knutinh Skrevet 11. januar 2023 Del Skrevet 11. januar 2023 (endret) Subara skrev (20 timer siden): Jeg synes ikke det er suspekt. Man forsker i takt med et samfunn i endring. Nå er man opptatt av minoriteter og mangfoldets synsvinkler. De som ikke tidligere har hatt oppmerksomheten rettet mot seg i stor nok grad. Hva forskerne kommer fram til blir interessant å se. Forskning bør ha som mål å fremskaffe ny kunnskap. Det inkluderer muligheten for at en rådende ideologi er feilslått. Forskning som bare bekrefter ideologien til oppdragsgiver og som ikke kan bidra til nye, robuste prediksjoner er av liten verdi. Sitat Men skal man angripe samfunnsvitere og kulturhistorikeres arbeid fordi det er køer foran fattighuset? Selvsagt? Alle aktiviteter som staten finansieres bør måles opp mot det at man kunne ha brukt pengene til å koke suppe til fattige eller økt sosialstøtten eller noe annet. Det inkluderer motorveier og stortingsgarasjer. Og interseksjonelle whiteness-studier av malings-kolonialisme. Sitat Samtidig med store pengeoverføringer til forskning innenfor teknologi, naturvitenskap, olje og gass. Der spares det nok ikke på kronene. Vet du eller tror du? Hva har bidraget av teknologi, naturvitenskap, olje og gass vært til min og din velstand? Hva er sannsynligheten for at gjennombrudd i naturvitenskap skal gi meg og deg bedre liv, kontra denne studien? Forskning og akademia er noe som opptar meg og dette er ikke enkelt. Jeg vil at «gode» akademikere skal få en lønnet posisjon og frihet til å tenke og publisere. Og delta i offentlig diskurs. Uavhengig av meg og deg og regjeringen og HR-avdelingen på universitetet. Dette bør være fri forskning som har til hensikt å berike hodene våre kollektivt og individuelt. Og produsere den neste Einstein. Hvordan man skal velge ut disse fremragende forskerne er et problem i seg selv. Når forskningsrådet eller EU finansierer målrettet forskning så bør man ha fornuftige mål. Å prøve å finne argumenter og støtte for en fjase-teori som ikke tilbyr måter å falsifiseres på er neppe fornuftig. Da får man heller være ærlige og leie inn First House eller noe lignende for å lage en media-pakke til støtte for de styrendes overbevisning du jour. -k Endret 11. januar 2023 av knutinh I 2 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Artig kronikk om Sløseriombudsmannen og andres kreative tolkning/misforståelse med vilje av det forskningsprosjektet som er omtalt i tråden. Fascinerende hvordan offermentalitet og spredning av desinformasjon får spille en så stor rolle i Norge. Hvor dum går det an å gjøre seg? Sløseriombudsmannen prøver hardt. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/15q23K/hvor-dum-gaar-det-an-aa-gjoere-seg-sloeseriombudsmannen-proever-hardt Sitat Hvitfarge er ikke rasistisk. Men reklame for hvitfarge kan være rasistisk. Uten tvil. Sløseriombudsmannen har funnet «det aller dummeste han noen gang har sett». Egentlig heter han Are Søberg. Han har skapt seg et navn på å rakke ned på offentlig pengebruk han misliker. Nå har han oppdaget forskningsprosjektet Norwhite. 2 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Snikpellik skrev (8 timer siden): Artig kronikk om Sløseriombudsmannen og andres kreative tolkning/misforståelse med vilje av det forskningsprosjektet som er omtalt i tråden. Fascinerende hvordan offermentalitet og spredning av desinformasjon får spille en så stor rolle i Norge. Hvor dum går det an å gjøre seg? Sløseriombudsmannen prøver hardt. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/15q23K/hvor-dum-gaar-det-an-aa-gjoere-seg-sloeseriombudsmannen-proever-hardt Liker motsvaret bedre. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/LlPjwV/sloeseriombudsmannen-svarer-naar-hvitmalingen-svartmales?fbclid=IwAR0IRBjiDEe7W_cYFABU-LbYYC4GcDE5Tdne4NGjR3Tw-ZEqB1FJYDS2rbA 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Snikpellik skrev (8 timer siden): Artig kronikk om Sløseriombudsmannen og andres kreative tolkning/misforståelse med vilje av det forskningsprosjektet som er omtalt i tråden. Fascinerende hvordan offermentalitet og spredning av desinformasjon får spille en så stor rolle i Norge. Hva mener du er hensikten med forskningsprosjektet? Jeg forstår det ihvertfall ikke. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 (endret) Snikpellik skrev (9 timer siden): Fascinerende hvordan offermentalitet og spredning av desinformasjon får spille en så stor rolle i Norge. Fascinerende hvordan innlegget ditt er kjemisk fritt for argumenter? Har du noe å si om saken utenom at du har valgt side? -k Endret 12. januar 2023 av knutinh 1 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Her om tildelingen. Millionstøtte til humaniora-prosjekter Sitat Professor Scott Rettberg og førsteamanuensis Ingrid Halland mottar 12 millioner hver fra Norges forskningsråd til prosjekter i skjæringspunktet mellom teknologi og estetikk. De er prosjekter innen forskningsrådets program Samfunnsutviklingens kulturelle forutsetninger (SAMKUL). Sitat SAMKUL skal bidra til å forklare og forstå de kulturelle forutsetninger for samfunnsutviklingen og samfunnsutfordringene gjennom å analysere deres historiske, språklige, kommunikative, religiøse, etiske, normative og estetiske dimensjoner. How Norway Made the World Whiter : Sitat Prosjektet har et tverrfaglig forskningsdesign forankret i en original og kreativ humanistisk tilnærming som bringer sammen kunsthistorie og kunstnerisk forskning. Sitat ...om hvordan en norsk innovasjon – det hvite pigmentet titandioksid – ikke bare førte til et estetisk ønske om hvite overflater, men som også gikk hånd i hånd med rasistiske ideologier. Mange tunge institusjoner er involvert i prosjektet. Jeg synes ikke et forskningsområde må være forståelig for å ha livets rett. Det kan være temmelig teoretisk, kunstprosjekter er ofte abstrakte, metodene de bruker for å komme fram til resultatet. Men faglighet ligger til grunn for å få lov til å forske. Det har jeg respekt for. At rasistiske ideologier er del av forskningsprosjektet synes jeg både er interessant og aktuelt, som jeg har sagt tidligere. Men det er visst veldig provoserende for noen. Kunst og kunsthistorikere likeså. 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. januar 2023 Del Skrevet 12. januar 2023 Jeg synes dette var godt svart, under artikkelen i Aftenposten Vedkommende forsker på rasisme. Sitat Christopher Bratt Are Søberg er dessverre ikke så nøye med å sette seg inn i det han vil kritisere. Det fikk jeg selv erfare da han prøvde å kritisere min forskning sist sommer. Han var uten evne til å forstå forskningen, men viste stor iver i å angripe en forskning som ikke passet inn i hans politiske ståsted. Dermed ble jeg (som tenderer mot sentrum i norsk politikk) en venstreradikal i hans øyne. Søberg var også en representant for det laveste nivået i nettdebatten som fulgte. Han virker ofte i forbausende grad uten evne til å forstå det han vil kritisere. Det er synd, ikke bare fordi Søberg ufrivillig er blitt talsperson for ekstremistiske krefter i Norge. Det er også dumt fordi Søberg aktivt driver fram en fordummende debatt om forskning. Forskning trenger kritikk! Det er kritikk som gjør forskning bedre. Men Søberg forsøker bare å gjøre oss alle dummere. Om å forske på rasisme – og bli møtt med trusler om kutt fra en stortingspolitiker 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 Subara skrev (59 minutter siden): Jeg synes ikke et forskningsområde må være forståelig for å ha livets rett. Det kan være temmelig teoretisk, kunstprosjekter er ofte abstrakte, metodene de bruker for å komme fram til resultatet. Men faglighet ligger til grunn for å få lov til å forske. Det har jeg respekt for. Hva tenker du om forskjellen mellom forskning og kunst? -k Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 13. januar 2023 Del Skrevet 13. januar 2023 (endret) Subara skrev (6 timer siden): At rasistiske ideologier er del av forskningsprosjektet synes jeg både er interessant og aktuelt, som jeg har sagt tidligere. Men det er visst veldig provoserende for noen. Kunst og kunsthistorikere likeså. jeg lar meg ikke voldsomt provosere, men jeg forstår ikke hva målet med oppgaven er. Det hevdes at det i stor grad skal omhandle et norsk industrieventyr, og som du skriver, at rasistiske ideologier kun er en del av prosjektet. Hvis man leser prosjektbeskrivelsen så er de 2 første avsnittene dette: Whiteness is one of today’s key societal and political concerns. Within and beyond academia worldwide, actions of revolt and regret seek to cope with our racial past. In the pivotal works in whiteness studies within art and architecture history, whiteness is understood as cultural and visual structures of privilege. The new research project ‘How Norway Made the World Whiter’ (NorWhite) funded by the Research Council of Norway (12 million NOK), addresses a distinctively different battleground for politics of whiteness in art and architecture. Two core premises underpin the project: Whiteness is not only a cultural and societal condition tied to skin color, privileges, and systematic exclusion, but materialize everywhere around us. Second, one cannot understand this materialization without understanding the societal, technological and aesthetic conditions of the color itself. Although Norway is not a conventional colonial power, this project will show how the country has played a globally leading role in establishing white as a superior color. Until now, however, this story has been lesser known to scholars and the public. NorWhite will connect the challenging topics: whiteness, technological innovation, and mass-exploitation of natural resources in a single case study. The research project will study the Norwegian innovations the chemical compound titanium dioxide (TiO2) and the white pigment titanium white in a historical, aesthetic, and critical lens—focusing on how the innovations transformed surfaces in art, architecture, and design—in order to show how aesthetic—and thereby societal—transformation is driven by technological development. Målet mer prosjektet er dette: The overall objective of NorWhite is to critically and visually investigate the cultural and aesthetic preconditions of a complex and unexplored part of Norwegian technology and innovation history that has—as this project claims—made the world whiter. Det er betenkelig, at man legger så mye fokus på rasisme hvis man skal skrive et prosjekt om noen som lagde en hvitere farge, og det gangner ingen om det fremkommer eller hintes om at fargen ble skapt for å fremme rasisme i Norge. Nå tror jeg ikke det kommer til å skje, men hvis man leser beskrivelsen, så virker det jo nesten sånn og da må det være lov å kritisere. Endret 13. januar 2023 av Baranladion 3 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Igjen dummer hele landet seg ut for hele verden å se. Ikke bra. Millioner til "forskning" på om hvit maling er rasistisk Hadde strengt tatt vært mer produktivt å putte pengene rett i 🚽 https://www.snopes.com/fact-check/racist-white-paint/ 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 (endret) debattklovn skrev (8 minutter siden): Igjen dummer hele landet seg ut for hele verden å se. Ikke bra. Millioner til "forskning" på om hvit maling er rasistisk Hadde strengt tatt vært mer produktivt å putte pengene rett i 🚽 https://www.snopes.com/fact-check/racist-white-paint/ Det er, som flere har nevnt i tråden og som det står i faktasjekken du lenker, ikke et forskningsprosjekt for å finne ut om hvit maling er rasistisk - men om markedsføringen av produktet på 20-tallet var det. Sitat The subtle difference is nonetheless relevant. The project does not seek to find evidence that the present day use of white paint is racist, but to investigate the possibility that the invention and commercial success of titanium white paint contributed to socially toxic views around race. To that point, Halland describes archival research showing "advertising posters from the 20s that connect the color white to human purity, and thus also to skin colour." Endret 18. januar 2023 av Snikpellik 5 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 Snikpellik skrev (På 18.1.2023 den 17.22): Det er, som flere har nevnt i tråden og som det står i faktasjekken du lenker, ikke et forskningsprosjekt for å finne ut om hvit maling er rasistisk - men om markedsføringen av produktet på 20-tallet var det. Trenger ikke forskning for å konkludere med at markedsføringen på 20 tallet var rasisitisk, en kan konkludere det med enkel logikk når man ser posteren: Hele faenskapet som denne "forskeren" kommer fra dagens idiotiske identitetspolitikk fra venstre radikale, idiotisk pengesløsing som ikke ganger noen. 2 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 DjSlayer skrev (1 time siden): Trenger ikke forskning for å konkludere med at markedsføringen på 20 tallet var rasisitisk Vi trenger forskning på så godt som alt. Inkludert norsk industri og reklame på 20-tallet. Noen synes det er kjedelig, andre synes det er spennende med historie. Vi gir forskningsmidler til mye jeg ikke er interessert i også, og godt er det. 5 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 Snikpellik skrev (15 minutter siden): Vi trenger forskning på så godt som alt. Inkludert norsk industri og reklame på 20-tallet. Noen synes det er kjedelig, andre synes det er spennende med historie. Vi gir forskningsmidler til mye jeg ikke er interessert i også, og godt er det. Og ikke minst fordi folk har lett for å glemme historien, eller ta patent/monopol på den, for så å gjenta den. Så det er viktig å holde informasjonsflyten. Og selvfølgelig er det motreaksjoner fra enkelte for å forske videre på visse aspekter av historien, fordi... "see no evil, hear no evil, spreak no evil". 4 Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 (endret) AtterEnBruker skrev (1 time siden): Og ikke minst fordi folk har lett for å glemme historien, eller ta patent/monopol på den, for så å gjenta den. Du burde lese deg opp om demokratene i USA og deres kobling til KKK, samt også se på historien til "the minstrel show" og sammenligne den med dagens underholdning, som f.eks "Velma" eller den nyeste instalasjonen av "The Little Mermaid". Jeg håper ironien slår hardt. Vi stopper heller ikke der, vi kan ta koblingen til "planned parenthods" grunnlegger som omtalte de svarte i USA som ugress som man måtte rykke opp med roten, Planned parenthod er abortklinikker bare til informasjon. Hvorfor er det så mange abortklinikker i nærheten av minoritetsstrøk i USA. Er den norske stat villig til å betale meg 12 milioner kroner de neste 5 årene, fordi jeg er kvalifisert til å forske på dette. (Forsker er ikke en beskyttet arbeidstittel). Snikpellik skrev (1 time siden): Vi trenger forskning på så godt som alt. Inkludert norsk industri og reklame på 20-tallet. Noen synes det er kjedelig, andre synes det er spennende med historie. Ikke i dette formatet, for forskningen er ikke objektiv. Endret 23. januar 2023 av DjSlayer 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Benjamindagen 2023, antirasistisk markering på Deichman Holmlia. https://deichman.no/event/benjamindagen-2023_c5092d3c-95e7-46d2-9d94-bd8bc295a18a 2 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 On 1/23/2023 at 11:03 PM, DjSlayer said: Hvorfor er det så mange abortklinikker i nærheten av minoritetsstrøk i USA. Høna eller egget. Tilbud/etterspørsel. On 1/23/2023 at 9:25 PM, Snikpellik said: Vi trenger forskning på så godt som alt. Inkludert norsk industri og reklame på 20-tallet. Noen synes det er kjedelig, andre synes det er spennende med historie. Vi gir forskningsmidler til mye jeg ikke er interessert i også, og godt er det. Det er naivt å tro at det ikke er en skog av folk der ute som ønsker å utnytte systemet. Man trenger for eksempel ikke en doktoravhandling verdt millioner for å se om vedlagt bilde er rasistisk. Det vil nemlig 99.9% av befolkningen kunne si med ett øyekast. 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Trontron skrev (2 minutter siden): Man trenger for eksempel ikke en doktoravhandling verdt millioner for å se om vedlagt bilde er rasistisk. Det vil nemlig 99.9% av befolkningen kunne si med ett øyekast. Enig. Det er ikke det formålet med forskningsprosjektet er heller. Alle er enige i at reklamene for Titanhvitt på 20-tallet var rasistiske. 3 Lenke til kommentar
Trontron Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 (endret) 5 minutes ago, Snikpellik said: Enig. Det er ikke det formålet med forskningsprosjektet er heller. Alle er enige i at reklamene for Titanhvitt på 20-tallet var rasistiske. Da må jeg innrømme at jeg ikke forstår formålet med prosjektet.... Fra sitatet ditt "The project does not seek to find evidence that the present day use of white paint is racist, but to investigate the possibility that the invention and commercial success of titanium white paint contributed to socially toxic views around race." Det vil kanskje være en ørlite lavere prosent av befolkningen som kan på stående fot med én gang si "jepp.. å vaske av, eller male vekk en hudfarge til noe som fremstilles som en bedre hudfarge er rasistisk, og bidrar til menneskesynet til folk" Trolig isj fremdeles 90% da. Fremdeles ikke verdt et forskningsprosjekt. Endret 26. januar 2023 av Trontron 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Det der er ikke sitatet mitt. Du har lagt til masse greier. Formålet er (blant mye annet) å finne ut av hvordan disse rasistiske kampanjene og eksporten av produktet bidro til rasisme og synet på forskjeller mellom de det tidligere kalte «raser». Veldig forenklet sagt. At du ikke liker det får være greit. Jeg synes det er et veldig interessant prosjekt, men så er jeg nok over snittet interessert i industri- og kunsthistorie. Mange ting jeg også ikke interesserer meg personlig for får støtte fra både Forskningsrådet og andre institusjoner, langt mer enn dette, og det lever jeg veldig fint med. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå