Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (8 minutter siden):

Islamister er ikke IRA, de er det samme som Ultra-Orthodoxe i Israel og Southern Baptist i USA. Islamister finner du over hele midtøsten, det er ingenting unikt for Gaza og Vestbredden. 

Ekstremisme blir sterkere i områder preget av politisk ustabilitet, økonomisk nød og politisk sensur. Ekstremister er ikke militante om det er ingen behov, men føler de behov så vil de lettere ty til vold siden de mangler forståelse for andre grupper og mener målet helliger midlet.

Du skjønner hva jeg mener om du legger godviljen til. Når noen blir undertrykket så vekkes til live et iherdig sterkt ønske om å befri seg fra undertrykkeren. IRA er i samme gate som de islamistene du snakker om. USA alene har sørget for ustabilitet i arabiske landene. Du må gjerne bruke akademisk fine ord og begreper, men sannheten er likevel at noen er undertrykkere og undertrykker mange. Slikt blir det bråk ut av.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Du skjønner hva jeg mener om du legger godviljen til. 

Kanskje du heller burde be de om å dyrke opp og utvikle en godvilje, som et ledd i prosessen til å kunne legge den til?

Du burde kanskje til og med legge ved en link til hjelpemiddler for slik utvikling.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Du skjønner hva jeg mener om du legger godviljen til. Når noen blir undertrykket så vekkes til live et iherdig sterkt ønske om å befri seg fra undertrykkeren. IRA er i samme gate som de islamistene du snakker om. USA alene har sørget for ustabilitet i arabiske landene. Du må gjerne bruke akademisk fine ord og begreper, men sannheten er likevel at noen er undertrykkere og undertrykker mange. Slikt blir det bråk ut av.

Irland ble grovt undertrykt og kolonisert av England i mange hundre år.

Dette involverte ekstreme overgrep som Cromwells folkemord på en halv million irer under den engelske borgerkrigen, og potetpesten da en tredjedel døde og en annen tredjedel flyktet til USA, da store deler av de engelske myndighetene syntes det bare var fint at Irene døde.

Sier altså ikke at palestinerne ikke lider, det gjør de så absolutt, men de har ikke lidd i 500 år. De har ikke blitt forsøkt knust og utslettet som kultur i 500 år.

Og før noen sier at jeg bare sier dette fordi irene er hvite…engelskmennene regnet dem ikke som hvite. Så sent som for 100 år siden var det helt normalt blant engelskmenn å anse irer som afrikanere fra sør for Sahara som av en eller annen grunn var blitt lyse i huden. Derfor de «morsomme» gamle karikaturene av irer med bittesmå neser.

Ta dette i beste mening altså. :) 

Men du har rett i at det er klare likheter mellom konflikten i Nord-Irland og Israel/Palestina konflikten - det har blitt skrevet bra bøker om temaet, har en av dem, kan sende deg info om den når jeg er tilbake fra ferien, det er en interessant bok (handler om samspill mellom rasisme og religion, bl.a.). Har ikke lest boka på 20+ år, men husker den som bra :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (31 minutter siden):

Kanskje du heller burde be de om å dyrke opp og utvikle en godvilje, som et ledd i prosessen til å kunne legge den til?

Du burde kanskje til og med legge ved en link til hjelpemiddler for slik utvikling.

Kanskje du burde act less smart? Lett å skjønne hvilken fløy du tilhører.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (29 minutter siden):

Sier altså ikke at palestinerne ikke lider, det gjør de så absolutt, men de har ikke lidd i 500 år. De har ikke blitt forsøkt knust og utslettet som kultur i 500 år.

Når vi begynte vi å sammenlikne menneskelig undertrykkelse ut ifra år? Vi burde kjempe mot slikt uansett årstall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (33 minutter siden):

Gaza

Statsterroisme da.  Har Gaza makten til å undertrykke Israelerne eller bare skape terror med å drepe sivile, eller har Israel makten til å undrertrykke Gazanerne?

under WW2 kunne nordmenn undertrykke tyskerne under okkupasjonen og derfor skade mer folk enn tyskerne?

Spiller undertrykkelse ingen rolle når man vurderer mishandling av forskjellige grupper?  Den rasistiske slave var mye verre enn den rasistisk slaveieren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Kanskje du burde act less smart? Lett å skjønne hvilken fløy du tilhører.

Enig.

Det hjelper ingen å bare komme inn og slenge rundt seg med bevisste provokasjoner. Selv om hennes pleier å faktisk være smarte og morsomme, og jeg synes genuint hun er frisk og morsom også når hun angriper meg, hvilket forekommer 😅😀

Skal sies at jeg legger bånd på meg fordi det er folk i diskusjonen, som deg, som jeg liker og respekterer, og da er dét viktigere enn å «vinne» en diskusjon ingen uansett vil vinne, fordi den ikke kan vinnes.🙂

Jeg diskuterer ikke Israel/Palestina med mine muslimske venner og bekjente, eller jødiske for den del 😅 ville unngått å diskutere IRA med irer, for den del (og engelskmenn). Man må akseptere at noen ting er mer personlig for noen enn for andre og ta hensyn til dette. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Enig.

Det hjelper ingen å bare komme inn og slenge rundt seg med bevisste provokasjoner. Selv om hennes pleier å faktisk være smarte og morsomme, og jeg synes genuint hun er frisk og morsom også når hun angriper meg, hvilket forekommer 😅😀

Skal sies at jeg legger bånd på meg fordi det er folk i diskusjonen, som deg, som jeg liker og respekterer, og da er dét viktigere enn å «vinne» en diskusjon ingen uansett vil vinne, fordi den ikke kan vinnes.🙂

Jeg diskuterer ikke Israel/Palestina med mine muslimske venner og bekjente, eller jødiske for den del 😅 ville unngått å diskutere IRA med irer, for den del (og engelskmenn). Man må akseptere at noen ting er mer personlig for noen enn for andre og ta hensyn til dette. :) 

Denne diskusjonen har jo gått siden Hamas angrep. Min kommentar gikk på at det ikke fins noen godvilje å legge til fra meningsmotstandere. 

Så kan dere si at man må legge inn kommetarer med 'innhold', som om at det endrer noe? Ingen her som hører på noe annet enn den siden de står på i utgangspunktet.

Forøvrig når jeg får kommentarer om "hvilken fløy" jeg måtte høre til så melder man vel sin egen kake? Har aldri lagt skjul på at jeg er en venstrefløyer, og det kommer jeg aldri til å gjøre, til tross for at dere skal bruke fløyer som skjellsord. For det er slik voksne og saklige diskuterer må vite. Kanskje hvis man er høyreekstrem? For alle andre er det bare fising i luften!

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Denne diskusjonen har jo gått siden Hamas angrep. Min kommentar gikk på at det ikke fins noen godvilje å legge til fra meningsmotstandere. 

Så kan dere si at man må legge inn kommetarer med 'innhold', som om at det endrer noe? Ingen her som hører på noe annet enn den siden de står på i utgangspunktet.

Forøvrig når jeg får kommentarer om "hvilken fløy" jeg måtte høre til så melder man vel sin egen kake? Har aldri lagt skjul på at jeg er en venstrefløyer, og det kommer jeg aldri til å gjøre, til tross for at dere skal bruke fløyer som skjellsord. For det er slik voksne og saklige diskuterer må vite. Kanskje hvis man er høyreekstrem? For alle andre er det bare fising i luften!

Sier ikke at du tar feil.

Men husk at godvilje ikke er en endelig størrelse. Det er en følelse, som vokser eller visner, naturlig, som en blomst🌹🥀

Så er noe av problemet i vår tid at fløyene blir drøyere og drøyere mens sentrum har føkket helt opp 🥴

• Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Boing_80 said:

Ditt første spørsmål var "Og hva skaper en islamist?".  Jeg var ikke helt sikker på hva du mente, men det jeg tolket det som er at du mener islamister blir skapt av undertrykkelse.

Det er feil vei, islamister finnes over hele midtøsten og er ikke skapt av undertrykkelse, de er skapt av faktorer som politisk ustabilitet, økonomisk nød og politisk sensur. Uten undertrykkelse så ville de fortsatt vært islamister, men de ville vært islamister som undertrykker andre grupper istedenfor islamister som blir undertrykket.

Så IRA kan ikke sammenlignes med Islamister, men kan de sammenlignes med Hamas? Nei, fordi IRA styrte ikke Irland, og de som styrte Irland fordømte angrepene. Det er en stor forskjell mellom en terrorgruppe som oppstår på grunn av undertrykkelse og en stat som føler seg undertrykt og angriper statene de mener undertrykker dem. Stater bør oppføre seg bedre enn terrorgrupper, eller så vil de bare gjøre situasjonen verre for sin egen befolkning,

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Sier ikke at du tar feil.

Men husk at godvilje ikke er en endelig størrelse. Det er en følelse, som vokser eller visner, naturlig, som en blomst🌹🥀

Så er noe av problemet i vår tid at fløyene blir drøyere og drøyere mens sentrum har føkket helt opp 🥴

Samme det. Godt å kunne krenke dere med å vandre over skjermen med venstrefløyfanen min. Kanskje dere har for lite problemer?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, jjkoggan said:

Statsterroisme da.  Har Gaza makten til å undertrykke Israelerne eller bare skape terror med å drepe sivile, eller har Israel makten til å undrertrykke Gazanerne?

Hamas styrte Gaza, ikke Israel. De har makt til å undertrykke befolkningen i Gaza, og det er noe de gjør mot sine politiske fiender og ikke-muslimer.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Hamas styrte Gaza, ikke Israel. De har makt til å undertrykke befolkningen i Gaza, og det er noe de gjør mot sine politiske fiender og ikke-muslimer.

Nå spør jeg deg helt random her; Tror du det er teknisk mulig å synes at Hamas er noen religiøse tullinger, men fremdeles være imot folkemord av gazastripen? Å samtidig være pro-jøder, men finne Israels utsletting av Gaza som umenneskelig? Tror du det er innenfor menneskelig kognitiv kapasitet? @Entern, Hva tror du? Går det an, eller forklar hvordan det er umulig...

Endret av Neffi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Det svarer ikke spørsmålet.  Hvis en gruppe undertrykkes, dømmer vi undertrykkerne helt lik de som undertrykkes når de angriper? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Neffi said:

Nå spør jeg deg helt random her; Tror du det er teknisk mulig å synes at Hamas er noen religiøse tullinger, men fremdeles være imot folkemord av gazastripen? Å samtidig være pro-jøder, men finne Israels utsletting av Gaza som umenneskelig? Tror du det er innenfor menneskelig kognitiv kapasitet?

Selvfølgelig er det mulig. 

Men for meg gir det ingen mening å si at jeg er imot folkemordet av gazastripen. Det er veldig vagt og sier ingenting om hva man mener Israel burde gjort annerledes etter 7 oktober.

Jeg vil tro du er imot folkemord imot Japenere og det er ingen tvil at USAs drev et folkemord mot japanere. Så var det da feil av USA å stoppe Japan? Vi får ingen løsninger ved å tenke slik, vi bør istedenfor tenke på hva land burde ha gjort annerledes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...