Gå til innhold

styr unna elkjøp å kjøp router


Anbefalte innlegg

Det som også gjør vanskelig å bevise hva man kan forvente:

Så blir vanskelig å bevise at de svindler når det er opplyst den klarer både 1.8 mbit eller 1900 mbit. Da det sier ofte halvparten er det man bør forvente?

Eller er det bevist nok at hastigheten vil være ekstra ustabil siden den koster 1000 kr?

Hastighet trådløst (Mbps)

1151-1900 Mbps

netgear svindel.png

netgear svindel 2.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tok meg ca 5 sekunder å google meg frem til en test av den routeren. Maks hastighet ble målt til 700Mbit/s.

https://test.komputer.no/test/ruter/netgear/netgear-nighthawk-rax40-wifi-6-router/

Edit: Ser du har to forskjellige routere. Rax 40 i første post og Rax 20 i siste posten din. 

https://test.komputer.no/test/ruter/netgear/netgear-rax20-ax1800-wifi-6-router/

Endret av TheKims
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si jeg har problemer med å skjønne hva som egentlig er problemet rundt det tekniske her, men butikkerne er sjeldent veldig gode til å liste opp de tekniske spesifikasjoner på det de selger, så jeg sjekker altid produsentens egen informasjon. 

Et annet eksempel er https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/mesh-nettverk/25051/tp-link-deco-e4-ac1200-mesh-wifi-router som igrunn er veldig komisk:  For det første oppgis hastigheten til "Opptil 1200 MB/s hastighet" hvilket i og for seg er korrekt når man bruker ordet "opptil", men uheldig bruk av MB når de selvsagt skulle skrive Mb.  I tillegg står der at hastigheten med kabel er 10/100, noe man kun kan håpe på er en skrivefeil... 

Når det gjelder hastigheter på slike varer gjør man klokt i å anta at man får utnyttet halvparten av det teoretiske maksimum under gode forhold.  Bruk iøvrig helst kabel til alt du ønsker skal fungere knirkefritt.  

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja de bør heller linket til tester så kjøper kan få mere riktig inntrykk. For jeg mener kjøper på sin side har god grunn å følge seg lurt hvis det er oppgitt til 1900 mbit på trådløs når man kun får 700 mbit på speedtest maks.

Men spørsmålet hvor langt kundene kommer å lage sak på det, er egentlig forfalskning omtrent eller svindel. Men som vanlig gjør ikke forbrukerrådet noe med saken. Og selgeren nekter å ta den i retur. Jeg mener man har grunn å ta hevning av kjøpet med så feil informasjon.

Bedre blir det ikke når man forsøker å kontakte elkjøp å rette feilen og legge til:

https://test.komputer.no/test/ruter/netgear/netgear-rax20-ax1800-wifi-6-router/

Får man svar de anbefaler :

Netgear Orbi RBK853 AX6000 tri-band mesh WiFi 6 (3-pk.)Varekode: 54385

Er det sikkert den er verdt 13 000 kr? Eller er det større sansynlig selger anbefaler varer etter provisjon og og penger?

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tekniske spesifikasjoner er jo nødvendigvis det de får oppgitt fra leverandør, du må jo forstå at elkjøp kan ikke drive å kontrollmåle og teste alle produkter på absolutt alle spesifikasjoner oppgitt fra leverandør, og spesielt ikke at en selger skal gjøre det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (4 minutter siden):

Bortsett fra at det er en forskjell på bitrate og datarate. Dette har du blitt forsøkt forklart sikkert en million ganger før. Er du helt ute av stand til å lære deg noe osm helst?

Men blir jo som i en bil påstår hjulet klarer 100 000 RPM men det sier ikke noe hvor kraftig motoren er totalsett.

Ville vært bedre å gi total innsikt over routeren kapasitet slik på tester.

Sitat

Tekniske spesifikasjoner er jo nødvendigvis det de får oppgitt fra leverandør, du må jo forstå at elkjøp kan ikke drive å kontrollmåle og teste alle produkter på absolutt alle spesifikasjoner oppgitt fra leverandør, og spesielt ikke at en selger skal gjøre det. 

Sitat

Det tok meg ca 5 sekunder å google meg frem til en test av den routeren. Maks hastighet ble målt til 700Mbit/s.

https://test.komputer.no/test/ruter/netgear/netgear-nighthawk-rax40-wifi-6-router/

Så du ser er ikke så vanskelig, men blir langt vanskeligere nå elkjøp oppgir feil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (6 minutter siden):

Du vet ikke hva ordet "Svindel" betyr. i samtlige tråder du oppretter så anklager du motpart for lyging eller svindel eller hva enn det er. Samtlige tråder.

Føler du lager så ekstremt store saker av så små bagateller at det nesten er litt utrolig :) Virker som en slitsom "livsstil".

 

Og i tillegg virker det alltid å være stikk motsatt av det som blir hevdet. Mange eksempler i tråder her på forumet på selgere rundt omkring som har blitt offer for TS "handelsvirksomhet", vanskelig å si om det er med vilje, men det virker slitsomt.

Endret av grovetussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Og i tillegg virker det alltid å være stikk motsatt av det som blir hevdet. Mange eksempler i tråder her på forumet på selgere rundt omkring som har blitt offer for TS "handelsvirksomhet", vanskelig å si om det er med vilje, men det virker slitsomt.

Skyld på det er slitsom vi vet begge hvem som tar feil hadde elkjøp brukt tiden sin på gitt ut tester istedenfor feil produktinformasjon kunne elkjøp ungått mye av returnerne men enkelte butikker lærer aldri, de kutter på enkelte ting og øker heller åpenkjøp når det ikke lenger funger må de tenke anderledes. Som det er før må jo kundene teste produkte før de vet hva de kjøper.

Sitat

Føler du lager så ekstremt store saker av så små bagateller at det nesten er litt utrolig

Glad jeg ikke kjøper bil er ektra surt å få katta i sekken der, for det er det i utgangspunktet ikke returett.

Tesla er jo ekstra dårlig på service og support. Så blir fort tapte penger der. Lurer selv hvordan selvkjøring vil gå, tviler på man har særlig trygghet godt mulig de dropper belte og sier det er trygt hvis det først skjer en ulykke så er det forsikringen som tar regningen. Er jo komisk de også prøver å få folk å tegne unøvendig  forsikring på routere, men de prøver vel å tjene mest mulig hvis de kan.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men hva du vil syns servicen var bedre før.

Er bedre når de av godvilje lar deg returnere ett produkt du ikke har krav på å returnere enn når de reklamerer med åpent kjøp, da du jo har krav på å kunne returnere..

 

tigerdyr skrev (58 minutter siden):

Nei, men det endrer jo ikke poenget at det umulig kan være farligere å ta varer retur bare fordi de er kjøpt i en fysisk butikk fremfor hvis de i tillegg hadde vært en tur innenom posten.  Har godt sett at også Komplett kjører samme løp (suspendering av åpent kjøp) men de tar fortsatt retur ihht returretten.  TS var tydeligvis ikke oppmerksom på endrede kjøpsvilkår og det er forståelig samtidig som det er hans eget ansvar, men det endrer ikke på at bakgrunnen for endringen er den rene tull.

Farligere er det jo ikke, men nå er det forskjellige regelverk på nett og i butikk. De hadde nok fjernet 14-dagers angrefrist på nett også disse dager om det var lov..
Om endringen i returordningen er tull eller ikke er likegyldig, endringen er lov, uavhengig av corona og ikke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Lurer selv hvordan selvkjøring vil gå, tviler på man har særlig trygghet godt mulig de dropper belte og sier det er trygt hvis det først skjer en ulykke så er det forsikringen som tar regningen

Du er jo mester i avsporing også. Hvorfor blande inn selvkjøring av biler i en diskusjon rundt ruter?

Uansett, så tilbyr de forsikring på mange produkter. Du MÅ ikke takke ja, men de tilbyr deg i tilfelle du ikke er klar over det.

På mange ting er det tull med forsikring, mens på andre kan det være greit. Avhengig av om du har egen innboforsikring eller andre ting som dekker skader / lyn osv.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Nei, men det endrer jo ikke poenget at det umulig kan være farligere å ta varer retur bare fordi de er kjøpt i en fysisk butikk fremfor hvis de i tillegg hadde vært en tur innenom posten.  Har godt sett at også Komplett kjører samme løp (suspendering av åpent kjøp) men de tar fortsatt retur ihht returretten.  TS var tydeligvis ikke oppmerksom på endrede kjøpsvilkår og det er forståelig samtidig som det er hans eget ansvar, men det endrer ikke på at bakgrunnen for endringen er den rene tull.

Det må du gjerne mene, men hvis man kjøper varer i butikker så har man ikke en lovbestemt rett til å returnere varen, som man har hvis man kjøper på nett.
Flere kjeder har veldig rause åpent kjøp/bytte villkår, at de velger å ikke tilby det nå i disse covid-19 tidene er mildt sagt uheldig for dem, spesielt hvis ikke dette har blitt formidlet godt nok ut til kundene i forkant av kjøpet og får mange henvendelser i ettertid.
Det virker som hensynet til de ansatte i butikkene har veiet høyere enn kundene, selv om tiltakene kan være uberettiget i så måte.
Om Elkjøp i praksis har sluttet å tilby åpent kjøp eller ei, gjenstår og se. Såvidt jeg vet så har ikke TS fått svar på sin henvendelse enda.
Men TS har også sagt at varen ble kastet, så ikke så lett å forstå seg på saksgangen her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Det er en ting som kunne vært veldig intressant og vite noe om. Hvorfor gikk du til en selger for å spørre om hjelp til å finne en Router? Hvis det er slik at du kan så mye om PC, Programvare og Maskinvare som du tror du kan, så bør jo ikke du trenge og spørre om hjelp til å finne en liten Router?

En annen ting som også kunne vært intressant, er å høre hvordan den samtalen gikk, for jeg tror nok at det er MANGE som kunne tenkt seg og vært flue på veggen under den samtalen der.

Vi får bare håpe at dere var på samme nivå da.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (20 minutter siden):

Tydelig at kunden ikke alltid har rett :p 

Tja er vel kundene som taper på corona krisen er litt latelig at power har over 30 dagers åpenkjøp men kun 2 års reklamasjon men elkjøp har 5 års reklamasjon men ingen åpenkjøp. riktignok kan det forandre seg.

Sitat

Jeg har et oppsett basert på pfsense og et UBNT AP. Over WiFi får jeg problemfritt 400Mb/s, og over kabel får jeg gigabit. Med 10Gb NIC hadde jeg fått 10Gb.

Du må gjerne lage guide hvis du gidder SFP+ eller 2.5 gigabit ethernet kjøpt på ebay. Sørg for å få med mest mulig detaljer, for man håper det meste er plug and play er ganske utrolig linux støtter 2.5 gigabit kort ganske dårlig særlig realtek. Kun ubuntu 20.04 og fedora har støtte ut av boksen. Pfsence kommer garantert å måtte legge til drivere.

Sitat

Hvis det er slik at du kan så mye om PC, Programvare og Maskinvare som du tror du kan, så bør jo ikke du trenge og spørre om hjelp til å finne en liten Router?

Problemet er jo noen skriver AX\ 5 gigabit/S trådløs etc men hva man får i praksis er forskjellig ting. Er jo noen som informerer mn trenger nyere drivere til eldre kort, men så langt har jeg opplevd dårligere dekning og dårlig ytelse å kombinere AX med AC standarden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (36 minutter siden):

Tja er vel kundene som taper på corona krisen er litt latelig at power har over 30 dagers åpenkjøp men kun 2 års reklamasjon men elkjøp har 5 års reklamasjon men ingen åpenkjøp. riktignok kan det forandre seg.

Det er ikke butikken som bestemmer om en vare har 2 eller 5 års reklamasjonsfrist.

Ellers så hadde begge butikkene stengt sine åpent kjøp pga corona, regner med begge vil åpne opp igjen tilbudet så fort ting har roet seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...