Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Baranladion said:

Det burde ikke være sånn, men jeg er veldig usikker på hvordan man skal få stoppet denne utviklingen, og begynner å bikke mot å tro at eneste løsning er faktisk at man må tåle det? 

Mitt inntrykk er at uansett om du er politiker,  influenser, fotballspiller, langrennstjerne eller hva som helst som genererer en viss oppmerksomhet, så vil man bli hetset. En  spiss som bommer på åpent mål får drapstrusler og hets, kvinnelige politikere får hets for sine klær, til og med lite profilerte langrennsløpere får sinnssvak hets når de legger ut at de ikke var helt fornøyd med egen innsats. 

Så lenge alle har tilgang til internett og direktekommunikasjon med alle, så vil det finnes en horde av idioter der ute som oppfører seg som avskum.  Jeg har liten tro på at vi klarer å få horden til å oppføre seg som voksne, så hvordan få bukt med dette? Som profilert bør man kanskje holde seg unna alt som er av SoMe, eller evt måtte leve med hvordan SoMe fungerer. 

jeg vet ikke, er håpløst og trist at mange ikke klarer å oppføre seg. 

Skjønner hva du mener.
Jeg tror det er litt som mobbing, at man kanskje ikke vil lykkes med å radere det, men at man jobber mot så lav grad som mulig, at det er mulig å få mobbing ned på et minimumsnivå dersom man dyrker en kultur som har lav aksept for mobbing.

Dersom det er slik at man ikke kan delta i politikken hvis man ser sånn og sånn-ut, er vi jo i ferd med å feile i vår demokratiske oppgave.

En viss oppmerksomhet som følge av hva en sier eller gjør, eller lykkes med i sport, er også lettere og mer konkret å forholde seg til, enn å forsøkes å mobbes ut av politikken fordi man har feil hudfarge eller religion

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Det burde ikke være sånn, men jeg er veldig usikker på hvordan man skal få stoppet denne utviklingen, og begynner å bikke mot å tro at eneste løsning er faktisk at man må tåle det? 

Kombinere bankid og SOME kanskje ? Greier man ikke oppføre seg på nett så burde man miste retten til å bruke SOME noen måneder, 3 strikes and you are out, en ting er sikkert SOME trenger streng regulering. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Skjønner hva du mener.
Jeg tror det er litt som mobbing, at man kanskje ikke vil lykkes med å radere det, men at man jobber mot så lav grad som mulig, at det er mulig å få mobbing ned på et minimumsnivå dersom man dyrker en kultur som har lav aksept for mobbing.

Mobbing er nok lettere, der har jeg på en måte håp om at det kan løses i hvert enkelt tilfelle siden det ofte innebærer begrensede geografiske områder og noen få enkeltpersoner. Internett er enormt, og i tillegg finnes det sikker idioter som lager AI programmer som utelukkende sender "relevant" hets (misforstå meg riktig)  automatisk til folk. 

Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Dersom det er slik at man ikke kan delta i politikken hvis man ser sånn og sånn-ut, er vi jo i ferd med å feile i vår demokratiske oppgave.

Det er ubestridt fakta at man kan være politikere uansett åssen man ser ut, det har ingenting med saken å gjøre. Problemet her er at noen ønsker å ødelegge personen ved å påstå at man ikke kan være politiker dersom man ser sånn og sånn ut. Poenget mitt blir da, at i motsetning til mobbing, der man må jobbe med å ta mobberne, kanskje heller jobbe med hvordan mottaker skal takle all dritten, fordi man vet den kommer ? 

Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

En viss oppmerksomhet som følge av hva en sier eller gjør, eller lykkes med i sport, er også lettere og mer konkret å forholde seg til, enn å forsøkes å mobbes ut av politikken fordi man har feil hudfarge eller religion

Jeg er enig, men jeg blir ikke overrasket over om det er de samme personene som står bak mobbingen. 

skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Kombinere bankid og SOME kanskje ? Greier man ikke oppføre seg på nett så burde man miste retten til å bruke SOME noen måneder, 3 strikes and you are out, en ting er sikkert SOME trenger streng regulering.

JEg tenker også at dette kan være en smart løsning, men... det åpner jo opp en skummel dør med skiltet "sensur" på. Noen må bestemme og sensurere hva bra oppførsel faktisk er, og ikke misbruke en slik makt. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

JEg tenker også at dette kan være en smart løsning, men... det åpner jo opp en skummel dør med skiltet "sensur" på. Noen må bestemme og sensurere hva bra oppførsel faktisk er, og ikke misbruke en slik makt. 

Ja helt klart vi må være forsiktige, men samtidig så kan det ikke godtas at folk trakasseres ut av SOME, idretten, skole, jobb, eller politisk verv, eller noe som helst egentlig. Sånn det er nå så er det nok allerede mange som er blitt presset ut, og det er kanskje ikke akkurat sensur, men det er noe like ille som sensur, og det bør ikke godtas.  

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ja helt klart vi må være forsiktige, men samtidig så kan det ikke godtas at folk trakasseres ut av SOME, idretten, skole, jobb, eller politisk verv, eller noe som helst egentlig. Sånn det er nå så er det nok allerede mange som er blitt presset ut, og det er kanskje ikke akkurat sensur, men det er noe like ille som sensur, og det bør ikke godtas.  

Selvfølgelig kan vi ikke godta det, men vi kan heller ikke unngå trakasseringen slik jeg ser det. Er derfor jeg har begynt å helle mot at det mest effektive kanskje er å jobbe med mottaker av hetsen kontra prøve å lære 6 millioner mennesker folkeskikk. Jeg tror ganske mange profilerte mennesker feks har lært seg å ikke lese de stygge meldingene. 

Samtidig er vi selvsagt også nødt til å jobbe med sensur og opplæring for å forsøke minimere problemet i utgangspunktet. 

Det eneste jeg vet sikkert, er at folk alltid har og sannsynligvis alltid kommer til å være drittsekker mot hverandre. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Baranladion said:

Det er ubestridt fakta at man kan være politikere uansett åssen man ser ut, det har ingenting med saken å gjøre. Problemet her er at noen ønsker å ødelegge personen ved å påstå at man ikke kan være politiker dersom man ser sånn og sånn ut. Poenget mitt blir da, at i motsetning til mobbing, der man må jobbe med å ta mobberne, kanskje heller jobbe med hvordan mottaker skal takle all dritten, fordi man vet den kommer ?

Jeg antar du forstod at jeg mente i praksis, selvsagt har alle anleding til å melde seg inn i politikken, men hvis det skal vanskeliggjøres fordi man ser ut på en viss måte, vil det i praksis være mange som holdes utenfor.

Alle som havner utenfor denne normalen, hvor oppmerksomhet som følge av ytre karakteristikker er gjengs, har hatt hele livet til å bygge seg opp erfaring og måter å takle dritten på.

Parallellen til mobbing jeg tror er relevant er dette med rommet for sosial aksept, ja, disse sosial media trollene, har beveget seg utenfor rammen for hva som er sosialt akseptert, likevel finnes det grenser de tør å bryte, og grenser som møtes med så almenn fordømmelse at de ungås.
Har jeg noen eksempler på det, her og nå? Nei, jeg kommer ikke på noen i farten.
Jeg håper likevel det jeg forsøker å si kommuniserer, det finnes et overtonvindu for offentlige ytringer, og det er mulig å flytte hets som går direkte på en persons etnisitet, utseende og religion (der det ikke er relevant,) utenfor denne rammen av hva som stilltiende aksepteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Jeg antar du forstod at jeg mente i praksis, selvsagt har alle anleding til å melde seg inn i politikken, men hvis det skal vanskeliggjøres fordi man ser ut på en viss måte, vil det i praksis være mange som holdes utenfor.

Joda, men hvorfor vanskeliggjøres det? Fordi de får hets for feks hudfarge? Jeg er helt enig at den hetsen ikke burde vært der i utgangspunktet og således ikke vært en faktor, men dessverre så er den det, og i tillegg noe jeg ikke kan fatte hvordan vi skal stoppe.
Min tanke blir da at man vet den ligger der, men den må ikke gis noe som helst legalitet, av noen, som i seg selv er ufattelig vanskelig. 

Atib Azzad skrev (7 minutter siden):

Jeg håper likevel det jeg forsøker å si kommuniserer, det finnes et overtonvindu for offentlige ytringer, og det er mulig å flytte hets som går direkte på en persons etnisitet, utseende og religion (der det ikke er relevant,) utenfor denne rammen av hva som stilltiende aksepteres.

Helt enig, men det betyr jo samtidig at man bærer bensin til et bål man egentlig ikke vil ha der. Jeg tror mye hets har som mål å kun provosere, altså man er ute etter reaksjoner. Så har man annen type hets, som har som mål å ødelegge for personer, denne må nok håndteres på en annen måte. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Joda, men hvorfor vanskeliggjøres det? Fordi de får hets for feks hudfarge? Jeg er helt enig at den hetsen ikke burde vært der i utgangspunktet og således ikke vært en faktor, men dessverre så er den det, og i tillegg noe jeg ikke kan fatte hvordan vi skal stoppe.

Ja åpenbart, en ting er å få kritikk (selv irrasjonell og idiotisk kritikk), for noe man har gjort eller sagt, det er noe helt annet å ikke kunne åpne munnen uten å få kritikk for den man er, eller rettere sagt; hvordan man ser ut, det er en kritikk som ønsker at stemmen skal kneble seg selv fordi man vet hva som møter en om man velger å ytre seg.
Slik vanskeliggjøres det; folk som ser ut på en viss måte får større vansker med å delta politisk.

Og begynnelsen er å annerkjenne hvor skadelig dette ér, og være en tydelig støttestemme, og en vokal motstemme mot denne type hets, skape en kultur hvor dette havner lenger utenfor det akseptable enn det gjør nå.

Mobbing er aldri offisielt akseptert, ikke om  man spør lærer eller elever, alle vet det er galt.
Men i visse miljøer oppstår det en stilltiende aksept for mobbing, en aksept mobbing er helt avhengig av for å eksistere som noe mer enn noe marginalt fenomen, jeg mener majoritetssamfunnet har for stor stilltiende aksept rundt dette fenomenet, og at det ville reduseres dersom man lykkes i å ta innover seg hvor skadelig og uakseptabelt man faktisk synes dette ér, og at det er rart at man bare aksepterer det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

En politiker tar deg med på en vanlig dag på jobben.

Undersøkelser fra Amnesty viser at 2/3 av kvinnelige folkevalgte i Norge har opplevd netthets.
(Hele 78 % av de kvinnelige politikerne som har opplevd netthets, sier at hetsen har hatt konsekvenser for dem)

I helgen kartla VG og Faktisk.no «Stem Frp»-kommentarer som har tapetsert norske kommentarfelt i lang tid.
Funnene er tydelige.
Folk med flerkulturell bakgrunn får 40 % flere «Stem Frp»-kommentarer enn folk med etnisk norsk bakgrunn. Det har jeg selv merket, i mitt og SVs kommentarfelt.
Det er sikkert ikke alltid rasistisk motivert, men det kommer oftest i sammenheng med hvordan jeg ser ut, og ikke hva jeg sier.

Effekten er at mange ikke orker å engasjere seg i politikken, folk som i utgangspunktet er engasjerte og motiverte, brytes ned og trekker seg tilbake.
Det burde vel ikke være slik at de eneste som kan engasjere seg i politikken er de som har evne til å stå i daglig hatprat, eller har visse atributter som medfører redusert hets.

Stem FRP

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ja åpenbart, en ting er å få kritikk (selv irrasjonell og idiotisk kritikk), for noe man har gjort eller sagt, det er noe helt annet å ikke kunne åpne munnen uten å få kritikk for den man er, eller rettere sagt; hvordan man ser ut, det er en kritikk som ønsker at stemmen skal kneble seg selv fordi man vet hva som møter en om man velger å ytre seg.
Slik vanskeliggjøres det; folk som ser ut på en viss måte får større vansker med å delta politisk.

Og begynnelsen er å annerkjenne hvor skadelig dette ér, og være en tydelig støttestemme, og en vokal motstemme mot denne type hets, skape en kultur hvor dette havner lenger utenfor det akseptable enn det gjør nå.

Mobbing er aldri offisielt akseptert, ikke om  man spør lærer eller elever, alle vet det er galt.
Men i visse miljøer oppstår det en stilltiende aksept for mobbing, en aksept mobbing er helt avhengig av for å eksistere som noe mer enn noe marginalt fenomen, jeg mener majoritetssamfunnet har for stor stilltiende aksept rundt dette fenomenet, og at det ville reduseres dersom man lykkes i å ta innover seg hvor skadelig og uakseptabelt man faktisk synes dette ér, og at det er rart at man bare aksepterer det.

Ja, jeg er helt enig med det du sier, vi må aldri akseptere slik hets og vi må motsnakke det ved hvert eneste tilfelle, men jeg tror ikke dette alene, noensinne vil løse problemet.  Så mitt spørsmål er mer hvordan skal man (for det må man) leve med at dette forekommer? Altså, det er dypt problematisk og tragisk hvis noen vegrer seg å stille seg som politiker pga hudfarge pga hets, men vi vet med all sannsynlighet at det aldri vil bli borte. 

Det jeg tolker at du sier og som jeg er enig med i er, at alle må skjerpe seg og gjøre det rette, men hvis man skal være realistisk så er dette uoppnåelig, vi må også jobbe på andre måter, og jeg har mistet litt håpet og tror at det er enklere å jobbe med å lage tykkhudede mottakere, dessverre. 

Sensur og utestenging er selvfølgelig et godt tiltak. 
Sterke stemmer som setter ned foten er også et godt tiltak. 
At flere har sterke stemmer og står opp mot hetsen er også et godt tiltak. 

Problemet med disse 3 eksmplene er at det første er problematisk, de 2 neste er ekstremt vanskelige å få til blant millioner av mennesker. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

https://www.nrk.no/trondelag/amnesty-saksoker-staten-for-rasisme_-hevder-politiet-diskriminerer-1.17258750

Amnesty saksøker staten for rasisme: Hevder politiet diskriminerer

For første gang i historien saksøker Amnesty staten for rasisme. De mener politiet har en diskriminerende praksis.

---

Hudfarge har aldri blitt oppgitt som årsak. Men det hersker liten tvil om at etnisitet er årsaken, hevder Amnesty.

---

De viser til at politiet har forfulgt Amidu i sivil tjenestebil over lange strekninger og gjennomført uforholdsmessig inngripende kontroller.

I etterkant har politiets mangelfulle oppfølging forsterket krenkelsen, mener Amnesty og Amidu.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...