Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (25 minutter siden):

Jeg og mine har det bra, vi vet at livet ikke er en dans på roser men har klart oss greit nok likevel. En ting jeg likevel har merket meg i oppveksten er hvordan nordmenn ser på andre nordmenn som har hatt en virkelighet de ikke trodde eksisterte med mindre man tilhører en av de tre tagiske gruppene (alkohol, narkotika, overgrep). Samt hvordan man i mange år ble fortalt av systemet at sånne som oss finnes ikke i norge, "her hjelpes alle så det er bare tøv".

Men min mor skal nok endelig få hvile snart. Akkurat nå forsøker vi å finne en ny bolig til henne før hun blir kastet ut av nåværende kommunale bolig. Hun har fått 2 utsettelser på 3mnd hver.

Vi har faktisk for første gang fått tilslag ca.8 mnd siden fra husbanken via kommunen til henne. Men for beløpet er det umulig å finne noe som ikke krever stor innsats og mye penger før man kan bo i det. Men hun leter hver dag og har blitt en kløpper på internett i sine mange kamper med systemet.

Vi har også vært i kontakt med kommunen vi bor i for å forsøke å få flyttet lånet hennes hit slik at hun kan bo nærmere oss (begynner å bli gammel), men der har vi fått avslag hele veien opp i systemet helt til ordføreren selv. "du må bo i kommunene du får støtte i først". Samme systemet som har sendt henne rundt i store deler av østlandet for å ha et sted å bo.

Det var en sterk histore å lese. Jeg er imponert over hvordan dere har stått på for moren deres. 

Håper det er et lys i enden av tunnellen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (7 timer siden):

Men uansett er det en kjent sak at de som jobber i NAV og sosialtjenesten typisk nok er kvinner som stemmer SV og Rødt og tilhenger av en meget liberal innvandringspolitikk og definitivt ikke FRP, rasister og ytre høyre, selv om det sikkert er noen som ønsker å fremstille en vinkling om at det er rasisme som ligger bak her.

Der må jeg nok gå til motmæle. Jeg kjenner en som jobber i NAV. Hun høres veldig streng ut mot innvandrere, noe som ikke stemmer med hva jeg ville trodd på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

- Hun ble ute av stand til å jobbe i ung alder (ca.29) med ryggproblemer fra jobb (ingen erstatning, og ingen uføretrygd kun sosialhjelp).

Stusser veldig over denne. Om ho er ute av stand til å jobbe i ein alder av 29, får ho vel dokumentasjon om dette fra legen, og kan få uføretrygd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Undified skrev (8 timer siden):

Må man virkelig gå på sosialen hvis man er varig ute av stand til å jobbe? Har man ikke da krav på uføretrygd frem til pensjon? 

Folk tror at det er noe som skjer automatisk, men for mange er det en lang kamp mot systemet for å bli uføretrygdet. Derav oppstod AAP-aksjonen, for å kjempe for rettighetene til de med dårlig helse. https://www.facebook.com/groups/277768765922577 Vi betaler inn trygdeavgift over skatteseddelen, så det virker urettferdig å ikke få den hjelpen man trenger eller har krav på, den dagen man som uheldig arbeidstaker skulle få bruk for den.

Jeg tror at trygdeutbetalingene begynner å bli så lave og NAV har blitt så strenge (eller om det alltid har vært sånn for at folk skal jobbe å ikke gå på trygd), at det oppstår rasisme av den grunn. NAV fungerer ikke som det skal og innvandrerne får skylda.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (35 minutter siden):

Stusser veldig over denne. Om ho er ute av stand til å jobbe i ein alder av 29, får ho vel dokumentasjon om dette fra legen, og kan få uføretrygd?

Nei. Først må man gjennom arbeidsavklaring for å finne ut om man kan omskoleres til et yrke som kan forenes med yrkesskadebegrensningene og eventuelt kombinere gradert uføretrygd med tilpasset deltidsarbeide. Veldig få får innvilget automatisk uføretrygd for en legeerklæring og spesielt ikke om man bare er 29 år gammel.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Nei. Først må man gjennom arbeidsavklaring for å finne ut om man kan omskoleres til et yrke som kan forenes med yrkesskadebegrensningene og eventuelt kombinere gradert uføretrygd med tilpasset deltidsarbeide. Veldig få får innvilget automatisk uføretrygd for en legeerklæring og spesielt ikke om man bare er 29 år gammel.

Saka som omtales er vel så gammel at AAP eksisterte vel ikkje. Og selvfølgelig er det ein prosess, om legen meiner det er forsvarlig med å prøve arbeidsrettet opptrening. Men det er i hovudsak legen som bestemmer og skriver erklæring som NAV forholder seg til i sin saksbehandling.

Så poenget mitt står fortsatt. Om vedkommende er ute av stand til å jobbe i ein alder av 29, og det ikkje finnes bedring av situasjonen, skal jo vedkommende ha uføretrygd.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Vel, sikter i hovedsak til de som jobber i sosialtjenesteavdelingen til NAV; ikke til de i økonomi og forvaltning. Kjenner til et par sosialarbeidere og det er et typisk karrierevalg for raddiser.

Er det? Nok en gang, har du kilder eller statistikk for påstanden eller er det bare en følelse du har?

Selv kjenner jeg to stk som jobber i NAV, begge er menn og ingen av de er raddiser. Det beviser dog like lite som din påstand.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Vel, hva jobber de med i NAV da? Jeg siktet i hovedsak til sosialarbeidere; jeg burde kanskje spesifisert det nøyere.

Begge er rådgivere (tror jeg stillingene er). Han ene vet jeg at sannsynligvis stemmer Høyre, siden jeg ble kjent med han på et arrangement med Unge Høyre for en del år siden. Uansett irrelevant.

Så påstanden din er at sosialarbeidere i NAV er i hovedsak kvinner, raddiser og tilhengere av meget liberal innvandringspolitikk? Savner fortsatt en statistikk eller kilde på den påstanden. Jeg har søkt, men finner ikke tall eller noen slike undersøkelser som underbygger det på noe vis.

Ser egentlig heller ikke hva de ansattes politiske syn skal ha å si, enten det er Frp eller SV en sosialarbeider stemmer på, de har et strikt regelverk og krav til rapportering som må følges slavisk i NAV. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Siden morroman og subara svarte godt på dette tar ikke jeg meg tid til det.

Hun forsøkte selv flere ganger men som alenemor (virkelig alene) med 2 barn er det begrenset hvor mye tid og krefter man har når man adpåtil sliter med helsa. Man skal være frisk for å være syk er det noe som heter.

Vi brukte mange år og forsøkte gjentatte ganger med forskjellige leger og instanser. Hun var over 60 når hun endelig fikk en lege som tok henne på alvor.

Å forsøke å vinne frem i et system som tapper deg for krefter undervurderes i høyeste grad. Det er ikke på noen  som helst måte enkelt å vinne igjennom med slikt og man er avhengig av mange faktorer av hvilke mennesker man møter i forskjellige faser av dette. Underveis forsøker man heller å leve litt videre på best mulig måte og ikke har man råd til den endeløse mølla heller i en slik situasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Så påstanden din er at sosialarbeidere i NAV er i hovedsak kvinner, raddiser og tilhengere av meget liberal innvandringspolitikk? Savner fortsatt en statistikk eller kilde på den påstanden. Jeg har søkt, men finner ikke tall eller noen slike undersøkelser som underbygger det på noe vis.

https://studenttorget.no/index.php?show=22&expand=22,3796&artikkelid=16089
Sosionomutdanning: Andel kvinner (prosent): 85,0% Publisert
19. apr. 2017
Kilde: Norsk senter for forskningsdata (NDS)

https://www.totensblad.no/2020/notiser/stor-interesse-for-a-jobbe-i-nav-kvinner-er-i-flertall/
"Det er flest kvinner som har søkt de utgør 498 av de 688 søkerne, opplyser Emilsen."

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi3prbygvPuAhVqiIsKHbhICJYQFjAHegQICBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.civita.no%2Fwp%2F%3Fdownload%3D40971%26file%3DCivita-notat_30_2015.pdf&usg=AOvVaw1yj86kTfdHbX4UsRrt8LKV

"Velgerundersøkelser viser at offentlig ansatte i langt større grad enn ansatte i privat sektor stemmer til venstre i det politiske landskapet."

Personlig så tror jeg at det å jobbe i NAV, med innvandring og tett på vanskeligstilte tiltrekker seg bestemte type mennesker, men også endrer dem på komplekse måter. Mennesker som i utgangspunktet er milde og liberale kan miste troen på mennesket når de ser hvor mye råttenskap og udugelighet vi er i stand til. Og til slutt høres ut som Frp-velgere eller HRS-representanter (som vel må sies å være motsatsen til tesen som ble presentert lengre opp). Kanskje mer vanlig er at man "isolerer" seg ved å følge regelboka slavisk og ikke engasjere seg for mye emosjonelt. Byråkrat.

Sitat

Ser egentlig heller ikke hva de ansattes politiske syn skal ha å si, enten det er Frp eller SV en sosialarbeider stemmer på, de har et strikt regelverk og krav til rapportering som må følges slavisk i NAV. 

Ideelt sett burde det være sånn. I praksis så tror jeg at de ansattes holdninger og legning har noe å si. Når Donald Trump beordret immigrasjonsmyndighetene til å være tøffere mot ulovlige immigranter så førte det til endringer i ledelse og fotfolk. Tror du ikke at det har betydning for hvordan ICE oppfører seg, selv etter at en ny President er satt inn?

https://www.buzzfeednews.com/article/hamedaleaziz/trump-ice-biden-future

"many who favored a less aggressive approach are gone. Among them is James Schwab, the public relations official who was so shocked by the decision to “take collaterals” in Santa Cruz."

Jeg tror at det er mulig å møte borgere på en måte som trykker dem ned, eller som bygger dem opp, og fremdeles være innenfor lovverk og regelverk. Når man representerer staten og pengesekken og loven så har man makten i ryggen, og språkbruk, tonefall og kroppsholdning kan bety mye.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for kildene! :)

Forøvrig er ikke på langt nær alle sosialarbeidere i NAV utdannet sosionomer, fordi de tiltrekkes av andre jobber.

Sitat

Ideelt sett burde det være sånn. I praksis så tror jeg at de ansattes holdninger og legning har noe å si. Når Donald Trump beordret immigrasjonsmyndighetene til å være tøffere mot ulovlige immigranter så førte det til endringer i ledelse og fotfolk. Tror du ikke at det har betydning for hvordan ICE oppfører seg, selv etter at en ny President er satt inn?

https://www.buzzfeednews.com/article/hamedaleaziz/trump-ice-biden-future

"many who favored a less aggressive approach are gone. Among them is James Schwab, the public relations official who was so shocked by the decision to “take collaterals” in Santa Cruz."

Sånn tror jeg også det generelt er,  men dette er jo noe annet hvor det var snakk om ICEs mulige menneskerettighetsbrudd, og det dreier seg om ledelse i immigrasjonsmyndigheter i USA, ikke hvilke partier medarbeidere i NAV stemmer på her i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Forøvrig er ikke på langt nær alle sosialarbeidere i NAV utdannet sosionomer, fordi de tiltrekkes av andre jobber.

Godt poeng, jeg vet ikke så mye om sånt. Men 500 av 700 søkere tyder på at NAV tiltrekker seg mer kvinner?

Sitat

Sånn tror jeg også det generelt er,  men dette er jo noe annet hvor det var snakk om ICEs mulige menneskerettighetsbrudd, og det dreier seg om ledelse i immigrasjonsmyndigheter i USA, ikke hvilke partier medarbeidere i NAV stemmer på her i Norge.

Jeg fant ikke artikkelen som jeg egentlig tenkte på. Men essensen var at man fryktet at Trump har skapt et "monster" ved å premiere utrivelig oppførsel blant fotsoldatene i ICE. Enten ved å forsterke tendenser som lå i folk fra før av, eller ved å farge rekruttering/avgang slik at holdningene ble lik hans egne. Spørsmålet var om og hvor fort Biden kunne reformere organisasjonen. Å bytte leder er fort gjort. Å tvinge katten tilbake i posen igjen kan potensielt være vanskelig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/17/2021 at 12:04 PM, knutinh said:

Jeg sliter med å se relevansen denne saken har i en diskusjon om rasisme. Tror man at kommunen er rasistisk for å kaste ut noen med mørk hud, eller at responsen saken har fått i offentligheten etterpå er rasistisk?

Noen ganger handler en sak om en familie med barn og et husvære, og det at de tilfeldigvis er mørk i huden eller har et eksotisk navn er bare støy.

-k

Grunnen til at denne saken ble trukket frem her, var vel at en bruker foreslo at denne saken, slik formulert; Innebar at man kunne avvise at det fantes rasisme i Norge.
(Samt en del motstridende informasjon, delvis presentert av politikere som tydeligvis ønsket å politisere saken.)

En utenlandsk familie okkuperer en kommunal bolig i et halvt år. De setter seg så til motverge at politiet må komme. Naboene samler inn en million kroner for at de skal finne et sted å bo. 

Lurer på om noen i andre land hadde gitt husokkupanter en mill. Er vi rasister i Norge? Nei. Dumsnille? Ja.

Jeg er helt enig í at sakens kjerne er en vanskeligstillt familie, med de problemene som gjerne kommer når man skal forholde seg til NAVs rettningslinjer og alt det andre av sikkerhetsnett.
-At de er innvandrere har ikke så veldig mye relevans utover tendensen hvor ny-etablerte i landet, ofte må jobbe seg opp, uten noe økonomisk fundament, som mange etnisk norske nyter av. (Selvsagt med untak, slik Theo redegjør for.)
Deres utkastelse er ikke en unik situasjon, det er visstnok 172 kommunale utkastelser i året.
Det unike ved denne saken er kanskje hvordan de har klart å organisere monitær hjelp, og fokus på deres sak, boligpolitikk, og sosialhjelp.
Jeg skulle tro at et slikt fokus var positivt for alle som fant seg i en lignende situasjon, og forstår ikke helt hva som er ønsket effekt av å sette denne saken opp mot andre lignende saker.
Denne familien er da ikke skyld i verken urettferdig bolig- eller sosial- politikk, ei heller bør man klandre noen for å bidra til nærmiljøet sitt i en slik grad, at lokale krefter mobiliserer og hjelper når det trengs.
(Selv om man samtidig ikke bør være avhengig av å være karismatisk, hjelpsom, eller ha en eller annen form for såkalt vinnende væsen, for å motta den hjelpen man trenger.)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 timer siden):

(Selv om man samtidig ikke bør være avhengig av å være karismatisk, hjelpsom, eller ha en eller annen form for såkalt vinnende væsen, for å motta den hjelpen man trenger.)

Offentlige tjenester bør fordeles ut fra objektive kriterier, og ikke "dådyrøyne-faktoren". Disse tjenestene bør også være av tilstrekkelig kvalitet.

Hvis private velger å gi av sin velstand til personer som de mener fortjener det, så er det vanskelig å kritisere dem for å velge personer og saker som ligger deres hjerte nært.

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, enig.
Om det var uklart, var det hva jeg også prøvde å si;
-Det er kanskje uungåelig at folk som er svært fornøyelige blir ivaretatt i større grad av private personer, dersom de skulle trenge hjelp.
-Staten bør ikke utvise skjønn basert på personlige egenskaper, når det kommer til brukernes krav.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker selv jeg satt på venterom på det som da var "sosialen" som nå er en del av NAV.  Jeg var vel ~16 år og var der på vegne av mor og oss ift. type mat/strøm og reise til skole. Rett før jeg skulle inn til timen kom det et par med barnevog inn som virket ekstremt misfornøyd med et brev de hadde fått (avslag på noe). Jeg forstod ikke språket men skjønte at de var rimelig sinte.

De lagde mye støy i venteværelset, proklamerte høyt at de var misfornøyd mens de viftet med et brev og gjorde det klart at de ikke ville forlate lokalet før de hadde fått gjennomslag. Jeg og andre måtte vente en time ekstra og når de kom ut var de smilende fornøyd samtidig som man proklamerte noe mindre hyggelig med nedlatende latter på vei ut døren (et par med barnevogn). Saksbehandlere så letter traumatisert ut og det hele medførte at hun ikke hadde særlig velvilje igjen til neste mann. Jeg fikk avslag på vegne av min mor. 

Man håndtere nok slik mye bedre enn i dag.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...