Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (10 timer siden):

Jeg mener alle er rasistiske og det betyr alle raser/etnisiteter

Høres ut som en poengløs kategorisering. Hvis alle uungåelig er rasister, så har man et ikke-løselig problem all den tid rasisme er en moralsynd. Da får man gå videre på neste problem: Hvor rasistisk er for mye, og hvem er så rasistisk?

Man kan like godt starte der, og si at det som er "for rasistisk" i det nye rasisme-paradigmet, er det som er rasisme. Så slipper man en kategorisering som innlemmer absolutt alle i det som historisk har vært helt horrible handlinger og tankesett, men nå ikke nødvendigvis betyr annet enn en helt normal tilnærming til virkeligheten.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rasisme som begrep er veldig utvannet, men jeg vil si det er et klart skille mellom, å være rasist altså hate et folkeslag (eller flere), eller å gjøre eller si noe rasistisk. Jeg tror at det er generelt få rasister i Norge/Verden, men de fleste (alle?) har gjort en rasistisk handling eller sagt noe rasistisk en gang i livet. 

Det å si eller gjøre noe rasistisk gjør en seg ikke til rasist. 

Lenke til kommentar

Adopterte utlendinger som har kommet bort fra sin opprinnelige kultur, har stort sett vist seg å bli bra folk.

Det har ikke noe med rase å gjøre, men oppvekst og miljø.

Når folk er negative til flyktninger har det ofte ikke med rase å gjøre men at disse  skal ta med seg sin kultur og praktisere denne i Norge.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Adopterte utlendinger som har kommet bort fra sin opprinnelige kultur, har stort sett vist seg å bli bra folk.

Det har ikke noe med rase å gjøre, men oppvekst og miljø.

Når folk er negative til flyktninger har det ofte ikke med rase å gjøre men at disse  skal ta med seg sin kultur og praktisere denne i Norge.

Jeg er enig i at det du beskriver ikke er rasisme.

Det kan potensielt være kultur-sjåvinisme eller nasjonalisme som ikke er vesentlig mer trivelig enn rasisme, men det er en fordel å unngå å utvanne begrepene.

Jeg tror at både rasisme og ymse avarter av sjåvinisme eksisterer. Ofte i en og samme person, og noen ganger er det fristende å tro at det ene er et slags skalkeskjul for det andre, evt på et ubevisst plan.

For øvrig finnes det mange eksempler på folk som nominelt tilhører min kultur og «min rase» som ikke er bra folk.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Jeg mener alle er rasistiske og det betyr alle raser/etnisiteter

Om dette er basert på rasistiske tanker, fordommer og implicit bias, er eg totalt ueinig med deg. Då nærmer ein seg farlig nær tanke kriminalitet.

Sjøl om du har morderiske tanker, betyr ikkje at du er ein morder eller morderisk. Vi alle har tanker. Mange av dei er ikkje spesielt hyggelige, men ting popper inn i hodet titt og ofte. Det som definerer oss er tro, ord og handling. Ikkje tanke, eller underbevisst bias for sin egen sosiale grupperinger.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Om dette er basert på rasistiske tanker, fordommer og implicit bias, er eg totalt ueinig med deg. Då nærmer ein seg farlig nær tanke kriminalitet.

Sjøl om du har morderiske tanker, betyr ikkje at du er ein morder eller morderisk. Vi alle har tanker. Mange av dei er ikkje spesielt hyggelige, men ting popper inn i hodet titt og ofte. Det som definerer oss er tro, ord og handling. Ikkje tanke, eller underbevisst bias for sin egen sosiale grupperinger.

Jeg tror at svært mange har rasistiske eller "rasistiske" tanker og impulser iblant. Eller tanker om etnisitet, herkomst, gruppetilhørighet som er beslektet med rasisme eller er like sympatisk som rasisme. (sjåvinisme, kjønnsisme, alderisme etc) Enten det er at du holder litt ekstra hardt på pengeboka når du passerer en trekkspiller i sentrum som later til å være romfolk, om du swiper fort forbi en en mann/kvinne med asiatiske trekk på tinder, eller du tenker at hvite menn i lilla plysj-dress ser latterlige ut.

På et plan virker det fornuftig å anerkjenne dette, og basere sitt moralske kompass på at "sånn er mennesker, hvordan skal vi leve best mulig med hverandre?".

Det er stor avstand fra å ha tanker for sitt indre man skjemmes over, og å aktivt formulere et bevisst ønske om å agere ut fra disse, eller anbefale andre å gjøre det.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Jeg tror at svært mange har rasistiske eller "rasistiske" tanker og impulser iblant.

Svært mange, er langt ifra "alle". Er einig at det finnes folk som har rasistiske tanker som går over i tro, ord og handlinger. Det er ikkje det samme som at ein har tanker som kan tolkes som rasistiske. Ein blir ikkje automatisk rasist eller rasistisk fordi ein tenker på nåke rasistisk, eller har implicit bias eller fordommer. Vi kan ikkje dømme folk på bakgrunn av kva dei tenker. Skal du være eit tankepoliti eller?

knutinh skrev (8 minutter siden):

Enten det er at du holder litt ekstra hardt på pengeboka når du passerer en trekkspiller i sentrum som later til å være romfolk

Som kan faktisk være ein rasjonell ting å gjere. Folk reagerer forskjellig rundt mennesker. Om dette er ein person som har fått lommeboka stjålet i forkant av nettopp romfolk, vil dette være ein rasjonell reaksjon. Det går over til irrasjonelt, om vedkommende tror at alle romfolk er kriminelle. Og det går over til rasisme, om vedkommende tror at romfolk, eller sigøynere eller andre folkegrupper er mindreverdt på bakgrunn av sin etnisitet, opprinnelse eller hudfarge.

knutinh skrev (10 minutter siden):

om du swiper fort forbi en en mann/kvinne med asiatiske trekk på tinder,

Kva har det med rasisme å gjere? Dette har med personlig preferanse å gjere. Kva vi finner attraktivt og ikkje. Må vi finne asiatere attraktive for å unngå rasisme stempelet?

knutinh skrev (12 minutter siden):

eller du tenker at hvite menn i lilla plysj-dress ser latterlige ut.

Det kan eg fint tenke, uten å være rasistisk.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (33 minutter siden):

På et plan virker det fornuftig å anerkjenne dette, og basere sitt moralske kompass på at "sånn er mennesker, hvordan skal vi leve best mulig med hverandre?".

Joda. Eg nekter ikkje på at mennesker har rasistiske tanker, implicit bias eller fordommer. Men det er eit enormt steg å gå fra det, og kalle alle mennesker rasistiske.

knutinh skrev (33 minutter siden):

Det er stor avstand fra å ha tanker for sitt indre man skjemmes over, og å aktivt formulere et bevisst ønske om å agere ut fra disse, eller anbefale andre å gjøre det.

Nettopp.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (44 minutter siden):

Vi kan ikkje dømme folk på bakgrunn av kva dei tenker. Skal du være eit tankepoliti eller?

Jeg forstår ikke hvordan du leser det ut fra innlegget mitt. Tvert imot så sier jeg at det er menneskelig å ha slike impulser, og at vi burde tenke på hvordan vi skal være mot hverandre, gitt at slike tanker er utbredt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (45 minutter siden):

Kva har det med rasisme å gjere? Dette har med personlig preferanse å gjere. Kva vi finner attraktivt og ikkje. Må vi finne asiatere attraktive for å unngå rasisme stempelet?

Det er i alle fall et spørsmål jeg har introdusert tråden for tidligere. Hvis det er «rasisme» å ikke ville ha Afrikanske venner, er det da rasisme å ville ha Afrikansk kjæreste?

-k

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (49 minutter siden):

Det kan eg fint tenke, uten å være rasistisk.

Hvis du tenker at noen klesplagg ser patetiske ut på en helt lys mann med fregner, men kan være kult på en mann med Afrikanske trekk, hva er det da? Er ikke det beslektet med å tenke at det ikke tar seg ut med en araber i disken? 

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan du leser det ut fra innlegget mitt. Tvert imot så sier jeg at det er menneskelig å ha slike impulser, og at vi burde tenke på hvordan vi skal være mot hverandre, gitt at slike tanker er utbredt.

-k

Forstår du kva eg svarte på? Eg svarte spesifikt ein person som påstod at alle var rasistiske. Der du svarte meg og påpeikte at svært mange har rasistiske tanker. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (26 minutter siden):

Det er i alle fall et spørsmål jeg har introdusert tråden for tidligere. Hvis det er «rasisme» å ikke ville ha Afrikanske venner, er det da rasisme å ville ha Afrikansk kjæreste?

-k

Godt spørsmål. Og nei det er ikkje nødvendigvis rasistisk å ikkje ville ha ein afrikansk venn. Men når ein går over på at ein ikkje vil ha afrikanske venner, ligger det ofte kontekst som er viktig i å finne ut om det er rasistisk motivert eller ikkje. Derfor er det så viktig at vi ser på sakene kvar for seg, istadenfor å stemple alle som rasister, eller rasistiske.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Forstår du kva eg svarte på? Eg svarte spesifikt ein person som påstod at alle var rasistiske. Der du svarte meg og påpeikte at svært mange har rasistiske tanker. 

Min intensjon var ikke nødvendigvis å motsi hverken deg eller jjkoggan, men å introdusere noen innspill rundt temaet. Når du så spør "Skal du være eit tankepoliti eller?" så antar jeg at det er stilet til meg?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Hvis du tenker at noen klesplagg ser patetiske ut på en helt lys mann med fregner, men kan være kult på en mann med Afrikanske trekk, hva er det da? Er ikke det beslektet med å tenke at det ikke tar seg ut med en araber i disken? 

-k

Kva folk syns ser fint ut og ikkje, kva preferanser dei har i henhold til klesstil etc, er ikkje nødvendigvis rasisme, eller rasistisk motivert. Og særdeles individuelt, og heller ikkje grunnlag for å stemple alle mennesker som rasistiske. Ein ser ikkje lyse folk med fregner som mindreverdt basert på hudfargen fordi ein person syns lilla og oransje ikkje passer vedkommende.

Går ein inn i ein klesbutikk, og spør etter klær som passer, skal ein ikkje sjå vekk ifra at hudfarge er ein faktor for butikk ansatte i å finne nåke som er stilig eller passer trender og mote. Uten at eg er ein moteløve av den grunn.

Ein kan jo spørre seg om det er "greit" eller ikkje. Men poenget mitt er at det er neppe eit eksempel på at vedkommende er rasist, eller er rasistisk. Og vertfall ikkje eit eksempel på at alle mennesker er rasistiske.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Min intensjon var ikke nødvendigvis å motsi hverken deg eller jjkoggan, men å introdusere noen innspill rundt temaet. Når du så spør "Skal du være eit tankepoliti eller?" så antar jeg at det er stilet til meg?

-k

Ja men meir som eit retorisk spørsmål i henhold til det som blei diskutert. Rundt det å ha rasistiske tanker, og det å være rasist eller rasistisk basert på slike tanker.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

... Derfor er det så viktig at vi ser på sakene kvar for seg, istadenfor å stemple alle som rasister, eller rasistiske.

Det kommer litt an på hva man velger at "rasisme" og "rasist" skal bety. For meg så er rasisme noe nedrig og skammelig. Det er sånt som de drev med i Tyskland (og mange andre steder) på 30-tallet. Sånt som de har drevet med på landsbygda i USA, og tildels i byene. Sånt som Nordmenn har gjort med samer og kvener og mange andre minoriteter. Måling av hodeskaller, utelukking fra sosiale og økonomiske arenaer på bakgrunn av (antatte) gener, utnyttelse segregering og undertrykking. Hvis noen nært meg kaller meg en rasist så tar jeg det veldig ille opp, litt som om noen skulle kalle meg nazist eller barnemishandler.

Man kan fint velge å la rasisme bety noe annet. Enkelte i denne tråden står for et utvidet rasisme-begrep. Hvor usaklige angrep på en religion skal være "rasisme", selv om religion ikke har noen rase. Man kan tenke seg at forskjell i utfall skal være ensbetydende med rasisme, dvs at hvis lyse barn gjør det dårligere på skolen enn barn med asiatiske trekk så er det et bevis på at rasisme forekommer i en eller annen form, fordi "naturtilstanden" er likhet. Man kan mene at rasisme kun utøves fra såkalte hvite mennesker og på ikke-hvite, aldri den andre veien. Man kan mene at dersom noen blir lei seg og tilhører en minoritet så har rasisme skjedd, uansett hvor gode intensjoner motparten måtte ha eller hvor god "moralsk historikk" hun måtte ha. Man kan mene at rasisme er noe usynlig som ikke befinner seg i et gitt menneske per se, men som utøves kollektivt og ubevisst av et samfunn og er reelt for offeret.

Eller man kan innta et mellomstandpunkt: at rasisme rett nok har å gjøre med (antagelser om) etnisitet, men at det er en "naturlig impuls" som mange eller kanskje alle har å generalisere ut fra antatte gener, og at det er et kontinuum fra det å tenke negative tanker om Rumenske tiggere, til Hitlers industrialisert massedød.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Det kommer litt an på hva man velger at "rasisme" og "rasist" skal bety.

Eller velge om ein skal bruke den velformulerte definisjonen, eller om det skal være opp til kvar enkelt å definere det.

For meg så er rasisme noe nedrig og skammelig. Det er sånt som de drev med i Tyskland (og mange andre steder) på 30-tallet. Sånt som de har drevet med på landsbygda i USA, og tildels i byene. Sånt som Nordmenn har gjort med samer og kvener og mange andre minoriteter. Måling av hodeskaller, utelukking fra sosiale og økonomiske arenaer på bakgrunn av (antatte) gener, utnyttelse segregering og undertrykking. Hvis noen nært meg kaller meg en rasist så tar jeg det veldig ille opp, litt som om noen skulle kalle meg nazist eller barnemishandler.

Kan stille meg bak dette.

Man kan fint velge å la rasisme bety noe annet. Enkelte i denne tråden står for et utvidet rasisme-begrep. Hvor usaklige angrep på en religion skal være "rasisme", selv om religion ikke har noen rase.

Men kva folk velger at eit ord skal bety, betyr ikkje at det er det dei påstår det er. Kva som er usaklig angrep på religion og ikkje er jo veldig subjektivt. Rasisme er det nok neppe uansett. Angrep på medlemmene av religionen på bakgrunn av deiras tro, kan være rasisme.

Eller man kan innta et mellomstandpunkt: at rasisme rett nok har å gjøre med (antagelser om) etnisitet,

Mange driver nok med stereotyping. Antagelser om etnisitet. Men eg ville ikkje kategorisert det som rasisme. Du var inne på nåke tidligere. Det har nåke med nedrig, skammelig, men meir riktig, å stemple folk som mindreverdt, basert på etnisitet, opprinnelse, hudfarge, religion.

men at det er en "naturlig impuls" som mange eller kanskje alle har å generalisere ut fra antatte gener, og at det er et kontinuum fra det å tenke negative tanker om Rumenske tiggere, til Hitlers industrialisert massedød.

Generalisering er nok ein naturlig impuls. Men det er langt fra mange eller alle som stempler andre som mindreverdt basert på deiras etnisitet, religion, opprinnelse etc. Som er akkurat det Hitler og nazistene gjorde. Jødene, som folkeslag var mindreverdt fordi dei nettopp var jøder og all stigmatiseringen som medfulgte. "Skitne, grådige, underlegen genetikk etc"

Det å ha negative tanker om rumenske tiggere, er ikkje nødvendigvis rasistisk. Ein kan tenke at nåken er skittne, fattige, kriminelle uten at det er rettet mot det at dei er rumenere, romfolk, sigøynere. Men at det er meir rettet mot at dei er tiggere (fattig), lever på gata(skitten), der nåken bedriver kriminell aktivitet(kriminell). Hadde du skrevet "rumenere" uten "tiggere" og ein drar heile folket under ein kam, hadde det igjen sett annerledes ut, og gått over i rasisme. Stigmatisering av eit folkeslag, der dei er mindreverdt basert på etnisiteten eller opprinnelsen. "Rumenere er skittne, kriminelle, fattige fordi dei er rumenere."

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...