Gå til innhold

Renault Zoe: Lade på IT-nett med Type 2 uttak?


AndersT2

Anbefalte innlegg

Jeg har sett eiere av eldre Zoe kjøre inn til hurtiglader flere ganger mens jeg har ladet. De har prøvd å plugge inn både chademo og ccs, men ingen lykke. Det er kun siste utgave, ZE50 som har hurtiglading. Noen av de eldste hadde 43 kW AC, men slike punkter er nok svært få nå til dags. Basert på dagens marked ser jeg lite grunn til å velge Zoe over noe annet. Det er så mye å velge i som gir mindre trøbbel. Ikke bare er ladingen vanskelig men mye annet med bilen lukter av lav kvalitet og holdbarhet også, basert på eieres erfaring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Fellesgarasjen her har opplegg klargjort for at beboerne kan montere ladestasjon, men bare fra en bestemt leverandør, for å balansere hvis flere vil lade samtidig. Mitt inntrykk er at nesten ingen bruker ladestasjonen sin , hvis de i det hele tatt har montert en. Har aldri sett nærmeste nabo bruke sin, han har forbrenningsmotor. Min funker fint med Zoe. 

Det er store forskjeller på hvilken strømpris som benyttes i større ladeanlegg. Noen steder har borettslaget eller sameiet satt bort hele installasjon, drift og fakturering til eksternt selskap. Noen avtaler har vist seg å være lite fordelaktig for brukerne. Høy pris for leie av ladeboks, strøm og gebyrer for fakturering gjør de som kjører lite i stedet hurtiglader.

Heldigvis finnes det mange installasjoner i borettslag og sameier som er gjort på en godt måte. Men, en hører mest om de andre.

Det er pr idag få løsninger som støtter lastbalansering og fakturering på kryss av produsent.  Det vil trolig komme flere leverandører som via OCPP (Open Charge Point Protocol) kan støtte flere leverandører. Drift og fakturering av ladeboks er et marked som trolig vil bli preget av oppkjøp og konsolidering fremover.

Typiske hjemmeladere har gjerne ikke støtte for OCPP. Kan ikke sammenligne dem med ladebokser til fellesanlegg.

Her jeg bor er ladeinfrastruktur betalt av boligselskapet.

Hver enkelt må betale for selve ladeboksen, Zaptec Pro. Vi fakturerer selv, unngår kostnader til eksternt selskap.

Prisen pr kWh faktureres ut som gjennomsnittlig pris i løpet av måneden. 

Å fakturere faktisk strømpris krever en faktura løsning knyttet mot ladeanlegget pga det blir opptil 24 timer x 31 dager = 744 timer per måned skal avregning bli korrekt. 

 

 

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

Jeg fikk vite hvilken leverandør som var obligatorisk, kontaktet dem og betalte det selv. Sameiet sender den årlige strømregning for lading hver desember. Ikke store beløp, ingen leie. Bruker Wallbox. 

Høres ut som en god løsning. 

De som ikke lader der du bor har kanskje tilgang til lading på jobb?

Her jeg bor fakturerer vi tre ganger pr år for å unngå å binde opp for mye likviditet.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 4.1.2025 den 22.46):

Tror de som hadde elbil flyttet, de som overtok leiligheten har bensinbil, og bruker ikke laderen som stod igjen. Jeg er ikke den eneste beboeren som bruker laderen sin, men flere naboer bruker altså ikke sin pga. bensinbil.

Mange som kjøper med ladestasjon når anlegget monteres første gang, da det normalt da er langt billigere for ladestasjonen enn for ettermontering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...