Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, jjkoggan said:

Hvordan da er innlegget ditt relevant til trådens tema- Rasisme i Norge?  

Tok du ting litt ut av sammenhengen nå kanskje? 

Offentlige tjenester bør fordeles ut fra objektive kriterier, og ikke "dådyrøyne-faktoren". Disse tjenestene bør også være av tilstrekkelig kvalitet.

Hvis private velger å gi av sin velstand til personer som de mener fortjener det, så er det vanskelig å kritisere dem for å velge personer og saker som ligger deres hjerte nært.

-k

Atib Azzad

Ja, enig.
Om det var uklart, var det hva jeg også prøvde å si;
-Det er kanskje uungåelig at folk som er svært fornøyelige blir ivaretatt i større grad av private personer, dersom de skulle trenge hjelp.
-Staten bør ikke utvise skjønn basert på personlige egenskaper, når det kommer til brukernes krav.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Enig men små troll som hetser ditt og datt har vi over alt. Skal man komme noen vei må man ignorere trollene og fokusere på de 99% som oppfører seg.

Enig at noen slenger med leppa på nett får vi nok aldri kvitt. Disse er bare å ignorere. Hvis man fokusere bare på disse så ja, da er verden så og si bare rasister, men det er en veldig knøttliten gruppe som troller rundt på nettet med slikt. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Mr.Duklain said:

Enig at noen slenger med leppa på nett får vi nok aldri kvitt. Disse er bare å ignorere. Hvis man fokusere bare på disse så ja, da er verden så og si bare rasister, men det er en veldig knøttliten gruppe som troller rundt på nettet med slikt. 

Ikke bare på nett egentlig men folk som slenger med leppa overalt. Om det er en overvektig som kjøper kake i matbutikken eller tok seg en stor porsjon salat i kantina på jobb og alskens annet rart.

Vi har en noen frekke udregelige folk som tydeligvis liker å tråkke på andre om det er hudfarge, kropp, evne etc.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Ikke bare på nett egentlig men folk som slenger med leppa overalt. Om det er en overvektig som kjøper kake i matbutikken eller tok seg en stor porsjon salat i kantina på jobb og alskens annet rart.

Vi har en noen frekke udregelige folk som tydeligvis liker å tråkke på andre om det er hudfarge, kropp, evne etc.

Jeg har ikke opplevd at edru folk har random ropt ting på gata til andre slik som "Hei feiten" eller noe slikt, og jeg bor i en av norges største byer. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Mr.Duklain skrev (På 22.2.2021 den 10.12):

Jeg har ikke opplevd at edru folk har random ropt ting på gata til andre slik som "Hei feiten" eller noe slikt, og jeg bor i en av norges største byer. 

Ikke jeg heller.

Nå påstås det at rasisme gjennomsyrer samfunnet, og at selv de som mener at hudfarge ikke skal bety noe ofte bedriver rasisme.

Hvis man skal lete med tilsvarende fin kam etter tjukkas-undertrykkelse så er det vel sannsynlig at man vil finne noe?

Noen av oss har en velutviklet «bry seg om/med andre»-sans. Det kan være en positiv egenskap hvis du ser noen som er overstadig beruset og går bort og spør om h*n har det bra og trenger hjelp. Det kan utvikle seg i en uheldig retning hvis man føler at man må kommentere fremmede, overvektige.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/22/2021 at 10:12 AM, Mr.Duklain said:

Det har jeg hørt i mange former og farger på fleres vegne mange ganger. Samt ikke minst på matbutikken når en kamerat skulle kjøpe kake til moren sin bursdag hvor en kar i bak utbrøt "Det der er vel ikke akkurat slankemat vel?". Det var kanskje ikke ment som en ondsinnet spøk men han fikk så hatten passa tilbake av han som var klart overvektig og kjøpte kaken. Samt at man kjenner igjen blikk og fliring og "se på hu dera" type handlinger. 

En annen i lunsjen på jobb "Det verste jeg veit er å se feite mennesker kjøpe godteri på butikken".

Han sykler også med elsykkel pga. en gammel kneskade fra aktive fotballdager og hørte senest i sommer noen rope etter seg "Det er i oppovebakken du skal trene da tjukken".

Heldigvis er det ingen i min bekjentkrets som gjør slik og når de gjør det sier jeg alltid klart i fra at det er bedriten oppførsel. Men flertallet virker ikke å være såpass oppegående, evt. synes mindretallet godt for de det gjelder.

Eksempler har man hundrevis av fra hverdagen i Norge selv på arbeidsplasser med voksne folk. Og dette i Oslo og omegn.

For nevnte kamerat ble han harselert så mye på jobb og ellers at han til slutt ble kraftig deprimert og utviklet spiseforstyrrelser for å prøve å bli kvitt kilo. Han har noen hormonsykdommer og andre tilstander (oppstod før overvekten) som gjorde det særs vanskelig.

Det verste er ikke den åpenbare harseleringen, den kan man fint svare på og konfrontere.
Det verste er den feige og litt skjulte diskrimineringen, baksnakkingen og utfrysingen som foregår i mye større omfang. Leste nylig en artikkel om "overvektige kvinner taper i lønnskampen", det gjelder også overvektige menn samt ikke minst når man søker på stillinger.

Så greia er som regel nesten alltid.
"Tror ikke på at slikt eksisterer fordi jeg i mitt liv ikke har opplevd det". Prøv å gå noen mil i andres sko først.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Så greie er som regel nesten alltid.
"Tror ikke på at slikt eksisterer fordi jeg i mitt liv ikke har opplevd det". Prøv å gå noen mil i andres sko først.

Oslo er en søppelby så ikke overasket at det har skjedd der. Nei, ukjente folk roper nok ikke hei feiten til meg på gaten siden jeg er tynn. Men jeg har flere overvektige venner, og slikt du beskriver dem har aldri skjedd dem (men nå bor de ikke i Oslo da). Jeg snakket ikke bare for min egen del, men også i min omgangskrets som bor i mange deler av landet, og ja flere av disse er overvektige.  

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.Duklain said:

Oslo er en søppelby så ikke overasket at det har skjedd der. Nei, ukjente folk roper nok ikke hei feiten til meg på gaten siden jeg er tynn. Men jeg har flere overvektige venner, og slikt du beskriver dem har aldri skjedd dem (men nå bor de ikke i Oslo da). Jeg snakket ikke bare for min egen del, men også i min omgangskrets som bor i mange deler av landet, og ja flere av disse er overvektige.  

👍

Godt å høre og flott at du og dine har det slik. Det skal sies at den nevnte kompisen aldri har opplevd det i eks. Bergen eller Trondheim de gangene han har vært på tur der men nesten hverdagslig i store deler av østlandet. 

Han har vurdert å flytte for å søke jobb andre stede i landet enn Oslo og områdene rundt. Når du får høre på jobb i et av landets største etater som er opptatt av å være "politisk korrekt" - "Ingen skjønner hvordan han ble ansatt" basert på kroppen hans så er det noe rart med samfunnet. Han veide riktignok mindre når han ble ansatt men pga. stadig trakassering med påfølgende depresjon økte vekten. På samme sted så man ofte overvektige gå ned i kantina alene etter de fleste var ferdig med lunsjen. Det var ikke tilfeldig.

Det var ikke bare hos denne arbeidsgiveren han opplevde dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

👍

Godt å høre og flott at du og dine har det slik. 

Takk for omtanken. Bare så det er sakt; jeg fordømmer sterkt det som har skjedd med kompisen din, og mener det er uakseptabelt uansett hvor i verden denne trakassering har forekommet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Så greia er som regel nesten alltid.

Det er leit å høre. Jeg kjenner selvsagt til at overvektige blir til dels åpent diskriminert i arbeidsmarkedet, men jeg var ikke klar over at tilrop og mobbing voksne imellom var en greie.

Å utdefinere noen og å glede seg over deres ulykke fordi de er «ikke oss» eller annerledes er en særs uappetittelig menneskelig egenskap. Dessverre ser man dette mer eller mindre ofte når offeret tilhører en etnisk minoritet, når offeret tilhører en uvanlig legning/kjønnskategori, når offeret et en kvinne, og når offeret er overvektig. Eller når det er 50 år gamle menn med lite utdanning og lite selvrealisering å vise til.

Jeg er opptatt av det generelle. Vær grei. Ikke mobb. Gi folk en sjanse. Tenk på hvordan et rollebytte ville oppleves. Uavhengig av hva hakkekyllingene finner å hakke på. Heller enn å rangere smerte eller plukke en og en nedverdigelse så vil jeg finne ut hva som er akseptabel og uakseptabel oppførsel mot andre.

Når Ole Ivars synger «nei så tjukk du har blitt» så tenker jeg på det som folkelig «kar-prat» mellom to tenkte personer som er fortrolig nok til at man kan si sånt. Jeg har vanskelig for å se for meg to venninner som hadde snakket på samme måte til hverandre. Er det fordi menn styrker fortroligheten ved å si ting som er på grensen av hva man kan si, mens kvinner bygger fortrolighet ved å støtte hverandre?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke gjøre dette til en kvinner har det verre enn menn eller omvendt sak. Jeg i min omgangskrets har opplevd dette i mye større grad mot menn fordi det også eksisterer fordommer mot overvektige menn i den grad at det skal være mye lettere å unngå å bli overvektig som mann.

Men å gjøre dette til en menn eller kvinner er mer utsatt for diskriminering ved overvek er feil vei å gå og skaper bare splittelse i noe som gjelder begge kjønn og alle hudfarger. De bør heller stå sammen mot diskrimineringen. Men han opplever også kvinner som mer diskriminerende mot overvektige menn enn menn er mot overvektige kvinner i eks. valg av partner (men dette kan være subjektivt, alder relatert osv).

Menn tuller mer med hverandre men det går et ganske klart skille på hva som er "busting balls" og kameratslig og hva som er ondsinnet og nedlatende. Han merket dette spesielt godt i et arbeidsforhold hvor det var høy konkurranse om oppgaver, stilling og lønn. Der ble han stadig angrepet som person selv om han var faglig dyktigere, mer lojal og pålitlig samt jobbet mer og hardere. Han tar seg aldri nær av "busting balls" kommentarer men når man blir omtalt nedverdigende med hensikt kjenner han det godt i kroppen som han sier. Det var også i overvekt voksne slanke kvinner som hadde lettest for de latterligjørende gestene i arealer med grupper hvor man tror man ikke legger merke til det.

PS.
Han har aldri tatt seg nær av at andre prater om det eller er ekstremt fokusert om egen vekt og kroppsfokus. Det er daglig snakk om "faen ass, gått opp 1 kg siden jul" og ekstremt fokus på vekt og mat blant syltynne kolleger. Det kan bli slitsomt å høre på folk i alder alt fra 25-50 med BMI på 25 stadig prate om "skulle ikke tatt den sjokoladen i går ass, beltet er stramt i dag, fettet velter seg over"  Men dette forstår han dreier seg om dem og ikke han. Innimellom gidder han å være med på spøken men det er ikke alltid dagsformen er der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En del unge som har blitt utsatt for rasisme skriver inn til Si ;D i Aftenposten. Jeg synes de er flinke til å sette ord på problemet.

Vi asiater er lei av å ikke bli sett og hørt.

Hvorfor har ikke stemmen vår verdi? Av Nina Hong Nhung Luong, 17 år.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/oA2a1j/vi-asiater-er-lei-av-aa-ikke-bli-sett-og-hoert?fbclid=IwAR2uSMJBpYAPx157zlqKnxnzAXSHN50YhYLC6jdJO4LvBj7t0TmAi5EVqHo#comments

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mann-i-70-arene-domt-for-hatefulle-ytringer-mot-frode-folstad-pa-jekta-kjopesenter-i-tromso-1.15418516

«lørdag i februar på det lokale kjøpesenteret i Tromsø sammen med ungene på 3, 9 og 12 år. De sto i køa for å kjøpe den eldste datteren mat på Big Bite da en mann plutselig kom med rasistiske meldinger til han.

...

Mannen bak han i køa kommenterte da han betalte for maten at «det er vel den norske stat som betaler». Så spør Følstad hva det er han mener med det.

– «Du skal bare komme deg tilbake til hjemlandet ditt», sier han. Jeg spør hvor det er, og da sier han Afrika.«

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (46 minutter siden):

En del unge som har blitt utsatt for rasisme skriver inn til Si ;D i Aftenposten. Jeg synes de er flinke til å sette ord på problemet.

Vi asiater er lei av å ikke bli sett og hørt.

Hvorfor har ikke stemmen vår verdi? Av Nina Hong Nhung Luong, 17 år.

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/oA2a1j/vi-asiater-er-lei-av-aa-ikke-bli-sett-og-hoert?fbclid=IwAR2uSMJBpYAPx157zlqKnxnzAXSHN50YhYLC6jdJO4LvBj7t0TmAi5EVqHo#comments

Det er trist at barn blir frosset ut, at de får understreket at de skiller seg ut, at det at «deres gruppe» har rykte som skoleflinke blir gjort narr av, at man gjør narr av annerledes navn.

Som forelder kan man få «ekstra-samtaler» fordi barnet ditt slår. Fordi barnet ditt nekter andre barn å delta i leken. Fordi barnet ditt hakker på andre, trykker dem ned, identifiserer andres usikkerhet og spiller på det. Eller kanskje eksperimenterer med det «sosiale spillet» uten å ta inn over seg konsekvensene. Mange barn gjør slike ting, noen mer enn andre. Som foreldre prøver vi å veilede barna og korrigere dem når de trår feil, å lære dem empati, og å si ifra når vårt eget barn blir utsatt for urett.

Å bli utpekt som klassens hakkekylling tidlig i barneskolen og opp igjennom hele skolegangen kan være katastrofalt for et lite menneske. Det kan ha en snøball-effekt hvor du tror at du ikke har verdi, og andre oppfatter din lave selvtillit som en invitasjon til mer hets. Hver gang skole, lærere og foreldre ser tegnene men ikke greier å snu skuta så er det bare trist.

Da barnet mitt i barnehagealder kjørte buss og pekte på en gruppe med mørk hud og erklærte at «de er nok god i Engelsk, siden de har mørk hud», så gjorde h*n en uskyldig observasjon: de med mørk hud hadde ofte snakket dette fremmede språket, og h*n antok at det var en sammenheng. Var det rasistisk? Burde jeg ha tatt en alvorsprat om gruppetenkning og individets rett til å bli vurdert ... individuelt? 

Er en fem-åring eller 11-åring rasist? Hvis du får telefon fra skolen om at 10-åringen din er rasist som har gjort narr av en person med opphav i Asia, hva tenker du? Er det verre enn gutter som kaller jenter «horer»? Eller gjengen som banker opp en gutt fordi han er overvektig og liker sjakk? Er ikke det å bli sperret ute fra det gode selskap, å stadig bli minnet på hvor annerledes og mindreverdig du er fælt uansett?

Det er verdt å diskutere at barn kaller jenta med Asiatisk utseende «ching chong». Hvor har de fått begrepet fra? Foreldre? Eldre søsken? Men kanskje enda mer interessant å diskutere hvorfor de vil kalle noen noe ekskluderende. Hvorfor vil de vise henne at hun ikke hører til?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (33 minutter siden):

Barnehagebarn skal slutte å være barnehagebarn, altså. De skal være noe annet uspesifisert. Lykke til med det. 

Barn gjør av og til ting mot hverandre som de andre barna ikke liker. Ofte så er det oppførsel som vi voksne ønsker å regulere.

Hvor grensen for «mobbing» og «kjekling» skal settes, og hvor tunge kanoner man evt skal sette inn mot barna tenker jeg på som temaet for kommentaren. Tidligere så lekte barn langt mer uten voksen veiledning og måtte - på godt og vondt - lære seg å håndtere hverandre. Nå tilbringes mesteparten av barns tid i barnehage, på skole, SFO eller i organisert fritidsaktivitet hvor en voksen har regien og gjerne opptrer som «dommer» i konflikter.

Å lære seg å løse konflikter og motstridende interesser uten å kalle hverandre nedsettende navn eller å tråkke andre ned er viktig lærdom, enten man kaller Lars for «bæsj», «apekatt» eller «ching-chong».

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 8.4.2021 den 22.02):

Er en fem-åring eller 11-åring rasist? Hvis du får telefon fra skolen om at 10-åringen din er rasist som har gjort narr av en person med opphav i Asia, hva tenker du? Er det verre enn gutter som kaller jenter «horer»? Eller gjengen som banker opp en gutt fordi han er overvektig og liker sjakk? Er ikke det å bli sperret ute fra det gode selskap, å stadig bli minnet på hvor annerledes og mindreverdig du er fælt uansett?

Du stiller interessante spørsmål.

Først må barnet som har vært utsatt for rasisme tørre å si i fra til en voksen.

Angående 10-åringen, ville læreren antagelig tatt det opp på en mer varsom måte, for målet er dialog og da starter man ikke en samtale med beskyldninger og fordømmelse. Barn hører hva de voksne sier, så forelderen kunne vært rasist for alt vi vet. Men mer sannsynlig har de spøkt om asiatere på hjemmebane, uten å tenke over konsekvensene. Sønnen/datteren fanget det opp og tok det videre ut i skolegården. Et asiatisk barn ble målskiven for spøken.

Artikkelforfatteren husker nedsettende kommentarer fra barndommen om sitt asiatiske utseende og ikke pga kroppsvekt. Av to mulige årsaker til mobbing, kunne det godt hende at artikkelforfatteren ville valgt å være tykk fremfor asiatisk, men det er ikke mulig å velge.

Det merkes at man er annerledes ved feks ved at noen begynner å snakke engelsk til deg selv om man er født og oppvokst i Norge. Som tittelen på boka her:

0.jpg.11fc4d7b521ec12f55411c247e0b70e0.jpg

Å være mørk påvirker hvordan man blir oppfattet og behandlet av andre. Det kan raskt tolkes til å ikke høre til her - og i forlengelsen, ikke ha rett til å være i Norge - av de som er i mot innvandring. Noe også norske utenlandsadopterte kan bekymre seg over. Hvor kommer du egentlig fra. Underforstått at enkelte kan synes du er så lite verdt at de vil ha deg ut av landet. Men det kan også være en måte å innlede en hyggelig samtale på uten å ha slike hensikter. Hva som er verst av å bli banket opp fordi man er for tykk og å ikke være ønsket i landet er vanskelig å mene noe om.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...