Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har sett at mange mener Kina er verdens mest rasistiske land i dag. Han-kinesere har - det jeg forstår - rykket seg selv opp til "noe over" vanlige kinesere og minoriteter behandles dårlig. Tibet har derimot blomstret under "okkupasjonen".

Ellers har vi jo pakistanere og indere i Norge med sitt medbragte føydale kastesystem. Det dreier seg ikke om raser, men om sosiale klasser fra et føydalt system fra kolonitida. De mest kjente kaste-snobbene er først Abid Raja, han bruker kastenavnet Raja som etternavn. Det å bruke kastenavnet som etternavn ansees av desier (indere og pakistanere) som skikkelig snobbete. Egentlig har han et annet etternavn. Hans kone er av en lavere kaste, og det gikk bare så vidt gjennom "familierådets" vurdering.

Mange desier har løyet om sine kastetilhørigheter, og avsløres etter hvert som flere kommer fra hjemlandet.

En annen skikkelig kaste-snobb er Aslam Ahsan som er av krigerkasten Jaipur. Han hadde en mannlig tjener med seg til Norge, som vasket klær og laget mat til han. En skikkelig føydalherre. Han eier mange (10?) hus og har mange tjenere ansatt i hjemlandet. 

Ellers bor det mange føydalherrer i "eksil" i Norge som både har slaver (som har arvet slavegjeld fra sine fedre) , fabrikker og andre foretak i Pakistan. Her i Norge er kapitalen deres tryggere enn i hjemlandet. Mange bor i Drammen. Slaveeiere.

Vi gråter våre salte tårer for gamle pakistanere fordi ingen av de yngre vil flytte fra Norge for å bo i husene de bygget og stadig bygger. Nye generasjoner syns ikke det er så gjevt der. De gamle drømte om å leve sine gamle dager omgitt av barn og barnebarn i hjemlandet betalt av penger fra Norge. Ikke en gang kona vil dra dit.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (9 timer siden):

Om dette er basert på rasistiske tanker, fordommer og implicit bias, er eg totalt ueinig med deg. Då nærmer ein seg farlig nær tanke kriminalitet.

Sjøl om du har morderiske tanker, betyr ikkje at du er ein morder eller morderisk. Vi alle har tanker. Mange av dei er ikkje spesielt hyggelige, men ting popper inn i hodet titt og ofte. Det som definerer oss er tro, ord og handling. Ikkje tanke, eller underbevisst bias for sin egen sosiale grupperinger.

Det er disse slags fordommer som er vanskelig å unngå,

“There’s no black male my age who’s a professional who hasn’t come out of a restaurant and is waiting for their car and somebody didn't hand them their car keys,” President Barack Obama said in an excerpt released Wednesday.

Uansett er det oppførsel som burde dømmes, ikke tanker, men det er best hvis vi innrømmer at det er helt naturlig for menneskers hjernen til å ta en snarvei og  konkludere noe med for lite informasjon.  Det krever høyere rasjonelle tenkning til å unngå dårlig oppførsel som Obama hevder skjedde blant de aller fleste velutdannede svarte i USA. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det er disse slags fordommer som er vanskelig å unngå,

“There’s no black male my age who’s a professional who hasn’t come out of a restaurant and is waiting for their car and somebody didn't hand them their car keys,” President Barack Obama said in an excerpt released Wednesday.

Uansett er det oppførsel som burde dømmes, ikke tanker, men det er best hvis vi innrømmer at det er helt naturlig for menneskers hjernen til å ta en snarvei og  konkludere noe med for lite informasjon.  Det krever høyere rasjonelle tenkning til å unngå dårlig oppførsel som Obama hevder skjedde blant de aller fleste velutdannede svarte i USA. 

Einig. Kva vi gjer, og kva vi sier er det som burde definere oss. Ikkje kva vi tenker eller kva DU påstår vi tenker. Ikkje alle er rasistiske.

Ellers det med Obama skjønna eg lite av. Mannen var jo angrepet av høgre og Trump, direkte rasisme, mot hans egen føde plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (19 minutter siden):

Einig. Kva vi gjer, og kva vi sier er det som burde definere oss. Ikkje kva vi tenker eller kva DU påstår vi tenker. Ikkje alle er rasistiske.

Ellers det med Obama skjønna eg lite av. Mannen var jo angrepet av høgre og Trump, direkte rasisme, mot hans egen føde plass.

Uenig, våre hjerner er rasistiske.  Rasisme er både tanker og handlinger.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (5 timer siden):

Kanskje skillet ligger på å dømme og å definere?

Ingen bør dømmes for hva de tenker. Men tankene mine er vel med på å definere meg?

-k

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Trasig for dem som blir utsatt for det, men er det rasisme? Noen gjør en kjapp antagelse basert på lite informasjon, og tar feil. Men har de dermed ment at svarte menn på noe vis er dårligere enn hvite menn? Eller har de bare vist at de tror at svarte menn i større grad enn hvite menn er sjåfører?

Når jeg tar bilde av barna med stort kamera så må jeg leve med at folk kan tro at jeg er en pedofil eller at jeg sniker på damene i buskene. Kjedelig for meg, men folk baserer seg på at noen menn faktisk er det, mens kvinner i langt mindre grad er det. Viser dette at vi lever i et mannehatende samfunn?

-k

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Uenig, våre hjerner er rasistiske.  Rasisme er både tanker og handlinger.  

Mulig din hjerne er rasistisk, og du snakker på vegne av deg sjøl. Men langt fra alle mennesker er rasistiske. Ein kan fint ha rasistiske tanker, uten at det går over i tro, ord eller handlinger. Nåke tankepoliti trenger vi ikkje. Vi kan fint være inneforstått med at folk har rasistiske tanker, morderiske tanker, tanker om voldtekt, (legg til tanke her) uten å stemple mennesker som rasistiske, morderiske eller voldtektsmenn/kvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Mulig din hjerne er rasistisk, og du snakker på vegne av deg sjøl. Men langt fra alle mennesker er rasistiske. Ein kan fint ha rasistiske tanker, uten at det går over i tro, ord eller handlinger. Nåke tankepoliti trenger vi ikkje. Vi kan fint være inneforstått med at folk har rasistiske tanker, morderiske tanker, tanker om voldtekt, (legg til tanke her) uten å stemple mennesker som rasistiske, morderiske eller voldtektsmenn/kvinner.

Kjekt å gi tommel til folk man har hatt sine diskusjoner med tidligere 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Like barn leker best, sa min mor. Borsett fra det så hadde hun og hennes mor holdninger til f eks afrikanere som kom fra norske misjonærer som hadde vært i Afrika og Madagaskar, de kom hjem til Norge med stygg rasisme, dvs nedlatende beskrivelser av både seksualmoral, renslighet, ærlighet, utseende og påkledning. Mulig de snakket sant, men ganske så ukorrekt etter vår tids målestokk som er like ille - andre veien. Da mener jeg at vi søker - av politiske årsaker - å ilegge andre dårlige holdninger i den retning. Det ser ikke ut som vi bryr oss om det er sant eller ikke, bare anklagene er krenkende nok til å gi oss den ønskede skyldfølelse. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En alvorligere form for antipati er at man ikke liker kulturen eller utseende og samtidig er misunnelig på noen. Det skjedde med jødene i Norge. 

Min far forteller at jøder ble opplevet som grådige, arrogante og ekskluderende mot ikke-jøder. Dessuten var kvinnene ofte svært vakre og familiene rike. Mange var dyktige håndverkere, leger og regnskapsførere. Jøder giftet seg kun med jøder. Det skjer i dag i USA: 95% av jøder gifter seg med jøder.

Og i Oslo: pakistanere gifter seg enda kun med pakistanere. 

Unntak bekrefter bare regelen.

Lenke til kommentar

Min hjerne er i hvert fall rasistisk, uten at jeg vil det selv, fordi det ligger i kulturen.

Pallehysa skrev (2 timer siden):

Ein kan fint ha rasistiske tanker, uten at det går over i tro, ord eller handlinger.

Det starter med tankene, går videre til ord og til slutt til handling. Fordommene ligger der og det må jobbes med holdningene, for at det ikke skal gå så langt som til tro.

Antisemittismen levde i beste velgående under 2. verdenkrig i området min mor vokste opp, hvor jeg senere vokste opp. Snublestenene minner folk i dag på hva som skjedde. Etterpå var det pakistanerene som fikk gjennomgå.

Vi hører om høyreekstremister som rekrutterer unge på nettet  https://www.uio.no/om/aktuelt/universitetsplassen/nyheter/2021/10-ar-etter-22-juli/podkast--hoyreektsremt-tenkegodt-pa-nett-dognet-ru.html

knutinh skrev (18 timer siden):

Man kan mene at rasisme er noe usynlig som ikke befinner seg i et gitt menneske per se, men som utøves kollektivt og ubevisst av et samfunn og er reelt for offeret.

Derfor synes jeg det er viktig å bevilge penger til forskning på området.

knutinh skrev (18 timer siden):

Man kan mene at dersom noen blir lei seg og tilhører en minoritet så har rasisme skjedd, uansett hvor gode intensjoner motparten måtte ha eller hvor god "moralsk historikk" hun måtte ha.

En bekjent med asiatisk utseende ble skjelt ut i en butikk på engelsk på Frogner i Oslo av en middelaldrende dame. Vedkommende trodde nok hun var utlending, antagelig fordi det bor mange filippinske aupairer i området. Tenkte utskjelleren over at hun var rasistisk?

Hverdagsrasismen sees ikke på som alvorlig nok -  av noen i debatten - fordi den er uten fysisk vold. Men de som blir utsatt for den tar seg veldig nær av det. Barn er det svakeste leddet. Er det bare noe de må tåle?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Trasig for dem som blir utsatt for det, men er det rasisme? Noen gjør en kjapp antagelse basert på lite informasjon, og tar feil. Men har de dermed ment at svarte menn på noe vis er dårligere enn hvite menn? Eller har de bare vist at de tror at svarte menn i større grad enn hvite menn er sjåfører?

Når jeg tar bilde av barna med stort kamera så må jeg leve med at folk kan tro at jeg er en pedofil eller at jeg sniker på damene i buskene. Kjedelig for meg, men folk baserer seg på at noen menn faktisk er det, mens kvinner i langt mindre grad er det. Viser dette at vi lever i et mannehatende samfunn?

-k

Obama eksempelet viser rasediskriminering.  Folk brukte hudfarge til å vurdere hvem som jobbet på parkeringsplassen og henter bilene for kundene. Hvit hudfargen ga høy status, svart hudfargen ga lav status.  (White privilege).  

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Kulturen din gjør at hjernen din er rasistisk? What? På kva måte?

Jeg mener at man er et produkt av det samfunnet man vokser opp, og er del av den kulturelle arven.  Litt enkelt formuelert kanskje uten å være samfunnsviter. At man har ubevisste fordommer. Feks. å se ned på andre pga nasjonalitet/etnisitet før man har blitt kjent med noen personlig. "Alle afrikanske menn er late". "Alle sigøynere stjeler" osv. Tanker jeg gjør meg i det første tiendels sekund av et førsteinntrykk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (13 minutter siden):

At man har ubevisste fordommer. Feks. å se ned på andre pga nasjonalitet/etnisitet før man har blitt kjent med noen personlig. "Alle afrikanske menn er late". "Alle sigøynere stjeler" osv. Tanker jeg gjør meg i det første tiendels sekund av et førsteinntrykk.

Men du meiner eller tror ikkje alle afrikanske menn er late, eller at alle sigøynere stjeler? At tanken er der, betyr ikkje at "hjernen er rasistisk".

På samme måte som for eksempel om du skulle tenke på mor di naken, nåke du høgst sannsynlig gjer i det du leser dette, betyr ikkje at du er "keen" på mor di.  Eller at "hjernen din er keen på mor di"

Det må gå an å ha tanker uten at ein skal bruke det som eit nedverdigende stempel på eins karakter. 

Ja vi kan ha rasistiske tanker, men det betyr ikkje at vi er rasistiske.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Min hjerne er i hvert fall rasistisk, uten at jeg vil det selv, fordi det ligger i kulturen.

Fint du er ærlig. Opplever ikke at du har noe problem man bør være ekstra på vakt for, men så er du bevisst det selv og vil egentlig at det skulle vært annerledes sier du. Det er et godt tegn. Jeg tror ikke så mange har det på den måten i Norge. De finnes ser jeg, men de fleste tenker fargeblindt opplever nå jeg. 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (16 minutter siden):

Fint du er ærlig. Opplever ikke at du har noe problem man bør være ekstra på vakt for, men så er du bevisst det selv og vil egentlig at det skulle vært annerledes sier du. Det er et godt tegn. Jeg tror ikke så mange har det på den måten i Norge. De finnes ser jeg, men de fleste tenker fargeblindt opplever nå jeg. 

Dette mener mange psykologer er naturllig blant alle mennesker (nordmenn inkl.)pga forskning-

Humans are predisposed to form groups and to prioritise the group which they are part of, at the expense of any out-groups. Despite the fact that these groups can, and do, form along totally arbitrary lines, the dislike between them is real and keenly felt. In addition, due to other psychological factors, we are predisposed to consider the out-group as more homogenous, thereby allowing negative stereotypes to easily end up being applied to them, especially as these stereotypes are propagated by systemic racism. 

https://oxsci.org/the-science-behind-racism-a-psychological-approach/

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette mener mange psykologer er naturllig blant alle mennesker (nordmenn inkl.)pga forskning-

Humans are predisposed to form groups and to prioritise the group which they are part of, at the expense of any out-groups. Despite the fact that these groups can, and do, form along totally arbitrary lines, the dislike between them is real and keenly felt. In addition, due to other psychological factors, we are predisposed to consider the out-group as more homogenous, thereby allowing negative stereotypes to easily end up being applied to them, especially as these stereotypes are propagated by systemic racism. 

Dette handler om det å indentifisere seg med ulike sosiale strukturer og grupperinger. Det er "tribalisme", eller stamme mentalitet. Patriotisme og Nasjonalisme er andre eksempler. Der det er lettere for å generalisere og ha negative stereotyper mot andre grupper mennesker som ikkje tilhører eins egen gruppe. Kan fint stille meg bak dette. 

Men dette sier ingenting om at "alle" er rasistiske.

Lenke til kommentar

Det er klart at vi har evnen til å forme grupper. Grupper er ikke problemet. Alle tilhører vi ulike grupper. At man f.eks. prioriterer sin familie har ingenting med rasisme å gjøre. Problemet er når vi uten grunn ilegger noen skyld, holdninger e.l. kun basert på gruppen de tilhører, og vektlegger gruppetilhørigheten over individet. Som Subara eksemplifiserer; alle afrikanske menn er late. Da har man problematiske rasistiske holdninger. Ser jeg var litt kjapp i å si at jeg ikke opplevde ham problematisk. Det var mtp hva jeg har sett ham skrive tidligere, uten å lete med lupe, og jeg leste ikke hans neste kommentar. Men, han er dette bevisst og ønsker det annerledes, som er bra. Noe slikt har jeg ikke vært borti i Norge, selv om jeg vet det forekommer.

Likhet for loven gjelder uavhengig av gruppe, og man dømmes ikke for noe utifra hva gruppen man tilhører kan ha gjort, men hva hvert enkelt individ gjør. Man har bare ansvar for seg selv og hva man selv sier og gjør.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

Obama eksempelet viser rasediskriminering.  Folk brukte hudfarge til å vurdere hvem som jobbet på parkeringsplassen og henter bilene for kundene. Hvit hudfargen ga høy status, svart hudfargen ga lav status.  (White privilege).  

Viser eksempelet mitt kjønnsdiskriminering? Folk bruker kjønnet mitt til å vurdere hvem som er sannsynlige seksualforbrytere. Selv om jeg personlig tar avstand fra slikt.

Det er lite kontroversielt at menn i større grad enn kvinner er seksualforbrytere. Heldigvis er dog de fleste menn ikke seksualforbrytere. Så på hvilke måter kan andre kvinner (og menn) bruke denne kunnskapen før det går over i kjønnsdiskriminering?

Hvis noen kommer over meg i en veldig suspekt situasjon så er kanskje terskelen lavere for å ringe politiet enn om min bestemor hadde stått i nøyaktig samme situasjon. Og det synes jeg er greit. Men om noen sier at «alle sånne som du er seksualforbrytere» (med henvisning til at jeg er mann) så synes jeg helt klart at det ikke er greit.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...