Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Er ikkje å stikke under stolen at den moglege uteliggeren har meir penger i daglige livet enn dama i kassa, og ho i kassa jobber seg jo statistisk sett i hjel med to jobber som ikkje egentlig er kompatible... ? Så kven har egentlig høgast status igjen då?

Hugse andre her når McDonalds ga ut budsjett for korleis klare deg gjennom kvardagen, men budsjettet dei foreslo foreslo ein jobb nummer 2, og framleis gjekk ikkje budsjettet deiras opp? Ingen sparepenger, ikkje penger til mat, osv.

https://www.latimes.com/food/dailydish/la-dd-mcdonalds-budget-guide-20130716-story.html

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke interessert i å gjennomgå hele livene deres, det er totalt irrelevant og ugjennomførbart. Det er noe som heter nåtid.
Hvilken status hadde disse når bildene ble tatt? Det er klart at den svarte arbeideren har langt høyere status enn den hvite hjemløse gatefyren. 

Det er alt jeg ville si, takk skal du ha. Hvit hud gir ikke automatisk status eller andre fordeler. 

Om du ikkje er interessert i å finne ut om kvit hud kan gi fordeler ein svart person ikkje har, har du heller ikkje grunn å stå på når du konkluderer ut fra eit tilfeldig gitt tidspunkt i livene deiras... Flott, då har vi lagt den dau...

• Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Dette er p.g.a det teknologiske forspranget "hvite" nasjoner som England fikk. Bedre våpen --> imperialisering, mer råvarer, slaver, deretter kom den industrielle revolusjonen med et nytt forsprang i teknologi. 

Hva mener du egentlig med dette? Er afrikanere tvunget til å reise til andre land for å søke jobb? 

Vil du det? Hvilken status ville du hatt om du (kun hypotetisk) skulle være ekstremt uheldig og havnet på gaten? 

Homeless man becomes a sensation selling bags that include his art ...

Hvem av disse har høyest status?

Florida Fort Pierce SR70 McDonald restaurant business fast food ...

Nå er ikke akkurat det å jobbe på MacDonalds i USA forbundet med status og privilegier da; det er snakk om luselønn og elendige arbeidsvilkår. Men jeg ser poenget ditt og er enig i det. Skjønt akkurat det med McDonalds var kanskje et noe dårlig elsempel. Men det er et annet poeng; privilegier handler i mye større grad om penger og hvor man er i samfunnet og ikke om hudfarger. Will Smith vil slippe inn med rød løpet på en plass hvor en hvit uteligger vil bli lagt i bakken og kanskje bli mishandlet av politiet ved å nærme seg.

USA er et klassesamfunn og afro-amerikanere befinner seg gjennomsnittelig nederst på de sosiale rangstigen. Altså de fattige og underbetalte svarte. Men hva med de øst-asiatene i USA. De er i gjennomsnitt MER priviligerte enn hvite både hva gjelder utrdannelse, inntekt og yrker og de er mindre representert i fengselsvesenet enn hvite. Noe som gjør at man må stille spørsmål med om hvorvidt privilegier utelukkende skal knyttes opp mot hudfarger.

Når BLM også støttes av rike korporasjoner som samtidig også profitterer på private fengsler(hvor flertallet av innsatte er svarte og latinos)og våpenprodujson som produserer droner som dreper fattige og mørkhudede i andre deler av verden er det legitimt å spørre seg om hva som er agendaen. Ville disse rikingene ha støttet Occupy Wall Street? Er de som protesterer nyttige idioter for 1%-samfunnet? Hva godt kommer det ut av at noen av de som protesterer setter fyr på hus i egne boområder? Og brenner ned forretninger drevet av svarte? Og blir det MINDRE rasisme av slike herjinger? Hva godt kommer det ut av at de vandalsierer statuer, ikke bare av sørstatsfolk men også av Abraham Lincoln?? Hva godt kommer det ut av av at deltakere i protestene i England vandaliserer monumeter over falne i begge verdenskrigene og sprayer med "Fuck white people"? Skal dette føre til mindre rasisme? Og hva godt kommer ut av krav om å legge ned politiet og.....privatisere det?? En våt drøm for anarko-kapitalister det, men ikke noe som bedrer livene til minoritetsamfunn. Heller gjennopprettelsen av klansamfunn. Og i føydalherrens slott ruvende over landsbyen sitter den rike føydalherren og gnir seg i hendene mens folk nede i landsbyen slår hverandre ihjel til han setter inn sine egne tropper.

De styrtrike som sponser BLM er nok også veldig glade for at småbedrifter brenner ned til grunnen. Deres våte drøm.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Jeg er ikke interessert i å gjennomgå hele livene deres, det er totalt irrelevant og ugjennomførbart. Det er noe som heter nåtid.
Hvilken status hadde disse når bildene ble tatt? Det er klart at den svarte arbeideren har langt høyere status enn den hvite hjemløse gatefyren. 

Det er alt jeg ville si, takk skal du ha. Hvit hud gir ikke automatisk status eller andre fordeler. 

Hvit hud gir deg fordeler uansett ditt status.  Det betyr ikke at man er rike eller har andre problemer. Det betyr at uansett hvor du står i samfunnet så har du fordeler ikke hvite har.  Den hjemløse hvite mann har fordeler den svarte hjemløse mann ikke har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Ja. Min tippoldmor og oldefar levde i fattigdom på Hammersborg i Oslo i 1880-årene. Det var så mange fattige på den tiden at folk ikke skammet seg over å være fattige, de ble likevel behandlet veldig dårlig. I min mors familie var de priviligerte og trengte aldri bekymre seg for penger. I dag er det innvandrerfamiliene som kommer dårligst ut.

Enig at profilene i NRK, TV2 og VG tilhører de priviligerte, men det viser vel at rasisme finnes i alle deler/klasser i samfunnet. Jeg synes også det kan være irriterende når folk som klarer seg godt klager. Jeg har også forståelse for at mange nordmenn i dag også helt uavhengig bakgrunn, spesielt nå i korona-tiden, kan ha det vanskelig siden veldig mange har mistet jobben.

Jeg synes ikke man skal føle skyld fordi man har hvit hudfarge. Det holder lenge å erkjenne at det finnes rasisme i hele verden og jobbe med holdningene. Da har man ingen grunn til å føle skyld. Tidligere prinsesse Martha Louise - (beklager, eksempel fra hvit i elite igjen) jobber nå med å bli antirasist - av naturlige årsaker. Hun har gått i seg selv for å forstå hvordan hvit makt fungerer, og hvordan hun selv bevisst og ubevisst har forholdt seg til svarte mennesker. Hun har lært seg at rasisme ikke bare er det åpenbare, slik hun tidligere trodde, som synlig diskriminering, mishandling og drap på svarte.

Kinesere behandler afrikanere dårlig i Afrika, det er helt sikkert. De behandler også sine egne bønder og arbeidere dårlig, så når alt kommer til alt er det ikke så verst å bo i Norge?

Jeg ser at vi egentlig er mer enige enn jeg tenkte og det er det som er så bra med å diskutere, at vi kan møte hverandre for gjensidig ordveksling og finne enighet med hverandre. Og jeg erkjenner at diskriminering eksisterer skjønt jeg vil ikke be noen om unnskyldning for at andre diskriminerer dem. Jeg kan gjøre det jeg kan skjønt jeg ikke har så mye makt til å gjøre noe.

Men jeg synes ikke vi må importere og kopiere det som skjer i USA og England nå. For det ender ikke bra. Det som skjer der borte nå er forferdelig og vil kun ende opp i polarisering, mer vold og at liv går tapt. Vel, liv HAR gått tapt i herjingene allerede og det vil ramme flere. Jeg ser ikke for meg noen løsning på det som skjer der borte, det er for sent. Det jeg ser er samfunn i oppløsning. Coroakrisen og den økonomsike kollapsen som følger med vil forverres på grunn av herjingene og destabiliseringen som følger med det. Og det er det jeg inderlig håper vi kan forhindre i Norge. Norge er et av de mest inkluderende, trygge og velfungerende samfunnene i verden, selv om diskriminering finnes. Vi trenger ikke å kopiere sekterisk vold fra utlandet, og ja, det som skjer i USA og Storbritannia nå er sekterisk vold som bare vil forverre seg. Samfunnene der er for polariserte til at noen løsning nå er mulig.

I fremtiden er det helt klart Kina som vil være den dominerende supermakten i verden og det kan vi bare venne oss til først som sist uten å forvente at et USA som ikke lenger eksisterer skal ordne opp for oss. Men da vil vi igjen se en maktofroskyvelse av hvem som er de mest priviligerte og med mest posisjoner i verden; skjønt igjen; det vil være den kinesiske finans- og politikereliten som vil være verdens mest priviligerte, ikke den jevne kinesiske arbeider. Men jeg ser ikke bort i fra at om noen få tiår vil være kinesiske bedrifter som etablerer seg i Europa for BILLIG ARBEIDSKRAFT.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (25 minutter siden):

Som hva? 

Jeg leste noen komme med en tulleforklaring at de ser mer hvite mennesker i TV og magasiner. Jeg tror hjemløse gir veldig f*en i hvilken hudfarge deltakere i realityshow har. En hjemløs er opptatt av å overleve, ikke hvilken hudfarge medlemmer av familien Kardashians har. Tviler på at hjemløse bruker så mye tid på TV uansett, hvor skulle det være?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (47 minutter siden):

Stråmann.. Ingen i dette kommentarfeltet som har sagt det med andre ord.. Men flott du søker nettet etter eksempler som passer din bekreftelsestendens.. Lite relevant her?

Eg gjentar, er vel ingen som har påstått at Norge er eit rasistisk land her vel? Sjøl om du finner ein meining på nett, som eg ikkje eingang ofter tiden til å lese, då det er totalt irrelevant.. Skal eg og begynne å dra inn andres meininger, som eit verktøy i min argumentasjon mot deg?

Du skrev "hvem har sagt det" og da antok jeg at du mente hvem som har sagt det i Norge. Hvis du mente i kommentarfeltet beklager jeg og legger den ballen død.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (30 minutter siden):

Tydeligvis må eg også gjenta meg då poenget mitt fyker over hodet ditt som ein flau vind.. Bildene er svært dårlig til å illustrere kva status disse menneskene har hatt i livene sine, basert på sin hudfarge.. Kva fordeler kvar av dei har hatt til forløpet opp til bildet, og i etterkant..

Hvilken status de en eller annen gang TIDLIGERE ahr hatt i livene sine er irrelevant. I konsentrasjonsleirene var det jøder som noen år tidligere hadde hatt mer privlegier enn vakten som jaget dem inn i gasskamrene; men det var ikke akkurat noen trøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 minutter siden):

Hvit hud gir deg fordeler uansett ditt status.

Enig. Mitt poeng også. Hvit hjemløs eller svart hjemløs. Hvem ville du ha vært hvis du måtte velge?

Det er samtidig en påkjenning å være fattig som hvit når man bor i et rikt land. Du hadde alle muligheter, men brukte dem ikke. Endte opp som fattig, ev. hjemløs og kan bare skylde på deg selv. Men sikkert like vanskelig og mislykkes i et innvandrermiljø og bli sammenlignet med andre i miljøet som klarer seg godt.

I USA hvor det er mye større forskjellig på fattig og rik enn i Norge, er det også en hvit, stor underklasse (andre beleste kan korrigere). Men de fleste som dør av Covid 19 er svarte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Enig. Mitt poeng også. Hvit hjemløs eller svart hjemløs. Hvem ville du ha vært hvis du måtte velge?

Det er samtidig en påkjenning å være fattig som hvit når man bor i et rikt land. Du hadde alle muligheter, men brukte dem ikke. Endte opp som fattig, ev. hjemløs og kan bare skylde på deg selv.

Man kan skylde seg selv? Det er en meget sterk påstand du bør begrunne? Kan alle hjemløse slylde seg selv om de er "hvite"? Forklar. Det er jo klassisk høyresideargeumenter det der at fattigdom er noe man har skyld i selv. Jeg vet ikke om du tilhøerer vesntresiden men i så fall er dette radikalt nytt i norsk politisk historie at man gir hjemløse skylden for deres egen eledngihet. Og på vegne av minoriteter?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Man kan skylde seg selv?

Det var ikke ment på den måten. En tenkemåte som rammer en selv hardt(selvbebreidelse) og er ikke å anbefale. Hva som skjer en i livet handler som oftest om uflaks eller dårlige valg, eller en kombinasjon av begge deler.

debattklovn skrev (14 minutter siden):

Da prøver jeg å spørre igjen - hvilke fordeler har en hvit uteligger over en svart uteligger? 

Selvfølgelig er det en dårlig situasjon for begge to. Det har med hvordan man ser på andre, fordommer også videre. Andre her er kanskje flinkere til å forklare det. 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Da prøver jeg å spørre igjen - hvilke fordeler har en hvit uteligger over en svart uteligger? 

Det kan være forskjellen på hvordan man blir behandlet når man søker sosiale tjenester, eller at politiet oftere "lar det gå for denne gang" om du har lagt deg til for natten et sted det ikke er lov. Dette gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller, men sånne ting kan definitivt utgjøre en stor forskjell for den det gjelder.

Om du tenker på uteliggere som bor alene i huler i fjellet uten kontakt med omverdenen er hudfargen neppe av betydning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 minutter siden):

Det kan være forskjellen på hvordan man blir behandlet når man søker sosiale tjenester, eller at politiet oftere "lar det gå for denne gang" om du har lagt deg til for natten et sted det ikke er lov. Dette gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller, men sånne ting kan definitivt utgjøre en stor forskjell for den det gjelder.

Om du tenker på uteliggere som bor alene i huler i fjellet uten kontakt med omverdenen er hudfargen neppe av betydning.

Mange uteliggere setter pris på en natt på glatcella om det er vinter og kaldt. Er det et privilegium å få lov å overnatte på glatcella i kulda?

Sosiale tjenester ja. Nå til dags er mange, om ikke av de fleste ansatte på NAV-kontorer i Oslo med innvandrerbakgrunn. La oss si at den "hvite" uteliggeren oppsøkeren NAV og møter en saksbehandler med bakgrunn fra Somalia. HVEM er den priviligerte?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Den mest openbare fordelen ein kvit uteligger har over ein svart uteligger er at om dei begge prøve reintegrere seg inn i samfunnet blir kvite mannen vald til fleire intervjuer over den svarte mannen. ?

For ikkje å nemna at den kvite uteliggeren sannsynleg (men ikkje garantert) fremstår som ein meir oppegåande kar, uavhengig av kva realiteten er, og blir gitt breiare frihet enn den svarte. Om begge karene vandre inn i ein butikk, kven av dei er meir sannsynleg til å bli etterfulgt av ein ansatt som er bekymra for dop, ran eller anna?

Men dette avhenge jo i stor grad kva tilstand eine eller andre karen er i. Me må nesten forutsette at utafor hudfarge og kulturell bakgrunn er dei 'like'. Elles blir dette rett og slett ein LARP session fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, frohmage said:

Det kan være forskjellen på hvordan man blir behandlet når man søker sosiale tjenester,

Det er vel ganske strenge krav for hvordan slike søknader skal vurderes, for at det skal være likt for alle osv... 

eller at politiet oftere "lar det gå for denne gang" om du har lagt deg til for natten et sted det ikke er lov. Dette gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller, men sånne ting kan definitivt utgjøre en stor forskjell for den det gjelder.

Spiller nok mer rolle hvilket humør politiet er i den dagen. Politiet har mulighet til å bruke diskresjon ved slike ikke-alvorlige lovbrudd, det trenger ikke være på grunn av hudfarge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...