Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 scuderia skrev (På 24.8.2021 den 12.15): ..bekrefter det offentlig Norge sin forsøk på å finne rasisme med lupe fortsetter.. bare trist Nå skal det settes igang ny rasismegraving med lupe (kritisk raseteori). Denne gang står lærerutdanningen og lærere for tur. Pris? 12 millioner! https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hamars-statsstottede-anti-antirasister/o/5-95-283067 Utdrag: For Massao, i sin doktorgradsavhandling, mener at det å være fargeblind - altså prøve å behandle folk som individer uavhengig av hudfarge - er et kjempeproblem. Dette bidrar til å bevare et hvitt hegemoni, ifølge Massao. At «fargeblind» likebehandling er et problem, er ikke noe som påstås i et svakt øyeblikk i en sløv bisetning i Massao sin doktorgrad. Her er en liste over andre ting som beskrives som problematisk: Liberale prinsipper om likhet hvor man ser på folk som individer med valgfrihet og like muligheter, er visstnok et rammeverk for rasisme. Begrepet kvinner i dretten er problematisk fordi det kategoriserer mennesker på en måte som tar oppmerksomhet bort fra rasespørsmål. Konseptet Fair Play i idretten er farlig fordi det fremmer norsk overherredømme. Å antyde at for eksempel basketball ikke er en rasistisk idrett, siden hvite er underrepresenterte der, er noe som opprettholder hvitt hegemoni. Meritokrati i idretten, altså at folk vurderes ut fra objektive prestasjoner som for eksempel hvor raskt man har løpt eller hvor mange mål man har scoret, er ille fordi det er et tankesett som ikke tar hensyn til at disse standardene er blitt oppfunnet av hvite mennesker. Tradisjonell anti-rasisme i idretten er problematisk fordi den innebærer en tro på at det går an å ta et oppgjør med rasisme, mens rasismen i virkeligheten visstnok er en essensiell del av idretten. Finner de noe montro? Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 52 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said: Nå skal det settes igang ny rasismegraving med lupe (kritisk raseteori). Denne gang står lærerutdanningen og lærere for tur. Pris? 12 millioner! https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hamars-statsstottede-anti-antirasister/o/5-95-283067 Utdrag: For Massao, i sin doktorgradsavhandling, mener at det å være fargeblind - altså prøve å behandle folk som individer uavhengig av hudfarge - er et kjempeproblem. Dette bidrar til å bevare et hvitt hegemoni, ifølge Massao. At «fargeblind» likebehandling er et problem, er ikke noe som påstås i et svakt øyeblikk i en sløv bisetning i Massao sin doktorgrad. Her er en liste over andre ting som beskrives som problematisk: Liberale prinsipper om likhet hvor man ser på folk som individer med valgfrihet og like muligheter, er visstnok et rammeverk for rasisme. Begrepet kvinner i dretten er problematisk fordi det kategoriserer mennesker på en måte som tar oppmerksomhet bort fra rasespørsmål. Konseptet Fair Play i idretten er farlig fordi det fremmer norsk overherredømme. Å antyde at for eksempel basketball ikke er en rasistisk idrett, siden hvite er underrepresenterte der, er noe som opprettholder hvitt hegemoni. Meritokrati i idretten, altså at folk vurderes ut fra objektive prestasjoner som for eksempel hvor raskt man har løpt eller hvor mange mål man har scoret, er ille fordi det er et tankesett som ikke tar hensyn til at disse standardene er blitt oppfunnet av hvite mennesker. Tradisjonell anti-rasisme i idretten er problematisk fordi den innebærer en tro på at det går an å ta et oppgjør med rasisme, mens rasismen i virkeligheten visstnok er en essensiell del av idretten. Finner de noe montro? Hvem vet.. helt åpent føler jeg selv Disse menneskene er gale og farlige. Det som er verst er vi alle må finansiere disse idiotene.. Siden dette er høyskole så er det ikke Hamar som gjør dette men staten.. altså penger som kunne ha blitt brukt på sykehus (hele lista til AP når det kommer til skattekutt).. Dette er grunnen til at Erna aldri mer skal få min stemme.. Høyre er ikke høyre lenger Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 (endret) At ei svart dame får 12 millioner å bruke på å forske på rasisme viser jo egentlig hvor lite rasistisk landet er. Selv om hun garantert kommer til å konkludere med at Norge er gjennomsyret av rasisme uansett, slik artikkelforfatter sier. Hadde vi vært så rasistiske som enkelte mener så hadde ikke hun hatt den lærerjobben i det hele tatt. Endret 31. august 2021 av Tåkefyrste Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 (endret) Da jag jobba i merkantil og i IT, så var en tredel av mine mannlige kolleger utstyrt med ikke-norske kosmetiske uttrykk - vennskapelig mobbing og selvironi var helt vanlig. I dag kan ingen spørre andre hvor de har sine aner fra, og all åpen spøk er borte. I stedet snakkes det drit i heiser og på kopi/skriverrommet og over fredagspilsen. Før var alle de kvinnelige av norsk kosmetisk inntrykk. Nå er kvinnene doblet i andel av kjønn og halvparten har ikke-norske kosmetiske uttrykk. Menn slutter fordi det er for mange kvinnelige sjefer. De har funnet ut at kvinnelige er like dårlige som mannlige, men de er hyggeligere mot menn, likevel slutter menn, det er litt merkelig. Nei - at menn ikke liker kvinnelige sjefer er ikke rasisme. Kvinner liker dem heller ikke... Ja - jeg er veldig følsom for hvordan folk liker seg og relasjoner/holdninger mellom ansatte. Tidligere kolleger har kontaktet meg for å verve meg til sin nye arbeidsplass. Da har jeg fått høre grunnene til at de slutta. Aldri har noen kommentert etniske tilhørigheter eller antipati på slikt grunnlag. Endret 31. august 2021 av Slettet+6132 lagt til siste avsnitt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Var det ikke en partileder som sa han skulle få slutt på all mobbing? Blir det mindre mobbing i skolene når >50 Oslo-skoler til slutt ikke lenger har norsk-etniske elever? Det har vært snakk om at elever skal busses fra den ene bydelen til den andre for å "blande". Hva skal de blande, og hvorfor? Jeg tror at foreldre og elever som bor i områder - eller går på skoler - som er aktuelle for "blandings-bussing" flytter enda lenger vekk. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Mest rasistiske folka jeg kjenner i Norge er ikke hvite. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 I Sovjet-tida måtte alle barn i østblokken gå på skole. De ble henta med buss og måtte ha skoleuniform. Alle måtte lære russisk. Ingen brydde seg om hvilke barn som havnet på hvilken skole eller hvilken buss. Slagsmålene var mange og en som hadde briller fikk dem knust 20 ganger i året. En pensjonert lærer sa i Litauen at ti prosent av gutta og et par prosent av jentene hadde til en hver tid blåveiser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 DaniNichi skrev (5 minutter siden): Mest rasistiske folka jeg kjenner i Norge er ikke hvite. Somaliere i Oslo sier selv at når de slåss, så er det mest og hardest med somaliere fra andre klaner. Det er ca 100 klaner i Norge, og nesten alle klaner/landsbyer i Somalia har sin egen statsstøttede manne-klubb. Mennene tillater ikke kvinner å gå i klubb, bortsett fra hos Røde Kors som de kaller for "de vantro" der det kun er en klubb, en kvinneklubb. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Det er typisk norsk venstreside å mene at alle nordmenn bør ha dårlig samvittighet for sin "rasisme". Mens mannen i gata lurer på hva rasisme da er, hvis de ikke har dårlig samvittighet for noe de sier eller gjør til noen. De som går forbi Benjamin-bysten på Holmlia forstår ikke hva den har med dem å gjøre. Spør en fremmed som ikke har sett den før, og de forstår ikke. Man må ha vært skoleelev på den tida for å forstå meningen, og selv de rister på hodet når de husker bråket og anklagene og de absurde politiske fakkeltogene. Virkningen er lik null. Til minne om noe flaut? Eller om de mange flere som flytta fra området? All støy og konflikt skaper dårlig bomiljø. Norske vil ikke bo der de blir anklaget eller mistenkt for noe - de føler seg utrygge. Bysten står der som en anklagende finger som peker på deg hver gang du kommer fra bussen. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 (endret) DaniNichi skrev (3 timer siden): Mest rasistiske folka jeg kjenner i Norge er ikke hvite. Jeg antar også at slavene i sørstatene var mer rasistiske enn slaveierne. Mange slaver ville drepe hvite og hetsen mot hvite var sikkert større enn omvendt på den tiden. Derfor var svarte mot hvit rasisme et større problem enn omvendt? Hva tror du? Endret 31. august 2021 av jjkoggan 1 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 36 minutes ago, jjkoggan said: Derfor var svarte mot hvit rasisme et større problem enn omvendt? Hva tror du? Hvilken hudfarge hadde de som solgte slavene til hvite? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Tåkefyrste skrev (7 minutter siden): Hvilken hudfarge hadde de som solgte slavene til hvite? Hva har det å gjøre med noe? 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 8 minutes ago, jjkoggan said: Hva har det å gjøre med noe? Hva har slavene i sørstatene å gjøre med hvem som er rasistisk i Norge? 2 Lenke til kommentar
Sosialist57 Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Dette handler mye om språkproblemet og at alt blir tatt i verste mening. Men Norge er et herlig rasistisk land. Det vet jeg. For det er inngrodd i det å være norsk. Det er ikke rart at det blir mye kriminalitet om man ikke blir inkludert i det norske. Men jeg har sett rasisme på nært hold og skjønner hvorfor det er hardt å bo i Norge . Og jeg var ikke bedre enn andre. Jeg var rasist i gavnet . Selv om fleipingen jeg og arbeidskollegene mine var ment som morsomheter så var det tungt for Ghaneseren å stå i det år etter år. Men han går der i det arbeidsmiljøet fortsatt og er trolig fornøyd med at han arbeidskolleger den gang da, er over alle hauer mens han kan gå sammen med sine afrikanere som han fikk ansatt og som nå kan tre inn i ledende stillinger, som ham. Men norsk blir han aldri , selv om han har norske barn. De blir stort sett skilt. Norsk er ikke så enkelt som mange tror. Og vi er rasister uten å ville det. Han virker ensom, dessverre da jeg møtte ham for litt siden. Derfor tror jeg ikke på at mange blir boende i Norge over tid. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Tåkefyrste skrev (2 minutter siden): Hva har slavene i sørstatene å gjøre med hvem som er rasistisk i Norge? Det viser at en burde ta hensyn til makt når man diskuterer rasisme. Slavenes hat mot hvite hadde mange færre konsekvenser for hvite fordi de hadde lite makt til å utføre rasismen deres. Folk som peker på individuelle rasisme ofte ignore faktumet at minoriteter har mange fære måter og lite makt til å utføre rasismen deres. Individuelle rasisme burde ikke ignores, men å hevde at det er et større problem generellt er ignorant. 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Rasisme har ingenting med makt eller hvem som er minoritet eller majoritet å gjøre. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 timer siden): For Massao, i sin doktorgradsavhandling, mener at det å være fargeblind - altså prøve å behandle folk som individer uavhengig av hudfarge - er et kjempeproblem. Dette bidrar til å bevare et hvitt hegemoni, ifølge Massao. 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Tåkefyrste skrev (9 minutter siden): Rasisme har ingenting med makt eller hvem som er minoritet eller majoritet å gjøre. Hvordan utfører man rasistiske handlinger uten makten til å utføre den? 2 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Just now, jjkoggan said: Hvordan utfører man rasistiske handlinger uten makten til å utføre den? Må man utføre en handling for å være rasist? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. august 2021 Del Skrevet 31. august 2021 Tåkefyrste skrev (1 minutt siden): Må man utføre en handling for å være rasist? Da er du enig at rasisme blant minoriteter skaper fære problemer enn blant majoriteten. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå