Red Frostraven Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Hun velger altså å ikke motta hjelp fra omgangskretsen sin, på grunn av stolthet. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Et par artikler om Facebook-posten Tybring-Gjedde delte, som inneholdt falske påstander, tidligere diskutert i tråden. Det viser seg at en anonym kvinne ved navn Anita er "kilden", men også hun sier at det ikke er henne som har formulert den falske informasjonen som politikeren etterhvert delte. Facebook-post om Tøyen-utkastelse: − Falsk informasjon Sitat VG har spurt Christian Tybring-Gjedde hvorfor han har delt Facebook-posten. Han skriver i en SMS at han mener det er TV 2 – som først omtalte saken – som har «formidlet uriktig informasjon og udokumenterte opplysninger». Han har imidlertid ikke ønsket å utdype hvilke opplysninger han mener det gjelder. VG har ingen informasjon som tilsier at opplysningene i TV 2 er uriktige. Tybring-Gjeddes videreformidling av påstandene er delt mer enn 1000 ganger. https://www.vg.no/nyheter/i/39mQXM/facebook-post-om-toeyen-utkastelse-falsk-informasjon Sitat Frp-topp Christian Tybring-Gjedde (Frp) er blant flere som har delt en rekke påstander på sosiale medier om saken, som familiens støttespillere nå reagerer på. TV 2 har vært i kontakt med kvinnen som sier hun står bak innlegget, Anita. Hun vil ikke gi noe intervju, og sier seg fornøyd med at innlegget er spredd på sosiale medier. – Klarte å få HRS, Resett, Document og Tybring-Gjeddes oppmerksomhet helt på egenhånd, jeg, skriver hun i en tekstmelding. I en tråd under innlegget til Tybring-Gjedde skriver hun at det ikke er noe hemmelighet at teksten er kopiert fra henne. 31-åringen bor ikke i samme blokk som familien på Tøyen, men på en adresse i Gamle Oslo. Kvinnen forteller til TV 2 at innlegget ble lagt ut på hennes lukkede Facebook-gruppe med over fire tusen medlemmer. Innlegget er på seks punkter, og avsluttes med følgende kommentar fra Anita: «Her er det altså så mye tøv at det vrenger seg inni meg når jeg ser at spleisen som er opprettet for familien har nådd 1 MILLION NORSKE KRONER! Hvor naive og ignorante kan folket være?! Dette er rystende, jeg har ikke ord!» 31-åringen påstår at hun ikke formulerte de seks punktene selv, men går god for innholdet, og kommentaren. Innlegget ble kopiert av medlemmer i gruppen med hennes godkjennelse, men hun ønsket ikke at navnet skulle komme ut, og sier at hun derfor om at det ikke ble tatt skjermdump. https://www.tv2.no/nyheter/11958266/ Endret 17. februar 2021 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 24 minutes ago, Red Frostraven said: Hun velger altså å ikke motta hjelp fra omgangskretsen sin, på grunn av stolthet. Igjen hopper du til konklusjoner basert på fordommer. - Hun fikk hjelp av slekten til 1 konfirmasjon ikke den andre. - Hun fikk arve noen klær fra slekten frem til de var 14. - Hun fikk hjelp av sønnene sine fra 11 års alder. - Hun sloss alltid for å få klær og mat til sønnene sine på sosialen. - Hun fikk ingen hjelp av familie og slekt resten av livet etter den eldste var 14. Annet enn av sønnene sine. - Hun som alle andre låner penger av de få venninnene man har ork til i en slik situasjon uten tilnærmet noe sosialt liv og det skaper bare en ond sirkel av penger man skylder derfor unngår man det. - Hun forsøkte et par forhold etter skilmissen men helsen var for dårlig. Hun klarte aldri å elske en ny mann. Etter konfirmasjonen hun fikk hjelp til ble hun fryst ut av hele slekten fordi skilsmisse på den tiden var skamfult blant andre årsaker. Samt av en eller annen grunn vil ikke nordmenn alltid vedkjenne seg de som sliter blant slekt. Du blir heller behandlet som en skamplett. Om en asylsøker hadde spurt min mor hvorfor hun ikke har bodd hos sønnene sine resten av livet ville hun svart noe slik som dette. "Jeg respekterer og forstår deres kultur, dere har en stolt og flott tradisjon hvor foreldre bor hos barna som gamle fremfor å sende de på gamlehjem. Jeg har vokst opp med en kultur hvor man skal klare seg selv og belaste barna sine minst mulig men jeg kan likevel si at barna mine har gjort alt for å hjelpe meg helt siden de var små barn. Jeg respekterer deres kultur og jeg vet at dere respeketerer min". De ting man har vokst opp med i kjernen er en del av ens identitet. Endret 17. februar 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) ... Det er dette jeg henviste til..: Sitat Mor er "stolt" og vil forsøke å klare seg selv som best hun kan derfor har hun aldri bosatt seg hos en av sine 2 sønner for mer en korte perioder mellom flyttinger. Dette er det største problemet for slekten du snakker om. Kjør et kjapt regnestykke: Hvor mye penger ville slekten spart på at hun bodde hos en av sønnene og betalte en lavere leie til dem fremfor å betale tilbake til kommunen, i 5 år..? Endret 17. februar 2021 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 3 minutes ago, Red Frostraven said: ... Det er dette jeg henviste til..: Dette er det største problemet for slekten du snakker om. Kjør et kjapt regnestykke: Hvor mye penger ville slekten spart på at hun bodde hos en av sønnene og betalte en lavere leie til dem fremfor å betale tilbake til kommunen, i 5 år..? Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Slekten hadde ingen utgifter annet enn 1 konfirmasjon og at de av og til sendte sine barns klær til henne når de var nedslitt. Etter den eldste var 14 hørte hun aldri noe mer fra slekten sin annet enn i begravelser. Endret 17. februar 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Denne Tøyen-saken kjenner jeg for dårlig til for å kunne innta et bestemt standpunkt. Det er påstand mot påstand, men de som sitter med de konkrete fakta i saken, altså sosialvesenet i Oslo er bundet av taushetsplikt og er derfor forhindret fra å fullt ut fremstille sin side av saken som jo er den rette. Men det er et faktum at i konflikter med det offentlige driver ofte media ren kampanjejournalistikk hvor den påstått fornærmede part får fortelle sin versjon uimotsagt mens det offentlige ut i fra lovverket ikke kan fortelle sin versjon. Men uansett er det en kjent sak at de som jobber i NAV og sosialtjenesten typisk nok er kvinner som stemmer SV og Rødt og tilhenger av en meget liberal innvandringspolitikk og definitivt ikke FRP, rasister og ytre høyre, selv om det sikkert er noen som ønsker å fremstille en vinkling om at det er rasisme som ligger bak her. Men når politiet kommer på dør med utkastelsesordre i Norge så er det en grunn til det. Men igjen - jeg sitter ikke på saksdokumentene her og har egentlig ikke hørt noe annet enn synsing og påstand mot påstand. Endret 17. februar 2021 av Morromann 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Morromann skrev (5 minutter siden): Denne Tøyen-saken kjenner jeg for dårlig til for å kunne innta et bestemt standpunkt. Jeg sliter med å se relevansen denne saken har i en diskusjon om rasisme. Tror man at kommunen er rasistisk for å kaste ut noen med mørk hud, eller at responsen saken har fått i offentligheten etterpå er rasistisk? Noen ganger handler en sak om en familie med barn og et husvære, og det at de tilfeldigvis er mørk i huden eller har et eksotisk navn er bare støy. -k 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 1 minute ago, knutinh said: Jeg sliter med å se relevansen denne saken har i en diskusjon om rasisme. Tror man at kommunen er rasistisk for å kaste ut noen med mørk hud, eller at responsen saken har fått i offentligheten etterpå er rasistisk? Noen ganger handler en sak om en familie med barn og et husvære, og det at de tilfeldigvis er mørk i huden eller har et eksotisk navn er bare støy. -k Fullstendig enig, det burde kun handle om en familie med barn. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Theo343 skrev (15 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Slekten hadde ingen utgifter annet enn 1 konfirmasjon og at de av og til sendte sine barns klær til henne når de var nedslitt. Etter den eldste var 14 hørte hun aldri noe mer fra slekten sin annet enn i begravelser. Du beskrev akkurat at hun har takket nei til millioner av kroner i støtte -- støtte som ville forblitt i familiens eie, og forblitt i den kommende slekten; deres barn og barnebarn. Det er verdien av å bo med sine voksne barn og betale inn til familiens økonomi og betale ned på familiens lån, fremfor leie. ... Hun har altså fått tilbud om en større gave enn det disse asylsøkerene fikk, men takket nei. Endret 17. februar 2021 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 knutinh skrev (5 minutter siden): Jeg sliter med å se relevansen denne saken har i en diskusjon om rasisme. Tror man at kommunen er rasistisk for å kaste ut noen med mørk hud, eller at responsen saken har fått i offentligheten etterpå er rasistisk? Du får spørre de som har engasjert seg voldsomt i denne saken. Jeg vet ikke. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 11 minutes ago, Red Frostraven said: Du beskrev akkurat at hun har takket nei til millioner av kroner i støtte -- støtte som ville forblitt i familiens eie, og forblitt i den kommende slekten; deres barn og barnebarn. Det er verdien av å bo med sine voksne barn. ... Hun har altså fått tilbud om en større gave enn det disse asylsøkerene fikk, men takket nei. Millioner av kroner i støtte? På hvilken måte? Jeg sliter litt med å se hvordan vi skulle gitt henne millioner i støtte. Vi hjelper henne med mat hver måned fortsatt. Strømregninger eller telefonregninger når det er vanskelig. Den ene av oss ble kraftig snytt i en veldig stygg skilsmissesak og han står såvidt på bena selv. EDIT: Jeg tror jeg ser hvor du misforstår. Når vi en gang gjorde et forsøk på å få henne til å bo hos oss så fikk hun forøvrig også beskjed om at hun ville miste nesten all støtten hun fikk i dag. Dette fordi, som de sa, "da kan jo sønnen din ta vare på deg". Så disse millionene du snakker om forstår jeg virkelig ikke helt hvor skal komme fra. Men jeg er åpen for alle tips for det er helt klart at hun trenger disse millionene. Endret 17. februar 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) ...om jeg bodde alene, så ville jeg betalt 10 000 kroner i lån, 2500 i strøm, 2000 i telefoni, TV og internett, og 3000 kroner i mat. 17500 kroner i måneden. Fordi jeg bor med en annen, så må jeg betale 6 000 kroner i lån, 1500 i strøm, 1200 i telefoni, TV og internett, og 2500 kroner i mat. 11 200 kroner i måneden i faste utgifter -- og sparer 6 300. Hver måned. Og den jeg bor med sparer 6 3000 kroner hver måned. Om vi hadde en tredje person, så ville vi hver betalt 4 000 kroner i lån, 1200 i strøm, 700 i telefoni, TV og internett, og 2300 kroner i mat. 8 200 kroner i måneden i faste utgifter -- og sparer 9 300 kroner versus å bo alene, og 3 000 i forhold til å bare bo med én annen voksen. ...å bo sammen med andre er Norges største life-hack. Endret 17. februar 2021 av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) Men du glemmer at denne tredje uføre personen ville mistet nesten all støtten fra sosialen. Er dette også en forskjellsbehandling som foregår i systemet? Jeg har selv bodd i kollektiv i mange år som student så det er ikke at jeg ikke forstår prinsippet, men det er på ingen måte likt denne saken. Regnestykket går ikke opp. EDIT: Hovedårsaken til at vi ville ha henne boende hos oss var ikke fordi vi trodde vi ville få ekstra penger i budsjettet. Det fikk vi klar beskjed om at det motsatte ville skje. Vi ville ha henne boende hos oss fordi hun da ville få bedre livskvalitet i vårt hjem. Men for oss hadde det blitt omtrent samme utgift som nå. Endret 17. februar 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Hvor mye støtte ville hun mistet..? Basert på hvilke lovhjemler..? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 16 minutes ago, Red Frostraven said: Hvor mye støtte ville hun mistet..? Basert på hvilke lovhjemler..? Den rettstvisten kjørte vi ikke men brevene har hun den dag i dag. Bodde hun hos meg ville hun miste støtten. Dette fikk vi beskjed om fra følgende kommuner: (vi undersøkte i hver nye kommune) - skedsmo - lørenskog - rælingen - ullensaker Det er først nå som hun er minstepensjonist at det du sier kunne blitt virkelighet. Men nå er man ikke millionær som minstepensjonist. Det betyr ikke at vi ikke har prøvd. Hun er godt kjent hos både jusbuss, fri retshjelp og andre som har forsøkt å hjelpe i forhold til dette og utkastelser ol. Du må gjerne bidra, alle tips er velkomne som sagt. Og igjen, de vanskeligst årene var når hun bodde alene med 2 små barn. EDIT: Tar en pause, tilbake senere. Endret 17. februar 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Alexander4840 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Morromann skrev (42 minutter siden): Men uansett er det en kjent sak at de som jobber i NAV og sosialtjenesten typisk nok er kvinner som stemmer SV og Rødt og tilhenger av en meget liberal innvandringspolitikk og definitivt ikke FRP, rasister og ytre høyre, selv om det sikkert er noen som ønsker å fremstille en vinkling om at det er rasisme som ligger bak her. Det ville ikke overrasket meg om det er slik i både NAV og UDI. Har du noen kilder? Fant denne kjapt https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/q0o2E/venstrevridde-offentlig-ansatte Skulle gjerne visst hva de forskjellige departementene stemte 1 Lenke til kommentar
Undified Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Theo343 skrev (27 minutter siden): Den rettstvisten kjørte vi ikke men brevene har hun den dag i dag. Bodde hun hos meg ville hun miste støtten. Dette fikk vi beskjed om fra følgende kommuner: (vi undersøkte i hver nye kommune) - skedsmo - lørenskog - rælingen - ullensaker Det er først nå som hun er minstepensjonist at det du sier kunne blitt virkelighet. Men nå er man ikke millionær som minstepensjonist. Det betyr ikke at vi ikke har prøvd. Hun er godt kjent hos både jusbuss, fri retshjelp og andre som har forsøkt å hjelpe i forhold til dette og utkastelser ol. Du må gjerne bidra, alle tips er velkomne som sagt. Og igjen, de vanskeligst årene var når hun bodde alene med 2 små barn. EDIT: Tar en pause, tilbake senere. Må man virkelig gå på sosialen hvis man er varig ute av stand til å jobbe? Har man ikke da krav på uføretrygd frem til pensjon? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 6 minutes ago, Undified said: Må man virkelig gå på sosialen hvis man er varig ute av stand til å jobbe? Har man ikke da krav på uføretrygd frem til pensjon? Krav er er et fleksibelt begrep. Hun fikk noen få år med uføretrygd før hun ble minstepensjonist men det var ikke mange årene. Det var jo også en lang kamp med leger og systemet samt NAV som mente hun kunne takle diverse jobber og sendte henne på kurs hun aldri fikk noe ut av. i 40 årene var hun på et par tiltak som fort viste seg å ikke fungere særlig godt med hennes helseplager. 3 måneder på jobb i en butikk og 1 måned i en jobb på ringnes flaskesortering. Å føre slike saker mot uføretrygd når man nesten ikke har penger til mat tror jeg mange undervurderer tyngden av. Endret 17. februar 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Undified Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 Virkelig uverdig og urettferdig sak i så fall. virkelig trist skjebne. Jeg håper det ordner seg for deg og dine. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2021 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2021 (endret) 17 minutes ago, Undified said: Virkelig uverdig og urettferdig sak i så fall. virkelig trist skjebne. Jeg håper det ordner seg for deg og dine. Jeg og mine har det bra, vi vet at livet ikke er en dans på roser men har klart oss greit nok likevel. En ting jeg likevel har merket meg i oppveksten er hvordan nordmenn ser på andre nordmenn som har hatt en virkelighet de ikke trodde eksisterte med mindre man tilhører en av de tre tagiske gruppene (alkohol, narkotika, overgrep). Samt hvordan man i mange år ble fortalt av systemet at sånne som oss finnes ikke i norge, "her hjelpes alle så det er bare tøv". Men min mor skal nok endelig få hvile snart. Akkurat nå forsøker vi å finne en ny bolig til henne før hun blir kastet ut av nåværende kommunale bolig. Hun har fått 2 utsettelser på 3mnd hver. Vi har faktisk for første gang fått tilslag ca.8 mnd siden fra husbanken via kommunen til henne. Men for beløpet er det umulig å finne noe som ikke krever stor innsats og mye penger før man kan bo i det. Men hun leter hver dag og har blitt en kløpper på internett i sine mange kamper med systemet. Vi har også vært i kontakt med kommunen vi bor i for å forsøke å få flyttet lånet hennes hit slik at hun kan bo nærmere oss (begynner å bli gammel), men der har vi fått avslag hele veien opp i systemet helt til ordføreren selv. "du må bo i kommunene du får støtte i først". Samme systemet som har sendt henne rundt i store deler av østlandet for å ha et sted å bo. Endret 17. februar 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå