Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 timer siden):

Synes du innvandrere i Norge er offere for en rasistisk og undertykende stat? Mener du at innvandrere i Norge befinner seg på samme nivå som svarte i USAs ghettoer?

Handler ikkje om innvandrere i Norge.. Handler om å vise solidaritet med alle i heile verden som opplever rasisme, inkludert Norge...

Syns din argument teknikk er veldig på grensen til hyperbole og stråmann.. Nei eg seier faktisk ikkje det du prøver å tillegge meg... 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (5 minutter siden):

Handler ikkje om innvandrere i Norge.. Handler om å vise solidaritet med alle i heile verden som opplever rasisme, inkludert Norge...

Syns din argument teknikk er veldig på grensen til hyperbole og stråmann.. Nei eg seier faktisk ikkje det du prøver å tillegge meg... 

Gjelder det også minoriteter som blir utsatt for rasisme og undertrykkelse fra den dominerende etnisiteten i land som Brasil, Kina, Thailand, Burma, Pakistan, Indonesia, Iran og Tyrkia? For det skjer; det skjer så definitivt i aller høyeste grad i disse landene. Og der er det snakk om reell undertrykkelse også. Eller er det gjemt og glemt siden det er ikke-vestlige samfunn og land hvor de snakker språk nordmenn ikke forstår og som derfor ikke når frem via sosiale medium?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Mener du at Marian Hussein som leder SVs integreringsutvalg og er vararepresentant på Stortinget er mindre pviligert enn en etnisk norsk uteligger og narkoman?

"So you are saying".. Nei er ikkje det eg sier.. Du kan sikkert finne suksessfulle minoriteter og mørkhudete i Amerika også.. Men som Nordmann i Norge, som aldri har opplevd rasisme, kan eg ikkje sei nåke anna enn at eg er i den priviligerte gruppa oppi alt dette her...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

"So you are saying".. Nei er ikkje det eg sier.. Du kan sikkert finne suksessfulle minoriteter og mørkhudete i Amerika også.. Men som Nordmann i Norge, som aldri har opplevd rasisme, kan eg ikkje sei nåke anna enn at eg er i den priviligerte gruppa oppi alt dette her...

Finnes det ikke andre diskrimineringsmåter i Norge enn rasisme? Og er hudfargen den eneste faktor i diskriminering og forfølgelse? De er tre minoriteter i Norge som historisk har blitt forfulgt av den norske staten; samen, tatere og jøder og ingen av disse tre minoritetene er "mørkhudede".

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Gjelder det også minoriteter som blir utsatt for rasisme og undertrykkelse fra den dominerende etnisiteten i land som Brasil, Kina, Thailand, Burma, Pakistan, Indonesia, Iran og Tyrkia?

Er vel ein del av "heile verden" vel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 minutt siden):

Er vel ein del av "heile verden" vel?

Poenget er at det ikke bare er "hvite" som utfører rasisme. Undertrykkelse basert på etnisitet foregår på langt grovere vis i deler av verden som ikke finner vei til sosiale medier-feeden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Finnes det ikke andre diskrimineringsmåter i Norge enn rasisme? De er tre minoriteter i Norge som historisk har blitt forfulgt av den norske staten; samen, tatere og jøder og ingen av disse tre minopritetene er "mørkhudede".

Diskriminering basert på hudfarge, etnisitet, nasjonalitet og opprinnelse er rasisme ja.. Du må gjerne snakke om andre "diskrimineringsmåter", men demonstrasjonene som nå pågår gjelder rasisme mot mørkhudete i Amerika, og folk rundt om i verden viser solidaritet med dei ved å være med å demonstrere.. Du trenger ikkje vise solidaritet.. Absolutt ingen som tvinger deg til det..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Diskriminering basert på hudfarge, etnisitet, nasjonalitet og opprinnelse er rasisme ja.. Du må gjerne snakke om andre "diskrimineringsmåter", men demonstrasjonene som nå pågår gjelder rasisme mot mørkhudete i Amerika, og folk rundt om i verden viser solidaritet med dei ved å være med å demonstrere.. Du trenger ikkje vise solidaritet.. Absolutt ingen som tvinger deg til det..

Riktig det, men demonstrasjonen var også mot rasisme i Norge og verden, og som du sier vise solidaritet med demonstrantene i USA.

Fra arrangementsbeskrivelsen på Facebook:

Bli med den 05.06.20 klokken 16 - 19 når vi demonstrerer foran Eidsvolls Plass i Oslo for å vise solidaritet for alle ofre for rasistisk motivert politivold i USA samt verden over og for alle svarte mennesker som har vært og er ofre for raseprofilering i Norge. Det vil bli opprop og appeller på stedet, men dette er en fredelig demonstrasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gode Gud. Importen av amerikanske begreper og rasismeparanoia når nye høyder....

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BROOoE/hva-kan-du-som-ikke-opplever-rasisme-gjoere-ingrid-ciakudia

Det er altså rasisme å stave et navn feil. Å STAVE ET NAVN FEIL! Nordmenn staver altså ikke et navn feil fordi det er et uvant navn eller har en annen grammatisk kontruksjon enn "norske navn" og navn fra et annet fonetisk språksystem, de staver feil....fordi der er RASISTER!  Men....vi staver jo ofte polske navn feil også da. Er ikke det rasisme da? Min far for eksempel har aldri uttalt et engelsk navn riktig for eksempel. Han er rasist han da? 

Hele dette idiotiske innlegget viser hvor meningsløst det er å importere amerikanske begreper og ideer til Norge; noen i kommentarfeltet påpeker at dette er avskrivning av en amerikansk artikkel noe det helt klart er. Å si at det å uttale et navn feil er rasistisk er i realiteten det samme som å si at det å ikke snakke et annet språk enn sitt eget flytende er rasistisk. Altså; jeg kan ikke mongolsk, og inntill det tidspunktet jeg lærer meg det flytende og alle andre språk som i all hovedsak brukes av "fargede" mennesker og uttaler navnene med røtter i det språket flytende....så er jeg rasist. Det skal ikke være lett. Helt utrolig at et tilsynelatende VOKSENT mennekse kan sitte og lire av slikt møl. Jeg vet at amerikanere er stokk dumme og tror at alle "hvite" mennesker snakker engelsk, men denne journalisten bor da i NORGE og bør da VITE at folk uttaler navn feil fordi det er snakk om navn med opprinnelse i en språkkulur hvor bokstaver uttales annerledes - FONETIKK! Selv en 8-åring skjønner slikt. Et bevis på at man blir dum av å lese for mye amerikanske ideer.

Vel, da har vi sett beviset på at alle mennesker i hele verden fra spedbarn til de gamle på dødsleiet er rasister. For det er 100% umulig at alle 7 millarder mennesker på hele jordkloden skal klare å lære å snakke alle verdens språk flytende og de fonetiske reglene som gjør at man kan uttale et navn fra en annen språkkultur feilfritt og 100% korrekt. Med mindre man er et supergeni med evnen til å lære seg all verdens språk og all verdens fonetikk flytende og knirkefritt. Jeg har lest om noen supersmarte folk som kan opptil 15 språk eller noe flytende, men ALLE språk i hele verden? Finnes det? Da er det bare å droppe hele rasismedebatten, fordi nå har denne journalisten bevist for oss alle at rasisme ikke kan utryddes, det vil eksistere til alle 7 milliarder snakker hverandres språk flytende noe som er umulig. Det er for eksempel rasisme når en prest i kirken sier den norske versjonen av Jesus, og ikke latinske Jeso, men det er rasime det også fordi det er en latinisering av arameiske Yesuah. Men å bare si Yesuah slik en nordmann tror det uttales det også blir rasistisk med mindre presten lærer seg flytende arameisk språk og fonetikk. Jeg tror det skal gurgle nedi halsen når man uttaler Yesuah også, men jeg kan jo ta feil for jeg er jo bare en ignorant og dum rasist ikke sant?

Dermed er det bare å gi opp å bevise at man ikke er rasist. Det er umulig, med mindre man er et universalgeni som kan lære seg alle verdens språk flytende. Jeg tror rett og slett man må ha høyere IQ enn Stephen Hawkins for å unngå å være rasist. Sånn.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Morromann said:

Gode Gud. Importen av amerikanske begreper og rasismeparanpia når nye høyder....

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BROOoE/hva-kan-du-som-ikke-opplever-rasisme-gjoere-ingrid-ciakudia

Det er altså rasisme å stave et navn feil. Å STAVE ET NAVN FEIL! Nordmenn staver altså ikke et navn feil fordi det er et uvant navn eller har en annen grammatisk kontruksjon enn "norske navn" og navn fra et annet fonetisk språksystem, de staver feil....fordi der er RASISTER!  Men....vi staver jo ofte polske navn feil også da. Er ikke det rasisme da? Min dar for eksempel har aldri uttalt et engelsk navn riktig for eksempel. Han er rasist han da? 

Hele dette idiotiske innlegget viser hvor meningsløst det er å importere amerikanske begreper og ideer til Norge; noen i kommentarfeltet påpeker at dette er avskrivning av en amerikansk artikkel noe det helt klart er. Å si at det å uttale et navn feil er rasistisk er i realiteten det samme som å si at det å ikke snakke et annet språk enn sitt eget flytende er rasistisk. Altså; jeg kan ikke mongolsk, og inntill det tidspunktet jeg lærer meg det flytende og alle andre språk som i all hovedsak brukes av "fargede" mennesker og uttaler navnene med røtter i det språket flytende....så er jeg rasist. Det skal ikke være lett. Helt utrolig at et tilsynelatende VOKSENT mennekse kan sitte og lire av slikt møl. Jeg vet at amerikanere er stokk dumme og tror at alle "hvite" mennesker snakker engelsk, men denne journalisten bor da i NORGE og bør da VITE at folk uttaler navn feil fordi det er snakk om navn med opprinnelse i en språkkulur hvor bokstaver uttales annerledes - FONETIKK! Selv en 8-åring skjønner slikt. Et bevis på at man blir dum av å lese for mye amerikanske ideer.

8 åringer forstår at det er et privilegium Å ha et typisk navn. 

I et innvandreland som USA finnes det utallige Ikke engelske vanskelige navn og selv engelsk er ofte ikke fonetisk, så vi er vant til å ha problemer med navn.  Jeg har et engelsk navn som bare 50% av amerikanere uttaler korrekt og det er enda verre for kona mi med et tysk navn

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

8 åringer forstår at det er et privilegium Å ha et typisk navn. 

I et innvandreland som USA finnes det utallige Ikke engelske vanskelige navn og selv engelsk er ofte ikke fonetisk, så vi er vant til å ha problemer med navn.  Jeg har et engelsk navn som bare 50% av amerikanere uttaler korrekt og det er enda verre for kona mi med et tysk navn

Nei, men denne dama her skriver rett ut at det er rasistisk å ikke uttale navn fra en annen språkkultur enn sin korrekt. Og at hun blir krenket av at noen uttaler det feil. OK; jeg har reist mye rundt i verden og mitt navn har alltid blitt uttalt feil. Jeg har altså blitt krenket og utsatt for rasisme uten å vite det? Jeg synes det er ganske skremmende hvordan man nå unødig egger opp til konflikter for ingenting. Jeg hadde aldri trodd at denne galskapen ikke skulle nå Norge, at dette var sære amerikanske fenomen, men nå er det her og nærmest eksploderer i ansiktet på oss. Det som er helt klart er at egodyrking er et mye større problem enn rasisme i Norge.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Nei, men denne dama her skriver rett ut at det er rasistisk å ikke uttale navn fra en annen språkkultur enn sin korrekt. Og at hun blir krenket av at noen uttaler det feil. OK; jeg har reist mye rundt i verden og mitt navn har alltid blitt uttalt feil. Jeg har altså blitt krenket og utsatt for rasisme uten å vite det? Jeg synes det er ganske skremmende hvordan man nå unødig egger opp til konflikter for ingenting. Jeg hadde aldri trodd at denne galskapen ikke skulle nå Norge, at dette var sære amerikanske fenomen, men nå er det her og nærmest eksploderer i ansiktet på oss. Det som er helt klart er at NARSISISME er et mye større problem enn rasisme i Norge.

Hun sier at det er et privilegium, ikke at det er rasistiske å stave feil og dette er ikke et amerikansk begrep fordi hvite har like mange problemer med hvite navn som ikke hvite navn

• Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hun sier at det er et privilegium, ikke at det er rasistiske å stave feil og dette er ikke et amerikansk begrep fordi hvite har like mange problemer med hvite navn som ikke hvite navn

Eh, jo hun skriver implisitt at det er et privilegium "hvite" har at de slipper å "bekymre seg"(gode Gud, er DET noe å bekymre seg for)at noen skal uttale navnet sitt feil. Så enten er det slik at hun er såpass uvitende om nordmenn og det norske samfunnet at hun TROR at nordmenn uttaler korrekt navnene til alle andre "hvite" europeere - nederlendere, franskmenn, polakker etc.- og at det kun er mørkhudedes navn feil eller så er det rett og slett slik - som mange i kommentarfeltet antok - at hun har oversatt en artikkel hun har funnet fra et amerikanske medium og satt sitt eget navn på det. Noe som kan stemme fordi det er fullt av ting som har relevans for det amerikanske samfunnet men overhodet ikke for Norge, Jim Crown, n-ordet og lignende. Eller forventer hun at nordmenn MÅ kunne uttale asiatiske og afrikanske navn korrekt mens det er greit at de uttaler nederlandske, polske, franske og ja, engelske navn feil?

Det er et PRIVILEGIUM at man som frilansjournalist i en coronatid har tid og krefter til å lete etter ting å bli krenket over mens andre er mest opptatt av hvordan man skal få endene til å møtes.

Bare for på legge til: vi skal diskutere diskriminering i Norge, men da utifra en norsk og ikke amerikansk kontekst. Det fordummer hele debatten og trekker den ned i søla. Det har aldri vært noen Jim Crowe-lover i Norge. De fleste nordmenn vet ikke hva det er en gang. Vi har hatt jødeparagrafen, men jøder er ikke "fargede". Den paragrafen ble imidlertidig opphevet i 152, 13 år før USA opphevet slaveriet. Norge har ikke noe ansvar for Jim Crow-lover; Norge ga faktisk NOBELS FREDSPRIS til Martin Luther King i 1964 og fordømte uten forbehold raseskillelovene i Amerika. Dette er nok helt ukjent for den yngre generasjonen aktivister spesielt om de er helt blå på norsk historie.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det kan bli en "pendel-effekt" relatert til demonstrasjonene mot rassisme. Eller at det brått blir stille. Argumenter for det er relatert til inkonsistenser:

- Demonstrasjonene kan få skylda for oppblomstring av koronaen der mange dør.  20-50 % sjanse? Dersom dette slår til så blir demonstrasjonene lett i ettertid mest assosiert med usolidarisk adferd.

- Flere bruker mye argumentasjon som ikke holder seg over tid. Dette blir som drømmer - man glemmer dem (drømmene) veldig lett fordi de er "ulogiske" og kan ikke assosieres direkte med opplevd virkelighet.  En kan f.eks. finne mange *eksempler* der mørkhudede gjør det veldig bra i samfunnet og blir hjulpet frem. Og noen ganger kan det være fordel å være fremmed-kulturell da dette av noen assosieres med autoritær arbeidskultur. Dersom en er domminerende og autoritær av en eller annen grunn, så kan en lettere ansette "fremmedkulturelle" fremfor en kresen "etnisk hvit".  Dette kan en finne eksempler på innen f.eks.  "kongedømer" innafor akademia. Dette tilsvarer litt at tidligere foretrakk hotell-eiere i Oslo å ansette dedikert ungdom fra landet (gjerne nordfra) i stedet for oslo-ungdom med masse sosialt liv og forventninger. Dette er en form for rasjonalitet - ikke rassisme.

- "Like barn leker best" er vel en sannhet som en ikke kommer utenom. "Ulogisk" å kalle dette rassisme.

- Enkelte kan begynne å lete etter diskriminering og "rassisme" blant muslimer i Norge og som ikke befinner seg i offerrollen - og finner mange eksempler angående utleie av bolig, ansettelser etc. 

- Enkelte journalister begynner å se seg om etter rassisme i andre land utafor Vesten og finner at engelsk-talende land er minst rassistiske i verden.

- Demonstrasjonene viser seg å bli (delvis) brukt politisk til noe annet enn det de gir seg ut for. Dette kan i ettertid gi en assosiasjon med uærlighet.

Kan dette gjøre at det ligger ann til en "pendel-effekt" som vil kunne rettferdiggjøre virkelig rasisme?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (19 minutter siden):

Jeg lurer på om det kan bli en "pendel-effekt" relatert til demonstrasjonene mot rassisme. Eller at det brått blir stille. Argumenter for det er relatert til inkonsistenser:

- Demonstrasjonene kan få skylda for oppblomstring av koronaen der mange dør.  20-50 % sjanse? Dersom dette slår til så blir demonstrasjonene lett i ettertid mest assosiert med usolidarisk adferd.

- Flere bruker mye argumentasjon som ikke holder seg over tid. Dette blir som drømmer - man glemmer dem (drømmene) veldig lett fordi de er "ulogiske" og kan ikke assosieres direkte med opplevd virkelighet.  En kan f.eks. finne mange *eksempler* der mørkhudede gjør det veldig bra i samfunnet og blir hjulpet frem. Og noen ganger kan det være fordel å være fremmed-kulturell da dette av noen assosieres med autoritær arbeidskultur. Dersom en er domminerende og autoritær av en eller annen grunn, så kan en lettere ansette "fremmedkulturelle" fremfor en kresen "etnisk hvit".  Dette kan en finne eksempler på innen f.eks.  "kongedømer" innafor akademia. Dette tilsvarer litt at tidligere foretrakk hotell-eiere i Oslo å ansette dedikert ungdom fra landet (gjerne nordfra) i stedet for oslo-ungdom med masse sosialt liv og forventninger. Dette er en form for rasjonalitet - ikke rassisme.

- "Like barn leker best" er vel en sannhet som en ikke kommer utenom. "Ulogisk" å kalle dette rassisme.

- Enkelte kan begynne å lete etter diskriminering og "rassisme" blant muslimer i Norge og som ikke befinner seg i offerrollen - og finner mange eksempler angående utleie av bolig, ansettelser etc. 

- Enkelte journalister begynner å se seg om etter rassisme i andre land utafor Vesten og finner at engelsk-talende land er minst rassistiske i verden.

- Demonstrasjonene viser seg å bli (delvis) brukt politisk til noe annet enn det de gir seg ut for. Dette kan i ettertid gi en assosiasjon med uærlighet.

Kan dette gjøre at det ligger ann til en "pendel-effekt" som vil kunne rettferdiggjøre virkelig rasisme?

Det er sant det.Indiske ingeniører er for eksempel veldig ettertraktet, spesielt i IT-sektoren. Men dette er dytkige folk og jeg har ikke sett at noen indere prøver å gjøre karriere av å leke ynkelige og krenkede stakkarer. Noen som la merke til at det var veldoig få asiatiske ansikter å se i demonstrasjonen? Jeg mener asiatisk i videste forstand, altså de fra Østen(Kina, Vietnam) og sør-Asia(India, Pakistan, Sri Lanka). Jeg tror demonstrasjonen hadde en hard kjerne av hardcore ekstremister og så ble fulgt opp av større mengder av personer med liten formening om det hele og som bare ville være med på en "hapening". Tror også det tiltak unge som ville bli med fordi de visste at det ikke var lov med store folkemengder og de som vil poste på sosiale medier. Det blir ikke bedre av at festivaler og andre ting som ungdommer går på var avlyst.

Angående muslimer, så tror jeg ikke det var noe særlig andre muslimer enn somaliere i demonstrasjonen. Iranere og pakistanere glimret med sitt fravær.

De fleste skjønner hvor irrasjonell og ulogisk den nye "antirasismen" er. Men få tør å si ifra offentlig fordi den amerikanske callout-kulturen har vunnet innpass i Norge og ekstremistene og drittsekkene samler seg i flokk på Twitter for å ydmyke de som våger å komme med den minste snev av kritikk eller som våger å spørre om dette var nødvendig. Legg merke til at det ikke er "the usual suspect" på ytre høyre de jager i flokk men liberale og helt klart ikke-rasistiske stemmer som Joachim Lund i Aftenposten.

Twitter er ikke noe annet enn en gedigen spybøtte og det hadde ikke gjort meg noe om det forsvant. De kunne forbeholdt det for firmaer og offentlige institusjoner og nektet privatprofiler.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

Kor lenge skal folk klandre demonstrasjonen for eit eventuelt nytt utslag? Me burde vel høyrd noko snart om eksplosiv økning i tilfeller om det var tilfellet.Eller skal dykk ha ei uke eller to til?

Inkubasjonstiden fra smitte skjer til symptomene viser seg er vanligvis 5-6 dager og sjelden lengre enn 10 dager; og det er dette som er grunnen til at karantenen er på 10 dager(den er satt ned fra 14 til 10 dager) Altså mellom 5 og 10 dager. I dag er det 5 dager siden demonstrasjonen og tallene legges vel ut i totiden for nye smittede, men alle tester seg ikke på dagen. Så rundt tirsdag neste uke vil man kunne danne seg et klart bilde av hvorvidt dette har fått noe stort utslag eller ikke. Jeg håper selvsagt på at det ikke er det, men det er urovekkende nyheter om smittespredning på sykehjem i Oslo. Det kan skyldes noe som ligger lenger tilbake i tid skjønt det er for tidlig å konkludere. Men i og med at det er 5 dager siden og om de første får symptomer i dag så må man jo testes og tallene på de som kan ha blitt smittet vil neppe sees på statistikken i dag, men tidligst på fredag.

Edit: det er onsdag morgen bare så det man kan anta at mange ikke har utviklet symptomer ennå. Som sagt det blir vel fra og med i morgen og til og med tirsdag vi vil kunne se om det har hatt noen effekt. Men jeg trodde kanskje de fleste hadde fått med seg dette nå etter tre måneder?

Om generell inkubasjonstid:
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta-og-kunnskap-om-covid-19/fakta-om-koronavirus-coronavirus-2019-ncov/

Oppdatert informasjon om smitteutvikling finner du her:
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...