Snikpellik Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Morromann skrev (16 minutter siden): "Kulturell rasistisk forbrytelse".... https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965 Jøss. Snakker om i-landsproblemer og selvsentrert offerdyrking fra meget priviligerte personer i verdens mest vellykkede samfunn. Nei, det er veldig vanskelig å gi noen sympati for slik offerdyrking fra personer som er atskillig mer priviligerte enn meg i samfunnet. Kanskje media burde dempe dette nå. Det kan desverre få motsatt effekt enn det de prøver å få til. ....samtidig selges svarte som slaver på markedet i Libya og slavehandlerne er arabiske militser. I i-landet Norge sutrer noen priviligerte skuespillere med millionlønn om noen ikke-problemer. Vanskelig på få HOVEDROLLE? De fleste i verden, Norge inkludert har ikke tid eller råd til slike luksusproblemer. Er vi inne i en bølge av #RasismeToo? Blir helt slått i bakken av ignoransen du viser i innlegget ditt her. Det blir veldig usaklig. Det er ikke et i-landsproblem, det er et problem. At vi bor i Norge og er privilegerte betyr ikke at vi ikke skal ta tak i problemer. Hvordan vet du at de to skuespillerne er mer privilegerte enn deg, og hvorfor skal det ha noe som helst å si? Hva har arabiske militser og Libya med dette å gjøre? Skal vi slutte å ta tak i og snakke om problemer fordi det alltid finnes noe som er verre et annet sted i verden? Hvordan er det fysisk mulig å snakke om alle problemer samtidig? Og at skuespillere i Norge har "millionlønn" stemmer ikke, det er bare noen veldig få. Lønna deres er dessuten ikke relevant, og et ikke-problem for deg kan være et problem for andre. Endret 25. juni 2020 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Snikpellik skrev (47 minutter siden): Det er ikke et i-landsproblem, det er et problem. At vi bor i Norge og er privilegerte betyr ikke at vi ikke skal ta tak i problemer. Hvordan vet du at de to skuespillerne er mer privilegerte enn deg, og hvorfor skal det ha noe som helst å si? Hva har arabiske militser og Libya med dette å gjøre? Skal vi slutte å ta tak i og snakke om problemer fordi det alltid finnes noe som er verre et annet sted i verden? Hvordan er det fysisk mulig å snakke om alle problemer samtidig? Og at skuespillere i Norge har "millionlønn" stemmer ikke, det er bare noen veldig få. Lønna deres er dessuten ikke relevant, og et ikke-problem for deg kan være et problem for andre. Problem? At man ikke får akkurat den hovedrollen man ønsker seg? Hvordan jeg vet at de er mer priviligerte enn meg? Meget godt og det vil jeg ikke gå noe nærmere inn på og den ballen legger jeg død her og nå. Dette er en del av nyoppkonsturert masshysteri som kommer i kjølvannet av et rasistisk politidrap i den tredje verden(ja, USA er på mange måter et land i den tredje verden og likheten med det norske samfunnet er så godt som lik null)- Jeg så denne damen i Dagsnytt 18, hun satt der og hylte og skreik. Ja, jeh har mine meninger om det å oppføre seg slik i en debatt uansett hva temaet er. "Du setter smittevern over menneskeverd" skreik og hylte hun. Ja. Det sier hvor mye empatien ligger for andre. Når jeg ser slik oppførsel i Dagsnytt 18 samt de ekstreme påstandene hun kommer med om arbeidsgiver så er bet betimelig å spørre seg om det er på grunn av OPPFØRSELEN og ikke hudfargen at hun får det hun ønsker seg. Jeg hadde vært lite villig til å samarbeide med noen som hele tiden gjemmer seg bak hudfarge for å få det som man vil. Det er lite tilitsvekkende i mine øyne. Og come on...."kulturell rasistisk forberytelse". Seriøst. Det er så dumt at jeg ikke diskuterer det enn gang. De lever i Norge, de lever i en drømmetilstand 99,9% av verdens innbyggere ikke kan drømme om en gang. Du må gjerne føle dyp medlidenhet over privligerte kjendiser og skuespillere på den grønne gren, som har boliger midt i Oslo som jeg ikke har råd til, som deltar på premierefester og får uttale seg til media så mye de vil om hvilke grusomme rasitiske udyr majoritetsbefolkningen i Norge er mot dem; rart det der; må være grusomt å bo midt i blant et såpass forferdelig og ultrarastisk folkslag som nordmenn. Hadde jeg følt meg så truet av majoritetsbefolkningen i et land jeg hadde bodd i hadde jeg sørget for å komme meg vekk og aldri sett meg tilbake. Det var jo et folkeslag som gjorde det en gang og som var reelt truet av majoritetsbefolkningen. Og de var virkelig i livsfare også. Seriøst, jeg gjenkjenner selvstentrert oppførsel når jeg ser det. Og det er det jeg ser i denne #RasismeToo-bølgen. Jeg leser kronikkene. Fylt opp med meg, meg,men,meg, mine følelser, og selvfølgelig gjengangeren om at de ble nektet på et utested i verdens dyreste hovedstad for 20 år siden eller noe. Og derfor er alle nordmenn noen rasistiske svin. Og vi må straffes og gjerne påføres farlig smitte som hevn. Vel, jeg har blitt nektet på utested jeg og(hvem har ikke det?). Men i motsetning til disse har jeg aldri deltatt på noen premierefester. Disse som nå klager sin nød til media om hvor grusomme og undertrykkende rasister nordmenn er kler offerrollen veldig dårlig. Vi snakker om skuespillere, standup-komikere, forskere, aktivister i NGOer, politikere på Stortingegt...passer dårlig med den virkelighetsoppfatningen de prøver å spre. Hadde vært artig å telle hvor mange ganger hver av dem skriver jeg, meg og mine følelser i kronikkene deres. Endret 25. juni 2020 av Morromann 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Snikpellik skrev (49 minutter siden): Hva har arabiske militser og Libya med dette å gjøre? Skal vi slutte å ta tak i og snakke om problemer fordi det alltid finnes noe som er verre et annet sted i verden? Hvordan er det fysisk mulig å snakke om alle problemer samtidig? Å sette ting i perspektiv er alltid relevant. Jeg kan jo like så godt spørre hva et drap i USA har med dette å gjøre? For det er ji i kjølevannet av dette at vi nå har fått en #RasismeToo-bølge i Norge hvor alt plutselig er rasisme. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Jaha. Dette er så langt fra virkeligheten i artikkelen, det som uttales og på siden av rasismeproblemet at jeg ikke vet om det er mulig å svare på. Det virker som du overtolker alt helt ekstremt. Hva man tjener, hva man jobber med og hvor man bor har fint lite å gjøre med saken. Du kan tjene en milliard i året og likevel føle rasisme eller diskriminering på kroppen. Det er helt irrelevant. Endret 25. juni 2020 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Snikpellik skrev (11 minutter siden): Jaha. Dette er så langt fra virkeligheten i artikkelen, det som uttales og på siden av rasismeproblemet at jeg ikke vet om det er mulig å svare på. Det virker som du overtolker alt helt ekstremt. Hva man tjener og hvor man bor har fint lite å gjøre med saken. Du kan tjene en milliard i året og likevel føle rasisme eller diskriminering på kroppen. Det er helt irrelevant. "Føle". "Føle" Ja, det er mye vondt man kan føle i livet men er man mangemilliardær med makt og innflytelse har man ikke så mye å klage over. Da er man IKKE et offer. JEG overtolker alt ekstremt? Jeg vil heller si at de som overtolker alt ekstremt er de som tenker at folk er rasister om de spør hvor man kommer fra eller liker rastafletter eller ikke klarer å uttale et etternavn fra en annen språkkultur feil. Eller tenker "rasist" når noen står på bussen istedenfor å sitte ved siden av dem uten å reflektere over at de kanskje står fordi de vil reservewte setene for eldre og funksjonshemmede. Det pleier jeg å gjøre. Om noen superhårsåre som ser rasisme overalt tenker at "der er en rasist" vel så får de tenke det da. Jeg kan ikke hjelpe på det. Mener du at en mørkhudet som tjener en milliard er et større offer enn en "hvit" uteligger? Endret 25. juni 2020 av Morromann 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) Igjen - hva har dette med artikkelen du postet å gjøre og problemstillingen som fremlegges i den? Du beveger deg stadig lengre unna nå. I stedet for å argumentere mot saken så angriper du direkte personene som fremlegger påstandene. Jobben deres, lønna deres, bostedet deres, at «de er på premierefester» og setter de i bås med andre. Fullstendig irrelevant, og usaklig. Morromann skrev (12 minutter siden): Mener du at en mørkhudet som tjener en milliard er et større offer enn en "hvit" uteligger? En irrelevant og konstruert påstand/spørsmål. Om man er det du anser som privilegert, tjener godt eller er populær betyr ikke at man skal godta rasisme eller diskriminering mer enn andre. Endret 25. juni 2020 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Snikpellik skrev (10 minutter siden): Igjen - hva har dette med artikkelen du postet å gjøre og problemstillingen som fremlegges i den? Du beveger deg stadig lengre unna nå. I stedet for å argumentere mot saken så angriper du direkte personene som fremlegger påstandene. Jobben deres, lønna deres, bostedet deres, at «de er på premierefester» og setter de i bås med andre. Fullstendig irrelevant, og usaklig. En irrelevant og konstruert påstand/spørsmål. Om man er det du anser som privilegert, tjener godt eller er populær betyr ikke at man skal godta rasisme eller diskriminering mer enn andre. Jeg spør igjen: hvilken "diskriminering" kan en milliardær bli utsatt for i den grad man kan snakke om mariginalisering? Ja, jeg påpeker at ingen av disse som sutrer til media for tiden om hvor grusomt rasistisk Norge er ikke er noen ofre og det står jeg ved. Dette er å trivilalisere alt som har med rasisme å gjøre og er et eksempel på vulgær-amerikanisering. En god kommentar om dette i Nettavisen i dag: https://www.nettavisen.no/nyheter/jo-det-finnes-rasisme-i-norge/3423986764.html Helt riktig. Vi trenger ikke være like dumme som amerikanere. USA er dessuten et gammelt settler/kolonist/slavesamfunn og har ingen felles historie med Norge. Man kan forstå radikaliseringen av språkbruk der ut i fra en amerikansk kontekst. Men når noen begynner å prate slik i rike, tolerante og vellykkede Norge skyldes det amerikanisering og ikke noe annet. 1 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 1 hour ago, Morromann said: "Kulturell rasistisk forbrytelse".... https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965 Jøss. Snakker om i-landsproblemer og selvsentrert offerdyrking fra meget priviligerte personer i verdens mest vellykkede samfunn. Nei, det er veldig vanskelig å gi noen sympati for slik offerdyrking fra personer som er atskillig mer priviligerte enn meg i samfunnet. Kanskje media burde dempe dette nå. Det kan desverre få motsatt effekt enn det de prøver å få til. ....samtidig selges svarte som slaver på markedet i Libya og slavehandlerne er arabiske militser. I i-landet Norge sutrer noen priviligerte skuespillere med millionlønn om noen ikke-problemer. Vanskelig på få HOVEDROLLE? De fleste i verden, Norge inkludert har ikke tid eller råd til slike luksusproblemer. Er vi inne i en bølge av #RasismeToo? Nei la oss for all del ikke ta tak i reelle problemer som vi kan løse før vi har løst alle andres problemer her i verden. Det er alltid noen som har det verre så vi kan jo bare drite i å forsøke å gjøre forholdene bedre for oss. Jeeez ??♀️ 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 1 hour ago, Morromann said: Problem? At man ikke får akkurat den hovedrollen man ønsker seg? Om det er dette du tror har du rett og slett ikke skjønt problemstillingen. Noe som blir åpenbart når jeg leser resten av ranten din… 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Løser man problemer ved å anklage store deler av befolkningen for rasisme og ved å skape unødig polarisering mellom mennesker? I Norge kategoriserer man ikke offisielt mennesker inn etter "raser" og "hudfarger". Det gjør man i USA grunnet den kolonistiske historien de har. Norge er et samfunn bygget på høy grad av tillit, er et velferdsamfunn med like rettigheter og med høy levestandard. Vi trenger ikke tribalisme og medieskapte motsetninger. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden): Om det er dette du tror har du rett og slett ikke skjønt problemstillingen. Noe som blir åpenbart når jeg leser resten av ranten din… Vet du, det har ikke mer hensikt å debattere med deg. Så jeg blokkerer deg. Så du behøver ikke å svare meg noe mer fordi jeg ser at du uansett ikke er noe innteresert i å diskutere med meg, men kun å skjelle ut de du er uenige i samt å lete etter hva jeg har skrevet før. Så da er vi ferdige. Hvorfor bruker du så mye amerikan ske uttrykk forresten? Dette er et forum hvor vi skriver på norsk. "Rant" er ikke et norsk ord. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 13 minutes ago, Morromann said: Løser man problemer ved å anklage store deler av befolkningen for rasisme og ved å skape unødig polarisering mellom mennesker? I Norge kategoriserer man ikke offisielt mennesker inn etter "raser" og "hudfarger". Det gjør man i USA grunnet den kolonistiske historien de har. Norge er et samfunn bygget på høy grad av tillit, er et velferdsamfunn med like rettigheter og med høy levestandard. Vi trenger ikke tribalisme og medieskapte motsetninger. Hvordan løser du et problem uten å identifisere problemet? 2 Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 16 minutes ago, Morromann said: Vet du, det har ikke mer hensikt å debattere med deg. Så jeg blokkerer deg. Så du behøver ikke å svare meg noe mer fordi jeg ser at du uansett ikke er noe innteresert i å diskutere med meg, men kun å skjelle ut de du er uenige i samt å lete etter hva jeg har skrevet før. Så da er vi ferdige. Hvorfor bruker du så mye amerikan ske uttrykk forresten? Dette er et forum hvor vi skriver på norsk. "Rant" er ikke et norsk ord. Jeg var lat. Sue me! Men om det får deg til å føle deg bedre så kan vi klart bruke ordet tirade. Det er vel så dekkende (min utheving): Quote Tirade (verb ), fra mellomengelsk invectif eller gammelfransk og senlatin invectus, er et sårende, hatefullt eller spydig språk, brukt for å blamere "sette til veggs", eller sensurere; altså en fornærmende måte å anklage eller såre (motparten i en debatt). Med andre ord; Tirade er en form for anklage brukt i den klassiske greske litteratur og latinske litteratur. Den foretrukne litterære form for tirade er i renessansen og i dag: anklage. Kronikken peker på et åpenbart problem at roller besettes på grunn av ubevisst rasisme. At roller som ikke har noen som helst grunn til å være bekledd av hvite blir dette og at fargede skuespillere som oftes får audition når det er bruk for fargede skuespillere. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) jjkoggan skrev (17 minutter siden): Hvordan løser du et problem uten å identifisere problemet? Hvilket problem spesifikt er det du sikter til? I Norge? Ikke snakk om USA, vær så snill. Snakk om Norge. Hvilket spesifikt problem er det du sikter til? Jeg tar gjerne en diskusjon om rasisme i Norge. Men da med begreper og erfaringer som er relevant for det norske samfunnet og ikke amerikanske. Endret 25. juni 2020 av Morromann 1 Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Morromann skrev (1 time siden): Å sette ting i perspektiv er alltid relevant. Jeg kan jo like så godt spørre hva et drap i USA har med dette å gjøre? For det er ji i kjølevannet av dette at vi nå har fått en #RasismeToo-bølge i Norge hvor alt plutselig er rasisme. At «alt» er rasisme er for så vidt ikke noe nytt. Det har vært slik lenge, en utvikling som har tatt mer og mer av de siste tiårene. Men denne hendelsen i USA har gjort at pendelen har svingt opp i taket omtrent. Hadde forventet at man ville få et mer edruelig forhold til dette og roe ned, men det har altså gått andre veien. De aller færreste her i landet er rasister, eller har gjort eller sagt noe rasistisk. Det er nok mange som bruker denne saken til å skape kvalme både her og der. 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 24 minutes ago, Morromann said: Hvilket problem spesifikt er det du sikter til? I Norge? Ikke snakk om USA, vær så snill. Snakk om Norge. Hvilket spesifikt problem er det du sikter til? Jeg tar gjerne en diskusjon om rasisme i Norge. Men da med begreper og erfaringer som er relevant for det norske samfunnet og ikke amerikanske. Hvis rasisme eksisterer i Norge tror du det er viktig til å identifisere rasene som begår rasisme og hvordan det skjer, eller tar jeg feil? 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 Det finnes enkeltindivider som er rasistiske i Norge - og de finnes i alle hudfarger. Det er hvite, svarte, brune og gule rasister i Norge. 2 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 jjkoggan skrev (39 minutter siden): Hvis rasisme eksisterer i Norge tror du det er viktig til å identifisere rasene som begår rasisme og hvordan det skjer, eller tar jeg feil? Hæ? Hva i all verden er det du prater om? Sorry, men det der skjønner jeg ikke bæret av. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 11 minutes ago, Morromann said: Hæ? Hva i all verden er det du prater om? Sorry, men det der skjønner jeg ikke bæret av. Støtter du identifisering av de som begår rasisme og ofrene hvis det skjer eller er det galt å si at rasen X begår rasisme mot rasen Y? Endret 25. juni 2020 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 25. juni 2020 Del Skrevet 25. juni 2020 En rase begår ikke rasisme mot en annen rase. Rasistiske individer er rasistiske mot individer de ikke liker. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå