Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 timer siden):

Viser eksempelet mitt kjønnsdiskriminering? Folk bruker kjønnet mitt til å vurdere hvem som er sannsynlige seksualforbrytere. Selv om jeg personlig tar avstand fra slikt.

Det er lite kontroversielt at menn i større grad enn kvinner er seksualforbrytere. Heldigvis er dog de fleste menn ikke seksualforbrytere. Så på hvilke måter kan andre kvinner (og menn) bruke denne kunnskapen før det går over i kjønnsdiskriminering?

Hvis noen kommer over meg i en veldig suspekt situasjon så er kanskje terskelen lavere for å ringe politiet enn om min bestemor hadde stått i nøyaktig samme situasjon. Og det synes jeg er greit. Men om noen sier at «alle sånne som du er seksualforbrytere» (med henvisning til at jeg er mann) så synes jeg helt klart at det ikke er greit.

-k

Diskriminering baserte på hudfarge er rasediskriminering.  Diskriminering baserte på kjønn er kjønnsdiskriminering.  Alle burde ha retten til å bli dømt som individer, ikke tilhørighet til etnisitet eller kjønn.

Ellers blir det greit å ikke ansette menn som f eks. ønsker å jobbe med barn.  Det er ikke greit 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Diskriminering baserte på hudfarge er rasediskriminering.  Diskriminering baserte på kjønn er kjønnsdiskriminering.  Alle burde ha retten til å bli dømt som individer, ikke tilhørighet til etnisitet eller kjønn.

Ellers blir det greit å ikke ansette menn som f eks. ønsker å jobbe med barn.  Det er ikke greit 

Å bli dømt som individer er et godt prinsipp. At folk gjør antagelser basert på gruppetilhørighet er ganske vanlig og kan bety alt fra at man tilbyr et sete på trikken til en eldre kvinne (man antar at hun er dårligere til beins enn en selv), til at man ringer politiet om en mann på 40 har stort kamera på badestranda.

Det jeg prøver å illustrere er at antagelser basert på gruppetilhørighet kan være godt eller dårlig begrunnet, godt eller dårlig ment, og kan bli tatt godt eller dårlig opp.

Hvis alle slike antagelser basert på etnisitet (og tildels religion og kultur) skal klassifisere som «rasisme» så lar man begrepet favne veldig vidt. Som om hun dama på 70 som blir tilbydt et sete på trikken skal ringe avisen og klage på «eldre-hat» (som er en rimelig analogi til begrepet «rasisme» i mine øyne).

Diskriminering er et bedre begrep enn rasisme her. Både fordi det er mer nøytralt ladet (de fleste vet at «å diskriminere» betyr å skille på, ikke nødvendigvis å hate), og fordi det innbyr til en slags sammenlignbarhet mellom «etnisk diskriminering», «kjønnsdiskriminering», «alders diskriminering» etc.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 timer siden):

Dette handler om det å indentifisere seg med ulike sosiale strukturer og grupperinger. Det er "tribalisme", eller stamme mentalitet. Patriotisme og Nasjonalisme er andre eksempler. Der det er lettere for å generalisere og ha negative stereotyper mot andre grupper mennesker som ikkje tilhører eins egen gruppe. Kan fint stille meg bak dette. 

Men dette sier ingenting om at "alle" er rasistiske.

Det er mye forskning som støtter påstanden at alle har bias, selv om vi ikke ønsker det eller vet det.

But the new science of implicit bias suggests that the problem is not only with bad apples. Instead, prejudice is a conflict that plays out within each and every one of us.

Since we published the book Are We Born Racist? in 2010—which explores racial prejudice as a neurological and psychological process—we’ve seen more and more research into the automatic and measurable associations that people have about others, and the subtle and unconscious behaviors that these associations influence. 

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_stop_the_racist_in_you

• Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Å bli dømt som individer er et godt prinsipp. At folk gjør antagelser basert på gruppetilhørighet er ganske vanlig og kan bety alt fra at man tilbyr et sete på trikken til en eldre kvinne (man antar at hun er dårligere til beins enn en selv), til at man ringer politiet om en mann på 40 har stort kamera på badestranda.

Det jeg prøver å illustrere er at antagelser basert på gruppetilhørighet kan være godt eller dårlig begrunnet, godt eller dårlig ment, og kan bli tatt godt eller dårlig opp.

Hvis alle slike antagelser basert på etnisitet (og tildels religion og kultur) skal klassifisere som «rasisme» så lar man begrepet favne veldig vidt. Som om hun dama på 70 som blir tilbydt et sete på trikken skal ringe avisen og klage på «eldre-hat» (som er en rimelig analogi til begrepet «rasisme» i mine øyne).

Diskriminering er et bedre begrep enn rasisme her. Både fordi det er mer nøytralt ladet (de fleste vet at «å diskriminere» betyr å skille på, ikke nødvendigvis å hate), og fordi det innbyr til en slags sammenlignbarhet mellom «etnisk diskriminering», «kjønnsdiskriminering», «alders diskriminering» etc.

-k

Diskriminering gjemmer årsaken til diskrimineringen,  det er viktig å vite når vi gjør det, selv om resultatet ikke er skadelig.     Jeg er ingen ekspert på det norske språket og alle nyansene forskjellige ord konnoterer, men det er viktig at folk forstår deres bias og fordommer både positive og negative.  Ordene du velger kanskje passer best,  det vet jeg ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

I Norge er problemet at mange på 30 år eller eldre er vant med en monokultur som forsvant. For mange er det utenkelig med noe annet enn monokultur. Det gjør de uvel for hver dag som går at de ikke får det livet de ønsker. Folk med "null empati" som roper at rasisme må bekjempes. Prøv i det minste å se det fra motsatt retning. Det er annerledes mange andre steder hvor folk er vokst opp med multikultur fra dag én eller folk født etter år 2000 og det kan ikke sammenlignes med folk som opplevde monokultur i flere tiår.
Rasisme er verken bra eller ønskelig, men for mange er det en voldsom overgang å gå fra monokultur til multikultur i løpet av kort tid. Noen vil aldri mestre den overgangen.

De hadde "inni er vi like"-kampanjer på 80-tallet, men mange av de som ble utsatt for disse kampanjene hadde ikke sett folk som var annerledes annet enn i bøker og på TV.

På 80-tallet sang de denne sangen fra 1960 i barnehagene. Få eller ingen av barna hadde noen gang sett det som ble sunget om. Hjernevasking satt i system.

Det er vanskelig å leve i dag i "verdens rikeste og beste land". Ikke alle ønsker multikultur eller sosialisme (troen på at økonomisk ulikhet må bekjempes, med mer). Hvor skal disse gjøre av seg?

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 timer siden):

Det er klart at vi har evnen til å forme grupper. Grupper er ikke problemet. Alle tilhører vi ulike grupper. At man f.eks. prioriterer sin familie har ingenting med rasisme å gjøre. Problemet er når vi uten grunn ilegger noen skyld, holdninger e.l. kun basert på gruppen de tilhører, og vektlegger gruppetilhørigheten over individet. Som Subara eksemplifiserer; alle afrikanske menn er late. Da har man problematiske rasistiske holdninger. Ser jeg var litt kjapp i å si at jeg ikke opplevde ham problematisk. Det var mtp hva jeg har sett ham skrive tidligere, uten å lete med lupe, og jeg leste ikke hans neste kommentar. Men, han er dette bevisst og ønsker det annerledes, som er bra. Noe slikt har jeg ikke vært borti i Norge, selv om jeg vet det forekommer.

Likhet for loven gjelder uavhengig av gruppe, og man dømmes ikke for noe utifra hva gruppen man tilhører kan ha gjort, men hva hvert enkelt individ gjør. Man har bare ansvar for seg selv og hva man selv sier og gjør.

Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Jeg tar sterk avstand fra rasisme, men mener at det finnes en En rasist i oss alle! (artikkelen er skrevet før Breivik og Manshaus, så kanskje det har påvirket r-ordets definisjon?) som et resultat av vår kulturelle bagasje og mange er det ubevisst. Dette prøver jeg å bli bevisst ved hjelp av selvrefleksjon.

Om man sier at rasisme ikke eksisterer i Norge vil man ikke kunne motarbeide den. Det første blir da å gå i seg selv. Jeg er opptatt av  den ofte subtile hverdagsrasismen. Som ikke er subtil for dem som opplever den.

Sitat

Det er ikke alltid slik at mennesker er bevisste på alle sine fordommer. Mange av fordommene våre blir forankret i oss før vi kan tenke og bestemme for oss selv. Helt fra barndommen av utsettes vi for forskjellige holdninger og meninger. Disse kan være nok til å danne ubevisste antakelser og fordommer om forskjellige grupper mennesker.

https://www.ha-halden.no/rasismen-kan-ha-flere-ansikter/o/5-20-816230

Sitat

Ofte assosieres rasisme med svært alvorlige tilfeller av hatkriminalitet, hatprat eller liknende. Det er viktig å ikke lukke øynene for rasisme som forekommer i mindre overtydelige former. Å forstå rasisme som systemisk hjelper oss å se hvordan fordommer, normer og forstillinger påvirker hele samfunnet, og påvirker oss selv som del av samfunnet. De aller fleste tar sterk avstand fra rasisme. For å virkelig ta et oppgjør med rasisme er det avgjørende at alle, og spesielt de av oss som er innenfor hvithetsnormen – hvite mennesker, må identifisere hvordan vi selv kan være påvirket av ubevisste fordommer, for å kunne motarbeide dette.

https://balansemerket.no/ordliste/rasisme/

Sitat

Alle bør utfordre seg selv, sine fordommer og utvide sine forståelsesrammer.

Sitat

«Når alt blir definert som rasisme, da kjenner ikke folk seg igjen», skriver Siv Jensen og Jon Helgheim i NRK Ytring, uten å forstå helt hvor presist den uttalelsen treffer. For akkurat det er problemet, at den ubevisste rasismen er folk flest ikke klar over. Det handler om internaliserte fordommer.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2020/07/01/rasisme-tar-ikke-ferie/

Sitat

Tre av fire australiere har rasistiske fordommer mot australske urinnvånere, og mange vet det ikke selv

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/06/09/195683056/tre-av-fire-i-australia-har-rasistiske-fordommer-mot-egen-urbefolkning

• Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Jeg tar sterk avstand fra rasisme, men mener at det finnes en En rasist i oss alle! (artikkelen er skrevet før Breivik og Manshaus, så kanskje det har påvirket r-ordets definisjon?) som et resultat av vår kulturelle bagasje og mange er det ubevisst. Dette prøver jeg å bli bevisst ved hjelp av selvrefleksjon.

Om man sier at rasisme ikke eksisterer i Norge vil man ikke kunne motarbeide den. Det første blir da å gå i seg selv. Jeg er opptatt av  den ofte subtile hverdagsrasismen. Som ikke er subtil for dem som opplever den.

Jeg beklager om jeg misforsto, men om du mener det er en rasist i oss alle så må du vel mene det om deg selv også? Det var nå slik jeg oppfattet det du sa, og det rimer jo med at du sier du vil gå i deg selv også. Det synes jeg er prisverdig, men mulig du ordla deg litt rart, eller kanskje du bare ikke er helt ferdigtenkt her og det kom litt skjevt ut? Uansett, det ønsket om å ikke ville tenke slik er veldig viktig og en forutsetning for å kunne få det til tenker jeg. 

Jeg mener ikke det bor en rasist i oss alle, langt ifra. Jeg benekter ikke at det finnes rasisme derimot, det gjør det. Rasisme lærer man. Barn tenker ikke rasistisk før de evt lærer det.

Fordommer er ikke nødvendigvis det samme. Som knutinh er inne på så kan det karakteriseres som en fordom å tenke at man tilbyr et sete på trikken til en eldre kvinne (man antar at hun er dårligere til beins enn en selv). Man er altså forutfattet, og dermed blir det en fordom. Dette er ikke det samme som rasisme. En slik forutinntatthet blir tvert imot å være vennligsinnet og høflig i dette tilfellet, selv om man antar noe om personen på forhånd. 

Man kan også erfare at en person normalt sett alltid gjør X i en gitt situasjon, og slik sett forvente det samme neste gang (altså ha en fordom mot det mennesket). Man kan bli grisebanket hver gang man har på den rosa lua og møter Bølle-Franz på skoleveien. Da har man lært noe om et individ som gjelder det eksakte individet, og har en berettiget holdning til at den personen er farlig, men man kan ikke ekstrapolere at Bølle-Franz hadde svart hud, så derfor må alle andre individer også være bøller basert på gruppen "svarte mennesker".

Lenke til kommentar

Verden anno 2021

England spilte sin kamp nummer 51 på rad uten tap i VM- og EM-kvalifiseringen. De fikk en lite hyggelig mottagelse av hjemmepublikum i Ungarn. De engelske spillerne ble møtt med buing da de gikk ned på kne for å gjøre sin vante markering mot rasisme før kampen.

Det skal også ha kommet apelyder mot enkelte engelske spillere.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Det er mye forskning som støtter påstanden at alle har bias, selv om vi ikke ønsker det eller vet det.

Flott. Då har vi flyttet målet der det burde stå. At dei aller fleste har bekreftelsestendenser i henhold til egne sosiale grupperinger, kan eg fint stille meg bak. Dei aller fleste føler ein tilhørigheit, som igjen vil øke risikoen for at ein kan tenke negative tanker om andre som ikkje tilhører dei samme sosiale grupperinger. Der vi absolutt burde gå inn i oss sjøl for å reflektere på kva fordommer vi måtte ha mot andre mennesker. Har ein fordommer mot mennesker basert på deiras etnisitet, religion, hudfarge, opprinnelse, etc etc, vil dette være rasistisk. Er det fordommer basert på andre kriterier som for eksempel kjønn, utdanningsnivå, kva fotballag ein heier på er det selvfølgelig ikkje rasistisk.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (8 timer siden):

I Norge er problemet at mange på 30 år eller eldre er vant med en monokultur som forsvant. For mange er det utenkelig med noe annet enn monokultur. Det gjør de uvel for hver dag som går at de ikke får det livet de ønsker.

Kanskje er det endringen som du sier. Men kanskje er det bare at man blir eldre? Det er ganske vanlig å bli mer rigid og mindre redd for andres reaksjoner når man blir eldre. Det er nok utbredt å gjennomgå en venstre->høyre dreining når man blir eldre. Og hvis man opplever å «ikke ha lykkes», eller «ikke ha fått det man fortjener» så tror jeg at det er lett å bli bitter - og finne syndebukker.

Sitat

Det er vanskelig å leve i dag i "verdens rikeste og beste land". Ikke alle ønsker multikultur eller sosialisme (troen på at økonomisk ulikhet må bekjempes, med mer). Hvor skal disse gjøre av seg?

Hvis du skal leve i en stat så må du være villig til å etterleve skrevne og bør være villig til å følge enkelte uskrevne regler - og at disse endrer seg over tid.

Hvis du ikke aksepterer å betale skatt eller at noen borgere har rødt hår eller at folk skravler høylydt på telefonen på bussen så er kanskje et alternativ å kjøpe en utrangert oljeplatform i internasjonalt farvann.

I disse tider så bør du naturligvis bruke stemmen din for å påvirke i en retning som du ser som bra, men om du allerede har gjort det men finner at de andre ikke er enige med deg så er mulighetene begrenset. Majoriteten bør selvsagt ta hensyn til minoriteter og ikke presse sitt syn ned over dem i utrengsmål, men det må være en rimelighetsvurdering - hvis Ole ikke tåler å se en mørk Nordmann på bussen så kan ikke Ole presse igjennom at denne Nordmannen skal tvangsflyttes ut av landet mot flertallets syn.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (11 minutter siden):

Kaller man alt av generelle forutinntatte antagelser mot fremmede for rasisme så mister ordet rasisme all sin verdi.

Da er man med på å skjule og normalisere det å virkelig være rasist.. Er det endre en de som faktisk er rasister som har nytte av det?

De som har interesse av å opprettholde inntrykket av at vi er syndige og må tuktes.

Det er en måte å «surfe på stigmaet» forbundet med rasisme. Utvid begrepets definisjon samtidig som man tviholder på den gamle tabu-reaksjonen.

Det er nært beslektet med å kalle Arbeiderpartiet for «kommunister». Det har vel vært feil i snart 100 år. Men man prøver å assosiere moderate sosialdemokrater med forfeilede kommunist-regimer for å utdefinere dem.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

De som har interesse av å opprettholde inntrykket av at vi er syndige og må tuktes.

Det er en måte å «surfe på stigmaet» forbundet med rasisme. Utvid begrepets definisjon samtidig som man tviholder på den gamle tabu-reaksjonen.

Det er nært beslektet med å kalle Arbeiderpartiet for «kommunister».

-k

Samt fremskrittspartiet for rasister og Mdg for hippier? Hyperbole delux.

Dette minner litt om diskusjonene rundt seksuelt overgrep for noen år siden. Nå blir både voldtekt og en bemerelse om at et plagg sitter pent på et menneske omtalt som seksuelt overgrep.. Vel så lenge mottaker av bemerkelsen fant det subjektivt ubehagelig.

Jeg synes det er trist at alle de som faktisk har blitt voldtatt nå er satt i samme kategori som de som ikke likte et dårlig kompliment. Det virker for meg svært urimelig.

På samme måte synes jeg det er svært urimelig for dem som har blitt utsatt for reell rasisme fra lærere, fra rektor, fra landsmannen i bygda eller fra hele lokalsamfunnet å høre at alle er rasister mot hverandre, alle har en generell bias. Its nothing special.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

På samme måte synes jeg det er svært urimelig for dem som har blitt utsatt for reell rasisme fra lærere, fra rektor, fra landsmannen i bygda eller fra hele lokalsamfunnet å høre at alle er rasister mot hverandre, alle har en generell bias. Its nothing special.

«Rasist» er for mange av oss et sterkt ladet ord som brukes for å sette folk i skamme-kroken. Derfor reagerer vi så sterkt når noen strør det rundt seg hver gang de ser noe de ikke liker.

»Bias» har ikke de samme assosiasjonene. Det er et mer akademisk uttrykk, og at vi er farget og ikke-nøytral i vår måte å vurdere verden og sanseinntrykk er vel ikke spesielt kontroversielt?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

«Rasist» er for mange av oss et sterkt ladet ord som brukes for å sette folk i skamme-kroken. Derfor reagerer vi så sterkt når noen strør det rundt seg hver gang de ser noe de ikke liker.

»Bias» har ikke de samme assosiasjonene. Det er et mer akademisk uttrykk, og at vi er farget og ikke-nøytral i vår måte å vurdere verden og sanseinntrykk er vel ikke spesielt kontroversielt?

-k

Racial Bias = Racism

Politimannen kan drepe folk pga racial bias

Arbeidsgiveren ansetter ikke folk pga racial bias

Arbeidsgiveren befordrer noen pga racial bias

Leger mishandler folk pga racial bias

osv.

Alt dette kan skje med små preferanser/bias.     Latino sjefen min idag befordrer andre latinoer ovenfor andre antagelig fordi de snakker spansk og kjenner til sin kultur bedre enn oss som ikke er latinoer.   Trump elskende politimenn mistenker andre Trump elskere til mindre grad enn svarte Hip Hop Biden supportere pga bias.  osv...

Denne generelle bias kan ha viktige og farlige konsekvenser

• Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (6 timer siden):

Dette minner litt om diskusjonene rundt seksuelt overgrep for noen år siden. Nå blir både voldtekt og en bemerelse om at et plagg sitter pent på et menneske omtalt som seksuelt overgrep.. Vel så lenge mottaker av bemerkelsen fant det subjektivt ubehagelig.

Du blander kanskje begrepene seksuelt overgrep og seksuell trakassering her? Har aldri hørt noe lignende det du skisserer omtales som overgrep. 

Det er klart at det er et vanskelig tema å navigere i fullt av gråsoner, og å si at et plagg sitter fint på noen kan sjeldent i seg selv oppfattes som noe annet enn et kompliment tenker jeg. Men måten det sies på, eller om det er gjentakende, irrelevant/upassende, i feil setting og lignende kan forståelig nok oppfattes trakasserende av mottaker.

Dersom for eksempel en kollega eller spesielt overordnet daglig eller til stadighet kommenterer på utseendet eller at klærne sitter fint på noen så kan det raskt gå over streken for hva som er akseptabelt. Mye av de samme mekanismene finner man igjen i rasisme og annen diskriminering. Enkelt å overse og avfeie for mennesker rundt som ikke ser eller hører det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Du blander kanskje begrepene seksuelt overgrep og seksuell trakassering her? Har aldri hørt noe lignende det du skisserer omtales som overgrep. 

Det er klart at det er et vanskelig tema å navigere i fullt av gråsoner, og å si at et plagg sitter fint på noen kan sjeldent i seg selv oppfattes som noe annet enn et kompliment tenker jeg. Men måten det sies på, eller om det er gjentakende, irrelevant/upassende, i feil setting og lignende kan forståelig nok oppfattes trakasserende av mottaker.

Dersom for eksempel en kollega eller spesielt overordnet daglig eller til stadighet kommenterer på utseendet eller at klærne sitter fint på noen så kan det raskt gå over streken for hva som er akseptabelt. Mye av de samme mekanismene finner man igjen i rasisme og annen diskriminering. Enkelt å overse og avfeie for mennesker rundt som ikke ser eller hører det.

Hmm..

Seksuelt krenkende atferd defineres også som seksuelle overgrep, for eksempel i form av verbale krenkelser, slibrigheter og blotting.

https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/seksuelle-overgrep/

Et overgrep vil si at et menneske krenker et annet menneskes rettigheter. Enhver seksuell handling utført mot noen som ikke gir, eller er i stand til å gi, sitt samtykke, og hvor handlingen medfører subjektivt ubehag, smerte, frykt eller annen opplevelse av krenkelse defineres som seksuelt overgrep.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Det jeg egentlig vil frem til er at vi begynner å bli skummelt upresise i språket vårt når begreper blir gitt så varierte meninger..

En mann som har voldtatt et barn blir omtalt på samme måte som en kar som tok ei dame på låret på et utested.

En pedofil 43 åring begikk seksuelt overgrep mot en 6 år gammel jente.

En 18 år gammel mann begikk seksuelt overgrep mot en 22 år gammel dame på et utested i Oslo.

Du med din bias blir omtalt på samme måte som folk som brant, torturerte og systematisk undertrykket folk med Afrikanske gener.

Alle er rasister.

Ku klux klan er rasister.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (5 minutter siden):

Det jeg egentlig vil frem til er at vi begynner å bli skummelt upresise i språket vårt når begreper blir gitt så varierte meninger..

En mann som har voldtatt et barn blir omtalt på samme måte som en kar som tok ei dame på låret på et utested.

En pedofil 43 åring begikk seksuelt overgrep mot en 6 år gammel jente.

En 18 år gammel mann begikk seksuelt overgrep mot en 22 år gammel dame på et utested i Oslo.

Du med din bias blir omtalt på samme måte som folk som brant, torturerte og systematisk undertrykket folk med Afrikanske gener.

Alle er rasister.

Ku klux klan er rasister.

Det finnes mange upresise ord.  Det er grunnen til at det finnes adjektiver og andre ord som gir konteksten.  Det må bli tillatt å uttrykke både alvorlige rasisme og ikke så alvorlig rasisme.   Hvis vi bare definerer tortur, brann og voldelig undertrykkelse som rasisme så ignorer-minimiserer vi det mindre bias/rasediskrimineringen som skader folk også og som bør rettes.

Det er viktig at vi forstår hvordan rasediskriminering skjer pga stereotyper/fordommer/bias og hvor lett det er å påvirke andre , ellers hevder de fleste at de ikke er rasister og skader ingen og de fortsetter rasediskriminering som de ikke kjenner selv hva de gjør.   

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...