Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

Du skjønner ikke at folk kan anta en politisk bias i rapportering når et medium forklarer hvordan man skal boikotte den ene parten?

Du kan anta hva du vil, men det gjør det ikke nødvendigvis sant, og det er det ikke. 

 

Tussi skrev (2 minutter siden):

Men igjen, mener du de fleste andre lands medier er ubalanserte og de norske er balanserte?

Nei, men noen lands medier er partiske ja, USA er de mest notoriske som jeg kjenner til. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

Nei, men noen lands medier er partiske ja, USA er de mest notoriske som jeg kjenner til. 

Fox News er like ukritiske til Israel som det NRK er ukritiske til Palestina. Så dem bruker jeg ikke. Jeg liker ikke Odd Karsten Tveit / Sidsel Wold, men det betyr ikke at jeg liker tilsvarende figurer motsatt vei. Men man må også anerkjenne at Fox News er størst i USA (var?).

CNN derimot synes jeg har veldig god dekning. De får tak i veldig interessante personer, ofte folk som har direkte med krigen/forhandlinger osv å gjøre. Så CNN kan man vel ikke si så mye galt om? CNN er i praksis en nyhetskilde for langt flere land enn USA. 

Men det er også bedre dekning i f.eks Tyskland og også i UK. BBC er fortsatt en god del bedre enn NRK, til tross for at det har vært kritikk mot de også for å være for partiske.

Hvis du tror NRK er den mest objektive her så kan du ikke ha vært mye ute og reist i vesten ihvertfall.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Tussi said:

Ikke? Har du lest kommentarfeltet i en del av disse sakene? Leste du saken om den israelske studenten i Nordlys og kommentarfeltet?

Ikke jeg heller,.Men jeg leste kommentaren i ettertid,  de måtte stenge kommentarfeltet. I andre saker har jøder blitt hetset privat etter å ha stått frem 

Jeg trodde vi snakket om denne tråden.

"Kommentarfeltene" hos diverse aviser og andre medier er en søppeldynge som burde vært lagt ned for mange år siden. I saker der jøder uttaler seg vet de veldig godt hva som kommer skje og de bør selvsagt aldri åpnet for kommentarer i det hele tatt.

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

CNN derimot synes jeg har veldig god dekning.

De er like ille som fox egentlig, eller i det minste når det kommer til amerikansk politikk, der er de like partiske som fox bare at de er på det demokratiske partiet sin side, det er mye mulig de er bedre på utenriksnyhetene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (På 16.8.2024 den 1:01 AM):

De er like ille som fox egentlig, eller i det minste når det kommer til amerikansk politikk, der er de like partiske som fox bare at de er på det demokratiske partiet sin side, det er mye mulig de er bedre på utenriksnyhetene. 

Helt uenig i den. Dette var kanskje mer riktig for en 6-7 år siden.

Etter at CNN fikk ny sjef for et år siden har nyhetssendingene endret seg ganske mye, og det startet egentlig for et par år siden da kanalen fikk nye eiere som byttet ut mye av staben og la ned flere programmer, spesielt de mest "liberale". CNN US har utvilsomt tatt steg i retning høyre politisk etter dette og forsøker å posisjonere seg i sentrum. Kanskje ikke så synlig på CNN International, men på US er det helt åpenbart. De har mye oftere republikanere på lufta nå enn før. 

Jeg ser en god del både på Fox News og CNN US, det vil si jeg har de i bakgrunnen mens jeg jobber, og det er fremdeles veldig stor forskjell. Fox News er nærmest som en propagandakanal/underholdning å regne, mens CNN US er langt mindre partiske og mer som en vanlig, nøytral nyhetskanal.

Why CNN is shifting tenor from partisanship news to a political center
https://www.theguardian.com/media/2022/jun/21/cnn-shifts-gears-from-partisanship-news-political-center

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette var en hyggelig sak. Etter at lærere ble hengt ut av ‘rasisme i Norge’ skrev en gruppe lærere en svarkronikk som de nå belønnes med ‘fritt ords honnørpris’ for. 

Det er på mange måter oppløftende å se innestemme og rasjonalitet i møte med denne ufine og urimelige ‘aksjonismen’. 

For øvrig artig hvordan en i artikkelen på ramme alvor skriver ‘n-ordet’. 

 

Sitat

 

Lærere ble beskyldt for rasisme - nå mottar de pris

https://www.nrk.no/norge/laerere-ble-beskyldt-for-rasisme---na-mottar-de-pris-1.17007305

 

 

 

 

 


 

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Helt uenig i den. Dette var kanskje mer riktig for en 6-7 år siden.

Ja mulig du har rett i det, jeg ga opp amerikanske nyheter da de alle var så partiske og ikke minst idiotiske i sin presentasjon, og det var for for noen år siden. Personlig fortrekker jeg DW eller BBC om jeg skal se fra et litt mindre norsk perspektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, herzeleid said:

For øvrig artig hvordan en i artikkelen på ramme alvor skriver ‘n-ordet’. 

 

 Det er helt tragisk at man skal frykte å både uttale og skrive enkelte ord selv om de ikke blir brukt i negativ kontekst.

Her kunne de bare skrevet "neger". Man må tørre såpass, eller skal man skremmes til amerikanske tilstander?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (5 timer siden):

Dette var en hyggelig sak. Etter at lærere ble hengt ut av ‘rasisme i Norge’ skrev en gruppe lærere en svarkronikk som de nå belønnes med ‘fritt ords honnørpris’ for. 

Det er på mange måter oppløftende å se innestemme og rasjonalitet i møte med denne ufine og urimelige ‘aksjonismen’. 

For øvrig artig hvordan en i artikkelen på ramme alvor skriver ‘n-ordet’. 

 


 

Ja veldig hyggelig sak og fantastisk nyhet. 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (6 timer siden):

Dette var en hyggelig sak. Etter at lærere ble hengt ut av ‘rasisme i Norge’ skrev en gruppe lærere en svarkronikk som de nå belønnes med ‘fritt ords honnørpris’ for. 

Det er på mange måter oppløftende å se innestemme og rasjonalitet i møte med denne ufine og urimelige ‘aksjonismen’. 

For øvrig artig hvordan en i artikkelen på ramme alvor skriver ‘n-ordet’. 

 


 

Noe av det beste som har skjedd på lenge. Der ble trollekontoen "Rasisme i Norge" virkelig satt på plass også. På tide at den type useriøse aktører ikke vinner frem bare fordi de gir uttrykk av å kjempe en god sak.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (20 minutter siden):

Noe av det beste som har skjedd på lenge. Der ble trollekontoen "Rasisme i Norge" virkelig satt på plass også. På tide at den type useriøse aktører ikke vinner frem bare fordi de gir uttrykk av å kjempe en god sak.

Jepp. Rein trollekonto. Brukt av ekle ungdommer som provoserte fram bråk og så filmet når de fikk kjeft og ble kastet ut (type på buss eller t-bane) for så å henge ut folk som «rasister».

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Minner om at instagramkontoen "Rasisme i Norge" innrømmet at de gjorde feil i denne saken. Det vil si at de oppfører seg fornuftig, og det er ingen grunn til å kalle det for en trollekontro.

Sitat

Etter kronikken og en sak i Aftenposten, la Rasisme i Norge ut en ny post der de innrømmet at posten var feil, og at hele saken berodde på en misforståelse.

Det ble sikkert en læringskurve for begge parter.

Synes ikke det er noe rart at bruk av n-ordet kan misforstås, når dette er et ord vi ikke lenger bruker i offentlige sammenhenger. Ordet finnes i diktsamlingen til Brynjulf Jung Tjønn "Kvit, norsk mann" som skriver fra eget liv, om nettopp rasisme i Norge, og ble vel her brukt i undervisningen, da han er en prisbelønt forfatter.

Eller som en annen på diskusjonsforumet skrev tidligere, det kan ha vært en tenåring som var ute etter å lage bråk/bølle eller skal vi si; trolle.

"Rasisme i Norge" på Instagram jobber mot sårbare barn. Og da må voksne folk av og til kunne "svelge noen kameler", for at de som vokser opp skal føle seg trygge og verdsatt utavhengig av hudfarge.

Det viser også hvordan sosiale medier og filming har blitt en utfordring for lærere i dag, og hvor fort ting spres.

Sitat

De trakk frem at elevene deres leser dikt som handler om det rasistisk motiverte drapet på indiskfødte Arve Beheim Karlsen. I diktet blir n-ordet brukt fem ganger.

«Da diktet ble lest, reagerte elever i alle klasserommene. Heldigvis.», skrev lærerne, og la til:

«Vi skal trene elevene i å forholde seg til en tidvis utålelig virkelighet og historie.»

https://www.nrk.no/norge/laerere-ble-beskyldt-for-rasisme---na-mottar-de-pris-1.17007305

Og på tide at noen lærere fikk denne prisen, for den viktig jobben de gjør i klasserommet hver dag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 minutter siden):

det er ingen grunn til å kalle det for en trollekontro.

Jo det er det. Dette er ikke første gangen han er raskt ute med å komme med drøye beskyldninger mot folk, men de beklaget vel når de absolutt måtte til slutt. Aldri lært noen ting. Det var vel også de som til og med forsøkte å få "Nissene over Skog og Hei" kansellert fra TV og var nær ved å lykkes!

Jamal Sheik er tidenes rasshøl

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jamal-sheik-gjor-voldsutsatte-yrkesgrupper-enda-mer-utsatt/o/5-95-1825341

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (42 minutter siden):

Jo det er det. Dette er ikke første gangen han er raskt ute med å komme med drøye beskyldninger mot folk, men de beklaget vel når de absolutt måtte til slutt. Aldri lært noen ting. Det var vel også de som til og med forsøkte å få "Nissene over Skog og Hei" kansellert fra TV og var nær ved å lykkes!

Jamal Sheik er tidenes rasshøl

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jamal-sheik-gjor-voldsutsatte-yrkesgrupper-enda-mer-utsatt/o/5-95-1825341

Jepp, han er et billig troll som skjuler seg bak pk, og et gigantisk rasshøl. Alle burde lese den artikkelen!

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (9 timer siden):

Etter at lærere ble hengt ut av ‘rasisme i Norge’ skrev en gruppe lærere en svarkronikk som de nå belønnes med ‘fritt ords honnørpris’ for. 

Flott med pris og greier men jeg ville anmeldt vedkommende for ærekrenkenkelse, ikke at det ville ført frem men likevel av prinsipp.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kwMp1k/professor-kritiserte-fritt-ord-pris-til-laerere-med-dette-innlegget-gjoer-jeg-ting-enda-verre

Hadi Strømmen Lile. Professor i rettsvitenskap, Høgskolen i Østfold.

Sitat

Prisen for å kalle noe rasistisk

Mitt debattinnlegg i Aftenposten om Fritt Ords pris for Katta-lærernes kronikk utløste et monsterskred av illsinte og rasende motinnlegg i kommentarfeltene og i sosiale medier. Tusenvis av krenkede, sinte, hvite nordmenn som mener å vite best hva man ikke bør si om rasisme.

Sitat

Samtlige sinte innlegg har kommet fra hvite nordmenn, og det er som å snakke til en vegg. Alt jeg sier, er dumt.

Prisen gitt av en komité bestående av hvite nordmenn til hvite lærere.

Sitat

 

Hvor er monsteret?

I Dagsnytt 18 på NRK la jeg vekt på at Fritt Ord hadde gitt prisen til kampen mot et ikke-eksisterende og konstruert problem. Det viktigste motargumentet til styreleder i Fritt Ord Grethe Brochmann, bortsett fra at jeg er vrang og ikke kan lese, var at mange lærere opplever at det finnes et monster der. De føler at det er der, derfor må det være sant. Men hvor da?

 

Sitat

 

Det er vel heller snakk om en svart mann som prøver så godt han kan å spre informasjon om rasisme i Norge, men stakkars ham hvis han gjør en feil. Det er vel heller slik at det er han som kjemper mot et massivt monster, ikke de hvite lærerne.

Eller mener dere på alvor at ett enslig Instagram-innlegg fra én enslig influenser, som ble lagt ut ved en feiltagelse, er et monster for læreres ytringsfrihet?

 

Jeg synes lærerne fortjener prisen, men feil at det var denne hendelsen som utløste prisen.

Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kwMp1k/professor-kritiserte-fritt-ord-pris-til-laerere-med-dette-innlegget-gjoer-jeg-ting-enda-verre

Hadi Strømmen Lile. Professor i rettsvitenskap, Høgskolen i Østfold.

Prisen gitt av en komité bestående av hvite nordmenn til hvite lærere.

Jeg synes lærerne fortjener prisen, men feil at det var denne hendelsen som utløste prisen.

Apropos trådens tema er det interessant hvor voldsomt opptatt denne professoren er av andres hudfarge. Dette ser igjen ut til å forme hele argumentasjonen hans, som fremstår ekstremt svak.

Når dette så påpekes og han mottar rettmessig kritikk fremstår det ganske spesielt å gå i offerposisjon og anklage alle andre for å være krenket(og hvite). At han skyver andre mørkhudede foran seg og later som det kun er hvite som kritiserer ham gjør ikke akkurat saken bedre.

Denne personen gjør nok i likhet med kontoen ‘rasisme i Norge’ mer skade enn godt, selv om det sikkert ikke er hensikten.

Endret av herzeleid
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (10 minutter siden):

Basert på dette utsagnet, vil jeg påstå at Hadi Strømmen Lie ikke klarer å se rasisme for flisen i øyet det er.

Det å påpeke at anklagen var falsk, at rasisme går flere veier eller at 'neger' ikke nødvendigvis er et ondsinnet ord i Norge = Sinte, krenkede, hvite nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...