Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen. Selv om mange ser ut til å mene at det ikke er det samme. Bare en dårlig unnskyldning for å snakke seg unna. 

Eg meiner iallefall at det er ein skilnad. Det er mogeleg å gjere dumme ting, uansett kor uakseptable dei måtte vere. Det er noko heilt anna dersom ein meiner desse tinga i fullt alvor og det er noko ein står for.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (8 minutter siden):

Nå står det vel i artikkelen i VG at han tok kontakt og beklaget det som skjedde, så det du skriver her er ikke riktig.

Frå artikkelen til Nrk:

Sitat

Ali skriver at hun ventet hele søndagen på en unnskyldning, uten at den kom. Påfølgende onsdag skal det ifølge Ali ha kommet en melding på Facebook.

– Har erfart at jeg skylder deg en unnskyldning fra lørdag. Tankeløst å være komidust rundt så belastende ting, skal han ha skrevet ifølge Ali.

Videre:

– Jeg har antagelig blitt helt blind etter for mange år med fjasing rundt dette med Golden. Jeg unnskylder i hvert fall dypt hvis det endte med at jeg har såret deg.

https://www.nrk.no/nordland/sumaya-jirde-ali-politianmelder-atle-antonsen-for-rasisme-1.16180349

Her står det at hendinga skjedde på ein laurdag, og at han venta til onsdag med å beklage. Han burde også ha sagt at oppførselen var uakseptabel. At oppførselen var sårande går eg ut frå at han var fullt klar over.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen. Selv om mange ser ut til å mene at det ikke er det samme. Bare en dårlig unnskyldning for å snike seg unna. Dersom man ikke er rasist, så oppfører man seg ikke rasistisk. 

Det er da særdeles merkelig for meg at Atle Antonsen skal være rasist... Han og Johan Golden har vært gode venner og nære kollegaer i flere tiår. 

Rasistiske og idiotiske utsagn, absolutt. Drittsekkoppførsel? Absolutt. Skal han stemples som blodrasist og cancles for evig tid? usikker.  Han har nok klart å ødelegge sin karriere ganske greit nå uansett, har jo en annen stygg sak på seg fra tidligere og når han sendte drapstrusler til Burøe. 

Det er kanskje nok nå, Atle

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har ikke følgt med på Anthonsen noe særlig men har likt humoren hans. Men dette er så til de grader grovt at jeg blir helt satt ut. Om han var beruset eller ikke har ingen verdens ting med saken. 

Det som er desto mer sjokkerende er at han ikke la seg paddeflat. 

Han skrev vist dager etter at dette skjedde til Ali og beklaget seg men for meg virket det veldig halvhjertet. 

Slik oppførsel må bli slått hard ned på.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Det er da særdeles merkelig for meg at Atle Antonsen skal være rasist... Han og Johan Golden har vært gode venner og nære kollegaer i flere tiår. 

Hva så? Atle har jo gjort det ganske klart at det er de bruneste han misliker. Golden har ikke så mørk hudfarge. Hele poenget med å være rasist er jo at man gjør forskjell på forskjellige raser. Forøvrig kan brune også likefullt være rasister. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (2 minutter siden):

Hva så? Atle har jo gjort det ganske klart at det er de bruneste han misliker. Hele poenget med å være rasist er jo at man gjør forskjell på forskjellige raser. Forøvrig kan brune også likefullt være rasister. 

Evt så liker han ikke hu dama av en eller annen grunn, og prøvde å såre eller være dust. Hun er jo ikke noen helt random person. Jeg vil understreke at jeg ikke under noen omstendighet prøver å rosemale det Antonsen har gjort, for det er totalt hodeløst og idiotisk, men han har holdt på med idiotisk oppførsel mot andre, som feks Burøe også. Kanskje han rett og slett bare er en idiot? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Komiker Atle Antonsen ber om unnskyldning for sin behandling av forfatter og samfunnsdebattant Sumaya Jirde Ali, natt til 23.oktober i år.

– Det er ingen unnskyldning at de idiotiske kommentarene var et forsøk på spøk. For det jeg sa var bare idiotisk. Punktum, skriver Antonsen på sin Facebook side.

Han forteller at det som skulle være en hyggelig kveld med øl og prat endte i katastrofe, og at det kan han takke seg selv for.

Antonsen skriver at han alltid har respektert Ali, og at hun både er et forbilde og en sterk og viktig stemme.

– Jeg skjønner at jeg må revurdere mitt forhold til alkohol og hvordan jeg kommuniserer med folk under alkoholpåvirkning, sier Antonsen.

Ali har politianmeldt Antonsen for rasisme.

(Kjelde: nrk.no)

Betre seint enn aldri...

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Sitat

Dette skriver Atle Antonsen på Facebook

Unnskyld.

Natt til 23. oktober i år var jeg på bar i Oslo med gode venner. Det som skulle bli en hyggelig kveld med øl og prat, endte i katastrofe. Det kan jeg takke én person for: meg selv.

Den som ble utsatt for katastrofen, er Sumaya Jirde Ali. Denne kvelden møtte hun en full komiker som lirte av seg helt utrolig dumme ting. Det er ingen unnskyldning at de idiotiske kommentarene var et slags forsøk på spøk. For det jeg sa var bare idiotisk. Punktum.

Jeg har alltid respektert Sumaya. Hun er et forbilde og en sterk og viktig stemme. Det var mitt utgangspunkt da jeg gikk bort for å snakke med henne. Det gikk som alle forstår skikkelig galt.

Unnskyld, Sumaya Jirde Ali. Unnskyld, dere andre som var til stede den kvelden. Og unnskyld til alle dere andre som blir lei seg eller forbanna over mitt ekstremt klønete forsøk på å være morsom. Dette var ikke morsomt. Dette er ikke morsomt. Det kommer aldri til å bli det heller.

Jeg skjønner at jeg må revurdere mitt forhold til alkohol og hvordan jeg kommuniserer med folk under alkoholpåvirkning. Det er åpenbart at dette står i kontrast til hvordan jeg opplever meg selv.

Jeg vet hvilke verdier jeg har, og hva jeg står for. Jeg har aldri tenkt at det kan være mulig for meg å være rasistisk. Men etter denne kvelden og disse idiotiske kommentarene skjønner jeg at jeg må gå noen runder med meg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Leste Facebookinnlegget til Ali. Skuffende at så mange som var i situasjonen forholdt seg passive og lot Antonsen holde på.

Edit: og selvfølgelig skuffa over Antonsen, men det sier seg vel selv. 

Er vel ikke så mange pubgjester som tar kjendiser i nakken når de shower rundt og fortsatt slipper inn neste helg. Utesteder har eget ordensvern for slikt. Så Ola Dunk skal få slippe å måtte stå for selvtekt med 2 i promille.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hvor har du dette fra? Jeg har jobbet med mannen tidligere og vet at Antonsen ikke stemte på et parti på venstresiden i norsk politikk på den tiden, i hvert fall ikke ut fra hva han ga uttrykk for selv. Kan være han har endret ståsted de siste årene. Vi har også hemmelige valg i Norge.

Hadde inntrykk av at hele generasjonen fra lompelandslaget til lillelørdag og utivårhage var sentrum-venstre minst? 

Men mulig jeg skyter bom her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (55 minutter siden):

Rasistiske og idiotiske utsagn, absolutt. Drittsekkoppførsel? Absolutt. Skal han stemples som blodrasist og cancles for evig tid? usikker.  Han har nok klart å ødelegge sin karriere ganske greit nå uansett, har jo en annen stygg sak på seg fra tidligere og når han sendte drapstrusler til Burøe. 

Det er kanskje nok nå, Atle

Det virker jo helt klart som at han prøvde å være morsom. Dra en "act", men jeg tror ikke han er rasist. Mer at han blir utrolig usmakelig i fylla, og da får en lav terskel for å slenge kommentarer som kan være sårende og skremmende.

Noe av det han sa kunne kanskje ha fungert fra en scene, men å si dette rett opp i ansiktet på noen er ikke bra. I denne settingen ville det for de aller fleste være helt klart at dette ikke er greit. Men tydeligvis ikke for Antonsen.

Noe av poenget her er at han har jo vært skikkelig drittsekk flere ganger, bl.a. i Burøe-saken. Han har fått holde på slik lenge uten at han har blitt straffet for det.

Det som dermed på en måte er litt trist er at det kun er når han sier noe som kan bli tolket rasistisk at han evt. blir straffet. 
Han har jo helt klart vært ufin MANGE ganger tidligere, og det er sikkert mange andre som også har blitt såret av ham. 

Uten å unnskylde det han NÅ har gjort på noen måte, viser jo dette at man anser det å såre visse grupper som veldig mye mer problematisk enn andre grupper. 
Å f.eks. gi en som er tjukk huden full er tydeligvis innafor, og da uten at man på noen måte vil kunne bli straffet for det, (med mindre det er snakk om gjentagende trakasering)
Med en gang man sier noe som kan tolkes rasistisk er det full lynsjing. Noe forskjell er det kanskje, men det har jo vært dørgende stille i de aller fleste andre gangene han har oppført seg som en drittsekk. Så her er det egentlig ikke bare de som var på utestedet som er medskyldige, men også alle de andre som ikke har reagert i andre sammenhenger. Jo mer jeg leser om dette, jo mer virker det som noe som de som kjente han burde visst at kom til å skje på et eller annet tidspunkt.

PS: Regner med at mange nå kommer til å mistforstå det jeg vil frem til,  på tross av at jeg overhodet ikke unnskylder oppførselen eller ønsker å bagatellisere på noen måte...

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (5 minutter siden):

Er vel ikke så mange pubgjester som tar kjendiser i nakken når de shower rundt og fortsatt slipper inn neste helg. Utesteder har eget ordensvern for slikt. Så Ola Dunk skal få slippe å måtte stå for selvtekt med 2 i promille.

"Ta i nakken" og "selvtekt". Jeg vil tro situasjonen hadde blitt ganske annerledes hvis bare én som fikk med seg dette her hadde hatt vett til å heve stemmen og spørre høyt og tydelig hva FAEN Antonsen holdt på med. Det er ikke kjendiser i femtiåra som blir rabiate voldsmenn på byen. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (Akkurat nå):

Det virker jo helt klart som at han prøvde å være morsom. Dra en "act". Jeg tror ikke han er rasist. Bare at han blir utrolig usmakelig i fylla, og da får en lav terskel for å slenge kommentarer som kan være sårende og skremmende.

Noe av det han sa kunne kanskje ha fungert fra en scene, men å si dette rett opp i ansiktet på noen er ikke bra. I denne settingen ville det for de aller fleste være helt klart at dette ikke er greit. Men tydeligvis ikke for Antonsen.

Noe av poenget her er at han har jo vært skikkelig drittsekk flere ganger, bl.a. i Burøe-saken. Han har fått holde på slik lenge uten at han har blitt straffet for det.

Det som dermed på en måte er litt trist er at det kun er når han sier noe som kan bli tolket rasistisk at han evt. blir straffet. 
Han har jo helt klart vært ufin MANGE ganger tidligere, og det er sikkert mange andre som også har blitt såret av ham. 

Uten å unnskylde det han NÅ har gjort på noen måte, viser jo dette at man anser det å såre visse grupper som veldig mye mer problematisk enn andre grupper. 
Å f.eks. gi en som er tjukk huden full er tydeligvis innafor, og da uten at man på noen måte vil kunne bli straffet for det, (med mindre det er snakk om gjentagende trakasering)
Med en gang man sier noe som kan tolkes rasistisk er det full lynsjing. Noe forskjell er det kanskje, men det har jo vært dørgende stille i de aller fleste andre gangene han har oppført seg som en drittsekk. Så her er det egentlig ikke bare de som var på utestedet som er medskyldige, men også alle de andre som ikke har reagert i andre sammenhenger. Jo mer jeg leser om dette, jo mer virker det som noe som de som kjente han burde visst at kom til å skje på et eller annet tidspunkt.

PS: Regner med at mange nå kommer til å mistforstå det jeg vil frem til,  på tross av at jeg overhodet ikke unnskylder oppførselen eller ønsker å bagatellisere på noen måte...

Han har allerede begått politisk selvmord ved å be om unnskyldning. Han burde stått steinhardt på at han var artig med henne, dro en act og vitset. Hun prøver slå mynt på det i etterkant. Nå har dem jo i realiteten tilståelsesdom mot ham, og livet hans er over. Selv baren han er deleier i er stengt. 

Psyke tilstander.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

"Ta i nakken" og "selvtekt". Jeg vil tro situasjonen hadde blitt ganske annerledes hvis bare én som fikk med seg dette her hadde hatt vett til å heve stemmen og spørre høyt og tydelig hva FAEN Antonsen holdt på med. Det er ikke kjendiser i femtiåra som blir rabiate voldsmenn på byen. 

Hahaha.

Ok. 

Jeg er uenig. 

Det du snakker om er oppskriften på å få nesebrudd i julebordsesongen. Bare så du vet det.

En selvberettighet kjendismann som er dullet fram av fete kontrakter og latterbokser i nrk og tv2 til sine narsissistiske kokainutbrudd på byen jenker seg vel neppe for en vanlig plebeier i baren som brøler til ham...

Men kanskje du veier 150 kilo muskler og ikke lever med samme risikobilde som oss andre, for alt jeg vet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Generelt mener jeg at det går an å gjøre/opptre rasistisk, uten at man nødvendigvis er rasister på et ideologisk nivå. Er man rasist om man drar en vits med rasistisk innhold eller poeng? Enn bestemoren din, som fortsatt bruker N-ordet? Har kontekst noe å si? Opptrer man rasistisk på et systematisk nivå, eller forsvarer rasisme/rasistisk oppførsel, viser man rasisme på et ideologisk nivå. Jeg mener noen ting er opplagt rasistisk, mens andre ting kan være subjektivt eller kontekstuelt. Om Antonsen er rasist på et ideologisk nivå, har lite å si i forhold til hvorvidt enkelthandlinger han gjør er straffbare, selv om anger og innstilling kanskje kan påvirke straffeutmålingen noe.

Angrer Antonsen? Det er minst to måter å se på akkurat det, og minst to motiver for å beklage/be om unnskyldning. Angrer man oppriktig, legger man seg flat og søker å ordne opp så raskt som mulig. At han venter flere dager, tyder litt på det ubehagelige alternativet: At han ber om unnskyldning fordi han, i beste fall har fått en oppvekker av andre, i verste fall fordi han ser at handlingene får konsekvenser, og han ønsker å vri seg unna disse og skadebegrense.

Jeg ser noen her beskriver Antonsen som en drittsekk. Antonsen er ressurssterk og en kjendis, og kan være vant med å slippe unna oppførsel som andre ikke slipper unna like lett, i det minste ikke uten konsekvenser på et sosialt plan. Tror det er mange kjendiser og rikinger som er i samme båt som han, selv om det på ingen som helst måte trenger være slik. Når man er en offentlig person, er selvfølgelig fallhøyden tilsvarende mye større. Regner med at han ikke var alene på byen, og er beklagelig at andre ikke gjør noe/griper inn, selv om det ikke nødvendigvis betyr at man passivt godtar eller støtter handlingen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Hahaha.

Ok. 

Jeg er uenig. 

Det du snakker om er oppskriften på å få nesebrudd i julebordsesongen. Bare så du vet det.

En selvberettighet kjendismann som er dullet fram av fete kontrakter og latterbokser i nrk og tv2 til sine narsissistiske kokainutbrudd på byen jenker seg vel neppe for en vanlig plebeier i baren som brøler til ham...

Men kanskje du veier 150 kilo muskler og ikke lever med samme risikobilde som oss andre, for alt jeg vet.

Du tror Atle Antonsen skulle gjort en allerede trasig situasjon enda verre ved å bli voldelig? 

SÅ idiot tror jeg ikke han er. Nettopp fordi han er "kjendismann" og vet jævlig godt at risikoen for å få ansiktet smurt utover alle medier er skyhøy. Ord kan man bortforklare med "det var forsøk på humor". En knyttneve er verre. 

Og derfor tenker jeg at hvis andre gjester hadde reagert synlig, og tydelig, kunne dette gått ganske annerledes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 minutter siden):

.

Jeg ser noen her beskriver Antonsen som en drittsekk. Antonsen er ressurssterk og en kjendis, og kan være vant med å slippe unna oppførsel som andre ikke slipper unna like lett, i det minste ikke uten konsekvenser på et sosialt plan. Tror det er mange kjendiser og rikinger som er i samme båt som han, selv om det på ingen som helst måte trenger være slik. 

Nettopp. Alle her i tråden som tror at ikke-kjendiser bare kan gripe inn på et utested mot disse kjendisene i hovedstaden har jo aldri vært på byen. Havner du i krangel med en skrikende Atle Antonsen er det du som blir geleidet ut av dørvaktene. Ikke Antonsen, som jo også har en haug med venner sammen med seg til å legge fingeren på en evt vektskål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Du tror Atle Antonsen skulle gjort en allerede trasig situasjon enda verre ved å bli voldelig? 

SÅ idiot tror jeg ikke han er. Nettopp fordi han er "kjendismann" og vet jævlig godt at risikoen for å få ansiktet smurt utover alle medier er skyhøy. Ord kan man bortforklare med "det var forsøk på humor". En knyttneve er verre. 

Og derfor tenker jeg at hvis andre gjester hadde reagert synlig, og tydelig, kunne dette gått ganske annerledes. 

Ok.

Regner med de fleste skjønner at petter snekker kastes ut når han havner i krangel med Kong Salomon eller andre kjendiser. Om ikke annet fordi det er et rebt økonomisk spm og en slik gjeng kulturpamper legger igjen mye mer penger enn deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...