Gjest 2eefa...0b2 Skrevet 3. juni 2020 Del Skrevet 3. juni 2020 Hei. For noen år tilbake nå fikk jeg noen merkelige symptom. Det startet med at jeg ble stappmett etter et forholdsvis lite måltid, men denne metthetsfølelsen vedvarte i de neste dagene. I tillegg hadde jeg luft som ville opp, men som ofte føltes som den satt fast. Det var også mistanke om blod i avføring. Jeg tok både gastroskopi og koloskopi med mistanke om blødende magesår, men tror ikke de fant noe spesielt. Jeg fikk Somac mot spiserørsbetennelse når jeg først var til legen og før undersøkelsene, men vet faktisk ikke sikkert om det var det jeg hadde. Sluttet på Somac etter noen måneder og mener på jeg var ganske frisk siden. Før jul i fjor fikk jeg noen lignende symptomer. Særlig det med luft som ville opp. Googlet litt og ser at det kan være et symptom på spiserørsbetennelse. Dette var i en periode som var litt stressende. Jeg begynte på Somac og tror jeg hadde god effekt av dette. Når jeg etterhvert sluttet med disse fikk jeg en del problemer i starten, men det gikk over. Og så kom symptomene tilbake. Denne gang også dette med litt luft som vil opp og en følelse av spiserøret kanskje er litt sårt. Jeg er nå tilbake på Somac, men det føles ikke helt bra allikevel. Har time hos legen på fredag, så håper jeg får noen svar der. Men setter gjerne pris på innspill fra andre som har hatt slike problemer og blitt friske av det. Anonymous poster hash: 2eefa...0b2 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. juli 2020 Del Skrevet 25. juli 2020 Drøft med legen om det ville vært lurt å ta en ny gastroskopi når du har vært uten PPI (eg. Somac) noen uker. Denne medisinen kan maskere sykdom som betennelse i magen din. 2 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 26. juli 2020 Del Skrevet 26. juli 2020 Somac (Pantoprazol) er et middel som hemmer dannelsen av syre i magesekken. Man skal bruke dette 4-6 uker av gangen. Bruker man det lengre enn dette, får man en såkalt rebound-effekt, fordi magesekken kompenserer med å produsere desto mer syre. Når du da slutter på medisinen, vil du ha stor produksjon av magesyre og derfor få symptomene igjen, hvilket kan forklare hvorfor du fikk det værre, så bedre, etter at du sluttet på det sist gang. Årsak til sure oppstøt er så mangt. Ved gastroskopi vil man se om det er strukturelle årsak til at dette kommer, evt om det er betennelse i spiserøret og om det er sår i magesekk eller tolvfingertarmen. Hvis man ikke finner noen strukturelle feil, så er ofte tiltakene vektnedgang (hvis man er overvektig), stressreduksjon, sove med litt elevert sengeleie og ikke spise etter kl 18. Du må uansett drøfte dette med legen 1 Lenke til kommentar
Gjest 2eefa...0b2 Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 Anterialis skrev (På 26.7.2020 den 0.48): Drøft med legen om det ville vært lurt å ta en ny gastroskopi når du har vært uten PPI (eg. Somac) noen uker. Denne medisinen kan maskere sykdom som betennelse i magen din. AnnonymG skrev (20 timer siden): Somac (Pantoprazol) er et middel som hemmer dannelsen av syre i magesekken. Man skal bruke dette 4-6 uker av gangen. Bruker man det lengre enn dette, får man en såkalt rebound-effekt, fordi magesekken kompenserer med å produsere desto mer syre. Når du da slutter på medisinen, vil du ha stor produksjon av magesyre og derfor få symptomene igjen, hvilket kan forklare hvorfor du fikk det værre, så bedre, etter at du sluttet på det sist gang. Årsak til sure oppstøt er så mangt. Ved gastroskopi vil man se om det er strukturelle årsak til at dette kommer, evt om det er betennelse i spiserøret og om det er sår i magesekk eller tolvfingertarmen. Hvis man ikke finner noen strukturelle feil, så er ofte tiltakene vektnedgang (hvis man er overvektig), stressreduksjon, sove med litt elevert sengeleie og ikke spise etter kl 18. Du må uansett drøfte dette med legen Takker for svar! Det pussige er jo at denne rebound-effekten ikke kom før etter et par uker etter jeg var ferdig. Men mulig det er halveringstid på medisinen slik at den ikke var ute av kroppen før. Har gått på 40 mg Nexium en måned nå og har nå trappet ned til 20 mg. Tenker å trappe ned til 20 mg annenhver dag etterhvert og til slutt gå helt av. Enig i at gastroskopi er lurt om jeg ikke blir kvitt symptomene på dette forsøket. Anonymous poster hash: 2eefa...0b2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå