Rudde Skrevet 3. juni 2020 Del Skrevet 3. juni 2020 Hei, jeg er en enslig mann uten barn hvor begge mine foreldre lever. Slik jeg forstå det er det kun mine barn eller barnebarn som kan være livsarvinger? Men selv om mine foreldre ikke er livsarvinger er de begge først i min arverekke? Jeg ønsker at min mor skal arve alt etter meg og ønsker ikke at min far skal ha arverett på noe. Jeg har prøvd å skrive et testament basert på noe på nett. Intensjonen min er at jeg vil at "Kari Normann" i eksempelet skal arve ALT etter meg (Ola Normann), jeg lister her ting hun vil arve da de fleste eksemplene jeg har brukt alltid er spesifikk med hva som skal arves, men intensjonen er altså at jeg vil at hun skal arve alt. Hun er heller ikke gift, men har forlovet og har hatt samme samboer i 20 år så jeg vet ikke om biten om at det skal være hennes særeier er korrekt, eller om det kan spare forvirring? Testamente Rev. Juni 2020.pdf Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2020 Del Skrevet 3. juni 2020 Jeg ville erstattet opplistingen med "alt jeg etterlater meg". Videre ville jeg sjekket om du har livsforsikring gjennom jobb. Hvis du har det, bør du oppnevne din mor som begunstiget. Hvis det ikke er oppnevnt noen begunstiget på avtaletidspunktet går livsforsikringen til arvingene, men det hender livsforsikring som standard har oppnevnt begunstigede. Du kan oppnevne begunstiget ved melding til selskapet eller i testament, men for å gjøre det i testament må du disponere særskilt over livsforsikringen. Hvilke krav som gjelder til å spesifisere livsforsikringen er jeg ikke sikker på. Det enkleste er belte og bukseseler: Disponer både i testament og ved melding til selskapet. Særeie er kun relevant om din mor er gift. Det har ingen betydning nå, men om de velger å gifte seg så får det betydning. Og det skader ikke. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 3. juni 2020 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2020 Jeg leste betingelsene av forsikringen til jobben og den henviser bare videre til testamentet, så regner med den også er ok om jeg endrer til "alt jeg etterlater meg". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå