AndersT2 Skrevet 1. juli 2020 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2020 Complexity skrev (6 timer siden): Aner ikke hva vi har på jobb men får 22kW av en Tesla Wallcharger der iallefall. Men 400V systemet er vel sikkert TN. Edit: ser ut som jeg faktisk har TN nett hjemme også. Trodde IT nett var vanligst i Norge med unntak av sykehus og slikt? Da kunne jeg kansje ladet en Zoe her uten trafo De fleste stedene hvor det bygges nytt, og det monteres ny trafo for området så blir det TN anlegg som leveres. Har vel vært slik siden midten av 90-tallet hvis jeg ikke husker feil 2 Lenke til kommentar
Sjåfør Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Kjøpte ny 2020 zoe i går. Har it.nett og må bruke omformeren. Den bråker som en kraftig støvsuger. Må nok bygges inn på en eller annen måte. Kan ikke ha så mye bråk ute, det vil bli naboklager. Lenke til kommentar
Sjåfør Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Det er alt for dårlig informert om dette støyproblemet. Selger sa ingenting, han sa også at omformeren tåler å stå ute, men den ser ikke ut for meg til å tåle fuktighet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. juli 2020 Del Skrevet 18. juli 2020 Sjåfør skrev (3 timer siden): Kjøpte ny 2020 zoe i går. Har it.nett og må bruke omformeren. Den bråker som en kraftig støvsuger. Må nok bygges inn på en eller annen måte. Kan ikke ha så mye bråk ute, det vil bli naboklager. Bråker den mindre om du feks. lader på 10A ? Lenke til kommentar
Jorunnj Skrevet 12. mars 2024 Del Skrevet 12. mars 2024 Hei. Jeg har vært så uheldig og fått et brudd på min trafo ladekabel (type 2 kontakt i begge ender) Zoe 2018-modell og det er uvisst om det går an å reparere. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne trafo ladekabler brukt? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mars 2024 Del Skrevet 12. mars 2024 Jorunnj skrev (14 minutter siden): Hei. Jeg har vært så uheldig og fått et brudd på min trafo ladekabel (type 2 kontakt i begge ender) Zoe 2018-modell og det er uvisst om det går an å reparere. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne trafo ladekabler brukt? Jeg vet ikke, men det selges vel nye kabler der elbilkabler selges. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. april 2024 Forfatter Del Skrevet 5. april 2024 (endret) Jorunnj skrev (På 12.3.2024 den 6:28 PM): Hei. Jeg har vært så uheldig og fått et brudd på min trafo ladekabel (type 2 kontakt i begge ender) Zoe 2018-modell og det er uvisst om det går an å reparere. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne trafo ladekabler brukt? Denne du har? https://www.elbilgrossisten.no/products/spark-box-2 Lettere å si hva som kan gjøres hvis du har mulighet å laste opp bilde av bruddet. Men ett elektrofirma kan enkelt kappe der der er brudd, og skjøte igjen, med tett skjøt, men vil nok ikke være like bra som en hel kabel når det kommer til strekkavlastning, hvis de ikke er smarte å bruker lang krympeskjøt. Endret 5. april 2024 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 5. april 2024 Del Skrevet 5. april 2024 Lene siden Jorunnj har skrevet i saken, men med tanke på det er Type 2 i begge ender er det enten en standard type 2 kabel som vil fungere fint der det er TN nett, eller forankoblet trafo. Eller, Raydiall Ucase eller Zaptec Portable lader som har innebygget TN trafo - som kan koble stil type 2 uttak. Reparasjon er alltid mulig - noen ganger tar det bare lengre tid... 1 Lenke til kommentar
Jorunnj Skrevet 8. april 2024 Del Skrevet 8. april 2024 Takk for svar! Jeg kontaktet Zaptec som bruker et firma Westcontrol AS til å reparere deres Zaptec ladekabler. Nå har jeg sendt kabelen til reparasjon. Kommer til å koste rundt 4000 kr, men bedre enn ny til 21 000 kr 😊 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 9. april 2024 Del Skrevet 9. april 2024 (endret) Godt det ordner seg. Med tanke på prisen tyder det på du har Zaptec Portable ladekabel. Denne innholder en elektrisk transformator fra IT nett til TN nett som Renault Zoe krever for å lade på IT nett. IT nett er mest utbredt i Norge. Nye områder bygges med TN nett. De som har TN nett hjemme kan lade Renault Zoe med valgfri ladeboks og en standard type 2 ladekabel. Slipper kostbare spesielle ladekabler. De fleste andre elbiler har ikke dette krav om TN nett, men finnes noen andre også. Endret 9. april 2024 av toralfb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Litt gammel tråd, men jeg var på utkikk etter info ettersom jeg vurder å kjøpe en Zoe. Noen skriver at omtrent 1/3 av norske husstander har TN-nett. Det er kanskje litt for høyt anslag selv om det har gått noen år siden denne analysen: Sitat 2.1.3 Andel TN-nett i Norge En undersøkelse blant norske nettselskap i 2012 viste at omtrent 18 prosent av deres anlegg/ målere var TN-nett. 4 Resten var IT-nett.5 Andelen TN-nett har sannsynligvis steget siden 2012, ettersom de fleste nettselskap velger TN-nett når de bygger nye nettområder. Andelen TN-nett er ujevnt fordelt mellom nettselskap i Norge. Mens Jæren Everk, Klepp Energi og Lyse Elnett alle har en andel TN-nett på over 50 prosent, er det flere nettselskap som har under 1 prosent TN-nett. En annen ting som ble sagt i tråden var at alle norske sykehus har IT-nett. Det er en sannhet med modifikasjoner. Alle sykehus har også TN-nett og TN-nettet er det generelle nettet man finner i sykehuset. Det er imidlertid noen rom, såkalt medisinske rom type 2, som har lokal skilletrafo som konverterer NT til IT-nett. Disse trafoene forsyner 1-2 rom hver. Romtypen er type operasjonsstuer. IT blir ikke brukt på "vanlige" rom i sykehusene. ____________________________________________ Uansett, tilbake til mitt problem, dagens problem, med Zoe og IT-anlegg. Jeg har IT-anlegg hjemme og vurderer å kjøpe en Zoe. Det følger ikke med skilletrafo, ladebøtte eller lignende, så jeg må belage meg på å finne billigst mulige løsning for å kunne lade den hjemme. Kan det tenkes at høggerne "bildemontering" som det heter i dag, tar vare på slike ladekladder/bøtter? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar (endret) Da legger de den sikkert på Finn, så kjøpere er klar over det. https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/386141032?srsltid=AfmBOor1U-XyeTDdSTJMxXy0iTkjQ_pxSdiVG_ofFan9dhLKIXmVv551 Noen kaller dem hyttelader. Vær oppmerksom på at det ikke er forskriftsmessig riktig å satse på regelmessig lading fra stikkontakt. Det er derfor de kalles hyttelader. Endret 4. januar av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Simen1 skrev (22 minutter siden): Litt gammel tråd, men jeg var på utkikk etter info ettersom jeg vurder å kjøpe en Zoe. Noen skriver at omtrent 1/3 av norske husstander har TN-nett. Det er kanskje litt for høyt anslag selv om det har gått noen år siden denne analysen: (..) Uansett, tilbake til mitt problem, dagens problem, med Zoe og IT-anlegg. Jeg har IT-anlegg hjemme og vurderer å kjøpe en Zoe. Det følger ikke med skilletrafo, ladebøtte eller lignende, så jeg må belage meg på å finne billigst mulige løsning for å kunne lade den hjemme. Kan det tenkes at høggerne "bildemontering" som det heter i dag, tar vare på slike ladekladder/bøtter? Vil som nevnt i forrige innlegg tro de bærbare trafoene blir solgt utenom bilen. Disse er nok nok enkelt å selge. De bæbare variantene som har vært solgt flest av er ZapCharger portable ca 3 kg , en variant utviklet av et fransk? firma mye lik Zaptec sin variant og "hytte laderen / ladebøtten". Det eneste som kreves er et TN nett, så flere varianter som kan fungere. Skal du bare lade hjemme kan en fastmontert trafo (gjerne kjøpt brukt) være en enkel løsning. Den nyeste utgaven av Zoe fra 2019 kan hurtiglade på CCS. Da er behovet for en bærbar trafo mindre. Offentlige ladestolper som leverer 11 og 22 kW er TN nett og kan benyttes direkte. https://www.tu.no/artikler/karet-til-arets-teknologibragd-i-2015-na-er-teknologien-lagt-pa-hylla/450766 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar 1 hour ago, Simen1 said: Litt gammel tråd, men jeg var på utkikk etter info ettersom jeg vurder å kjøpe en Zoe. Noen skriver at omtrent 1/3 av norske husstander har TN-nett. Det er kanskje litt for høyt anslag selv om det har gått noen år siden denne analysen: En annen ting som ble sagt i tråden var at alle norske sykehus har IT-nett. Det er en sannhet med modifikasjoner. Alle sykehus har også TN-nett og TN-nettet er det generelle nettet man finner i sykehuset. Det er imidlertid noen rom, såkalt medisinske rom type 2, som har lokal skilletrafo som konverterer NT til IT-nett. Disse trafoene forsyner 1-2 rom hver. Romtypen er type operasjonsstuer. IT blir ikke brukt på "vanlige" rom i sykehusene. ____________________________________________ Uansett, tilbake til mitt problem, dagens problem, med Zoe og IT-anlegg. Jeg har IT-anlegg hjemme og vurderer å kjøpe en Zoe. Det følger ikke med skilletrafo, ladebøtte eller lignende, så jeg må belage meg på å finne billigst mulige løsning for å kunne lade den hjemme. Kan det tenkes at høggerne "bildemontering" som det heter i dag, tar vare på slike ladekladder/bøtter? Kansje litt OT men hva er grunnen til å velge Zoe over Leaf som kan lades på alt? Leaf er vel bedre på omtrent alle andre punkter også.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar En auksjon med bra hentested og bra pris så langt. Regner egentlig ikke med å få den til ok pris så da går den vel til noen andre. Men det skader ikke å henge med så lenge det ser ok ut. Litt som å levere lottokuppongen og håpe det slår til.. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar (endret) Complexity skrev (20 minutter siden): Kansje litt OT men hva er grunnen til å velge Zoe over Leaf som kan lades på alt? Leaf er vel bedre på omtrent alle andre punkter også.. Har ikke kjørt Renault Zoe selv, men de som kjenner bilen sier det er en liten bil med god innvendig plass. Leaf har også en ulempe med CHAdeMO lading, men det er avhengig av bruken hvor ofte det er behov for å hurtiglade bilen. At Renault Zoe krever TN nett har nok gjort mange skremt fra å kjøpe bilen. Det er mange som har tilgang på TN hjemme, så for mange er ikke dette et stort problem. Endret 4. januar av toralfb Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar toralfb skrev (11 minutter siden): Det er mange som har tilgang på TN hjemme, så for mange er ikke dette et stort problem. 18% av norges strømabbonenter hadde TN i 2012. Deler vi det opp i næringskunder og husholdninger så har nok husholdningene vesentlig lavere andel TN enn næring. Antagelig i størrelseorden 12% i 2012. 12% av norges nåværende boliger har blitt bygget etter 2012. Hvis vi antar at så mye som 50% av disse har TN så vil det ha trukket TN-andelen for hele boligsektoren opp til ca 17% nå. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Fellesgarasjen her har opplegg klargjort for at beboerne kan montere ladestasjon, men bare fra en bestemt leverandør, for å balansere hvis flere vil lade samtidig. Mitt inntrykk er at nesten ingen bruker ladestasjonen sin , hvis de i det hele tatt har montert en. Har aldri sett nærmeste nabo bruke sin, han har forbrenningsmotor. Min funker fint med Zoe. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar (endret) 42 minutes ago, toralfb said: Har ikke kjørt Renault Zoe selv, men de som kjenner bilen sier det er en liten bil med god innvendig plass. Leaf har også en ulempe med CHAdeMO lading, men det er avhengig av bruken hvor ofte det er behov for å hurtiglade bilen. At Renault Zoe krever TN nett har nok gjort mange skremt fra å kjøpe bilen. Det er mange som har tilgang på TN hjemme, så for mange er ikke dette et stort problem. Joda leaf har en stor ulempe med CHAdeMO for hurtiglading, men Zoe har vel ikke engang støtte for hurtiglading.. DVS man får vel opptil 22kW fra en TN AC lader da så kan jo muligens berges med det på farten. Nå hurtiglader jeg aldri min Leaf da (brukes kun til småkjøring) og har TN nett i huset mitt så Zoe kunne sånnsett funka bra - men Leaf vant på alle punkter for meg når jeg vurderte dem så ble lett valg.. Endret 4. januar av Complexity Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar Del Skrevet 4. januar Jeg har sett eiere av eldre Zoe kjøre inn til hurtiglader flere ganger mens jeg har ladet. De har prøvd å plugge inn både chademo og ccs, men ingen lykke. Det er kun siste utgave, ZE50 som har hurtiglading. Noen av de eldste hadde 43 kW AC, men slike punkter er nok svært få nå til dags. Basert på dagens marked ser jeg lite grunn til å velge Zoe over noe annet. Det er så mye å velge i som gir mindre trøbbel. Ikke bare er ladingen vanskelig men mye annet med bilen lukter av lav kvalitet og holdbarhet også, basert på eieres erfaring. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå