Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Var en politiker en gang som sa "man kan skrive negative saker om norsk eldreomsorg hele tiden, men det gir ikke noe riktig bilde". Det gjelder vel litt her og.

Hvorfor er det viktig å sammenligne dere til flere u-land?   Det blir en dårlig målestokk til folk i land som har så mange uten grunnleggende utdannelser. 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Hvorfor er det viktig å sammenligne dere til flere u-land?   Det blir en dårlig målestokk til folk i land som har så mange uten grunnleggende utdannelser. 

De skandinaviske land har minst rasisme i verden sammenlignet med alle land, ikke sammenlignet med u-land. Det skulle man jo ikke tro når man leser den krisemaksimerende stemningen som er i tråden her. Dere kan vise til en del enkeltepisoder, men rasisme er altså ikke noe stort problem i Norge i det store og det hele.

Så tror jeg ikke styrtrike oljenasjoner i midtøsten er enige i at de er u-land.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

De skandinaviske land har minst rasisme i verden sammenlignet med alle land, ikke sammenlignet med u-land. Det skulle man jo ikke tro når man leser den krisemaksimerende stemningen som er i tråden her. Dere kan vise til en del enkeltepisoder, men rasisme er altså ikke noe stort problem i Norge i det store og det hele.

Så tror jeg ikke styrtrike oljenasjoner i midtøsten er enige i at de er u-land.

Hvordan vet du at skandinaviske land har minst rasisme i verden?  Har du bedre sjanse å få jobb hvis du heter Muhammed heller Knut??

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Hvordan vet du at skandinaviske land har minst rasisme i verden?  Har du bedre sjanse å få jobb hvis du heter Muhammed heller Knut??

Fordi det er gjort studier på det? Du har ihvertfall langt bedre mulighet til å få jobb som Muhammed i Norge enn du har som f.eks jøde i et muslimsk land. Muhammed er vel det mest vanlige navnet i Oslo om dagen, så at de ikke skulle få jobb ville vært absurd. Men det finnes selvsagt enkelte arbeidsgivere som ikke burde vært arbeidsgivere i Norge også! Jeg har selv blitt diskriminert vekk fra jobber i Norge, men ikke pga navnet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/least-racist-countries

Generally, the most tolerant countries in both studies were Scandinavian countries, Latin countries, and the United Kingdom and its former colonies (Australia, Canada, and New Zealand).

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/least-racist-countries

Generally, the most tolerant countries in both studies were Scandinavian countries, Latin countries, and the United Kingdom and its former colonies (Australia, Canada, and New Zealand).

Så blant de beste, men ikke den beste.  Ikke uventet for land uten en lang historie med utfordringer som rasisme

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Så blant de beste, men ikke den beste.  Ikke uventet for land uten en lang historie med utfordringer som rasisme

USA er forøvrig ranket som nr 69 av 78.

Vi ønsker velkommen Amerikanere som ønsker å komme på studietur for å lære hvordan det kan gjøres - selv med lite wokeism så er det tydeligvis mulig.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

USA er forøvrig ranket som nr 69 av 78.

Vi ønsker velkommen Amerikanere som ønsker å komme på studietur for å lære hvordan det kan gjøres - selv med lite wokeism så er det tydeligvis mulig.

-k

Lett å gjøre uten en lang historie med multikulturalisme.  Det er lett å si at du ikke har noe imot noen som en nabo når det finnes meget få av dem.  Dette forandrer seg ofte når det finnes like mange av «dem» som deg og resultatet blir f eks skoler i Oslo som har meget få av deg som plutselig har vært mindre tolerante.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (59 minutter siden):

Lett å gjøre uten en lang historie med multikulturalisme.  Det er lett å si at du ikke har noe imot noen som en nabo når det finnes meget få av dem.  Dette forandrer seg ofte når det finnes like mange av «dem» som deg og resultatet blir f eks skoler i Oslo som har meget få av deg som plutselig har vært mindre tolerante.  

De største rasistene jeg kjenner er eldre mennesker som bor på et utpreget monoetnisk sted. Det later til at den teoretiske frykten for fremmede du ikke ser daglig er større enn den mer håndfaste frykten for de du treffer på butikken.

Jeg legger ikke skjul på at ghettofisering og subkulturer rundt Norske storbyer er en utfordring. Avhengig av måten man stiller spørsmålene på så kan man selvsagt få forskjellige svar. Jeg har ingen motforestillinger mot å jobbe sammen med, drikke øl sammen med, eller sende barna på skole med noen av en «annen etnisk herkomst». Virkelig ikke. Allerede der skiller Skandinaver og Nord-Europeere seg fra andre kulturer, for du må ikke reise så veldig langt før det er akseptert å hate <sett inn etnisk gruppe>.

Jeg jobber fint sammen med kolleger fra hele verden. Barna mine går på skole med barn som via 0 eller 1 generasjon kommer fra Polen, Serbia, England og barn som ikke vil ha pølse av svin i bursdager. Jammen var det ikke ei fra USA i barnehagen også. Og det er temmelig uproblematisk. 

Jeg ville ha problemer med å sende barna mine på en skole hvor 80% av elevene hadde en og samme kultur som var radikalt forskjellig fra den tradisjonelle Norske majoritetskulturen. Kanskje gjør det meg til kultur-sjåvinist at jeg tenker at vi har utviklet en kultur som er bedre for mennesket enn den de har mange andre steder. Jeg ønsker ikke at barna mine skal bli dominert av en kultur hvor (i ekstreme tilfeller) jenter er «hore» hvis de ikke dekker til håret sitt eller hvor det er greit å banke homofile. Jeg setter pris på Norske særtrekk som dugnad, og at fedre følger barna på trening, og er trenere selv. Jeg ønsker forøvrig heller ikke at de skal vokse opp et sted hvor det er vanlig at pappa spytter inn noen mill i russebussen, så vi gjør vel litt «kulturshopping» når vi velger bosted.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

De største rasistene jeg kjenner er eldre mennesker som bor på et utpreget monoetnisk sted. Det later til at den teoretiske frykten for fremmede du ikke ser daglig er større enn den mer håndfaste frykten for de du treffer på butikken.

Jeg legger ikke skjul på at ghettofisering og subkulturer rundt Norske storbyer er en utfordring. Avhengig av måten man stiller spørsmålene på så kan man selvsagt få forskjellige svar. Jeg har ingen motforestillinger mot å jobbe sammen med, drikke øl sammen med, eller sende barna på skole med noen av en «annen etnisk herkomst». Virkelig ikke. Allerede der skiller Skandinaver og Nord-Europeere seg fra andre kulturer, for du må ikke reise så veldig langt før det er akseptert å hate <sett inn etnisk gruppe>.

Jeg jobber fint sammen med kolleger fra hele verden. Barna mine går på skole med barn som via 0 eller 1 generasjon kommer fra Polen, Serbia, England og barn som ikke vil ha pølse av svin i bursdager. Jammen var det ikke ei fra USA i barnehagen også. Og det er temmelig uproblematisk. 

Jeg ville ha problemer med å sende barna mine på en skole hvor 80% av elevene hadde en og samme kultur som var radikalt forskjellig fra den tradisjonelle Norske majoritetskulturen. Kanskje gjør det meg til kultur-sjåvinist at jeg tenker at vi har utviklet en kultur som er bedre for mennesket enn den de har mange andre steder. Jeg ønsker ikke at barna mine skal bli dominert av en kultur hvor (i ekstreme tilfeller) jenter er «hore» hvis de ikke dekker til håret sitt eller hvor det er greit å banke homofile. Jeg setter pris på Norske særtrekk som dugnad, og at fedre følger barna på trening, og er trenere selv. Jeg ønsker forøvrig heller ikke at de skal vokse opp et sted hvor det er vanlig at pappa spytter inn noen mill i russebussen, så vi gjør vel litt «kulturshopping» når vi velger bosted.

-k

Kulturshopping er bare en type rasisme (kulturrasisme) og er den vanligst type rasisme i vesten er jeg sikkert.  Som det minst rasistiske land er det meget få som tenker som deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Kulturshopping er bare en type rasisme (kulturrasisme) og er den vanligst type rasisme i vesten er jeg sikkert.  Som det minst rasistiske land er det meget få som tenker som deg?

Alt kan kalles rasisme, jeg har litt vanskelig for å ta sånt tøv på alvor. Men du store verden, kos deg videre i nummer 69 av 78. Litt mer woke nå, så kanskje dere slår Hviterussland neste år?

-k

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dog viktig å påpeke at vi ikke har kartlagt rasismen i Norge -- selv om det er flere markører som er påpekt, men enda ikke undersøkt.

Som for eksempel, at bias i politiet og befolkningen kan forklare praktisk talt hele årsaken til at innvandrerungdom er overrepresentert i kriminalstatistikken:
https://www.regjeringen.no/contentassets/2fa4635ae7b54a4aaab4d62cfa5bb2b5/innvandrere-og-kriminalitet---en-litteraturgjennomgang.pdf

I selvrapportering fra ungdom så innrømmer norsk og innvandrerungdom lignende nivåer av kriminalitet -- vinning, narkotika og voldsforbrytelser -- når statistisk representative antall av begge grupper spørres.

Innvandrerungdom blir dog tatt for forbrytelser langt oftere enn norsk ungdom, som går frem av kriminalundersøkelsene. 
Som kan forklares med bias hos befolkningen, som velger å gå til anmeldelse, men som ikke anmelder norsk ungdom...
...og hos politiet, som oftere mistenker, anmelder, mottar anmeldelse mot, og arresterer innvandrerungdommer.
De arresterer oftere disse ungdommene uten grunn:
https://forskning.no/kriminalitet-partner-politihogskolen/minoritetsungdom-blir-oftere-stoppet-av-politiet/1280915

...merk at nasking og tyveri blir begått i lignende grad av norsk ungdom og innvandrerungdom.
Førstnevnte blir bare ikke tatt, og/eller ignorert av personale, og/eller ikke anmeldt av butikker og vektere, og/eller ikke stoppet av politi.

...selvsagt vil noen påstå at innvandrerungdom lyger oftere i spørreundersøkelser -- som igjen vil være et bias i seg selv, med mindre de har noen konkret grunn til å hoppe til konklusjonen.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (14 minutter siden):

...selvsagt vil noen påstå at innvandrerungdom lyger oftere i spørreundersøkelser -- som igjen vil være et bias i seg selv, med mindre de har noen konkret grunn til å hoppe til konklusjonen.

Til en viss grad så lyver vel alle i spørreundersøkelser. Som er et argument mot spørreundersøkelser.

Jeg har vanskelig for å tro at innvandrerungdom lyver mer enn annen ungdom, i alle fall på noen konsistent, predikerbar måte.

Derfor kan man ikke avvise en undersøkelse som antyder at begge gruppene er nokså like med at «en av dem lyver sikkert mer enn den andre». Men man kan være skeptisk til undersøkelsen fordi slike kan ha stor usikkerhet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/oslo-politiet-avsluttet-store-parkfester-og-flere-hjemmefester/s/12-95-3424004198

Sitat

Det er først og fremst på Oslo Vest politiet får mange klager om festing.

At hjemme alene-fester er et større problem i Oslo vest (den velstående delen av byen) enn i Oslo øst (arbeider-strøket) er opplest og vedtatt. Hva grunnen er vet jeg ikke. Er det naboer som er mer komfortable med å ringe til politiet? Foreldre som kan og vil være på hytta uten 15-åringen? En mer liberal rus-kultur? Større hus og mindre familier som muliggjør festen?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Eller kanskje man ikke er rasist selv om man ikke har eksakt samme meninger som deg om alt. Flere av begrepene dine er ukjente for meg, er det woke-tøv fra USA? (og dermed irrelevant i Norge)

Du lever i et av verdens minst rasistiske land, så det er bare å ta ned skulderne og slappe av. Nyt det, vi har det godt i Norge.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Eller kanskje man ikke er rasist selv om man ikke har eksakt samme meninger som deg om alt. Flere av begrepene dine er ukjente for meg, er det woke-tøv fra USA? (og dermed irrelevant i Norge)

Du lever i et av verdens minst rasistiske land, så det er bare å ta ned skulderne og slappe av. Nyt det, vi har det godt i Norge.

Jepp, dere bor i et av de beste landene i verden på mange måter men mitt inntrykket av nordmenn er at en må alltid prøve å forbedre seg.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Alt kan kalles rasisme, jeg har litt vanskelig for å ta sånt tøv på alvor. Men du store verden, kos deg videre i nummer 69 av 78. Litt mer woke nå, så kanskje dere slår Hviterussland neste år?

-k

Nuance is not your strongest suit, alt må være svart-hvit!

Hva disse spørreundersøkelser egentlig måler er vanskelig å si når folk lyver så mye og ikke innrømmer at en eller to fremmede naboer er ok men ikke hvis det blir 50:50.

Når jeg bodde i en by i North Carolina (57% svarte) var byen helt segregert og de fleste hvite jeg kjente hadde ikke noe imot svarte pga deres rase, men de mente deres kultur var problemet og hvite og svarte burde ikke bo sammen.  Etter 1968 fikk svarte lov til å gå på våre hvite skoler og det var helt ok med de fleste når skolene var 90% hvite og de sa at det var bevis på at de ikke var rasistiske   Etter et tiår endret det seg fordi skolen ble 35% svarte og så begynte white flight og hvite bygget seg sin egen skole som er 100% hvite slik at de kan bevare sin kultur.  

Min far gikk på en kulturshopping tur og fant oss en by i Michigan med 0% svarte og derfor ingen av utfordringene som kommer med lite homogene samfunn og foreldrer som frykter at deres barna påvirkes av fremmedkulturelle.   

En annen spørreundersøkelse med overraskende resultater

• Anglo and Latin countries are the most tolerant ones. People in the survey were most likely to embrace a racially diverse neighbour in the United Kingdom and its Anglo former colonies (the United States, Canada, Australia and New Zealand) and in Latin America. The only real exceptions were oil-rich Venezuela, where income inequality sometimes breaks along racial lines, and the Dominican Republic, perhaps because of its adjacency to troubled Haiti.

Scandinavian countries have also scored high.

https://www.media-diversity.org/worlds-most-and-least-racially-tolerant-countries/

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Er påstanden at jo mer multikulturalisme, og jo lengre historie med multikulturalisme, jo mer rasisme? Det høres i så fall ekstremt dystert ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...