Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Snikpellik said:

Er enig, men jeg vil ikke gå såpass langt som å kalle det "meningsmotstandere". Det er beint ut rasisme. Rasisme bør ikke sidestilles med legitime meninger.

En person med andre meninger (annet syn) er per definisjon meningsmotstander. Irrelevant hva du mener er et "for ille tema".
Det er millioner av slike temaer man eventuelt kunne sagt er "for ille" til å ha lov til å ha legitim mening om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trontron skrev (6 minutter siden):

En person med andre meninger (annet syn) er per definisjon meningsmotstander. Irrelevant hva du mener er et "for ille tema".
Det er millioner av slike temaer man eventuelt kunne sagt er "for ille" til å ha lov til å ha legitim mening om.

Jeg mener ikke at det er noen meninger man ikke skal ha lov til å ha, eller ytre. Det har jeg aldri sagt. Det jeg mener er at rasisme og hat basert på forestillinger om "rase" ikke fortjener å møtes som bare en likeverdig mening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (50 minutter siden):

Jeg mener ikke at det er noen meninger man ikke skal ha lov til å ha, eller ytre. Det har jeg aldri sagt. Det jeg mener er at rasisme og hat basert på forestillinger om "rase" ikke fortjener å møtes som bare en likeverdig mening.

Hvordan skal det møtes? Hvis målet er å bekjempe disse, så er vel den beste måten nettopp at de bekjempes som en likeverdig mening og knuses med fakta? Det er nok dog en kamp mot vindmøller. 

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg utfordrer deg på hvor du setter grensene for «ut-gruppen». Må man gå med brun skjorte og tegne nazi-kors for å ha en illegitim stemme, eller er det tilstrekkelig å være kritisk til woke (og dermed mikro-terrorist iflg venstre-siden) til at stemmen din ikke er legitim?

Å være kritisk til woke er innafor, da woke var tema i en debatt med tilskuere på Deichman Bjørvika i mars i år. https://deichman.no/event/kansellering%2C-woke-og-krenkehysteri_a2926f10-4f78-4c13-af0f-b64d7df4a8ad
De forsøkte også å lage en definisjon på woke for utenforstående, siden det er et amerikansk låneord, ligner på  det som het "politisk korrekt" på norsk før.
Rasisme er derimot ikke greit. Det synes feks. heller ikke stifteren av bladet Subjekt, som uttalte seg fra "anti-woke" siden i debatten, basert på sine individuelle preferanser. Liberal, tror jeg han kaller seg e.l.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Å være kritisk til woke er innafor

Tjomlid later til å være uenig. Jeg har utfordret brukere her på forumet til å mene noe om ordbruken hans, men har ikke lyktes med det:

"kampen mot «woke» er også lavgradig terrorisme.

...

Det vi så i USA i går, og det vi så i Oslo i natt, er alt et resultat av den evinnelige kampen mot «woke».

...

De har kun hatt en mørk – og egentlig ikke veldig skjult agenda – om å kjempe mot rettighetene og friheten til kvinner og alle som er annerledes. Mot alle som kan true deres historiske makt.

...

Ethvert debattinnlegg i Aftenposten som har vært skrevet av moderate med hensikt til å problematisere innføring av «hen» eller «cis» har vært en brikke i denne reaksjonære agendaen.

...

Enhver tweet som «støtter pride altså, men disse homofile går kanskje for langt«, eller som har insinuert at pride skader barn og er «politisk og derfor må holdes utenfor skolene» har vært medvirkende til at folk nå er døde."

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Tjomlid later til å være uenig. Jeg har utfordret brukere her på forumet til å mene noe om ordbruken hans, men har ikke lyktes med det:

"kampen mot «woke» er også lavgradig terrorisme.

...

Det vi så i USA i går, og det vi så i Oslo i natt, er alt et resultat av den evinnelige kampen mot «woke».

...

De har kun hatt en mørk – og egentlig ikke veldig skjult agenda – om å kjempe mot rettighetene og friheten til kvinner og alle som er annerledes. Mot alle som kan true deres historiske makt.

...

Ethvert debattinnlegg i Aftenposten som har vært skrevet av moderate med hensikt til å problematisere innføring av «hen» eller «cis» har vært en brikke i denne reaksjonære agendaen.

...

Enhver tweet som «støtter pride altså, men disse homofile går kanskje for langt«, eller som har insinuert at pride skader barn og er «politisk og derfor må holdes utenfor skolene» har vært medvirkende til at folk nå er døde."

https://tjomlid.com/2022/06/25/i-natt-sa-vi-igjen-terror-i-oslo-men-kampen-mot-woke-er-ogsa-lavgradig-terrorisme/

Jeg kjenner ikke spesielt til Tjomild, men jeg i woke-landskapet lille Norge - har vanlige meninger som ligner på de mange lærere har. I tillegg til at jeg er noe over gjennomsnittet mer opptatt av kunst/design og kultur, historie etc. Og jeg er i mot rasisme pga. erfaringer i omgangskretsen.

Terror må vi ta på alvor. Jeg overlater det til fagpersonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner ikke spesielt til Tjomild, men jeg i woke-landskapet lille Norge - har vanlige meninger som ligner på de mange lærere har. I tillegg til at jeg er noe over gjennomsnittet mer opptatt av kunst/design og kultur, historie etc. Og jeg er i mot rasisme pga. erfaringer i omgangskretsen.

Terror må vi ta på alvor. Jeg overlater det til fagpersonene.

Hva tenker du om å stemple de som har skrevet saklig kritikk av innføring av «hen» som brikker i en reaksjonær agenda, eller at de som vil holde pride ute av skolen bidrar til døde barn? Hva tenker du om å kalle noen «mikro-terrorist» for at de har et annet politisk syn enn deg?

Det er lett å påpeke feil hos «de andre». Det krever virkelig sin mann (eller kvinne) å vedkjenne at «denne fyren har mange ståsteder som jeg er enig i, og vi tilhører grovt sett samme leir, men akkurat her synes han å ha tapt grepet om virkeligheten». Jeg har såvidt jeg kan erindre enda ikke funnet noen selv-erklærte wokere som er villige til det. Det kan være fordi de føler at det vil være «å la seg presse til en innrømmelse» av meg og å tape ansikt, eller fordi de mener at Tjomlid her sier det veldig godt? Jeg håper det første.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Det er egentlig rart å kritisere et ord samme hvordan man vrir og vender på det

Er det rart å kritisere det å kalle en mann med stolt forekomst av melanin for «neger»?

Er det ikke rart at progressiv venstre forventer språklig sensitivitet i måten man omtaler folk med mørk hudfarge på, men uten å nøle kaller saklige meningsmotstandere for mikro-terrorister? Den svulmende empatiske nestekjærligheten og ønsket om et samfunn hvor man samtaler heller enn å rope til hverandre stakk kanskje ikke så dypt likevel?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (48 minutter siden):

Er det rart å kritisere det å kalle en mann med stolt forekomst av melanin for «neger»?

Jeg mener man ikke skal kalle noen for noe de ikke vil bli kalt, om en ganske stor gruppe ikke vil bli kalt neger så er ikke det et problem for meg. 

knutinh skrev (50 minutter siden):

Er det ikke rart at progressiv venstre forventer språklig sensitivitet i måten man omtaler folk med mørk hudfarge på, men uten å nøle kaller saklige meningsmotstandere for mikro-terrorister?

En fyr er ikke alle. 

 

knutinh skrev (52 minutter siden):

Den svulmende empatiske nestekjærligheten og ønsket om et samfunn hvor man samtaler heller enn å rope til hverandre stakk kanskje ikke så dypt likevel?

Lytter man bare til ekstremister på den en eller andre ytterkanten så går det som det går. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
46 minutes ago, skaftetryne32 said:

Jeg har lett etter noen som kan forklare meg hva woke er, men enda ikke funnet noen. 

En teori er at det busemannen som enkelte på  høyresiden er redd for. Har sett anklagelser fra hele spekteret egentlig.

På topp ti er vel at woke = fascisme, men ser vi på verdier innen klassisk italiensk fascisme så ser vi blant annet at  kjernefamilien (mor,far, 2.5 unger) har en sentral verdi og deler venndiagram med mange konservative miljøer som har lagt woke for hat.

Når det er sagt, jeg mener ikke at om en deler venndiagram med noe så er man automatisk det samme, jeg bare påpeker absurditeten eller manglende kunnskap om hva fascismen er. Jeg liker ikke fascisme og jeg liker heller ikke paprika på pizza, er da paprika fascistisk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Jeg har lett etter noen som kan forklare meg hva woke er, men enda ikke funnet noen. 

Du unngår å svare på spørsmålet. Er det greit å beskrive saklige meningsmotstandere som mikro-terrorister? Å hevde at det å si at pride ikke passer på skolen forårsaker døde barn? Å konkludere samme dag som et terror-angrep at det var kampen mot woke som forårsaket terroren? Eller er det tegn på at man mangler grunnleggende normer for oppegående diskusjon? Eller gjelder de normene bare noen av oss og ikke «de gode»?

Hva er det greit å gjøre med «mikro-terrorister»? Å kjefte dem opp på twitter? Å ta fra dem levebrødet? Å sende dem til Guantanamo for litt vanntortur?

Jeg har utfordret @Red Frostraven , @jjkoggan, @Snikpellik, @Subara, @AtterEnBruker,@skaftetryne32med flere på dette over lang tid, men får bare flåsete svar og omgåelser.

De som er så opptatt av hvordan man omtaler andre, hva tenker de om språket man bruker om dem de er uenige med? Er det fritt frem for å kalle hverandre «pedofile» for å provosere eller unngå saklig debatt (som barnet mitt gjorde om en lærer - helt uten å forstå rekkevidden av beskyldningen - fordi vedkommende er et barn). Er woke-gjengen i så fall i klasse med Amerikansk sprø alt-right som snakker om babyspisende pedo-ringer i pizza-sjapper? Hva er i så fall vitsen med å diskutere, da koker det vel bare ned til «hvem har mest kjøttvekt»? Eller som i Tyskland på 30-tallet, hvem har tropper som greier å slå hardest?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hva er det greit å gjøre med «mikro-terrorister»? Å kjefte dem opp på twitter? Å ta fra dem levebrødet? Å sende dem til Guantanamo for litt vanntortur?

Jeg har utfordret @Red Frostraven , @jjkoggan, @Snikpellik, @Subara, @AtterEnBruker,@skaftetryne32med flere på dette over lang tid, men får bare flåsete svar og omgåelser.

Hvorfor er jeg tagget her og hva er dette..? Jeg googlet «mikro-terrorist». Hvorfor forventer du at andre skal svare for hva en eller annen random blogger har skrevet en gang?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...