Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

En av de som slang seg på debatten i Norge var landslagsspiller Ola Kamara. 

Det førte til dette: 

Vi har en lang vei å gå. Både i Norge og resten av verden. Og her inne.

Mener du virkelig at kommentarfeltet på Resett, som stort sett består av noen trygdede FRPere er representativt for Norges befolkning og et "bevis" på at Norge koker over av rasisme? Det er vel like representativt som det Islam Net er for alle muslimer i Norge?  Hvordan var nå det å skjære alle over en kam? Jeg glemte meg; å skjære alle over en kam er greit når det går en vei.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Morromann said:

Mener du virkelig at kommentarfeltet på Resett, som stort sett består av noen trygdede FRPere er representativt for Norges befolkning og et "bevis" på at Norge koker over av rasisme? Det er vel like representativt som det Islam Net er for alle muslimer i Norge?  Hvordan var nå det å skjære alle over en kam?

Snakk om ein liberal tolkning av ting for å føle seg fornærmet gitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Mener du virkelig at kommentarfeltet på Resett, som stort sett består av noen trygdede FRPere er representativt for Norges befolkning og et "bevis" på at Norge koker over av rasisme? Det er vel like representativt som det Islam Net er for alle muslimer i Norge?  Hvordan var nå det å skjære alle over en kam? Jeg glemte meg; å skjære alle over en kam er greit når det går en vei.

What? Nei? Jeg har da ikke skjært alle over en kam. Snakk om å reagere merkelig på omtrent alt jeg poster her inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

What? Nei? Jeg har da ikke skjært alle over en kam. Snakk om å reagere merkelig på omtrent alt jeg poster her inne.

Nei, men inntrykket er jo at det er greit å skjære alle over en kam når det er den "riktige" veien. For eksempel når en politimann som er etterkommere etter kolonister i et land i en annen verdensdel tar livet av en etterkommer av kolonistenes slaver i det samme landet i den samme verdensdelsen, skal det brukes for alt det er verdt av selvopptatte og PRIVILIGERTE aktivister i det PRIVILIGERTE landet Norge til å skjære alle med samme hudfarge som den politimannen over en og samme kam og ta i bruk kvasi-psykologisk og kvasin-intellektuell psykobabbel om "hvite privligeier" og "systemet opprettet av hvite(ja, det norske sosialdemokratiske tillittssamfunnet ble opprettet av folk med samme hudfarge som kolonistene i Amerika, skjønt det var jo et helt annet samfunn vi lage da). Jeg visste instinktivt at med en gang nyheten om denne tragedien i USA kom, ville senvsentrerte aktivister i Norge som har fått for lite oppmerksomhet i pandemien få sving på seg og å stemple mesteparten av Norges befolkning som medskyldige i George Floyds død. Oh boy fikk jeg rett! Nå kan de ta over litt av oppmerksomheten fra helsearbeiderne våre håper de.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Snikpellik said:

Så å nekte personer adgang basert på hudfarge for profitt er greit..? Det er dette som er rasisme.

Det er diskriminering. 

Diskriminering betyr å behandle noen mindre gunstig enn andre. Ordet brukes oftest for å betegne en usaklig eller urimelig forskjellsbehandling av individer på grunnlag av deres kjønn, religion, tilhørighet til etniske grupper, nasjonaliteter eller nedsatt funksjonsevne.

Rasisme er i hovedsak et tankesett om raser og ikke noe man gjør i praksis. 

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Det er diskriminering. 

Rasisme er i hovedsak et tankesett om raser og ikke noe man gjør i praksis. 

Å nei, visste du ikke at det er "et system skapt av hvite for å undertrykke ikke-hvite"? Det er jo det som det kvernes på i artikler i VG og NRK Ytring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Rasistisk motivert diskriminering.

I utelivsbransjen har det generelt vært mange former for diskriminering lenge. Man har sett utbredt aldersdiskriminering. 
Jenter og folk som bruker mye penger har fått positiv forskjellsbehandling. Diskriminering på klær og "trynefaktor". Det blir vel slik når vekterne kan avvise hvem de føler for på grunnlag av "drukket for mye". Folk som er edru har opplevd å bli bortvist før på grunnlag av dette. 

Jeg vet ikke hva løsningen spesifikt er i denne bransjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

I utelivsbransjen har det generelt vært mange former for diskriminering lenge. Man har sett utbredt aldersdiskriminering. 
Jenter og folk som bruker mye penger har fått positiv forskjellsbehandling. Diskriminering på klær og "trynefaktor". Det blir vel slik når vekterne kan avvise hvem de føler for på grunnlag av "drukket for mye". Folk som er edru har opplevd å bli bortvist før på grunnlag av dette. 

Jeg vet ikke hva løsningen spesifikt er i denne bransjen. 

Tell me bout it. Det er slik det er med nattklubber. Det går på hva slags klientell som legger igjen penger i kassa. Jeg har selv blitt avvist(hvem har ikke det?) noen steder men jeg lever godt med. Hvorfor? Fordi jeg uansett ikke vil legge igjen penger til eiere som ikke ønsker meg velkommen uansett. Da er det greiere å spare de pengene å bruke de på steder hvor jeg er velkommen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her ser vi hvor kvalmende og motbydelig sewlvsentrerte de som vil ha demonstrasjon er:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K30Ezy/laa-an-til-kjempedemonstrasjon-i-oslo-gaar-ut-mot-helsemyndighetenes-raad

Han sutrer over at han ikke får samlet titusenvis av personer i demonstrasjonen han vil sette i gang. Her ser vi at egoet og meg, meg,meg-mentaliteten står over det å sørge for at vi har en pandemi under kontroll. Det er til å spy av rett og slett. At de som arrangerer slikt har en slik selvmedlidende holdning og "jeg gir faen i om eldre mennesker dør av corona"-holdning er nok en grunn til å sky dette arrangementet som pesten. Fyttegrisen!

Jeg har ikke tenkt å knele og be denne personen om unnskyldning for noe som helst og dermed påføre de jeg er glad i potensiell coronasmitte.

Ønsker denne fyren mindre rasisme i Norge? Neppe. Om vi får en enorm demonstrasjon midt i Oslo av dette slaget vil det garantert bli mer rasisme og det er jo det disse lever av. Å skape blest rundt en slik kamp. Og så å fremstille seg selv som offer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant kommentar om egne opplevelser og systemisk rasisme, skrevet av Sissel-Alice Refsdal:

– Jeg har hatt vondt i magen i flere dager. Nå kan jeg ikke tie lenger

Sitat

Det gjør vondt å se folk som ligner på deg bli utsatt for grov systemisk rasisme. Og verst av alt er munnkurven vi møtes med i etterkant, skriver programleder Sissel-Alice Refsdal (26).

(...)

Jeg og alle jeg kjenner med mørk hud, opplever rasisme. Jeg har selv blitt profila i butikken, hvor kassadama ropte at jeg skulle bli stående og at kameraene fulgte med. Jeg var én av rundt syv i butikken, og den eneste mørkhudede.

Jeg har nesten blitt banket opp på byen fordi jeg nektet å si hvor jeg egentlig kommer fra.

Jeg har blitt kalt n-ordet, og fått beskjed om å komme meg tilbake dit jeg kommer fra. Man skulle kanskje tro at disse tydelige rasistiske hendelsene er de verste. Men her kommer det systemiske inn: Det oppleves verre for meg å møte fordommer og ignoranse i hverdagen av folk som mener det godt.

Hele kommentaren: https://p3.no/jeg-har-hatt-vondt-i-magen-i-flere-dager-na-kan-jeg-ikke-tie-lenger/

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Interessant kommentar om egne opplevelser og systemisk rasisme, skrevet av Sissel-Alice Refsdal:

– Jeg har hatt vondt i magen i flere dager. Nå kan jeg ikke tie lenger

Hele kommentaren: https://p3.no/jeg-har-hatt-vondt-i-magen-i-flere-dager-na-kan-jeg-ikke-tie-lenger/

Here we go again. Unge mennesker med høy utdannelse, høy intnekt og som har privilegiet å bo i egen bolig i verdens dyreste hovedstad sutrer om at de er offere på nivå med beboere i slummen i USA og bruker bagatellmessige hendelser og "føler på kroppen". Jesus Christ. Jeg har snakket nok med innvandrere som IKKE har som levebrød å være et "offer" i media og de trives veldig godt med å bo i Norge og er glad i å bo i Norge og at det ikke florerer med rasisme her. At det alltid finnes noen er jo sant, men ingen av dem har post-traumatisk stressyndrom fordi noen kalte dem n*ger en eller gang for 10 år siden. De er ikke snowflakes heller. Og de jobber i nødvendige yrker, betaler skatt og bidrar til det norske samfunnet og coronadugnaden. Og kjenner seg ikke igjen i disse som gjør karriere å leke offere.

Journalist og programleder i NRK ja. Og som kanskje tjener en million eller mer i året. Og som sikkert har en gangske grei og fin leilighet som de fleste ikke har råd til. Underpriviligert offer og heeeelt som George Floyd. Jeg spyr av denne selvmedlidenheten.

Hun har blitt snakket til på engelsk....?Noe så grusomt. Helt forferdelig. Akkurat som å bli drept av politiet det. At noen har snakket til deg på engelsk. Og nok til å rettferigjøre at titusener foran Stortinget og dermed indirekte forårsake at mine foreldre dør og at hele dugnaden for å bremse coronaen var forgjeves.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Artikkel, med video av hendelsen:

Artisten Hkeem var på Sørenga med venner - ble møtt med rasistiske ytringer

Sitat

22-åringen hadde vært ute med venner i pinsesolen i Oslo, da en dame kom bort og kom med rasistiske ytringer.

«Mange som har bedt meg om å legge ut, fordi de vil dele hendelsen som skjedde. Vær så god! Rasisme finnes ikke i Norge?»

Dette innleder musikkartisten Hkeem, som egentlig heter Abdulhakim Hassane, et innlegg han har postet på Instagram.

Episoden skjedde søndag kveld ved den populære badeplassen Sørenga i Oslo. Hendelsen er fanget på video:

- Utrolig at dere henger her som noen sotrør. Hvor er mora og faren deres? sier kvinnen som henvendte seg til Hkeem og kameratene hans.

- Det er veldig rart at dere kommer hit. Det er f*en meg ikke én hvit her. Det er ingen hvite gutter som gjør dette her, sier kvinnen videre.

Artikkelen: https://www.nettavisen.no/nyheter/artisten-hkeem-var-pa-sorenga-med-venner---ble-mott-med-rasistiske-ytringer/3423976141.html

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt til gode å at dette er så preserende problematisk at vi skal sette mine eldre foreldres liv i fare ved å samle 100 000 mennesker midt i Oslo. Norge er uansett ikke som USA, Norge er ikke i nærheten av å ligne USA og likhjeten mellom våre to samfunn er tilnørmet lik null.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fra tirsdag denne uka:

Tinashe Williamson fikk rasistisk melding: – Sjokkert og sint

På en dag som markeres med massiv antirasisme på Instagram, mottok Tinashe Williamson en melding i samme medium om at hun er et «svart, dumt dyr».

Sitat

Mens opptøyene etter drapet på George Floyd raser i USA, er dagen i dag også preget av kampanjen «Blackout Tuesday».

Den ble iverksatt av platebransjen, og har spredt seg kraftig. Både artister og andre kjendiser markerer sin avsky mot rasisme ved å poste helsvarte bilder på Instagram.

Men i samme sosiale medium er det langt ifra bare fred og forsoning.

Det fikk skuespiller og modell Tinashe Williamson (35) merke tidlig i dag, da en bruker i Ukraina sendte henne en direktemelding med dette innholdet:

181d6fae-d2d3-492d-85be-c9bb58d8caee?fit

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Fra tirsdag denne uka:

Tinashe Williamson fikk rasistisk melding: – Sjokkert og sint

På en dag som markeres med massiv antirasisme på Instagram, mottok Tinashe Williamson en melding i samme medium om at hun er et «svart, dumt dyr».

Hva er det egentlig du prøver å bevise for meg? At et overveldende flertall av normdenn er rasister? Jeg har aldri påstått at det er null rasister i Norge. Selvfølgelig er det noen men de er veldig få og representerer ikke folket. Og at det er noen troll der ute på nettet. Seriøst, hvis man er truet bør man levere en anmeldelse til politiet. Ikke iverksette demonstrasjoner som kan føre til at mine foreldre dør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nordmenn forteller om sine opplevelser med hverdagsrasisme:

Les historiane om korleis det er å vekse opp med kvardagsrasisme i Noreg

Sitat

Mitt første «registrerte» møte, altså då eg skjønte at nokon meinte det var noko feil med meg på grunn av min utsjånad og etnisitet, var då eg var 10 år i Kristiansand.

Me var den einaste mørkare enn melkekvite familien i gata, og mamma var tydeleg på at vi ikkje var kristne då naboen spurde.

Naboungane fekk streng beskjed om å ikkje leike med «pakkisene oppi gata», ein beskjed eg og min fem år gamle veslebror tydeleg høyrde.

Artikkel i Framtida.no: https://framtida.no/2020/06/05/norsk-kvardagsrasisme-hold-kjeft-jaevla-negerunger

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig litt fornuft fra en innvandrer som ikke er opptatt av å leke offer:

https://www.nettavisen.no/nyheter/fakta-star-i-veien-for-slagordene/3423977712.html

Og et MEGET viktig poeng:

Resultatet av slike falske påstander er kravene som fremsettes mot uskyldige mennesker som ikke har deltatt i å undertrykke svarte eller andre. De stilles til ansvar kun fordi de er hvite. De tvinges i kne og tvinges til å be om unnskyldning for sin hudfarge. De er jo hvite, de har en fordel av dette. De må tvinges til å unnskylde dette. Tvinges til å beklage noe de ikke har kontroll over.

Vi aksepterte ikke at muslimer måtte be om kollektiv unnskyldning for at islamister begår terror, men vi ønsker at hvite beklager fordi de er hvite.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...