre krus» på de damene man faktisk hadde. De får litt ekstra oppmerksomhet fra kolleger og/eller ledelse. Et det hyggelig oppmerksomhet eller slår man da inn en kile mellom kolleger som tilfeldigvis har forskjellig kjønn og understreker man bare kvinnenes annerledeshet? -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) DjSlayer skrev (13 timer siden): Du har glemt et viktig punkt, rasisme mellom minoriteter, veldig vanlig,... Jeg både synes og synes ikke at dette er relevant. På en side er det rasisme man vil bli kvitt. Ikke rasisme mellom gruppe X mot gruppe Y. Hvis man ikke er rasist selv, så er det opplagt for ethvert tenkende menneske at alle mennesker, uansett hudtone, er i stand til å tenke rasistiske tanker eller gjøre rasistiske handlinger. Å ikke kritisere verkstedlederen for å hate kinesere fordi han selv er Somaler er enten utrolig feigt eller naivt. Samtidig så ser jeg ofte argumentet «jammen, i Sør-Korea, _der_ er de rasistiske, der. Det som skjer i Norge er ingenting i forhold». Det er å flytte fokus fra oss selv og det vi gjør galt, til noen andre. Og så kan det ha en flau ettersmak av «dere som er hvite kan slappe av for de som er gule er verre». Som i seg selv er inndeling i «oss» og «de» basert på hudfarge. I utgangspunktet så er det jeg som skal «dømmes» og jeg er ikke representant for noen andre enn meg selv. Hvis jeg gjør noe som påfører andre urimelig smerte så vil jeg forstå og «emosjonelt koble opp til» handlingen, og evt prøve å endre meg uavhengig av om det måtte finnes andre som er verre enn meg. -k Endret 11. april 2021 av knutinh 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) jjkoggan skrev (19 timer siden): Spiller det noe særlig rolle årsaken til tasediskrimineringen? Vedkommende bryr seg lite hvis de ikke får jobben eller leiligheten pga en fremmedkulturen Mye av det som klassifiseres som rasisme av enkelte i dag går ikke på tapte muligheter men sårede følelser. Hvis du blir såret av at en komiker er på tv med mørk sminke så er det ingen jobb å miste, ingen leilighet å miste. Det er deg og dine følelser, og spørsmålet om dette er følelser du bare må lære deg å mestre, eller om samfunnet skal tilpasse seg for å unngå at du får slike følelser. Når hun jenta med aner i Asia syntes at det var sårende å bli spurt om hvor hun egentlig kom fra, når hun bare ville høre til og være Norsk, så har jeg stor forståelse for det. Kanskje må vi bli enige om at en kommentar kan såre, selv om den ikke er ment slik? At kommentarer som sårer en 17-åring med opphav i Asia ikke nødvendigvis er «rasisme»? Når han gubben i Tromsø referert litt lengre opp henvendte seg til en mann med barn i køen på en kafe og uoppfordret begynte å hevde at han betalte med penger fra NAV, og at han burde reise hjem til Afrika så tror jeg at det er stor enighet om at «sånt sier man ikke». Det er et verbalt angrep og et forsøk på å trykke noen ned og det finnes ingen foranledning som rettferdiggjør å snakke slik til noen. -k Endret 11. april 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 knutinh skrev (5 timer siden): Mye av det som klassifiseres som rasisme av enkelte i dag går ikke på tapte muligheter men sårede følelser. Hvis du blir såret av at en komiker er på tv med mørk sminke så er det ingen jobb å miste, ingen leilighet å miste. Det er deg og dine følelser, og spørsmålet om dette er følelser du bare må lære deg å mestre, eller om samfunnet skal tilpasse seg for å unngå at du får slike følelser. Når hun jenta med aner i Asia syntes at det var sårende å bli spurt om hvor hun egentlig kom fra, når hun bare ville høre til og være Norsk, så har jeg stor forståelse for det. Kanskje må vi bli enige om at en kommentar kan såre, selv om den ikke er ment slik? At kommentarer som sårer en 17-åring med opphav i Asia ikke nødvendigvis er «rasisme»? Når han gubben i Tromsø referert litt lengre opp henvendte seg til en mann med barn i køen på en kafe og uoppfordret begynte å hevde at han betalte med penger fra NAV, og at han burde reise hjem til Afrika så tror jeg at det er stor enighet om at «sånt sier man ikke». Det er et verbalt angrep og et forsøk på å trykke noen ned og det finnes ingen foranledning som rettferdiggjør å snakke slik til noen. -k Problemet med argumentasjonen din er at alt du peker på KAN gjør det vanskeligere for vedkommende å få jobb og leilighet når rasen din karikatures og/eller ses alltid som fremmede Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) jjkoggan skrev (20 minutter siden): Problemet med argumentasjonen din er at alt du peker på KAN gjør det vanskeligere for vedkommende å få jobb og leilighet når rasen din karikatures og/eller ses alltid som fremmede Det er ikke noe som heter "raser" i Norge. Ihvertfall ikke menneskeraser, det finnes hunderaser og katteraser dog men ikke menneskeraser. De eneste som snakker om menneskeraser i Norge er nynazister og de som bruker for mye tid på sosiale medier til å vite hvordan virkeligheten i vårt land er. Ja., jeg vet du er amerikaner og at det er en måte man identifiserer seg på DER, men ikke i Norge. Man fyller ikke ut på ID-kort her hva slags "rase" man har. Det har det ikke vært siden naziokkupasjonen sluttet i 1945. Joda, vi snakker om "lyshudede" og "mørkhudede" men ikke RASER. For det er et kvasivitenskapelig tullebegrep uansett som ikke er relavant for mennesker. Edit:folk snakker ofte om etnisitet, som er et mer relevant begrep men i Norge er "rase" et uttrykk som kun ekstremister bruker. Endret 11. april 2021 av Morromann 1 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 Morromann skrev (49 minutter siden): Det er ikke noe som heter "raser" i Norge. Ihvertfall ikke menneskeraser, det finnes hunderaser og katteraser dog men ikke menneskeraser. De eneste som snakker om menneskeraser i Norge er nynazister og de som bruker for mye tid på sosiale medier til å vite hvordan virkeligheten i vårt land er. Ja., jeg vet du er amerikaner og at det er en måte man identifiserer seg på DER, men ikke i Norge. Man fyller ikke ut på ID-kort her hva slags "rase" man har. Det har det ikke vært siden naziokkupasjonen sluttet i 1945. Joda, vi snakker om "lyshudede" og "mørkhudede" men ikke RASER. For det er et kvasivitenskapelig tullebegrep uansett som ikke er relavant for mennesker. Edit:folk snakker ofte om etnisitet, som er et mer relevant begrep men i Norge er "rase" et uttrykk som kun ekstremister bruker. Egentlig snakker dere hele tiden om rase når «rasisme» og «rasediskriminering» diskuteres hele tiden 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) jjkoggan skrev (1 time siden): Egentlig snakker dere hele tiden om rase når «rasisme» og «rasediskriminering» diskuteres hele tiden Godt poeng. Men rasisme er tross alt et ganske innøvd folkelig begrep man bruker i Norge og selv om man identifiserer noen som rasist betyr det ikke at man annerkjenner at raseteorier er virkelige; det vil jo isåfall bety at man gir rasistene rett; det er rasister som mener at raser finnes; jeg vil si det slik at det eksisterer rasisme men det eksisterer ikke raser. Og rasisme er uansett et begrep, slik også lovteksten i Norge sier som definerer hat, diskriminering og hets av enhver nasjonal, etnsik og religiøs gruppe av mennesker. For hvilken gruppe av mennesker er det det er mest hat, diskriminering og hets av i Norge. Det er selvfølgelig mot muslimer; og selv om det ikke er slik hos de fleste er hatet mot muslimer man registrerer i Norge helt ekstremt, det er bare å lese diverse kommentarfelt og å lytte til hva SIAN sier i sine paroler. Muslimhatet er definitivt et problem og ut i fra hva vi definerer som rasisme i Norge er muslimhat å betrakte som rasisme - selv om man vanskelig kan argumentere for at muslimer er en bestemt "rase" og det er heller ikke en etnisistet - det er følgere av en verdensreligion og omfatter mennesker med bakgrunn fra alle kontinenter skjønt de fleste er fra utenfor Europa selvfølgelig så mange definerer de nok som ikke europeiske og ikke "hvite". Skjønt man har jo millioner av muslimer i Europa som ikke har bakgrunn fra andre verdensdeler; som i det tidligere Jugoslavia hvor man har milloner av muslimer med så å si samme etnisitet som Melania Trump. Men jeg har ikke sett noen beviser på at muslimhaterne ønsker å gi "hvite" muslimer fra Balkan noen bedre bahandling enn andre muslimer; tvert imot så ser jeg haterne skrive at de heller vi ha tusen afrikanske kristne enn en hvit muslim i Norge. Er de likevel rasister? Ja, de er jo det fordi rasisme går på alle former for hat mot definerte folkegrupper - selv om rase er en sosial konstruksjon. Men den største formen for rasisme i Norge i 2021 går ikke på hudfarge, men på religion. Hat og diskriminering av samer regnes også som rasisme selv om samer ikke er noe mer mørkhudet enn etnsiske nordmenn. Forøvrig er ikke begrepet "rasediskriminering" brukt særlig mye i en norsk kontekst, "etnisk diskriminering" er vanligere; når vi bruker dette begrepet i Norge brukes det når man snakker om fenomener i USA og Sør-Afrika for eksempel hvor rasekategorisering var og er en reell ting, noe det ikke er i Norge og ikke har vært siden 1945. Endret 11. april 2021 av Morromann Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) jjkoggan skrev (2 timer siden): Problemet med argumentasjonen din er at alt du peker på KAN gjør det vanskeligere for vedkommende å få jobb og leilighet når rasen din karikatures og/eller ses alltid som fremmede Hvis noen av en spesiell etnisitet aldri kan karikeres eller tulles med så vil de for alltid være «fremmede», på utsiden. Berøringsangst er en sikker måte å skape segregering på. Jeg er oppflasket med at man kan tulle med alt og alle - selv traumer som ww2 og 22.juli. Måten man gjør det på, intensjonen, hvordan det blir oppfattet og hva man gjør når man trår feil er nøkkelen, ikke en tabell med «dos and don’ts». -k Endret 11. april 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) knutinh skrev (35 minutter siden): Hvis noen av en spesiell etnisitet aldri kan karikeres eller tulles med så vil de for alltid være «fremmede», på utsiden. Berøringsangst er en sikker måte å skape segregering på. Jeg er oppflasket med at man kan tulle med alt og alle - selv traumer som ww2 og 22.juli. Måten man gjør det på, intensjonen, hvordan det blir oppfattet og hva man gjør når man trår feil er nøkkelen, ikke en tabell med «dos and don’ts». -k Riktig. Men kontekst er alltid viktig. Kontekst. God satire har forståelig kontekst, dog kanskje ikke hos den yngre generasjonen som er blitt indoktrinerte av sosiale medier til å ta alt personlig og bli krenket av absolutt alt. Veldig få om noen misforstod Otto Jespersen når han parodierte rasister; i dag vet jeg ikke om det hadde gått like bra. Rett og slett fordi folk vhadde mer kritisk sans før og forstod satire når de så den. Endret 11. april 2021 av Morromann 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 knutinh skrev (40 minutter siden): Hvis noen av en spesiell etnisitet aldri kan karikeres eller tulles med så vil de for alltid være «fremmede», på utsiden. Berøringsangst er en sikker måte å skape segregering på. Jeg er oppflasket med at man kan tulle med alt og alle - selv traumer som ww2 og 22.juli. Måten man gjør det på, intensjonen, hvordan det blir oppfattet og hva man gjør når man trår feil er nøkkelen, ikke en tabell med «dos and don’ts». -k Konsekvensene til det man gjør kan være flere, positive og negative. Det endrer ikke faktumet at negative stereotyper bidrar til rasediskriminering, ikke bare «sårede følelser». 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) On 4/10/2021 at 11:37 AM, knutinh said: 1. Man kan ha en (mer eller mindre velbegrunnet) frykt for at dersom grensene åpnes så vil det være et stort tilbud av arbeidskraft innen ditt yrke som er villige til å jobbe for lav lønn og lange dager, og at det vil gjøre verdien av deg og ditt yrke lavere. Fagbevegelsen kaller vel dette «sosial dumping». 2. Man kan ha en (mer eller mindre velbegrunnet) skepsis mot en religion som har størst utbredelse et annet sted i verden, hvor folk som oftest ser litt annerledes ut enn her. 3. En annen variant et at man ikke «tåler» at noen med en annen hudfarge har samme type jobb som deg, konkurerer om de samme partnerene som deg. Altså at motivasjonen først og fremst å segregere og holde på privilegier. Det gir mening å kalle det «rasisme», og det er nok vanligere enn mange tror. I praksis så er ikke alltid onkel Ole så gjennomtenkt når han kommer med en tirade etter 3 cognac, og kan gjerne sause sammen 1, 2 og 3 slik at det er vanskelig å klassifisere utsagnet. Men fremtidsfrykt, fremmedfrykt, sjåvinisme, egoisme og rasisme er reelle menneskelige egenskaper som det er lurt å være bevisst. -k Det som er uthevet tror jeg forekommer minimalt i dagens Norge og er helt klart rasisme. Ugjennomtenkte tirader etter cognac kan komme på mange områder "Kona di er jævla feit asså" eller "jeg har aldri likt trynet ditt" og hva folk sier når de er fulle, rusa eller avhengig av rusmidler gjenspeiler ikke alltid personen som helhet. Det gir derimot ikke mening å kalle økt konkuranse for rasisme. Det man opplevde eks. i millitæret i mindre miljøer var at de lokale gutta kunne bli fiendtlig innstil fordi de fikk økt konkuranse om jentene lokalt. Det var en reell problemstilling som ofte førte til bråk. Men det ville aldri kvalifisert som rasisme selv om alle i millitæret var mørkhudede. At rasisme forkommer vet jeg da jeg selv har hatt en sjef som avslo alle søknader fra utenlandske. Men denne personen var generelt et rasshøl og trakasserte alle han mente "la på seg litt i jula", "lenge siden du har beveget deg" eller helt utenksomt "har du fått skabb?" når de hadde utviklet en hudsykdom. Han ansatte aldri overvektige og forsøkte å skvise de som var blitt overvektige (gjerne pga. lange arbeidsdager og stress) ut av bedriften. Så ja, det er viktig å være bevisst på alle former for diskriminering og rasisme er definitivt en av dem. Endret 11. april 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 (endret) jjkoggan skrev (1 time siden): Konsekvensene til det man gjør kan være flere, positive og negative. Det endrer ikke faktumet at negative stereotyper bidrar til rasediskriminering, ikke bare «sårede følelser». Hvis noen lar seg såre av å føle seg portrettert, selv når portrettet er inkluderende og nyansert, så er det neppe portretteringen som bidrar til diskriminering. Det er mulig at lettkrenkeligheten bidrar til diskriminering. Å tegne lage karikaturer av grupper i samfunnet som «sparker nedover» og spiller på folkets fremmedfrykt er opplagt forbundet med historisk gru, jfr Tyskland på 30-tallet. -k Endret 11. april 2021 av knutinh 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 11. april 2021 Del Skrevet 11. april 2021 knutinh skrev (5 minutter siden): Hvis noen lar seg såre av å føle seg portrettert, uansett hvilken måte det skjer på, så er det neppe portretteringen som bidrar til diskriminering. Det er mulig at lettkrenkeligheten bidrar til diskriminering. Å tegne lage karikaturer av grupper i samfunnet som «sparker nedover» og spiller på folkets fremmedfrykt er opplagt forbundet med historisk gru. -k Om en blir såret eller ikke har lite å gjøre med hvis portretteringen promoterer negative stereotyper og derfor bidrar til rasediskriminering eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå