Skjelvgråt Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 7 minutes ago, Psykake said: Dere ressonerer som Vigrid og Lykten. I godt selskap med andre ord. Direkte kvalmende av deg. Hvorfor lirer du av deg noe så usaklig? 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Tåkefyrste skrev (3 timer siden): For å utdype: Minn gjerne et grufullt drap, men å prøve å score billige politiske poeng på at nynazisme liksom skal være så stort problem pga et 20 år gammelt drap er direkte uærlig. Da gir man de titalls nazistene i Norge mer oppmerksomhet enn de fortjener. Faren for at de sterke undertrykker de svake er mye større enn omvendt. Vær glad at du bor i et samfunn som prøver å hindre menneskets naturlig «dark side». 2 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 28. januar 2021 Del Skrevet 28. januar 2021 Quakecry skrev (5 minutter siden): Direkte kvalmende av deg. Hvorfor lirer du av deg noe så usaklig? Vel, det er sant. Vigrid skrev akkurat det samme. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) Tåkefyrste skrev (På 28.1.2021 den 15.04): For å utdype: Minn gjerne et grufullt drap, men å prøve å score billige politiske poeng på at nynazisme liksom skal være så stort problem pga et 20 år gammelt drap er direkte uærlig. Da gir man de titalls nazistene i Norge mer oppmerksomhet enn de fortjener. Jeg er enig i at nynazisme ikke er spesielt utbredt i Norge i dag. Både Manshausen og ABB hentet vel dog inspirasjon fra brun ytre høyre som viser at antall tilhengere ikke er ensbetydende med graden av fare. Heller enn å bekymre meg for spesifikke politiske ideologier, så er jeg bekymret over polariseringen og viljen til å gå veldig langt for å markere sitt ståsted, eller få «likes» fra den harde kjerne. Tilsynelatende drevet av sosiale medier og den vanskelige situasjonen som tradisjonelle medier er inne i. Og noe ved tidsånden som er vanskelig å ordfeste. Post-truth? Nihilisme? Rasisme er skummelt fordi kjernen er at noen mennesker har mindre verdi enn andre. Så kan man innvende at familien har mer verdi for meg enn naboen. Og naboen har vanligvis mer verdi for meg enn et anonymt menneske på den andre siden av jorda. Men det er verdi som i «tilknytning», konkret kjærlighet eller pragmatisk nytteverdi. Hvis man åpner for å sortere fremmede menneskers verdi etter hudfarge eller øyets fasong eller noe tilsvarende så åpner man døren for terror eller folkemord. Vi utholder å utsette aper i bur for smerte, sykdom og død for å utvikle bedre medisiner eller sminke fordi vi har overbevist oss selv om at aper har (nært) null verdi, mens mennesker har verdi. Da gir det mening å la dem lide for at vi skal slippe. Samme logikk anvendt på mennesker har vært prøvd før. -k Endret 1. februar 2021 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) knutinh skrev (På 28.1.2021 den 17.25): Godt skrevet: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/X85eAn/jeg-sliter-med-skammen-over-min-etnisitet Barn og ungdom kan være brutale. Jeg husker lærere som jevnlig ble drevet til gråt. Uten annen grunn enn at det gikk an. 13-åringer begynner å knekke sosiale koder, og for noen så ligger det makt i å forstå hva som gjør andre «annerledes», eller å identifisere andres usikkerhet. Det jeg liker spesielt godt med Sofies innlegg er at hun greier å formidle egne følelser. Gjennom opplevelser som må betegnes som «totalt uakseptabel» og andre som kan diskuteres hvorvidt vi bør tåle. Jeg har savnet i denne debatten en åpen diskusjon rundt hvordan det føles, og kanskje en erkjennelse av at man kan bære på iboende vonde tanker og usikkerhet uten at det nødvendigvis eller utelukkende skyldes andres ondskap men at det likevel er et problem. Heller enn å avskrive leseren med «du er for hvit til å forstå», eller «du er en rasist. Slutt med det» eller «du må endre din kultur slik at jeg får det bra med meg selv». -k Endret 1. februar 2021 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 2. februar 2021 Del Skrevet 2. februar 2021 Attraktive individ, særlig kvinner, av andre raser opplever nok fler fordeler av å være attraktiv og kvinne, enn de opplever ulemper i vestlige samfunn. Særlig gjelder det asiatiske kvinner. Asiatiske kvinner gjør det best på dating-scenen, faktisk bedre enn hvite kvinner. Men så er det veldig vanlig, og menneskelig, å bite seg fast i det man ikke liker ved seg selv, og det som er unormalt og annerledes. Faktum er at de fleste mennesker diskriminerer seg *selv* ved å bite seg fast i disse tingene, som en slags konfirmasjonsbias, snarere enn at det er noe systemisk diskriminering i land som Norge. 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) En utenlandsk familie okkuperer en kommunal bolig i et halvt år. De setter seg så til motverge at politiet må komme. Naboene samler inn en million kroner for at de skal finne et sted å bo. Lurer på om noen i andre land hadde gitt husokkupanter en mill. Er vi rasister i Norge? Nei. Dumsnille? Ja. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Blb6x9/har-samlet-inn-en-million-kroner-paa-ett-doegn-en-liten-folkeaksjon Endret 15. februar 2021 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Mr.Duklain skrev (2 minutter siden): En utenlandsk familie okkuperer en kommunal bolig i et halvt år. De setter seg så til motverge at politiet må komme. Naboene samler inn en million kroner for at de skal finne et sted å bo. Lurer på om noen i andre land hadde gitt husokkupanter en mill. Er vi rasister i Norge? Nei. Dumsnille? Ja. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Blb6x9/har-samlet-inn-en-million-kroner-paa-ett-doegn-en-liten-folkeaksjon Dette handler vel ikke om etnisitet eller rasisme i det hele tatt. Synes det også blir merkelig å bruke dette som argument for at det ikke er rasister i Norge. 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Psykake skrev (1 time siden): Dette handler vel ikke om etnisitet eller rasisme i det hele tatt. Synes det også blir merkelig å bruke dette som argument for at det ikke er rasister i Norge. Dette handler om det TS kaller myk rasisme. "Vi synes synd på denne familien fordi de heter Ali til etternavn." "Disse er så svake at de må ha gratis bolig av staten." Var å sette det på spissen egentlig. Som jeg nevnte tidligere så mener jeg det finnes rasisme i Norge og verden generelt. Men dette mener jeg er et klasse eksempel på myk rasisme, som er mer utbredt i Norge enn hard rasisme. Endret 15. februar 2021 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) On 12/27/2020 at 8:16 PM, Red Frostraven said: Population genomics of the Viking world | Nature Vikinger var ikke så blonde som vi har blitt i dag -- og hvem som helst kunne regne seg som viking og bli akseptert i vikingekulturen. Nordmenn er ikke et urfolk i Norge, men et amalgam -- akkurat befolkningen i de flest europeiske land og jødene i europa; Om vi var urfolk, så ville vi vært mer genetisk like samene og russerene -- som vi er ganske ulike. Genetic history of Europe - Wikipedia Vi er etterkommere av samme folk som i england, og tyskland og sør-øst europa -- bare med langt mindre romere enn landene som ble kolonisert av Romerriket. ... Blondifiseringen kan absolutt ha kommet fra Sverige. Takk for grafen. hvilken andel av R1b består av Celtic, Frisian? Samt hva mener man med Aryan i illustrasjonen over? Quote Aryan (/ˈɛəriən/; Indo-Iranian *arya) is a term which was originally used as a self-designation by Indo-Iranian peoples in ancient times, in contrast to "non-Indo-Aryan" or "non-Iranian" peoples. The idea of being an Aryan was religious, cultural and linguistic, not racial. Jeg bryr meg ikke om hudfarge men historie er meget interessant. Endret 15. februar 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Mr.Duklain skrev (4 minutter siden): Dette handler om det TS kaller myk rasisme. Vi synes synd på denne familien fordi de heter Ali til etternavn. Disse er så svake at de må ha gratis bolig av staten. Var å sette det på spissen egentlig. Som jeg nevnte tidligere så mener jeg det finnes rasisme i Norge og verden generelt. Men dette mener jeg er et klasse eksempel på myk rasisme, som er mer utbredt i Norge enn hard rasisme. Det er utenkelig at "vi" synes synd på denne familien uavhengig av etternavn og hudfarge? Det finnes mange mennesker som ikke tar med hudfarge og etternavn i ligningen når de deler ut empati. Hvorfor ikke heller være glad på vegne av familien at de har et nærmiljø som ønsker å hjelpe de i en vanskelig situasjon? Endret 15. februar 2021 av Psykake 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Psykake skrev (2 minutter siden): Det er utenkelig at "vi" synes synd på denne familien uavhengig av etternavn og hudfarge? Det finnes mange mennesker som ikke tar med hudfarge og etternavn i ligningen når de deler ut empati. I dette tilfellet mener jeg at navnet spiller en stor rolle. Ja, selvfølgelig kan man ha empati for andre (og bør det selvsagt). Men i saken jeg snakker om trengs det ikke. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Når man kommer fra et land med krig er jeg helt enig i at man skal "få" et sted å bo, klær og hjelp til språklære og få seg jobb hvis arbeidsmarkedet har behov for det (ikke kvotering). Men at boliger skal deles ut nærmest gratis fremfor "når du er i arbeid begynner nedbetalingen" er jeg sterk motstander av. Jeg har en venn som kommer fra Afrika og fra ett av mange land som har vært preget av krig. En veldig hyggelig fyr. Han og hans nye kone fikk begge bolig når de kom til Norge hver for seg. For 2 år siden solgte de begge leilighetene i Oslo for tilsammen 8 millioner kroner og de hadde et luksusproblem med om de skulle selge eller beholde en leilighet de selv hadde investert i med lån som nå var utleid og om de skulle begrense seg til 4-6 millioner på ny bolig for å komme nærmere jobb. Han er en god venn, men akkurat det sa jeg at jeg ikke ønsket å snakke om når han spurte om råd ift. hvor mye han skulle kaste inn i ny leilighet. Jeg har en ufør mor som har blitt kastet fra sted til sted siden hun var 30 og ble arbeidsufør etter slitasje i ryggen og selv vennskap tåler ikke den samtalen for lenge. Det samme med førerkort og annet. Det skal ikke gis bort men lås gjerne rente til de er i fast arbeid så de kommer seg på bena og fungerer i samfunnet. Jeg tipper at 75% av de man lett kaller rasister i Norge ikke er det men de er fykende forbanna på at vi ikke hjelper våre egne som sliter og bedriver så enorm forskjellsbehandling. Det er ikke folk som er rasister men slike ordninger fra staten kan skape dem. Problemet er at de som beslutter slike ting ikke har filla peiling på hvordan det er å slite fra barnsben av i Norge uten å være flyktning eller asylsøker. Noen av disse tror jo man enten må være narkoman, kriminell eller alkoholiker for at det skal være tilfelle. Man har ikke bakkekontakt i det hele tatt. Endret 15. februar 2021 av Theo343 1 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Psykake skrev (8 minutter siden): Hvorfor ikke heller være glad på vegne av familien at de har et nærmiljø som ønsker å hjelpe de i en vanskelig situasjon? Om folk vil gi penger til husokkupanter så må de gjerne det. Jeg jubler ikke for det. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Psykake skrev (Akkurat nå): Det er utenkelig at "vi" synes synd på denne familien uavhengig av etternavn og hudfarge? Det finnes mange mennesker som ikke tar med hudfarge og etternavn i ligningen når de deler ut empati. Jeg tror at det er veldig vanskelig å være objektiv i så måte. Vi lar stereotyper og følelser og generaliseringer påvirke oss hele tiden. Fra hun overvektige som kjøper potetgull på matbutikken ("du kan skylde på deg selv"), til han eldre bilisten som nøler litt for lenge ved grønt lys ("gamlinger burde ikke ha førerkort"). Forskjellen er primært om man vedkjenner seg de følelsene og prøver å moderere seg selv, eller om man ikke gjør det. -k 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Mr.Duklain skrev (33 minutter siden): Vi synes synd på denne familien fordi de heter Ali til etternavn. Disse er så svake at de må ha gratis bolig av staten. Mr.Duklain skrev (19 minutter siden): Om folk vil gi penger til husokkupanter så må de gjerne det. Jeg jubler ikke for det. Dette er helt feil, og jeg sjokkeres nærmest av hva man kan lire av seg om medmennesker når du kaller folk husokkupanter og dømmer dem fordi du ikke har kunnskap om saken. De har ikke fått gratis bolig av staten, de bor i en kommunal bolig som Oslo kommune eier. De betaler leie som alle andre. Det er ikke riktig at denne familien i den aktuelle saken her "får" noe, annet enn prioritet på å få leie gjennom kommunen. Kommunal bolig i Oslo betyr ikke gratis bolig. De som bor i kommunale boliger i Oslo betaler tilsvarende markedspris i området. En kommunal familieleilighet på Tøyen koster fort over 20.000 kroner i leie i måneden. Systemet er basert på gjengs leie-prinsippet, som betyr at husleien settes på bakgrunn av leieprisene på lignende boliger som er leid ut på lignende vilkår i markedet. Gjengs leie er basert på undersøkelser i markedet og boligens standard. Tanken er å holde prisene på markedspris, men siden de justeres oftere fra kommunen kan det i mange tilfeller bli dyrere enn markedspris også. EDIT: Dette er forøvrig veldig lukrativt for kommunen. De henter ut over 500 millioner i året fra Boligbygg KF på dette. Endret 15. februar 2021 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Snikpellik, hvor mange år tilbake snakker vi? 2010? 2000? 1990? Det er ikke hva jeg får fortalt av en venn som jeg har kjent i mange år. De fikk riktignok ikke boligene gratis men så gunstig at de nå har millioner på bok. Han vil ikke gi meg alle detaljene (forståelig nok). Det var snakk om avtalen om å overta boligene som var så ekstremt gunstige. Endret 15. februar 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 Theo343 skrev (1 minutt siden): Snikpellig, hvor mange år tilbake snakker vi? 2010? 2000? 1990? Det er ikke hva jeg får fortalt av en venn som jeg har kjent i mange år. De fikk riktignok ikke boligene gratis men så gunstig at de nå har millioner på bok. Han vil ikke gi meg alle detaljene (forståelig nok). Jeg snakker om kommunal bolig i Oslo kommune, som denne aktuelle saken dreier seg om. Det betyr at de leier en kommunal bolig. De får ikke leiligheten eller noe til eie, de leier. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) 6 minutes ago, Snikpellik said: Jeg snakker om kommunal bolig i Oslo kommune, som denne aktuelle saken dreier seg om. Det betyr at de leier en kommunal bolig. De får ikke leiligheten eller noe til eie, de leier. Skjønner, det er selvsagt noe helt annet. Ingen "får" en kommunal bolig men de kan få tilbud på kjøpe den på markedet som alle andre gjerne gjennom støtte i Husbanken. Som sagt dette preger ikke mitt forhold til karen men jeg synes det er trist at man ekskluderer enkelte fra slikt. Det blir litt som når man er sterkt uenig om politikk, man velger å ikke la det prege vennskapet. Endret 15. februar 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. februar 2021 Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) Snikpellik skrev (15 minutter siden): Dette er helt feil, og jeg sjokkeres nærmest av hva man kan lire av seg om medmennesker når du kaller folk husokkupanter og dømmer dem fordi du ikke har kunnskap om saken. De har ikke fått gratis bolig av staten, de bor i en kommunal bolig som Oslo kommune eier. De betaler leie som alle andre. Det er ikke riktig at denne familien i den aktuelle saken her "får" noe, annet enn prioritet på å få leie gjennom kommunen. Kommunal bolig i Oslo betyr ikke gratis bolig. De som bor i kommunale boliger i Oslo betaler tilsvarende markedspris i området. En kommunal familieleilighet på Tøyen koster fort over 20.000 kroner i leie i måneden. Systemet er basert på gjengs leie-prinsippet, som betyr at husleien settes på bakgrunn av leieprisene på lignende boliger som er leid ut på lignende vilkår i markedet. Gjengs leie er basert på undersøkelser i markedet og boligens standard. Så hvis leieforholdet blir avsluttet og du nekter å flytte ut. Hva er man da? Er ikke meningen å bruke stygge ord, men ja per definisjon var de husokkupanter, var derfor de måtte hentes av politiet. Disse boligene er leieboliger, men det er leieboliger for de som sliter økonomisk. Dette gjaldt ikke for dem. Jeg bare mener om dette hadde vært etniske-norske så hadde det ihvertfall ikke dette vært en VG sak. Det jeg skrev med gratis bolig var parafresering altså, ment sagt av andre. Jeg har aldri ment de fikk den gratis. Endret 15. februar 2021 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå