Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

O3K skrev (13 timer siden):

Nå begynner du igjen. ☝️ Hva vet vel egentlig du om mine «forsøk på å få innsikt» (eller fravær av dem)? At jeg ikke «engang forsøker på å få innsikt» er en historie du har diktet opp.

Altså...
 

O3K skrev (13 timer siden):

Irrelevant da poenget ikke var sannhetsgehalten i svarene dine, men hvordan du adresserer andre. Hadde det vært et uhyre sjeldent enkelttilfelle så hadde jeg nok ikke enset det. Men nå er det ikke snakk om et sjeldent enkelttilfelle.

...

Du mener at grove og falske beskyldninger og løgner, og misinformasjon om andre mennesker eller falske påstander om deres helsetilstand, ikke fortjener krassere kritikk enn seriøse og begrunnede svar..?
Det er helt i orden å mene.

Jeg forsøker å aldri reagerer krast første gang noen skriver noe som er feil og som stammer fra misinformasjon -- jeg forteller dem hvorfor det er feil, og helst med seriøse kilder. Som igjen demonstreres om du undersøkte videre kontekst for uttalelsene lengre tilbake i tid. De fleste jeg reagerer svært negativt på er brukere som gjentar samme 'talking point', når dette er et talking point fra propaganda og som ikke har rot i virkeligheten, og er til skade for personer eller grupper.

Jeg er dypt uenig i at alle svar fortjener samme respekt.
Seriøse fornuftige svar fortjener mer respekt enn svar uten kilder eller henvisninger eller opplysninger som går an å undersøke, og de svarene igjen fortjener mer respekt enn svar fundert på misinformasjon som er til skade eller er angrep på personer, som kommer fra brukere som gjentar disse 'poengene' etter å ha blitt spurt om kilder og har fått gode muligheter til å vise til hvor forståelsen kommer fra, demonstrere om det er grunn til å tro at påstandene kan være faktuelle, og frasier seg seriøse kilder på det motsatte når det finnes. 

Merk at det også er en essensiell vesensforskjell på å være kritisk til utsagn fra personer som farer med løgn om noen eller hva de sier, og det å være kritisk til personer som formidler fakta man ikke liker fordi man ikke liker hva de sier.
 

O3K skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner at du klarer å rettferdiggjøre deg selv, men for meg later det til at du har tilegnet deg en bølle-mentalitet, hvor så lenge det du sier er sant (eller idetminste selv tror det er sant) så er oppførselen din upåklagelig. Det blir som å gå rundt og kalle en overvektig person for feit, for så når man blir konfrontert forsvare seg med: «ja men han/hun er jo feit». Fordi det du sa var sant (om så enn kun i dine egne øyne) så har du ikke dermed frikort til å være ufin.

Det er jo stikk motsatt.
Jeg har en anti-bølle mentalitet, og det går egentlig klart frem av konteksten for hvert av sitatene du siterer fra meg uten kontekst. Og nå demonstrerer igjen du at du ikke tar med kontekst i forståelsen din av hva jeg skriver, men har hoppet til en konklusjon.

Jeg ga deg kontekst for flere av dem og startet øverst.
En bruker sa:

 

Sitat

Jeg ser folk som har surret seg bort i konspirasjonsteorier som argumenterer for woke. Det gir meg ikke tiltro til at det er en bevegelse for oppegående mennesker.


Når en bruker som har blitt bedt om å konkretisere påstandene sine om hvilke konspirasjonsteorier brukeren mener jeg fremmer sier at jeg har surret meg bort i konspirasjonsteorier og påstår at jeg er en del av en bevegelse som ikke er for oppegående mennesker på oppfordring ikke klarer å gi noen kilder på hvilken bevegelse woke er, eller hvilke medier agendaen formidles gjennom, hva konkret agendaen er, eller hvilke konspirasjonsteorier det vises til...

...og så klager du på at jeg kaller det innholdsløse følelsesladde svaret blottet for substans for tøv...

Når du kommer inn i en tråd du ikke har lest fullt ut etter 12 sider og forsvarer bøller som anklager hele grupper mennesker for å ha mental sykdom, som genuint ikke forstår hva både Høyre og KrF i Norge og FN mener med at gruppens rettigheter er truet og ikke godt nok ivaretatt og sikret...

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2016-2017/refs-201617-03-07/?m=6

...sprer misinformasjon om en hel gruppe mennesker og sår tvil om helsevesenet sin kompetanse og impliserer at folk bør være være kritiske til å oppsøke oppdatert og faktisk kvalifisert hjelp for problemer (etter et gjennombrudd i vitenskapen sin forståelse av en kognitiv tilstand) som vil lede til selvmordsforsøk i nesten 40% av tilfellene om ubehandlet, og kaller det å ligge på Høyre sin definisjon på kjønn og deres helsedirektorat sine retningslinjer for behandling av transpersoner for radikal aktivisme, så er det mildt sagt litt frekt å ikke undersøke konteksten videre...

Det er ikke venstre- eller trans-aktivisme å forsvare status quo, som Høyre og KrF står inne for. 

---

Grunnen til at jeg er mer aktiv i politikkdelen enn filosofidelen av forumet akkurat nå etter 2010 er at jeg primært er interessert i å bekjempe misinformasjon og disinformasjon som er til skade, og utbredelsen har spredt seg fra relativt uskyldig flat jord, kreasjonisme, og religiøse forestillinger om hvordan verden fungerer, hvor holocaustbenektelse var det groveste -- til økonomisk liberalisme, klimaskepsis, anti-vaksine og til øvrig politikk.

Legg merke til at sitatene du siterer er situasjoner hvor jeg reagerer på utsagn som har minst ett offer eller er et angrep på en gruppe, eller er en grov feilrepresentasjon av andre brukere sine utsagn.

Å påstå utdaterte forestillinger om det å være trans som mental lidelse eller fantasier er ekstremt grovt -- og er noe som jeg ikke forstår at flere ikke reagerer kraftigere på: Det er bevist at det var en grov fordom som aldri burde vært gjort, og som er en skamplett for psykiatrien som fagfelt at flere ikke innså var feil tidligere.

---

Og når det kommer til kilden til misinformasjonen etter 2010,  grunnen til at jeg deltar i tråder i politikkdelen av forumet i det hele tatt, så har det i hovedsak vært høyreradikal propaganda, ispedd litt russisk.

Fakta om trusselen og dens opprinnelse kan ikke gjentas ofte nok -- og denne tråden er høyst relevant.

Republikanerene og propagandamediene som følger dem er per definisjon høyreradikale -- kuppforsøkene i 2020 og mangelen på konsekvenser forteller mye om målene for propagandaen. Det er også grunnen til at vestlig etterretning er bekymret, fra amerikansk til EU til norge.

image.thumb.png.b41323919bb53dcb508074df9dfbc72a.png


Man trenger egentlig bare å lese om hvilke talking points radikale høyre i USA benytter seg av for å se hvilke debatter vi kommer til å ha på forumet her i Norge når Crowder, Tim Pool, Felix Rex og resten av rekken av propagandaspredere og spredere av misinformasjon på sosiale medier og på nett er ferdig.
Og jeg skuffes hver gang.

Når noen lyger om andre mennesker, forteller noe som ikke er sant om et menneske eller hva de står for, eller en gruppe mennesker, og/eller sprer misinformasjon om mennesker og/eller deres helse, så forteller jeg dette -- og om det vedvarer så blir jeg krassere, og stiller spørsmål ved hvorfor noen fortsetter å bruke dårlige kilder, lyger, sprer usannheter, feilrepresenterer eller misinformerer. Jeg pleier å spørre hvilke kilder de bruker for å oppnå sin forståelse av et tema.

Jeg håper du ser problemet med å spre misinformasjon eller å feilrepresentere hva andre sier i en debatt, eller i offentligheten for øvrig, når landet og vesten for øvrig bokstavelig talt lider av en epidemi av mis- og disinformasjon som eroderer tillitten til samfunnsinstitusjoner, seriøse nyhetsmedier og helsevesenet.

Sitat

Online disinformation poses a substantial threat to democracies


https://digital-strategy.ec.europa.eu/fr/node/1503/printable/pdf


 

Sitat

Bekymringen for spredning av usann informasjon er ikke ny. Men internett har gjort det enklere enn før å spre propaganda, løgn og feilinformasjon til et større publikum enn for få år siden. Sosiale mediers algoritmer forsterker distribusjonen av de publiseringene som skaper mest engasjement. Dette er ofte gunstig for dem som ønsker å spre det som gjerne kalles falske nyheter.


https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2022-9/id2924020/?ch=10

Det oppleves som en flod.
Merk at det ikke kan vises til noen konspirasjonsteorier 'venstresiden' tror på, som ikke Høyre i Norge og deres siste regjering og norsk etterretning, eller amerikansk, 'trodde på', med kilder i forskning eller primærkilder, blant dem som anklager meg for å tro på konspirasjonsteorier.

Jeg har lagt meg oppå Høyre sitt helsedirektorat sine nye retningslinjer for behandling av transpersoner, og det påstås at jeg har en radikal trans-agenda.
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/kjonnsinkongruens/utredning-behandling-og-oppfolging#ved-kjonnsinkongruens-bor-generelle-prinsipper-for-utredning-og-behandling-folges

Og deres definisjon av kjønn i samfunnet:


Det påstås at woke er en bevegelse, når det i virkeligheten er anti-woke som er en bevegelse

Sitat

War on wokeness: the year the right rallied around a made-up menace


https://www.theguardian.com/us-news/2022/dec/20/anti-woke-race-america-history

...da det ikke er noen kilder som sprer noen woke agenda -- selv om det er svært mange kilder som sprer fakta rundt urett i samfunnet, urett som er på vei opp i USA og Europa, på grunn av radikalisering av den politiske høyresiden... som dokumentert tidligere for USA, men det gjelder også europa:
 

Sitat

There remains a persistent unwillingness among EU leadership to reckon with exactly why populists and the far right are succeeding.


https://www.politico.eu/article/understanding-europes-shift-to-the-right/

Det er ingen som bruker ordet woke om kamp mot urett i samfunnet i Norge -- men alle som er interessert i rettferdighet på en eller annen måte stemples som woke, og alle beskrives som en kollektiv trussel av misinformasjonen fra USA...

...et konstruert fiendebilde flere nordmenn har bitt seg fast i og er redde for, som er et testamente til effekten av propagandaen.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (42 minutter siden):

Det er ingen som bruker ordet woke om kamp mot urett i samfunnet i Norge --

«Hei jeg heter Selma, og jeg er woke»

Sitat

men alle som er interessert i rettferdighet på en eller annen måte stemples som woke

Kilde, eller er det en konspirasjonsteori?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

«Hei jeg heter Selma, og jeg er woke»

Hei, jeg er Red Frostraven, og jeg er også stemplet med samme stempel -- og forsøker å oppfylle den opprinnelige definisjonen, selv om jeg ser nytteløsheten av å kjempe mot etableringen av den andre forestillingen om hva ordet betyr, da dem som bruker den krever eksklusivitet og har vansker med å forholde seg til at ord har forskjellige definisjoner.

Hun forklarer den opprinnelige definisjonen av woke, og hvordan separate kamper mot urett blir stemplet under paraplyen.

Som er hva du spør etter etter å ha sitert henne gjøre nøyaktig samme poeng som meg selv.

knutinh skrev (1 time siden):

Kilde, eller er det en konspirasjonsteori?

-k

...du siterte bokstavelig talt en person som forklarte hvordan all kamp mot faktisk urettferdighet i samfunnet er stemplet som woke.

https://journalisten.no/selma-moren-deltar-i-woke-debatten-den-har-blitt-ganske-ubehagelig/563561
 

Den første kilden er ordboken.

Man kan bare se på definisjonen for hva woke betyr for å se hva som kvalifiserer som woke, og det har to definisjoner, den opprinnelige:

 

chiefly US slang
1aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice)
 
Her er det åpenbart at feminisme, anti-rasisme og LGBT-rettigheter er inkludert.
Og i Norge så bruker vi i de fleste debatter som er seriøse de riktige begrepene for hver av disse temaene -- ikke woke. Woke blir bare et tema når noen allerede er stemplet woke, som et svar til dem som stempler øst og vest med det røde stempelet.

Og så har vi det konstruerte begrepet:

2: politically liberal (as in matters of racial and social justice) especially in a way that is considered unreasonable or extreme
 
Og igjen er det klart at det er høyst subjektivt, da den nedsettende versjonen bare begrenser seg til fantasien -- som jo er hele poenget med den; alt man ikke liker kan være woke, mens hva man liker er unntatt rent subjektivt.

...for konkrete eksempler så kan vi kan jo ta dette forumet som utgangspunkt:

Feminisme:

Sitat


Jeg håper vi kan få en utvided nasjonal oppvekkelse rundt woke bevegelsen slik at vi kan ta den ved roten, det vil bli vansklig siden roten er intersektionell feminisme. Når det blir nevnt kvinne kamp så får jeg vonde assosiasjoner til Mein Kampf, og hvem er "der juden" i dag, jo hvite hetereofile CIS menn.

LGBT:

Sitat

En kompromissløs innstilling til radikal trans-agenda. De som ikke ønsker at barn skal gå i pride-tog eller foreslår at kvinne skal bety det samme som det gjorde for fem år siden tar ikke bare feil, men de er skyldig i mikro-terrorisme, barnedød og/eller skal miste jobben.

Her stemples blant annet Høyre og KrF woke for sin lov om juridisk kjønn og blir stemplet for å føre en radikal trans-agenda.

"Helseminister Bent Høie har sendt ut et lovforslag som skal gjøre det enklere å skifte kjønn."
https://www.fvn.no/mening/i/om2Ja/hoeyre-kjoennsskifte-og-ytringsfrihet

Og anti-rasisme er jo grunnlaget for uttrykket woke, og den første gruppen som ble stemplet med skjellsordet, av ytre høyre -- og jeg foretrekker en av de opprinnelige kildene som brukte ordet som nedsettende skjellsord, i hovedsak om fargede amerikanere:
 

Sitat

Since 2011, Watson has hosted his own YouTube channel, prisonplanetlive, on which he expresses his views on topics such as contemporary society, politics, and modern liberalism in an often mocking manner. He rose to prominence on his YouTube channel by criticizing and mocking the "woke mob", social justice warriors, feminism and anti-racist movements.


https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Joseph_Watson

...

Russland beskriver praktisk talt alle sine fiender som woke på en nedsettende måte, og fører en agenda om at uttrykket skal bli etablert og brukes bredest mulig, i propaganda som gjentas av radikale høyre som lydige hunder.


Ev9oxQIXAAEEY6I.png.b174ecbdff18460f27eb45a72ae9715d.pngEwQwgoMWUAAqj7G.thumb.png.733d2502b37eb5fc3cc78e5f85d99b03.png
 



...

Og bare for å svare Rubin:

Jenten med dronen -- gjort mulig av ukorrupt akademisk integritet og styrt av de best kvalifiserte, uavhengig av hvem de er -- vinner. Det russiske forsvaret suger, blant annet på grunn av deres anti-woke idealer.

...
 

 

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Biblioteksjefen svarer for hvorfor de ikke låner ut biblioteket til et kontroversielt forlag.

https://vartoslo.no/deichman-deichman-bjorvika-gamle-oslo/deichman-snur-laner-ikke-ut-biblioteket-til-kontroversielt-forlag/456067

Sitat

– Dette har vært en svært vanskelig beslutning i henhold til det lovverket jeg skal forholde meg til, og jeg har gjort løpende vurderinger både med jurister og andre.

Sitat

Anledningen for møtet er at forlaget utgir en norsk oversettelse av den franske fascisten Renaud Camus' bok, med tittelen Dere skal ikke erstatte oss.

Forfatteren er kjent for sin konspirasjonsteori, The great replacement, som i korthet går ut på at hvite mennesker i Europa erstattes av folk med mørk hud, og muslimer spesielt. Den har inspirert en rekke alvorlige terrorhandlinger i vår samtid.
 
Sitat

Min vurdering, som biblioteksjef, er – basert på den informasjonen jeg har – at det med sannsynlighet vil bli så mye uro i biblioteket at jeg må gjøre en avveining mellom Legatums reservasjon av rommet for sitt arrangement og hensynet til de anslagsvis 1000-1100 andre brukerne av biblioteket som vil være til stede på dette tidspunktet.

– Kjære Knut Skansen og Deichman Bjørvika: Ikke vær fascisters nyttige idioter

Sitat

 

Den europeiske kommisjonen mot rasisme og intoleranse har flere ganger påpekt at Norge svikter i sin forpliktelse til å beskytte minoriteter mot trakassering og diskriminering.

 

Knut Skansen facebook

Anine Kjerulf podcast

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Subara said:

"Atter en gang ønskes fascister inn i varmen i Oslos offentlighet. Deichman Bjørvika ved biblioteksjef Knut Skansen har nylig gitt et fascistisk forlag lov til å holde en pressekonferanse i deres lokaler".

Her er "gate keeper" Lene Auestad ute og stempler den franske forfatteren Renaud Camus som fascist og det norske forlaget en gjeng med fascister som utgir Camus sin bok. Dette fordi Camus diskuterer konsekvensen av masseinvandring -- noe Auestad ikke liker. 

I 2013 estimerte SSB at andelen innvandrere i Norge ikke ville nå 20% før i 2050. Så alle kunne bare slappe av.
https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Nå 10 år senere i 2023 har andelen innvandrere allerede nådd 19.9% hvis en inkluderer de norskfødte barna. 
https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre

Q1. Hvor er SSB sitt oppdaterte estimat for andel innvandrere i 2050? 

Q2. Hva er definisjonen av folkeutskiftning? Hvor stor andel innvandrere?
 
Q3. Har vi allerede oppnådd folkeutskiftning f.eks. Fjell i Drammen hvor 50% av elever i vgs dropper ut?

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2020/11/16/skrot-av-fjell-prosjekt-men-nye-tall-gir-et-annet-bilde/

Er det de som diskuterer vanskelige spørsmål basert på fakta som er fascister eller er det de som alltid skal legge lokk på debatt som er de virkelige fascistene.

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

...du siterte bokstavelig talt en person som forklarte hvordan all kamp mot faktisk urettferdighet i samfunnet er stemplet som woke.

Mener du seriøst at jeg skal ta denne personen som kilde til din påstand på at «alle som er interessert i rettferdighet på en eller annen måte stemples som woke»?

Jeg er interessert i rettferdighet. Jeg har aldri blitt stemplet som woke. Hvilket skulle bevise at utsagnet ditt er feil.

Er det sånn i din verden at når aktivister (som deg selv) påstår noe som du støtter så «forklarer» de, mens når andre påstår noe så «misinformerer» de? Kan det være derfor det er så mye konflikt der hvor du ferdes?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Mener du seriøst at jeg skal ta denne personen som kilde til din påstand på at «alle som er interessert i rettferdighet på en eller annen måte stemples som woke»?

Jeg er interessert i rettferdighet. Jeg har aldri blitt stemplet som woke. Hvilket skulle bevise at utsagnet ditt er feil.

Er det sånn i din verden at når aktivister (som deg selv) påstår noe som du støtter så «forklarer» de, mens når andre påstår noe så «misinformerer» de? Kan det være derfor det er så mye konflikt der hvor du ferdes?

-k

Jeg bruker ikke begrepet, utenom nettopp debatter om adopsjon av begrepet fra USA.

Du oppfyller kriteriene på en rekke områder, noe jeg har hatt lyst å påpeke i andre tråder, men jeg forsøker å ikke engasjerer meg så alt for ofte i debatter, unngår å sitere noe jeg er enig med med mindre det er viktig, og det ville fremstått kunstig.

Du har fått dusinvis av tommel opp fra meg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Her er "gate keeper" Lene Auestad ute og stempler den franske forfatteren Renaud Camus som fascist og det norske forlaget en gjeng med fascister som utgir Camus sin bok. Dette fordi Camus diskuterer konsekvensen av masseinvandring -- noe Auestad ikke liker. At hun ikke forstår hva facsisme innbærer er en annen sak.

https://www.transitmag.no/2023/05/04/har-deichman-gjort-en-tabbe-camus-om-camus/

I denne artikkel fra journalist Vibeke Knoop Rachline i Paris, stiller hun spørsmål til om Deichman visste hvem Renaud Camus var.

Sitat

Transit magasin har spurt den kjente franske forskeren på høyreekstremisme, Jean-Yves Camus (ikke i slekt med Renaud Camus), om hva han synes om arrangementet:

— I Frankrike ville ingen offisiell arrangør ha invitert Renaud Camus. Han deltar bare på mindre, private sammenhenger, som å dedisere bøkene sine i en bokhandel. Da er det hver gang mange deltakere.

Hvorfor er det sånn? 

— Det er mange grunner til det, ikke minst at Camus er dømt flere ganger. Institusjonene vil ikke skape polemikk. Det blir ofte motdemonstrasjoner av antirasister og man vil unngå bråk. Det er ikke nødvendig å invitere noen som er mistenkt for rasisme.

Sitat

Renaud Camus blir også beskyldt for å ha inspirert terrorangrep, særlig i Christchurch 15. mars 2019, da Brenton Tarrant drepte 51 personer. I manifestet sitt siterte han Renaud Camus, og henviste også til Anders Behring Breivik.

— Renaud Camus kan ikke holdes som ansvarlig for angrepet. Han (Tarrant, red.anm.) kan ikke ha lest boka, men bare funnet et sitat på internett.

Jeg synes ikke Renaud Camus virker som en grei kar:

Sitat

Dessuten oppfordrer han ikke til å drepe innvandrere, men å sende dem bort, hevder Jean-Yves Camus.

Han vil ha "nazistisk praksis" men er ikke nynazist eller rasist.

Sitat

Selv forsikrer Renaud Camus at teorien hans verken er nynazistisk eller rasistisk, men spesifiserer imidlertid at den store forflytningen i seg selv er en «nazistisk praksis».

Jeg synes det høres ut som deportasjon. Dette hjelper ikke innvandrere eller de som ser ut som de er det, til å føle seg akseptert av samfunnet.

Som iranskfødte Golalah Abbasis uttaler til rb.no ved utgivelse av kokebok:

Sitat

Responsen opplever hun som overveldende, men hun var også engstelig for å ha bilde av seg selv på boka.

– Det er ingen hemmelighet at det fortsatt finnes rasisme i Norge, så jeg tenkte mye på det siden jeg ser veldig annerledes ut enn andre kokebokforfattere. Jeg gikk i meg selv og snakket med familien – og alle mente at jeg burde gjøre det.

– Det gikk mye bedre enn jeg hadde forestilt meg og har fått en enorm støtte fra folk jeg kjenner, følgere og mange andre. Jeg føler meg veldig heldig og er takknemlig.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (18 timer siden):

Nå 10 år senere i 2023 har andelen innvandrere allerede nådd 19.9% hvis en inkluderer de norskfødte barna. 
https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre

Q1. Hvor er SSB sitt oppdaterte estimat for andel innvandrere i 2050? 

Q2. Hva er definisjonen av folkeutskiftning? Hvor stor andel innvandrere?
 
Q3. Har vi allerede oppnådd folkeutskiftning f.eks. Fjell i Drammen hvor 50% av elever i vgs dropper ut?

https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2020/11/16/skrot-av-fjell-prosjekt-men-nye-tall-gir-et-annet-bilde/

Er det de som diskuterer vanskelige spørsmål basert på fakta som er fascister eller er det de som alltid skal legge lokk på debatt som er de virkelige fascistene.

 

Ja, øking av rasisme i Norge vil nok øke i takt med for høy innvandring. Der er nok ikke nordmenn eller samer som blir mer rasistiske, men mange som innvandrer til Norge kommer fra kulturer der rasisme er utbredt, og vil nok beholde det tankegodset selv om de krysser en grense. 

(tenke jeg måtte prøve å få tråden på rett kjøl igjen, har jo vært side opp og side ned med off-topic i denne tråden. Hvor er moderatorene?) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Byrden blir nok større uten innvandring, vi har ikke nok folk til ta seg av den aldrende befolkningen vår, vi kan stoppe all innvandring, men da må vi gjeninnføre ættestupet tror jeg. 

Jepp. Vi har ikke nok varig innvandring til Norge. Siden vi tar imot såpass få flyktninger (bortsett fra ukrainerne nå) og nesten ikke gir noen asylsøkere opphold tror jeg vi er nødt til å øke dette noe. Vi mottar bare noen få tusen asylsøknader i året, så det må nok mer markedsføring til slik at vi tiltrekker oss litt flere i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Byrden blir nok større uten innvandring, vi har ikke nok folk til ta seg av den aldrende befolkningen vår, vi kan stoppe all innvandring, men da må vi gjeninnføre ættestupet tror jeg. 

På noen måter blir vi rikere jo færre vi blir. Det er et utslag av at staten har akkumulert så enorme kollektive verdier.

Hvis resten av Norges befolkning dør og bare du og jeg sitter igjen så har vi statens pensjonsfond

https://www.nbim.no/no

som gjør at vi kan leie inn det vi måtte trenge for resten av våre (triste) liv.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/brannfakkel-fra-ssb-kvinner-koster-samfunnet-12-mill-kroner-gjennom-livet/o/5-95-435044

Sitat

Satt på spissen vil norske skattebetalere ha stor fordel av innvandrere hvis de

i) har høy arbeidsrelevant kompetanse og raskt kommer i arbeid i Norge,

ii) jobber mye i høytlønnsyrker uten å fortrenge andres arbeidsinnsats,

iii) lever sunt og lovlydig mens de er her, og

iv) returnerer før de som eldre får store behov for helse- og omsorgstjenester, skriver SSB-forskerne.

I klartekst (og deprimerende):

Sitat

I gjennomsnitt vil en gjennomsnitlig norskfødt person etterlate seg en ubetalt skatteregning på 5,8 millioner kroner når vedkommende dør. Tjenestene fra velferdsstaten er altså mye større enn det som kan finanserieres av dagens skattebetalinger og det handlingsregelen tillater av bruk av oljepenger.

 

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Jepp. Vi har ikke nok varig innvandring til Norge. Siden vi tar imot såpass få flyktninger (bortsett fra ukrainerne nå) og nesten ikke gir noen asylsøkere opphold tror jeg vi er nødt til å øke dette noe. Vi mottar bare noen få tusen asylsøknader i året, så det må nok mer markedsføring til slik at vi tiltrekker oss litt flere i fremtiden.

Så du ser ingen problem med ghettofiseringen? Høy arbeidsledighet blant flere innvandrergrupper? 

Permanent innvandring er nok ikke løsningen, men sesongbetont arbeidsinnvandring er nok det som er mest bærekraftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, skaftetryne32 said:

Byrden blir nok større uten innvandring, vi har ikke nok folk til ta seg av den aldrende befolkningen vår, vi kan stoppe all innvandring, men da må vi gjeninnføre ættestupet tror jeg. 

Innvandere blir ikke etterhvert gamle?
 
At den aldrende hvite befolkningen er en byrde er en gammel sliter av et argument. Sannsynligheten for å ende opp på intensiven under korona var vel ca 20 ganger større hvis du var øst asiatisk og nord afrikansk innvandrer sammenlignet med en hvit nordmann. Si det som det er uten å bli betegnet som rasist.

https://www.fhi.no/nettpub/folkehelserapporten-temautgave-2021/del-1-9/innvandreres-helse-under-og-etter-pandemien/
image.thumb.png.cf6b1d1515957161a20295a725d5f0c6.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (10 minutter siden):

Innvandere blir ikke etterhvert gamle?

Sa jeg det ? Uansett det hindrer ikke det faktum at det er personell mangel på alt som har med helse å gjøre, vi må ha innvandring nå og i fremtiden, det eller humanoide roboter. 

 

Ekspertkommentator skrev (10 minutter siden):

At den aldrende hvite befolkningen er en byrde er en gammel sliter av et argument

Vel jeg gjorde ikke noe poeng av at de var hvite, poenget er at det er mange gamle til og med noen brune, og noen av dem igjen trenger pleie å bleie. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snikpellik said:

Jepp. Vi har ikke nok varig innvandring til Norge. Siden vi tar imot såpass få flyktninger (bortsett fra ukrainerne nå) og nesten ikke gir noen asylsøkere opphold tror jeg vi er nødt til å øke dette noe. Vi mottar bare noen få tusen asylsøknader i året, så det må nok mer markedsføring til slik at vi tiltrekker oss litt flere i fremtiden.

Problemet er ikke innvandring av kompetent arbeidskraft, men mottak av "flyktninger" på utrolig svakt grunnlag som
1. Barn som beviselig er voksne. 
2. Unge menn som normalt ville klart seg langt bedre enn kvinner og barn i hjemlandet. Se på kontrasten til Ukraina sine krigssoner som sender sine kvinner og barn, ikke unge menn.
3. Fra land som er i evig konflikt (Afghanistan, Sudan, Somalia, midt østen etc)
 
Dette er ikke flyktninger som kommer seg over til nærmeste naboland for å avvente situasjonen, men opportunistiske migranter som etterhvert får større og større nettverk i vestlige land som hjelper til på reisen. 
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

poenget er at det er mange gamle til og med noen brune, og noen av dem igjen trenger pleie å bleie. 

Se min tidligere post. Hvis det er bare meg og deg igjen så er det mer enn nok penger i kista til at "Norge" kan leie inn hva vi måtte ønske til vår død. Sånn som rike land i midt-østen gjør det.

-k 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...