Gå til innhold

Hydrogenstrategi: Vil ikke få et eneste hydrogenskip på vannet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (7 minutter siden):

Veldig bra. I staden for å bruke kraft til å drive ein hurtigbåt på hydrogen, kan vi drive 4-5 hurtigbåtar på batteri.

Kan være en fordel å få med seg debatten etter hydrogenkonferansen i presentasjonen angående dette, for det virker som om du ikke har sett Bru prate om hydrogen. Det at folk er kritiske til strategien handler om at vi risikerer å være for trege i forhold til land som Danmark, Tyskland og Portugal blant flere, med å ha et for stort fokus på å beholde verdikjeder for naturgass, mens EU for lengst har sagt at naturgass skal fases ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det betyr ikke all verden hva lille Norge gjør. Vi har bedrifter som er verdensledende innen hydrogenteknologi og det er nå en hel planet som er i ferd med å implementere hydrogen i sine energiplaner. Det er kunngjort at det vil spyttes hundrevis av milliarder inn i denne teknologien som du har så mye i mot. Det er jo ganske festlig :-)

Batterier og brenselsceller er ikke konkurrenter, de utfyller hverandre.

Se, og lær:

Interview: Nikola Motor CEO Trevor Milton (Tesla Daily) (VTIQ, NKLA)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt TU`s forum i flere år nå og sett at det stadig blir færre og færre kritisk røster til hydrogen som energibærer. Dette gjelder selvfølgelig ikke deg, og det er du i din fulle rett til.

Vil bare fortelle deg at alt jeg har påstått i flere år her inne er i ferd med å skje akkurat nå. Jeg satt også alle sparepengene mine i NEL tilbake i 2016, selskapet du kaller for "svindlarar og bedragarar". Dette har vært en mildt sagt ekstremt innbringende affære, og min tidlige pensjonisttilværelse er noe jeg planlegger akkurat nå. Godt jeg ikke hørte på "ekspertisen" her inne :-)

Legger ved litt info og en liten link til deg:

"Den amerikanske lastebilprodusenten Nikola har valgt Nel til å levere 85 megawatt elektrolysører til deres bygging av nye hydrogenfyllestasjoner i USA. Før var planen å sette opp 700 fyllestasjoner for hydrogen, men nå vil selskapet bygge ut hele 1200 fyllestasjoner, med åtte elektrolysører i hver. Det betyr i så fall at Nikola vil trenge hele 9.600 elektrolysører, til en anslått kostnad som ifølge Nikolas tall er på 89 milliarder kroner"

https://e24.no/olje-og-energi/i/g7o50A/nel-har-faatt-ny-nikola-kontrakt-til-en-verdi-av-rundt-283-millioner-kroner

Ha en fin kveld

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.statkraft.com/newsroom/news-and-stories/archive/2020/hydrogen-for-high-speed-crafts/

"Compared to batteries, compressed hydrogen has a higher energy density and a lower weight, and allows for quicker bunkering. Continuous, evenly distributed production will also assure a lower need for power in harbours."
 

"Decentralised hydrogen production creates a basis for related local activities along the coast. The electrolysis plant produces hydrogen, but also oxygen that can be used in aquaculture. An electrolysis facility also produces heat, that can be used locally.

In several of the potential locations, it will be possible to combine hydrogen deliveries to the maritime sector with deliveries to other users in heavy transport, to fleet vehicles like buses, trains etc."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Bjørn Eng said:

Jeg har fulgt TU`s forum i flere år nå og sett at det stadig blir færre og færre kritisk røster til hydrogen som energibærer. Dette gjelder selvfølgelig ikke deg, og det er du i din fulle rett til.

Eg har det stikk motsette inntrykket.  Etter at eg ignorerte oophus3do, har eg berre sett to personar skrive noko ukritisk til hydrogen.  Både du og oophus3do har NEL-aksjar, og er heilt tydleg meir interessert i kursutviklinga enn å diskutere reelle utfordringar med hydrogen.  Eg er òg investert med oppimot millionen i hydrogengreier, men klarer ikkje å kaste all min personlege og faglege integritet på båten av den grunn.  Ikkje har eg nokon illusjonar om at det eg skriv her påverkar nokon aksjekursar heller.

 

Har du hydrogenbil, forresten?  Nei, tenkte meg det.  Det er lommeboka som snakkar, ikkje fornuften.

Quote

"Den amerikanske lastebilprodusenten Nikola har valgt Nel til å levere 85 megawatt elektrolysører til deres bygging av nye hydrogenfyllestasjoner i USA. Før var planen å sette opp 700 fyllestasjoner for hydrogen, men nå vil selskapet bygge ut hele 1200 fyllestasjoner, med åtte elektrolysører i hver. Det betyr i så fall at Nikola vil trenge hele 9.600 elektrolysører, til en anslått kostnad som ifølge Nikolas tall er på 89 milliarder kroner"

Eg har sett slike meldingar frå Nikola og NEL før.  So langt har ikkje NEL fått ei krone og Nikola Motors har ikkje forplikta seg til anna enn å kjøpe frå NEL "når" dei skal kjøpe.  Ingen forpliktande tidsplan eller noko.  NEL let seg berre utnytte i spelet til Nikola Motors, fordi NEL treng stadig meir pengar for å dekkje dei stadig større underskota.  Snart kan NEL feire eittårsjubileum for stengde hydrogenstasjonar i Noreg pga sin grenselause inkompetanse.  Hydrogen er sikkert dersom vet vert handtert rett, hevdar forskarane.  Då er det berre to alternativ:

  1. Forskarane har rett.  NEL er uansvarlege og/eller ikkje kompetente til å handtere hydrogen rett.
  2. Forskrarane tek feil.  Hydrogen er usikkert trass i at det vert handtert rett.
Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Bjørn Eng said:

Jeg har fulgt TU`s forum i flere år nå og sett at det stadig blir færre og færre kritisk røster til hydrogen som energibærer. Dette gjelder selvfølgelig ikke deg, og det er du i din fulle rett til.

Vil bare fortelle deg at alt jeg har påstått i flere år her inne er i ferd med å skje akkurat nå. Jeg satt også alle sparepengene mine i NEL tilbake i 2016, selskapet du kaller for "svindlarar og bedragarar". Dette har vært en mildt sagt ekstremt innbringende affære, og min tidlige pensjonisttilværelse er noe jeg planlegger akkurat nå. Godt jeg ikke hørte på "ekspertisen" her inne ?

Ikke planlegg for detaljert før du faktisk har solgt... Og nå virker som en god tid. Tror vi er nær peak hype.

16 hours ago, Bjørn Eng said:

"Den amerikanske lastebilprodusenten Nikola har valgt Nel til å levere 85 megawatt elektrolysører til deres bygging av nye hydrogenfyllestasjoner i USA. Før var planen å sette opp 700 fyllestasjoner for hydrogen, men nå vil selskapet bygge ut hele 1200 fyllestasjoner, med åtte elektrolysører i hver. Det betyr i så fall at Nikola vil trenge hele 9.600 elektrolysører, til en anslått kostnad som ifølge Nikolas tall er på 89 milliarder kroner"

https://e24.no/olje-og-energi/i/g7o50A/nel-har-faatt-ny-nikola-kontrakt-til-en-verdi-av-rundt-283-millioner-kroner

Ha en fin kveld

Behovet faller raskt til null når Nikolas lastebiler blir utkonkurrert av batterielektriske lastebiler. (Hvis de kommer så langt som å faktisk begynne å levere lastebiler.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Ikke planlegg for detaljert før du faktisk har solgt... Og nå virker som en god tid. Tror vi er nær peak hype.

Når pariseravtalen er oppnådd, så er man ved "peak hype". Før den tid, så er det påtvunget at utstyrsleverandører vil fortsette å vokse. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Behovet faller raskt til null når Nikolas lastebiler blir utkonkurrert av batterielektriske lastebiler. (Hvis de kommer så langt som å faktisk begynne å levere lastebiler.)

For Nikolas del så spiller det ingen rolle om batteri-elektriske lastebiler om 20 år utkonkurrerte hydrogen-elektriske lastebiler. De dekker begge deler. Inntil den tid, så vil de klare seg fint med dobbelt så lang rekkevidde, og 2,000 kWh levert energi på 15 minutter. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

For Nikolas del så spiller det ingen rolle om batteri-elektriske lastebiler om 20 år utkonkurrerte hydrogen-elektriske lastebiler. De dekker begge deler. Inntil den tid, så vil de klare seg fint med dobbelt så lang rekkevidde, og 2,000 kWh levert energi på 15 minutter. 

20 år? Er nok mer snakk om 2 år. Og da blir det aldri noe av fyllestasjonene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

20 år? Er nok mer snakk om 2 år. Og da blir det aldri noe av fyllestasjonene.

Når det viser seg at Nikola Motors ikkje treng desse stasjonane likevel, då går det veldig fort ned med NEL.  NEL har investert veldig mykje pengar i å kunne oppfylle intensjonsavtala med Nikola Motors.  I tillegg er risikoen svært høg for at NEL kjem dårleg ut av politietterforskninga av Kjørbo-eksplosjonen.  Som artikkelen seier er det liten fare for at det vert behov for fyllestasjonar for båtar heller med det fyrste.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

20 år? Er nok mer snakk om 2 år. Og da blir det aldri noe av fyllestasjonene.

2 år ja, jaja. 

Fyllestasjonene blir oppført nå fortløpende dem. Det er masseproduksjonen du tenker på som er 2023. Før den tid så skal AB få testet prototypene og gamma-modellene ut fra produksjons-linja.Det er jo disse initielle stasjonene Nikola nå kjøpte utstyr fra NEL for å få opp. 40,000 kg i kapasitet dagen er ei god start. 
I mellomtiden så lager Tyskland en ny stasjon hver andre uke, og de første Hyundai lastebilene er levert i Sveits. 1,600 lastebiler der iløpet av 4 år, samtidig som Hyundai planlegger å gjøre det samme i Norge etterpå/underveis. 

Vi har ikke sett eller hørt noe fra Daimlers test på Klasse 8 lastebiler på batterier fra 2018. Men nå i 2020 så ble vi vitne til at de lager et nytt firma med Volvo for å lage H2 løsninger til lastebiler og busser. Kenworth, Toyota, Hyundai, Volvo, Daimler, Iveco er de som dekker de største produsentene, og alle har prosjekter ute på veiene med større lastebiler - og alle har samme uttalelser rundt hvorfor de må satse på brenselceller. Det eneste du har å gå på er forhåpninger om at Tesla leverer noe fantastisk. 
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Du er morsom du. Det er ikke jeg som driver caset fremover. Det er industrien som ser at den eneste muligheten de har til å bli utslippsfri er å gå over til hydrogen.

At du mener at dette ikke stemmer hjelper ikke på realitetene.

Din "kunnskap" om NEL er det morsomste jeg har lest på lenge. Takk for den :-)

Grønn hydrogen er i ferd med å bli en industri, om du liker det eller ikke. Og grunnen til dette er at etablisementet rundt i hele verden er totalt uenig med deg.

Men for all del, jeg vil gjerne at du fortsetter retorikken din, for dine innlegg er alltid dagens høydepunkt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...