Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis vi bare definerer tortur, brann og voldelig undertrykkelse som rasisme så ignorer-minimiserer vi det mindre bias/rasediskrimineringen som skader folk også og som bør rettes.

Likevel så er det såpass stor forskjell på å skyte og drepe noen pga fargen på huden deres, og det å spørre noen hvor de egentlig kommer fra, at det så absolutt gir mening å ha to forskjellige ord på det. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (15 minutter siden):

Det finnes mange upresise ord.  Det er grunnen til at det finnes adjektiver og andre ord som gir konteksten.  Det må bli tillatt å uttrykke både alvorlige rasisme og ikke så alvorlig rasisme.   Hvis vi bare definerer tortur, brann og voldelig undertrykkelse som rasisme så ignorer-minimiserer vi det mindre bias/rasediskrimineringen som skader folk også og som bør rettes.

Det er viktig at vi forstår hvordan rasediskriminering skjer pga stereotyper/fordommer/bias og hvor lett det er å påvirke andre , ellers hevder de fleste at de ikke er rasister og skader ingen og de fortsetter rasediskriminering som de ikke kjenner selv hva de gjør.   

Jeg skrev systematisk undertrykkelse, ikke voldelig undertrykkelse. Hvorfor endret du det?

Men joda jeg er enig med det at vi bør benytte oss av andre ord som stereotyper, fordommer og bias, og forklare når det går for langt hvorfor det ikke er greit, og når det går alt for langt så er det rasisme, noe som virkelig ikke er greit. Hyle rasisme for hver enkelt ting tar verdi fra ordet helt til det blir bortimot ubrukelig.

Som du sier selv så har vi alle en bias. Men det er kun når biasen går for langt jeg anser det som et problem. Mens du har gitt utrykk for at absolutt alle er rasister uansett hvor irrelevant liten bias man måtte ha, vi er jo trossalt alle mennesker med ulike preferanser og unike tanker,  ikke preferanseløse roboter.

Om alle er rasister så er det heller ikke så ille om noen kaller deg rasist? Er det?

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 timer siden):

La oss lage et nytt norsk navn på tankene som får folk til å diskriminere andre mennesker av andre raser i hverdagen på bakgrunn av forestillinger / fordommer mot folk, basert på deres hudfarge, som er ett enkelt ord.

Hva kaller du det når jeg reiser meg for eldre damer og gravide på trikken men normalt ikke for gutter på 20?

Jeg forskjellsbehandler opplagt ut fra gruppetilhørighet, og behandler dem ikke ut fra individuelle behov, men antagelser om hva de trenger ut fra hvilken gruppe de later til å tilhøre. «Ungdomsdiskriminering»?

Jeg gjør dette med de beste intensjoner, og ingen har noensinne kritisert meg for det.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

En vurdering av hensiktsmessighet..?

Eller sannsynlighet? At flere eldre kvinner har vondt i beina enn unge gutter. Det _kan_ jo være en maratonløper på 70 som er i langt bedre form enn meg. Som kanskje blir såret av at jeg vurderer henne som «svak». Mens ungdommen kanskje har en skade eller sykdom som er vanskelig å se? Men statistikken er nok på min side: kvinner med grått hår og rynker er oftere dårlig til beins enn gutter med caps og skateboard.

Jeg kunne finne fram et spørreskjema på 3 sider for å være helt sikker på å fange opp alle eventualiteter. Eller så kunne jeg ignorere alle akkurat like mye? Eller så kunne jeg gjøre en kvalifisert gjetting der og da og håpe at det er en rimelig avveining mellom andres behov og mine egne.

 

Det er absolutt «tryggere» å gjøre slik rasjonalisering med antagelser om man gjør noe positivt (la gamle sitte på trikken) enn om man gjør noe som kan oppfattes negativt (overlate nøkler til en du tror er ansatt). Det er en lærdom man kan ta med seg i hverdagen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 3.9.2021 den 22.20):

Og hvilke rasjonalisering ligger bak å reise seg for hvite eldre, men ikke reise seg for eldre ikke-hvite..?

Litt av poenget med analogier er at andre skal lese dem, forstå dem, og så stille spørsmål ved egne «grunnregler» som de også anvender utenfor analogien. Ideelt sett på en måte som gjør at leseren tenker mer åpent rundt spørsmålet enn om man går «rett i klinsj» med vedkommende og prøver å hamre inn sitt syn.

Noen ganger funker ikke analogier. Kanskje forfatter og leser ikke greier å bli enige om analogiens relevans. Kanskje leseren ikke er vant til analogier, eller kanskje leseren feiltolker analogier for å slippe å ta stilling til dem.

 

Tilbake til Obamas anekdote om mørke menn på hans alder som hadde opplevd å få lyse menns bilnøkler droppet i hånda (på restauranter eller country clubs?). Jeg kan ikke relatere direkte til spørsmålet siden jeg parkerer selv om jeg skal et slikt sted (og helst kjører kollektiv). Dessuten finnes vel knapt «parkerere» i Norge og jeg har ingen formening om hvordan de «typisk» ser ut.
 

Jeg har et lignende dilemma når jeg skal si «hei» eller «hello» til et fremmed menneske. Da gjør jeg en mer eller mindre ubevisst vurdering av sannsynlighet ut fra hvor vi er og hvordan vedkommende ser ut, og noen ganger trår jeg feil. Jeg var f.eks. på et bondeutsalg langt inne i Norsk fjellheim i sommer og spurte den (lyse) ansatte om osten deres var god, hvorpå hun svarte på Engelsk med øst-europeisk aksent «English only, please». Jeg har også sagt «hi» til nye kolleger med mørk hud som har svart på flytende Totning. Slike situasjoner kan være litt morsomme eller litt kleine, men de er basert på en rimelig vurdering som ikke har noe med å nedvurdere andre mennesker. Hvis jeg er rasist for å si «hi, how are you» til en kollega med mørk hud, er han rasist når han svarer meg (som har lys hud) «det går helt fint å snakke på Norsk, altså»? Da gjør vel han samme type antagelse som meg, at en med min hudfarge sannsynligvis snakker Norsk?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ingenting galt med analogien om bussen, og jeg har ingen innvendinger angående erfaringsmessige fordommer.

Jeg bare bruker samme analogi og lurer på hva man kaller handlinger som åpenbart ikke baserer seg på erfaringer, som når noen reiser seg på bussen for eldre hvite, men ikke eldre utlendinger.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kan vel også være på erfaringsbaserte fordommer, dersom man har erfart at eldre utlendinger ikke vil ha sitteplassen du tilbyr dem, men selvsagt hvis man utelukkende kun gir fra seg plass basert på hudfarge så kan det vel defineres som rasisme. 

Så blir man kanskje sett på som rasist dersom man ikke gir fra seg plassen til en gammel utlending, selvom man er en person som aldri overgir plassen til noen i det hele tatt.  Hva kaller man dette? 

 

Lenke til kommentar

Leste et innlegg som forsvarte et forskningsprosjekt på rasisme i lærerutdanningen, og stusset over bla. bruken av "rase":

Sitat

Nylig skrev Are Søberg innlegget «Hamars statsstøttede anti-antirasister». Der kommenterer han prosjektet «Kritisk undersøkelse av rase og rasisme» i lærerutdanning som nettopp mottok støtte fra Forskningsrådets Kompetanse- og samarbeidsprosjektprogram.

 

Nå trodde jeg vi hadde lagt hele "rase" begrepet om mennesker vekk i Norge og at du ikke ville finne det brukt, minst av alt i et forskningsprosjekt. Er dette en litt klønete oversettelse av amerikansk litteratur, eller er "rase" et begrep som er inne i varmen igjen i offentlige institusjoner og akademia?

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/det-er-pa-hoy-tid-a-forske-pa-rase-og-rasisme-i-larerutdanningene-soberg/o/5-95-286058

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 3.9.2021 den 16.19):

Det jeg egentlig vil frem til er at vi begynner å bli skummelt upresise i språket vårt når begreper blir gitt så varierte meninger..

En mann som har voldtatt et barn blir omtalt på samme måte som en kar som tok ei dame på låret på et utested.

En pedofil 43 åring begikk seksuelt overgrep mot en 6 år gammel jente.

En 18 år gammel mann begikk seksuelt overgrep mot en 22 år gammel dame på et utested i Oslo.

Du med din bias blir omtalt på samme måte som folk som brant, torturerte og systematisk undertrykket folk med Afrikanske gener.

Alle er rasister.

Ku klux klan er rasister.

Må være lov og kalle en neger for neger og en homo for homo.
Ikke noe rasistisk ved det.Det er jo sant

 

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Nå trodde jeg vi hadde lagt hele "rase" begrepet om mennesker vekk i Norge og at du ikke ville finne det brukt, minst av alt i et forskningsprosjekt. Er dette en litt klønete oversettelse av amerikansk litteratur, eller er "rase" et begrep som er inne i varmen igjen i offentlige institusjoner og akademia?

Jeg tror at det er lov å bruke «rase» som et meta-begrep når man snakker om de andre (rasistene, altså, ikke de som har opphav i varme land).

-k

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Og er er vi meget uenige. Man kan ikke generalisere alle innenfor en befolkning slik.

Det er noe som skjer veldig tidlig og naturlig (bias mot raser)

Science Says Babies as Young as 6 Months Can Be Biased Against Different Races

New research suggests babies as young as 6 months old show signs of bias against people of different race

https://www.parents.com/baby/all-about-babies/science-says-everyones-a-little-bit-racist-even-babies/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, jjkoggan said:

Det er noe som skjer veldig tidlig og naturlig (bias mot raser)

Science Says Babies as Young as 6 Months Can Be Biased Against Different Races

New research suggests babies as young as 6 months old show signs of bias against people of different race

https://www.parents.com/baby/all-about-babies/science-says-everyones-a-little-bit-racist-even-babies/

 

Jeg vil anta at jeg selv husker om jeg var rasist som barn. Vi hadde pakistanere ol. i vårt nabolag når jeg vokste opp og vi hadde slekt som jobbet med import og hadde venner på besøk fra Kina. Ikke minst hadde en venn av meg slektninger i florida som kom på besøk og kjærester av disse var alt annet enn hvite. Det var aldri noen rasistiske tendenser fra oss som barn.

Det du snakker om er nok at barn kan reagere på alt som er nytt og ukjent. Slik selv dyr gjør og ikke minst stammer i amazonas når de har levd isolert fra resten av verden.

Men du skal dra det langt for å også stemple dette som rasisme. Geez. Er et noe som ikke er rasisme i dine øyne?

Man kan alltids skape problemer eller gjøre de større enn de er om man ønsker det nok. Et barn kan begynne å grine om gamle kreftsyke tante Olga holder det opp til ansiktet, det betyr ikke at barnet er et diskriminerende rasshøl.

Problemet er når "Rasisme" er bussiness.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Jeg vil anta at jeg selv husker om jeg var rasist som barn. Vi hadde pakistanere ol. i vårt nabolag når jeg vokste opp og vi hadde slekt som hadde venner på besøk fra Kina. Ikke minst hadde en venn av meg slektninger i florida som kom på vesøk og var alt annet enn hvite. Det var aldri noen rasistiske tendenser fra oss som barn.

Det du snakker om er nok at barn kan reagere på alt som er nytt og ukjent. Slik selv dyr gjør og ikke minst stammer i amazonas når de har levd isolert fra resten av verden.

Men du skal dra det langt for å også stemple dette som rasisme. Geez. Er et noe som ikke er rasisme i dine øyne?

Det heter racial bias på engelsk, det kan skje uten at du vet det men kan ha alvorlige konsekvenser for de som søker jobb eller arresteres av politi hvis politiet eller arbeidsgiveren har tilbøyelighet mot en rase.  Forskerne mener denne bias etableres når en er veldig ung og kan bevares ubevisst.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Det heter racial bias på engelsk, det kan skje uten at du vet det men kan ha alvorlige konsekvenser for de som søker jobb eller arresteres av politi hvis politiet eller arbeidsgiveren har tilbøyelighet mot en rase.  Forskerne mener denne bias etableres når en er veldig ung og kan bevares ubevisst.  

Fullstendig klar over det. Hadde ei venninne som slet med dette når hun hadde en mørkhudet saksbehandler i NAV. Hun følte at hun ble utsatt for racial bias. Og hun er neppe den eneste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Man kan alltids skape problemer eller gjøre de større enn de er om man ønsker det nok. Et barn kan begynne å grine om gamle kreftsyke tante Olga holder det opp til ansiktet, det betyr ikke at barnet er et diskriminerende rasshøl.

Barn vil naturlig nok foretrekke det kjente og det trygge. Gamle mennesker er skremmende på barn hvis de ikke er vant til det. Mine barn hadde en fase hvor oldemødrene var "skumle". Rett nok i litt større alder.

På samme måte så antar jeg at barn som vokser opp med en dominant hudfarge kan reagere med skepsis om de møter noen med en annen farge. Jeg har hørt om hunder (i Norge) som bjeffer på mørke personer. Jeg antar at hverken hund eller eier er rasister, men at den reagerer med varsomhet ovenfor noen som ser annerledes ut, og at du vil finne hunder i Afrika som vil bjeffe på en som meg.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Det er noe som skjer veldig tidlig og naturlig (bias mot raser)

Science Says Babies as Young as 6 Months Can Be Biased Against Different Races

New research suggests babies as young as 6 months old show signs of bias against people of different race

https://www.parents.com/baby/all-about-babies/science-says-everyones-a-little-bit-racist-even-babies/

 

Vitenskap viser at overvekt er en primær årsaken til at barn blir mobbet på skolen. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21972990/

Litt satt på spissen: hvis sønnen min er overvektig og må gå igjennom grunnskolen uten venner og få bank på vei hjem så er det trist men noe man i praksis må leve med. Hvis sønnen min hadde vært mørk på en Afrikansk måte og følt seg krenket av at en venstre-vridd komiker som selv tilhører en seksuell minoritet spilte en inkluderende mørk (på en Pakistansk måte) karakter i en 10 år gammel komi-serie som han selv aktivt hadde søkt opp på nrk.no så går vi inn i en 2 uker lang fase med nasjonal selv-ransakelse, sensur og selvpisking over hvor forfeilet vi er som kultur som kunne ha tillatt noe slikt.

Det er for meg et urimelig misforhold.

Hvor vil jeg så med dette? Mener jeg at empati er et nullsumspill hvor vi må være litt mindre rause med noen for å kunne være mer rause med andre? Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror at et generelt "empatisk" samfunn er i stand til å ha sympati med alle som lider og strekke seg for å forstå dem og hjelpe dem, uansett hvor mange det gjelder. Men jeg tror at noen har en radikalt forskjellig forståelse av hva det vil si å lide enn meg. Evt så har de en politisk skinn-agenda av ukjent karakter hvor folks lidelse er et argument for å oppnå politiske endringer, men lidelse i seg selv er ikke det primære anliggende. 

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...